توافقنامه ۶ کشور اروپایی برای حفاظت از زیرساخت‌های دریای شمال

۶ کشور اروپایی هم مرز با دریای شمال، توافقی را به امضا رساندند که براساس آن از زیرساخت‌های دریایی این پهنه آبی با هدف آنچه که مقابله با تهدیدات روسیه خوانده‌اند، محافظت کنند. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رویترز، انگلیس و دیگر کشورهای بزرگ اروپایی هم مرز با دریای شمال امروز سه‌شنبه این توافق‌نامه ... توافقنامه ۶ کشور اروپایی برای حفاظت از زیرساخت‌های دریای شمال

ادامه

آلمان, اروپا, انگلیس, اوکراین, بالتیک, بلژیک, جنگ سرد, جهان, خبر, دانمارک, روسیه, غرب, غرب اروپا, ناتو, نروژ, هلند

فوربس: کی‌یف جنگنده‌های اف -۱۶ را بلافاصله پس از عملیاتی شدن در نبرد از دست خواهد داد

یک مجله آمریکایی با اشاره به شکست‌های پی در پی اوکراین در برابر روسیه نوشت کی‌یف حتی با جنگنده‌های آمریکایی اف -۱۶ نیز کاری از پیش نخواهد برد. مجله آمریکایی فوربس گزارش می‌دهد که نیرو‌های مسلح اوکراین هواپیمای F-16 را که اوکراین از دانمارک، هلند و نروژ به همراه خلبانان دریافت می‌کند، بلافاصله پس از ... فوربس: کی‌یف جنگنده‌های اف -۱۶ را بلافاصله پس از عملیاتی شدن در نبرد از دست خواهد داد

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اروپا, انگلستان, اوکراین, ایتالیا, جهان, دانمارک, روسیه, شرق اروپا, ناتو, نروژ, هلند

انگلیس به رزمایش ناتو پیوست

همزمان با برگزاری رزمایش دوسالانه پیمان نظامی ناتو موسوم به «واکنش نوردیک» در آب‌های نروژ، انگلیس از پیوستن خود به این رزمایش خبر داد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه دیلی میل، نیروهای انگلیس در رزمایش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همراه با کشورهای کانادا، دانمارک، فرانسه و اسپانیا شرکت کردند. گفته می‌شود در این ... انگلیس به رزمایش ناتو پیوست

ادامه

اسپانیا, اسراییل, انگلیس, ایران, جنگ سرد, جهان, خبر, دانمارک, روسیه, سوئد, فرانسه, فنلاند, کانادا, ناتو, نروژ

گزارش فارن پالیسی از سردرگمی ناتو از حمله احتمالی روسیه

فارن پالیسی در مطلبی با اشاره به هشدارهای فزاینده مقامات اطلاعاتی و دفاعی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد حمله احتمالی روسیه، نوشت: باوجود شدت گرفتن این تهدید، اعضای این پیمان بر سر جدول زمانی تهاجم احتمالی مسکو سردرگم هستند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این نشریه آمریکایی، سناریوها و جدول زمانی ... گزارش فارن پالیسی از سردرگمی ناتو از حمله احتمالی روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, استونی, انگلس, اوکراین, بالتیک, دانمارک, روسیه, سوئد, لتونی, لهستان, لیتوانی, ناتو, همبستگی

استولتنبرگ: اوکراین می‌تواند از اف -۱۶ برای حمله به عمق روسیه استفاده کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل بلوک ناتو تحت رهبری ایالات متحده، به رسانه دولتی آمریکا گفت، اوکراین در استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ که از ناتو دریافت می‌کند، علیه اهداف نظامی «در داخل روسیه» یا فراتر از مرزهای ادعا شده کی‌یف آزاد خواهد بود. به گزارش ایسنا، رئیس ناتو در مصاحبه‌ با «رادیو اروپای آزاد» (RFE/RL) که روز ... استولتنبرگ: اوکراین می‌تواند از اف -۱۶ برای حمله به عمق روسیه استفاده کند

ادامه

اروپا, انگلیس, اوکراین, جنایات جنگی, جهان, دانمارک, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, گزارش, لهستان, ناتو, هلند

فرانسه و دانمارک در آستانه اخراج از مالی!

وزیر دفاع فرانسه با اشاره به شرایط دشوار اقدام نظامی در کشور مالی اعلام کرد که کشورش نمی‌تواند به هر قیمتی در این کشور آفریقایی به حضور خود ادامه دهد. حال باید دید مسائل داخلی مالی فرانسه را به ترک این کشور وامی‌دارد؟

 

به گزارش ایرنا از شبکه خبری فرانس ۲۴، در حالی که باماکو در حال بررسی چندین توافقنامه دفاعی است، پاریس و متحدان اروپایی آن دو هفته به خود فرصت داده اند تا در مورد تحولات تعهدات نظامی خود در این کشور تصمیم گیری کنند.

 

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه امروز (شنبه) عنوان کرد: در نظر داشته باشید که شرایط مداخله ما در مالی چه از نظر نظامی، اقتصادی و سیاسی هر روز دشوارتر می شود و ما نمی توانیم به هر قیمتی به این حضور ادامه دهیم.

 

اختلاف میان باماکو با کشورهای اروپایی پس از دو کودتای نظامی در این کشور و امتناع قدرت فعلی به برگزاری انتخابات آنگونه که پیشتر انتظار آن می‌رفت، بالا گرفته است.

 

ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیروز (جمعه) گفت که وضعیت «غیر قابل دفاع» در مالی حکم  فرما شده است به ویژه به دلیل رفتار اخیری که با نظامیان دانمارک شد.

 

روز جمعه دانمارک با تاکید بر این که به خواست باماکو به مالی نیروی نظامی فرستاده است، عنوان کرد: رفتار ژنرال های این کشور که آشکارا عنوان می کنند نمی خواهند نیروهای دانمارک در این کشور حضور داشته باشند.

 

از سوی دیگر، نزدیکی باماکو با مسکو، فرانسه و متحدانش را نگران کرده است. فرانسه استقرار نیروهای شرکت امنیتی خصوصی روسیه با نام «واگنر» را با ماموریت خود در این کشور ناسازگار می‌داند. باماکو این نیروها را مربیان نظامی اعلام می کند.

 

کشور مالی در سال گذشته میلادی دومین کودتای خود را در عرض یک سال تجربه کرد. کودتای قبلی در سال ۲۰۲۰ رخ داده بود. کودتای سال ۲۰۲۱ میلادی سومین کودتا در ۱۰ سال گذشته (۲۰۱۲) و پنجمین در تاریخ این کشور پس از کودتای سال های ۱۹۶۸ و ۱۹۹۱ میلادی است.

 

فرانسه در آذرماه اعلام کرده بود که به شکل نمادین نیروهای نظامی خود را پس از هشت سال از مالی خارج می‌کند.  فرانسوا اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه رسما در فوریه ۲۰۱۳ آغاز مداخله ارتش فرانسه را برای ریشه‌کن کردن «تندروها» در کشور مالی اعلام کرده بود. در پی این اعلام، پاریس حدود ۵ هزار و ۱۰۰ سرباز را در منطقه “ساحل” از جمله مالی مستقر کرد.

 

امانوئل ماکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه پس از کودتای نظامی در مالی۲۰۲۰ در ماه ژوئن از کاهش عمده نیروهای فرانسوی خبر داده بود.

درخواست مقامات کشور مالی برای خروج فوری سربازان دانمارکی

دولت مالی اعلام کرد، از دانمارک تقاضا کرده فورا سربازانی که در این کشور حوزه غرب آفریقا در چارچوب یک نیروی ضربت ضد تروریستی تحت رهبری فرانسه مستقر ساخته از این بابت که برای استقرار این سربازان با دولت مذکور رایزنی نشده و این نیروها از پروتکلها تبعیت نکرده‌اند، از آنجا خارج سازد.

ادامه

اروپا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, دانمارک, دخالت نظامی, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, مالی

وزیر دفاع اوکراین: اطلاعاتی از حمله قریب‌الوقوع روسیه وجود ندارد

وزیر دفاع اوکراین بامداد امروز (سه‌شنبه) گفت که وی تاکنون هیچ اطلاعاتی را مبنی بر “حمله احتمالی” روسیه به کشورش در آینده‌ای نزدیک، دریافت نکرده است.

ادامه

اسپانیا, امریکا, اوکراین, بالکان, بلغارستان, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, دانمارک, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گزارش, لیتوانی, ناتو, هلند

افشاگری رئیس واحد اطلاعات خارجی دانمارک از همکاری جاسوسی کپنهاگ با آمریکا، او را روانه زندان کرد

این در حالی است که فرانس ۲۴ در این خصوص گفته است کمک جاسوسی دانمارک به آژانس امنیت ملی آمریکا امر تازه‌ای نیست و این کشور دست‌کم از سال ۲۰۱۲ در ارائه داده‌های اطلاعاتی به آمریکا نقش داشته است.

ادامه

اروپای شمالی, المان, امریکا, امنیتی, جهان, خبر, دانمارک, سوئد, فرانسه, نروژ

افشای آزمایش‌های مخفی سیا بر روی صدها کودک یتیم دانمارکی

طبق مستند تازه منتشر شده در دانمارک، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اوایل دهه ۱۹۶۰ در آزمایش‌های مخفی در خصوص اسکیزوفرنی روی ۳۱۱ کودک دانمارکی که بسیاری از آن‌ها یتیم بودند، نقش داشته و از آن حمایت کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق کودک, دانمارک, شمال اروپا, گزارش