اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

تونی بلر: پایان هژمونی غرب نزدیک است/ جهان دو یا چند قطبی خواهد شد

تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس با اشاره به اینکه جهان در آستانه تغییرات ژئوپلیتیک بین‌المللی است گفت: دوران هژمونی سیاسی و اقتصادی غرب به پایان خود نزدیک شده و جهان به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از تاس، بلر در سخنرانی خود در سمپوزیومی که توسط بنیاد انگلیسی-آمریکایی «دیچلی» برگزار شد، گفت: “بزرگترین تغییرات ژئوپلیتیکی در این قرن توسط چین صورت می‌گیرد، نه روسیه.”

 

وی افزود: در حال نزدیک شدن به پایان هژمونی غرب در عرصه سیاست و اقتصاد هستیم و جهان حداقل دو قطبی یا احتمالاً چند قطبی خواهد شد.

 

بلر ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ معاصر، شرق می‌تواند با غرب برابری کند.

 

وی افزود: چین دومین ابرقدرت جهان است و پتانسیل اقتصادی و میزان مشارکت آن در اقتصاد جهانی بالاتر از روسیه است. چین در بسیاری از زمینه‌های تکنولوژیکی خود را به آمریکا رسانده و در برخی از آنها آمریکا را تهدید می‌کند.

 

وی مدعی شد: رهبری چین بیش از پیش “تهاجمی‌” رفتار و با غرب تحقیرآمیز رفتار می‌کند، به روسیه نزدیک می‌شود و می‌خواهد در نهایت می‌خواهد مشکل تایوان را حل کند.

 

او گفت: اشتباه نکنید، من نمی‌گویم که چین تلاش خواهد کرد تایوان را در اسرع وقت با زور تصرف کند، اما ما نمی‌توانیم سیاست خود را بر اساس این یقین بنا کنیم که این کار را نخواهد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: قطعاً روسیه و شاید ایران در آینده نزدیک به متحد چین تبدیل شوند.

 

بلر همچنین اختلاف مواضع کشورهای گروه ۲۰ در قبال اوکراین را هشداری برای غرب دانست.

 

وی خواستار ایجاد روابط با چین بر اساس اصل “قدرت به علاوه همکاری” شد و تاکید کرد که “غرب باید هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد و به اندازه کافی قوی بماند تا در هر سناریوی آینده در برابر چین مقاومت کند و در عین حال روابط با پکن را حفظ کند، به شیوه‌ای عمل گرایانه و نه تهاجمی عمل کند و تمایل به احترام متقابل را نشان دهد.

روایت نیویورک تایمز از سفر بایدن به خاورمیانه با نیم‌نگاهی به چین و روسیه

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سفر به خاورمیانه نگاهی به چین و روسیه نیز داشت و تلاش کرد ضمن وادار کردن روسیه به پرداخت تاوان برای جنگ اوکراین، شرکت های چینی را از توافق ها در زمینه فناوری در خاورمیانه محروم کند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امارات, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, عربستان سعودی

تحریم‌ها بیشتر از روسیه بر کشورهای غربی تاثیر داشته است

«فابیدو دِ ماسی» عضو سابق بوندستاگ (پارلمان آلمان) و پارلمان اروپا گفت تاثیر تحریم‌ها بر کشورهای غربی وضع‌کننده آن، مخرب‌تر از تاثیر آن بر روسیه است. در این میان براساس نظرسنجی جدیدی مشخص شد که نیمی از آلمانی‌ها معتقدند تحریم ها بیشتر از روسیه بر آلمان تاثیر داشته است.

ادامه

اقتصادی, المان, تحریم, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, خبر, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, غرب, لوگانسک

چین: خاورمیانه حیاط خلوت هیچ کشوری نیست

«وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیرش از اسرائیل گفت مردم خاورمیانه میزبان آن سرزمین هستند و خاورمیانه حیاط خلوت هیچ کشوری نیست.  

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه