آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

لئوناردو سانتوس سیمائو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل گفت که گسترش گروه بریکس تأثیر مفیدی بر توسعه کشورهای قاره آفریقا خواهد داشت. به گزارش ایرنا، سیمائو در مصاحبه با تاس افزود: امیدوارم بریکس بتواند یک منبع برای تامین مالی توسعه آفریقا، بویژه برای غرب آفریقا و ساحل باشد. وی ... نماینده دبیر کل سازمان ملل: بریکس تاثیر بسزایی در توسعه آفریقا دارد

ادامه

اتیوپی, اقتصادی, ایران, بریکس, جهان, چین, روسیه, عربستان سعودی, غرب آفریقا, گزارش

کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد توافق‌های نظامی با آمریکایی که چندی پیش به صورت یکجانبه از سمت نیجر لغو شد، بالاجبار و با فشار واشنگتن به این کشور آفریقایی تحمیل شده بود. به گزارش ایسنا، «آمادو عبدالرحمان» سخنگوی حکومت‌نظامی نیجر با بیان اینکه توافق نظامی لغو شده نیجر با آمریکا با زور به ... نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

ادامه

آفریقا, آمریکای شمالی, ایران, غرب آفریقا, گزارش, نیجر

درخواست مقامات کشور مالی برای خروج فوری سربازان دانمارکی

دولت مالی اعلام کرد، از دانمارک تقاضا کرده فورا سربازانی که در این کشور حوزه غرب آفریقا در چارچوب یک نیروی ضربت ضد تروریستی تحت رهبری فرانسه مستقر ساخته از این بابت که برای استقرار این سربازان با دولت مذکور رایزنی نشده و این نیروها از پروتکلها تبعیت نکرده‌اند، از آنجا خارج سازد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت کشور مالی در بیانیه‌ای عنوان کرد: دولت مالی نسبت به استقرار گروهی از نیروهای ویژه دانمارکی در چارچوب نیروی ضربت “تاکوبا” در خاکش اظهار تعجب می‌کند.

 

در این بیانیه آمده است، استقرار این نیروها بدون رضایت این دولت و بدون ملاحظه در قبال پروتکلهای مضاعف اعمال شونده در قبال نیروهای ضربت صورت گرفته و دانمارک باید فورا سربازانش را از این کشور خارج کند.

 

در ادامه این بیانیه آمده است، همه شرکای حاضر در این نیروی ضربت نیاز به یک توافق قبلی با دولت مالی پیش از استقرار نیروهایشان در این کشور دارند.

 

این تصمیم بعد از آن مطرح می‌شود که در پی کوتاهی دولت انتقالی مالی در سازماندهی انتخابات بعد از دو کودتای نظامی، تنشها میان این کشور و شرکای بین‌المللی آن از جمله نهادهای منطقه‌ای و اتحادیه اروپا که علیه آن تحریم اعمال کرده، بالا گرفته است.

 

این تنش‌ها همچنین با طرح اتهامات درخصوص این که مقامات دولت انتقالی مالی اقدام به استقرار مقاطعه کاران نظامی خصوصی گروه واگنر، از شرکت‌های مورد حمایت روسیه، در این کشور کرده‌اند هر چه بیشتر تشدید شدند و برخی کشورهای اتحادیه اروپا گفته‌اند که این مساله با ماموریت آنها ناسازگار است.

 

وزارت دفاع دانمارک در بیانیه‌ وبسایتش طی روز دوشنبه عنوان کرد حدود ۹۰ پرسنل این کشور شامل جراحان و نیروهای ویژه ارتش دانمارک و عوامل پشتیبانی لجستیکی این کشور در کشور مالی مستقر شده‌اند و حکم آنها تا اوایل سال ۲۰۲۳ قرار است ادامه یابد.

 

نیروی ضربت تاکوبا به عنوان جانشین بخشی از عملیات مبارزه با تروریسم فرانسه برای منطقه “ساحل” در غرب آفریقا ایجاد شده است؛ عملیاتی که تعداد نیروهای شرکت کننده در آن با تصمیم امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه وارد روند کاهشی در مقایسه با میزان ۵۰۰۰ نفری نیروهایی که در ابتدا داشت، شده است. این نیروهای ضرب متشکل از سربازان و عوامل ۱۴ کشور اروپایی است.

کشته شدن نظامی ارشد فرانسوی در کشور مالی

دفتر «امانوئل مکرون» امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرتیپ «الکساندر مارتین» از هنگ توپخانه ۵۴ هیرس روز گذشته در یک حمله خمپاره‌ای کشته شده است.

ادامه

تروریسم, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, مالی

مردم مالی در تظاهرات بر علیه مداخلات فرانسه پرچم این کشور را آتش زدند + فیلم

رسانه‌ها از تظاهرات مردم مالی در حمایت از روسیه و علیه نظامی‌گری فرانسه و تحریم‌های این کشور علیه مالی خبر دادند.

ادامه

بورکینافاسو, جهان, چاد, حقوق بشر, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, موریتانی, نیجر

اعتراضات گسترده مردم مالی علیه تحریم‌ها

پس از آنکه حکومت نظامیان مالی از مردم خواست تا علیه تحریم‌های وضع شده از سوی “اکوواس” دست به راهپیمایی بزنند، هزاران تن از مردم این کشور آفریقایی به خیابان‌ها آمدند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اعتراضات اجتماعی, امریکا, تحریم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, مالی

لاوروف:‌ روسیه به حمایت از تشکیل نیروهای “پنجگانه ساحل” ادامه می‌دهد

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: روسیه قصد دارد به حمایت خود از گروه‌ پنج کشور ساحل در تلاش نظامی آن علیه گروه‌های تروریستی فعال در منطقه ادامه دهد.

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, چاد, روسیه, غرب آفریقا, مالی, موریتانی, نیجر