قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

تحریم‌های اروپا علیه نخست‌وزیر و حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور مالی

پس از اینکه ارتش مالی طرح برگزاری انتخابات در ماه فوریه را کنار گذاشت، اتحادیه اروپا نخست وزیر و نزدیکان رئیس جمهور موقت این کشور را در لیست سیاه قرار داد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، طبق بیانیه صادر شده از سوی اتحادیه اروپا، ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌ها برای ۵ نفر اعمال شده است.

 

این افراد شامل فرماندهان ارشد نظامی هستند که «ابراهیم بوباکار کیتا»، رئیس‌جمهور سابق مالی را در اوت ۲۰۲۰ برکنار کردند. این اولین کودتای نظامی از ۲ کودتای مالی بود. کودتای دوم هم مه ۲۰۲۱ رخ داد.

 

چوگل مایگا در ژوئن سال گذشته، چند روز پس از کودتای دوم در این کشور غرب آفریقا، به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی معرفی شد. او اکنون متهم است که به توافقنامه برای رأی‌گیری جدید ریاست‌جمهوری که قرار بوده ۲۷ فوریه برگزار شود، پایبند نبوده است و گفته می‌شود حکومت نظامی قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ در قدرت بماند.

 

یکی دیگر از شهروندان مالی که تحریم می‌شود “آداما بن دیارا” است که اتحادیه اروپا او را به کمک به سرنگونی گیتا در سال ۲۰۲۰ متهم کرد. وی یک فعال طرفدار روسیه است که جنبش او تظاهرات ضد فرانسوی را سازماندهی کرده است.

 

تحریم‌های حکومت نظامی مالی در بحبوحه تنش‌های این کشور با فرانسه صورت می‌گیرد.

 

اخیرا ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه حکومت نظامی مالی را “نامشروع” خواند. درپی انتشار این اظهارات، سفیر فرانسه از باماکو، پایتخت مالی اخراج شد.

 

مالی در گذشته مستعمره فرانسه بوده و نیروهای فرانسوی همچنان در این کشور حضور دارند.

فرانسه و دانمارک در آستانه اخراج از مالی!

وزیر دفاع فرانسه با اشاره به شرایط دشوار اقدام نظامی در کشور مالی اعلام کرد که کشورش نمی‌تواند به هر قیمتی در این کشور آفریقایی به حضور خود ادامه دهد. حال باید دید مسائل داخلی مالی فرانسه را به ترک این کشور وامی‌دارد؟

ادامه

اروپا, تروریسم, جهان, دانمارک, دخالت نظامی, روسیه, فرانسه, گزارش, مالی

کشته شدن نظامی ارشد فرانسوی در کشور مالی

دفتر «امانوئل مکرون» امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرتیپ «الکساندر مارتین» از هنگ توپخانه ۵۴ هیرس روز گذشته در یک حمله خمپاره‌ای کشته شده است.

ادامه

تروریسم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, مالی