کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

کره شمالی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در سئول، یک موشک بالستیک به سوی آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی برای نخستین بار در دو ماه اخیر و همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سئول، ... همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

استقرار نیرو‌های ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

وزیر دفاع تایوان روز شنبه تایید کرد که نیرو‌های ویژه آمریکا در برخی از جزایر دور افتاده تایوان نزدیک به چین مستقر هستند. وزیر دفاع تایوان روز شنبه تایید کرد که نیرو‌های آمریکایی در حال آموزش ارتش این جزیره هستند و برخی از آنها در ۱۰ کیلومتری مرز با چین مستقر شده‌اند. به گزارش وبگاه ... استقرار نیرو‌های ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

ادامه

آمریکا, تایوان, جنگ سرد, چین, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا

روایت نیویورک تایمز از سفر بایدن به خاورمیانه با نیم‌نگاهی به چین و روسیه

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سفر به خاورمیانه نگاهی به چین و روسیه نیز داشت و تلاش کرد ضمن وادار کردن روسیه به پرداخت تاوان برای جنگ اوکراین، شرکت های چینی را از توافق ها در زمینه فناوری در خاورمیانه محروم کند.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی نوشت: بایدن در دیدارهای پرحاشیه با برخی از سران عرب در عربستان، از سرگیری روابط با متحدان آمریکا را هدف قرار داد که در آنچه که او نبرد بین «دموکراسی و خودکامگی» توصیف می کند، در طرف نادرستی قرار دارند.

 

بایدن در جلسه روز شنبه با ۹ نفر از رهبران عرب در هتل بندر باستانی در دریای سرخ گفت: «ما اجازه نمی دهیم خلا موجود را چین، روسیه و ایران پر کنند.»

 

این موضوع را نمی‌توان پنهان کرد که ماموریت آمریکا در این سفر بخشی از سرگیری رقابت بین ابرقدرت ها بود.

 

اکنون، با گذشت ۲۰ سال از حملات تروریستی علیه مرکز تجارت جهانی و پنتاگون، بایدن نگرانی جدیدی دارد: اینکه روابط اجباری او با دیکتاتورهای منطقه، اگرچه ناپسند است، تنها گزینه او در مقابل هدف بزرگتر یعنی مهار روسیه و پیشی گرفتن از چین است.

 

تلاش بایدن در عربستان برای مذاکره در مورد تولید بیشتر نفت – به اندازه کافی برای رئیس‌جمهوری که قول داده بود جهان را از سوخت‌های فسیلی جدا کند – دشوار است. وی می‌خواست روسیه را وادار به پرداخت هزینه بیشتری به خاطر جنگ اوکراین کند اما رویترز به تازگی گزارش داد که این هزینه ناچیز بوده است: روس‌ها نه تنها به جمع‌آوری درآمدهای قابل توجه نفت و گاز ادامه می‌دهند، بلکه حتی به عربستان سعودی سوخت نیروگاه‌های این کشور را – با قیمت‌های تخفیف‌خورده – عرضه می‌کنند.

 

شاید بارزترین مورد از موارد اعلام شده توسط دولت، توافقی بود که جمعه شب برای همکاری در زمینه فناوری جدید برای ساخت شبکه‌های مخابراتی نسل بعدی «جی۵» و «جی ۶» در این کشور امضا شد.

 

رقیب اصلی آمریکا در این زمینه، چین  و شرکت هوآوی، رقیب مورد علاقه دولت چین است، که نفوذ قابل توجهی در منطقه داشته است.

 

همه اینها بخشی از تلاش بزرگتر دولت بایدن برای به عقب راندن پکن در بخش‌هایی از جهان است که سال‌ها دولت چین بدون احساس رقابت زیاد، پیشرفت کرده است.

 

سه هفته پیش، در نشست سران ناتو، بایدن «مفهوم راهبردی» جدیدی را برای ائتلاف غرب جشن گرفت که برای اولین بار، چین را به عنوان یک «چالش» نظام مند به رسمیت می شناخت و سیاست‌های آن را اجباری و عملیات سایبری آن را در اطراف جهان مخرب توصیف می‌کرد.

 

این دکترین بیان می‌کند پکن همراه با روسیه،  در تلاش است تا «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را بر هم بزند». بایدن نظیر این کلمات را در سفر به تل آویو و عربستان بکار برد.

 

پس از اجلاس سران ناتو، مقام های اروپایی گفتند که بر عقب راندن نفوذ چین در داخل اروپا و کاهش وابستگی به ابزارهای الکترونیک، نرم افزار و سایر محصولات چین تمرکز خواهند کرد.

 

بایدن تلاش مشابهی را در جده بکار برد تا نشان دهد آمریکا به عقب راندن نفوذ چین و روسیه کمک خواهد کرد. بایدن در این سفر یک «چارچوب جدید پنج بخشی را برای خاورمیانه» ترسیم کرد که شامل حمایت از توسعه اقتصادی، امنیت نظامی و آزادی‌های دموکراتیک می‌شد.

 

بایدن همچنین در این سفر به دنبال آن بود که به برخی رهبران عرب مذاکره کننده اطمینان دهد که تلاش‌های او برای مذاکره درباره توافق هسته‌ای مجدد با ایران، آنها را به خطر نمی‌اندازد.

 

نیویورک تایمز نوشت: در شرایطی که آمریکا در حال جنگ در منطقه بود، ابتکار توسعه پروژه «کمربند و جاده» چین در سراسر خلیج فارس در حال پیشروی بود، حتی این کشور یک بندر بزرگ در امارات متحده عربی ساخت البته ساخت این پروژه به دنبال هشدارهای آمریکا به امارات متوقف شد.

 

در ماه ژانویه، مقام های چینی یک جلسه مجازی را با دولتمردان سعودی در مورد فروش تجهیزات نظامی به عربستان برگزار کردند. این موضوع اکنون به رسمیت شناخته شده که سلاح‌های چینی در حال حاضر بسیار پیشرفته تر از چند سال پیش هستند.

 

در دوران دونالد  ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا وی به متحدان خود هشدار داد که در صورت امضای قرارداد با شرکت هواوی و سایر تامین کنندگان بزرگ چینی، واشنگتن دسترسی آنها به گزارش های اطلاعاتی را قطع کرده و مشارکت آنها را در اتحادهای نظامی محدود خواهد کرد. اما این هشدار تنبیهی و نه تشویقی بود، زیرا هیچ محصول جایگزین آمریکایی برای ارائه به این کشورها وجود نداشت.

 

آنچه که بایدن در سفر به عربستان ارائه کرد، یک فناوری جدید به نام «Open-RAN» برای شبکه‌های دسترسی رادیویی باز است. طی ماه‌ها مذاکره، مقام های آمریکایی یک «یادداشت تفاهم» تنظیم کردند که در آن عربستان سعودی اساسا خود را به بستر آزمایشی برای استفاده از این سیستم در مقیاس بزرگ تبدیل خواهد کرد. این در حالیست که شرکت هواوی پیشتر شبکه‌های خود را در سراسر کشور مستقر کرده است.

 

اکنون برخی بر این باورند که آیا جنگ سرد که  نیاز به از سرگیری ائتلاف هایی در خاورمیانه دارد بیشتر بهانه ای برای توافق های نفتی است یا علاقه واقعی به همکاری های  عمیق تر را هدف قرار می‌دهد.

 

کوری شاکه، مدیر مطالعات خارجی و دفاعی در مؤسسه امریکن اینترپرایز گفت: «درست است که چین در حال نفوذ است. اما این نیز نتیجه سیاست دولت بایدن است که چالش چین را به‌عنوان دموکراسی در مقابل خودکامگی تنظیم کرده که عربستان را در طرف چین قرار می‌دهد.

تحریم‌ها بیشتر از روسیه بر کشورهای غربی تاثیر داشته است

«فابیدو دِ ماسی» عضو سابق بوندستاگ (پارلمان آلمان) و پارلمان اروپا گفت تاثیر تحریم‌ها بر کشورهای غربی وضع‌کننده آن، مخرب‌تر از تاثیر آن بر روسیه است. در این میان براساس نظرسنجی جدیدی مشخص شد که نیمی از آلمانی‌ها معتقدند تحریم ها بیشتر از روسیه بر آلمان تاثیر داشته است.

ادامه

اقتصادی, المان, تحریم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, غرب, لوگانسک

تونی بلر: پایان هژمونی غرب نزدیک است/ جهان دو یا چند قطبی خواهد شد

تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس با اشاره به اینکه جهان در آستانه تغییرات ژئوپلیتیک بین‌المللی است گفت: دوران هژمونی سیاسی و اقتصادی غرب به پایان خود نزدیک شده و جهان به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا

چین: خاورمیانه حیاط خلوت هیچ کشوری نیست

«وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیرش از اسرائیل گفت مردم خاورمیانه میزبان آن سرزمین هستند و خاورمیانه حیاط خلوت هیچ کشوری نیست.  

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه