آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد توافق‌های نظامی با آمریکایی که چندی پیش به صورت یکجانبه از سمت نیجر لغو شد، بالاجبار و با فشار واشنگتن به این کشور آفریقایی تحمیل شده بود. به گزارش ایسنا، «آمادو عبدالرحمان» سخنگوی حکومت‌نظامی نیجر با بیان اینکه توافق نظامی لغو شده نیجر با آمریکا با زور به ... نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

ادامه

آفریقا, آمریکای شمالی, ایران, غرب آفریقا, گزارش, نیجر

کودتا در بورکینافاسو؛ رئیس‌جمهور غرب‌گرای کشور توسط ارتش بازداشت شد

سربازان در این کشور غرب آفریقا خواستار برکناری فرماندهان ارتش و در اختیار گذاشتن منابع بیشتر برای مبارزه با شبه نظامیان اسلام‌گرا شده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین خبرها ارتش بورکینافاسو امروز (دوشنبه) گفت که آنها اکنون مسئولیت کشور را بر عهده دارند و متعهد شدند که به تعهدات بین‌المللی پایبند بمانند.

 

رسانه‌های خارجی گزارش کرده‌اند که کابوره در یک اردوگاه نظامی توسط سربازان شورشی بازداشت شده است.

 

همچنین گفته شده که سربازان مقر تلویزیون دولتی را نیز محاصره کردند.

 

اوایل امروز، ده‌ها سرباز شورشی برای خواندن بیانیه به جلوی ساختمان تلویزیون آمدند. رهبر شورشی‌ها در بیانیه خود که در توئیتر هم منتشر شد، اعلام کرد: ما از امروز مسئولیت تضمین تداوم دولت را بر عهده رهبران این روند دموکراتیک می‌گذارم.

 

ارتش بورکینافاسو همچنین اعلام کرده که یک نهاد دولتی انتقالی تشکیل می‌شود و کشور به الزامات و تعهدات بین‌المللی خود همچنان پایبند می‌ماند.

 

این تازه‌ترین نشانه افزایش نارضایتی‌ها از عملکرد دولت راک کابوره در برابر شورش اسلامگرایان است که از سال ۲۰۱۵ در جریان بوده است.

 

حدود یک هفته پیش ۱۱ نظامی به اتهام تلاش برای کودتا بازداشت شده بودند.

 

سربازان معترض خواستار حمایت بیشتر از مبارزاتشان با تروریست‌ها شده‌اند و هم‌زمان معترضان مقر حزب سیاسی رئیس جمهوری این کشور را غارت کردند.

 

یکی از سخنگویان این شورشیان گفت: ما خواستار منابع مناسب و آموزش برای ارتش در مبارزاتش با شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده و داعش و همچنین استعفای روسای ارتش و سازمان اطلاعات هستیم.

 

ناامیدی‌ها در این کشور تولیدکننده طلای غرب آفریقا در ماه‌های اخیر به خاطر اوضاع بد امنیتی بیشتر شده است. مرگ ۴۹ پلیس نظامی در یکی از حملات شبه‌نظامیان در نوامبر سال گذشته باعث آغاز اعتراضات خشونت‌آمیزی شد که در آن معترضان خواستار برکناری کابوره شده بودند.

 

معترضان روز یکشنبه در خیابان‌های “واگادوگو”، پایتخت بورکینافاسو از سربازان خواستند تا به این شورش خود ادامه دهند و شعار “کشور را آزاد کنید” سردادند.

 

این شورش بر تهدید به وجود آمده از سوی تروریست‌ها و شبه‌نظامیان در سراسر منطقه “ساحل” تاکید می‌کند.

 

شبه‌نظامیان کنترل بخش‌هایی از خاک بورکینافاسو و همسایگانش از جمله کشور مالی و نیجر را تصرف کرده‌اند.

 

صدای شدید تیراندازی ابتدا ساعت پنج صبح روز یکشنبه در کمپ “سانگولی لامیزانا” در واگادوگو شنیده شد؛ کمپی که در واقع مقر زندانی است که زندانیان آن شامل سربازانی است که در کوتای نافرجام ۲۰۱۵ میلادی شرکت داشتند.

 

صدها تن از مردم در حمایت از این سربازان شورشی به خیابان‌ها آمدند. در کمپ لامیزانا جایی که جمعیتی حدودا ۱۰۰ نفره سرود ملی و شعارهایی سر داده بودند، سربازان با شلیک تیر هوایی پاسخ دادند.

 

در مرکز واگادوگو پلیس برای متفرق کردن حدود ۳۰۰ معترض متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد.

 

براساس گزارش خبرنگاران رویترز، سربازان در یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی واگادوگو نیز تیر هوایی شلیک کردند.

 

به دنبال کودتاهای موفق ۱۸ ماه گذشته در مالی و گینه، دولت‌ها در غرب و مرکز آفریقا برای هرگونه اقدام کودتا هوشیار هستند و در حالت آماده‌باش قرار دارند.

 

دوشنبه شب نظامیان ارتش در تلویزیون رسمی بورکینافاسو از تصرف قدرت خود در این کشور غرب آفریقا خبر دادند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از روس الیوم؛  ارتش اعلام کرد که دولت و پارلمان را منحل کرده و مرزهای این کشور را بسته است.

 

در بیانیه‌ای که توسط یکی از نظامیان ارتش قرائت شد، آمده که کشور در یک “مدت معقول، به نظم قانون اساسی باز خواهد گشت”.

 

اعلامیه ارتش در حالی منتشر شد که رسانه‌ها گزارش هایی مبنی بر استعفای راک مارک کابوره، رئیس جمهور این کشور منتشر کردند.

 

در همین راستا، آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری رئیس جمهور بورکینافاسو شدند.

کشته شدن نظامی ارشد فرانسوی در کشور مالی

دفتر «امانوئل مکرون» امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرتیپ «الکساندر مارتین» از هنگ توپخانه ۵۴ هیرس روز گذشته در یک حمله خمپاره‌ای کشته شده است.

ادامه

تروریسم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, مالی

مردم مالی در تظاهرات بر علیه مداخلات فرانسه پرچم این کشور را آتش زدند + فیلم

رسانه‌ها از تظاهرات مردم مالی در حمایت از روسیه و علیه نظامی‌گری فرانسه و تحریم‌های این کشور علیه مالی خبر دادند.

ادامه

بورکینافاسو, جهان, چاد, حقوق بشر, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, موریتانی, نیجر

اعتراضات گسترده مردم مالی علیه تحریم‌ها

پس از آنکه حکومت نظامیان مالی از مردم خواست تا علیه تحریم‌های وضع شده از سوی “اکوواس” دست به راهپیمایی بزنند، هزاران تن از مردم این کشور آفریقایی به خیابان‌ها آمدند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اعتراضات اجتماعی, امریکا, تحریم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, مالی

لاوروف:‌ روسیه به حمایت از تشکیل نیروهای “پنجگانه ساحل” ادامه می‌دهد

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: روسیه قصد دارد به حمایت خود از گروه‌ پنج کشور ساحل در تلاش نظامی آن علیه گروه‌های تروریستی فعال در منطقه ادامه دهد.

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, چاد, روسیه, غرب آفریقا, مالی, موریتانی, نیجر