اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

تحریم‌ها بیشتر از روسیه بر کشورهای غربی تاثیر داشته است

«فابیدو دِ ماسی» عضو سابق بوندستاگ (پارلمان آلمان) و پارلمان اروپا گفت تاثیر تحریم‌ها بر کشورهای غربی وضع‌کننده آن، مخرب‌تر از تاثیر آن بر روسیه است. در این میان براساس نظرسنجی جدیدی مشخص شد که نیمی از آلمانی‌ها معتقدند تحریم ها بیشتر از روسیه بر آلمان تاثیر داشته است.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: این عضو سابق پارلمان آلمان هشدار داد قیمت‌های بالای انرژی، آلمان را با «رکود اقتصادی»، نرخ بالای بیکاری و شوک تورمی تهدید می‌کند.

 

وی در مصاحبه با روزنامه «برلینرزونتاگ» گفت: «آلمان در حال لرزش است، و ما ممکن است خیلی زود یخ بزنیم».

 

نماینده سابق پارلمان آلمان گفت: هنوز معلوم نیست که روسیه تا چه مدتی می‌تواند به انتقال گاز خود ادامه دهد و آیا تاسیسات نگهداری گاز به اندازه کافی گاز لازم برای مصارف خانوارها و شرکت ها را برای عبور از فصل زمستان در اختیار دارند یا نه.

 

این دیپلمات آلمانی خاطرنشان کرد: تبعات کمبود انرژی همین حالا هم حتی بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها در آلمان احساس می‌شود زیرا قیمت انرژی و سوخت افزایش قابل توجهی داشته است.

 

وی هشدار داد بهای بالای انرژی ممکن است به رکود اقتصادی و افزایش بیکاری و تورم فلج کننده در آلمان منجر شود.

 

این سیاستمدار آلمانی همچنین پیش‌بینی کرد این امر در نتیجه بهای بالای انرژی، تاثیری دومینویی بر اقتصاد داشته باشد.

 

به اعتقاد او، اگر قیمت های انرژی به سطح غیرقابل قبولی برسد، برخی از شرکت‌های آلمانی ممکن است تولید خود را کاهش داده و یا حتی خط تولید را به طور کامل  متوقف کنند.

 

وی از سیاستمداران اروپایی خواست این موضوع را درک کنند که تحریم های انرژی که هدف از آن محدود کردن جریان ارز خارجی برای دولت روسیه بوده تاکنون باعث افزایش درامد بودجه روسیه شده است.

 

تا قبل از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه علیه اوکراین، آلمان تقریبا ۵۵ درصد از گاز وارداتی خود را از روسیه دریافت می‌کرد اما این رقم اکنون به ۳۵ درصد کاهش یافته است.

 

نیمی از آلمانی‌ها معتقدند تحریم ها بیشتر از روسیه بر آلمان تاثیر داشته

 

نظرسنجی جدید شرکت «اینسا» که به سفارش روزنامه بیلد ام زونتاگ انجام شده است، نشان می‌دهد که نیمی از آلمانی‌ها بر این باورند که تحریم ها بیش از روسیه به ضرر آلمان است.

 

این نظرسنجی در ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و بین ۱۰۰۳ پاسخ دهنده انجام شد. ۴۷ درصد از شرکت کنندگان گفتند معتقدند که تحریم ها بیشتر از روسیه به آلمان آسیب زده است. تنها ۱۲ درصد مخالف این نظر را داشتند. ۳۶ درصد دیگر گفتند که تحریم ها برای هر دو کشور دردناک است.

 

همچنین ۷۴ درصد از پاسخ دهندگان انتظار دارند آلمان به زودی دچار رکود اقتصادی و بیکاری شود. ۸۳ درصد انتظار دارند قیمت مصرف کننده در کشور افزایش یابد. ۶۳ درصد نگران هستند کمبود شدید گاز منجر به محدودیت عرضه گاز برای شرکت ها و مشاغل شود، در حالی که ۸۳ درصد انتظار دارند خانوارهای خصوصی نیز با عرضه گاز محدود مواجه شوند.

 

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

روایت نیویورک تایمز از سفر بایدن به خاورمیانه با نیم‌نگاهی به چین و روسیه

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سفر به خاورمیانه نگاهی به چین و روسیه نیز داشت و تلاش کرد ضمن وادار کردن روسیه به پرداخت تاوان برای جنگ اوکراین، شرکت های چینی را از توافق ها در زمینه فناوری در خاورمیانه محروم کند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امارات, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, عربستان سعودی

تونی بلر: پایان هژمونی غرب نزدیک است/ جهان دو یا چند قطبی خواهد شد

تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس با اشاره به اینکه جهان در آستانه تغییرات ژئوپلیتیک بین‌المللی است گفت: دوران هژمونی سیاسی و اقتصادی غرب به پایان خود نزدیک شده و جهان به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا

چین: خاورمیانه حیاط خلوت هیچ کشوری نیست

«وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیرش از اسرائیل گفت مردم خاورمیانه میزبان آن سرزمین هستند و خاورمیانه حیاط خلوت هیچ کشوری نیست.  

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه