گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بنیاد کارنگی: بریتانیا و اروپا توان حفاظت از تنگه هرمز را ندارند

بنیاد «کارنگی» در مطلبی با بیان اینکه قدرت های اروپایی دارای ضعف های راهبردی هستند، نوشت: بریتانیا و اتحادیه اروپا نه برای حفاظت از تنگه هرمز آمادگی دارند و نه به لحاظ سیاسی به اندازه کافی قدرتمند هستند تا بتوانند برجام را نجات دهند.

 

“جودی دمپسی” عضو غیرمقیم این اندیشکده پرنفوذ آمریکایی در نوشتاری با عنوان “تاثیر ایرانیان بر برگزیت و اروپا” افزود: انگلیس برای مقابله با ایران در خاورمیانه، به حمایت اتحادیه اروپا نیاز دارد و اروپا هم به همان اندازه نیاز به یک سیاست جدی و امنیتی دارد.

 

به لطف مدیریت “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا، نیروهای انگلیسی روز ۴ ژوئیه (۱۳ تیر ماه) یک نفتکش ایرانی را به دلیل حمل نفت به سوریه و نقض تحریم های اتحادیه اروپا توقیف کرد.

 

ایران هم دو هفته بعد، یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز متوقف کرد.

 

یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه ۲۸ تیر ماه به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگانی، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استنا ایمپرو» را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی توقیف کرد.

 

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه مطلب خود آورده است: اما این یک مرافعه ساده دوجانبه میان تهران و لندن نیست. بلکه این مشاجره، سه ضعف سیاست های انگلیس، اروپا و آتلانتیک را به نمایش گذاشته و سخت است بتوان تصور کرد “بوریس جانسون” نخست وزیر جدید بریتانیا، یا “اورسولا فون درلاین” رئیس جدید کمیسیون اروپا، ، قادر به غلبه بر این ضعف ها باشد.

 

نخستین ضعف، توهمات بریتانیا درباره برگزیت است.

 

جانسون بارها گفته که کشورش خارج از اتحادیه اروپا بسیار بهتر خواهد بود.

 

با این حال، در ۲۲ ژوئیه (۱ مرداد) “جرمی هانت” وزیر امور خارجه بریتانیا، از اروپایی ها (نه آمریکایی ها یا ناتو) خواست که یک اتحاد دریایی جدید برای حفاظت از حمل و نقل در تنگه هرمز ایجاد کنند.

 

جالب اینجاست یک روز قبل از این اظهارنظرها، جانسون که وعده داده بود که بریتانیا را بدون هیچ توافق جدیدی از اتحادیه اروپا خارج می کند.

 

اما باید تاکید کرد این درخواست لندن فاقد برنامه ریزی راهبردی است. زیرا بریتانیا تنها دارای یک نفتکش در خلیج فارس است که آن هم بزودی آزاد می شود و در عین حال هانت می گوید که انگلیس نمی تواند همه کشتی ها را اسکورت کند.

 

هانت در این شرایط به این موضوع اشاره ای نکرد که دهه ها کاهش بودجه دفاعی، تلفات بسیاری به نیروهای مسلح انگلیس وارد کرده است.

 

ضعف دوم کمبود پیش بینی راهبردی اتحادیه اروپا است.

 

حوادث اخیر در خلیج فارس، از جمله حمله به دو نفتکش در منطقه (نفتکش ژاپنی و نروژی)، تیراندازی ایران به یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی و توقیف نفتکش بریتانیایی توسط ایران، باید ضرورت لازم برای لوکزامبورگ و بروکسل (پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا) در جهت حفاظت از حمل و نقل دریایی را فراهم می کرد.

 

این در حالیست که به استثنای فرانسه و دانمارک، آماده باش نیروی دریایی اروپا ثابت کرده که برای حفاظت از منافع اقتصادی و تجاری اروپا ناکارآمد است و در این میان اختلافات موجود میان لندن و تهران این کاستی ها را تایید می کند.

 

اما ضعف انگلیس در این خصوص رفع نمی شود و بدون تردید برگزیت، کشور را از بقیه اروپا دور خواهد کرد.

 

در این میان نظام دفاعی انگلیس سعی خواهد کرد تا حد ممکن رابطه نزدیکی را با فرانسه حفظ کند، اما این امر مستلزم تعهد لندن برای سرمایه گذاری در بخش نیروهای مسلح است و در این میان «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم که سعی در اصلاح نیروهای دفاعی خود دارد، نیازمند ائتلاف های بیشتر اروپایی است. بنابراین بحران ایجاد شده از سوی ایران آخرین چیزی است که اروپا انتظارش را داشت.

 

ضعف سوم نگرانی های مربوط به ایالات متحده است که اروپا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد به تنهایی آن را رفع کند.

 

“جان بولتون” مشاور امنیت ملی ترامپ، تمایل به رویارویی نظامی با ایران دارد.

 

در این میان تصمیم واشنگتن برای خروج از توافقنامه بین‌المللی هسته ای با ایران، ارتباط بسیار نزدیک با اسراییل و تحمیل دوباره تحریم ها علیه ایران فشار روانی زیادی بر روابط آتلانتیک وارد کرده است.

 

اما واشنگتن هنوز برای مشروعیت سیاست های خود به متحدان اروپاییش نیاز دارد.

 

اما این متحدان هنوز سرگردان هستند.

 

لندن با وجود رابطه نزدیک با واشنگتن، هنوز از حامیان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) است و در عین حال نمی‌خواهد توسط واشنگتن به میدان رویارویی با ایران برود.

 

جای تعجب نیست هانت برای حفاظت از حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز درخواست پوشش دیپلماتیک و امنیتی از متحدان اروپایی کرده است.

 

اما بریتانیا و اتحادیه اروپا برای حفاظت از تنگه هرمز آمادگی ندارند و به لحاظ سیاسی به اندازه کافی قدرتمند نیستند تا بتوانند برجام را نجات دهند.

 

از این رو این سه ضعف اساسی بر دستور کار سیاست خارجی اورسولا فن درلاین سایه می‌اندازد.

 

از طرفی باید تاکید کرد نفوذ و قدرت ژئواستراتژیک ایران هنوز در جبهه های اقتصادی، نظامی و دیپلماسی نقش آفرینی می کند.

 

بنیاد کارنگی یکی از تأثیرگذارترین بنیادهای ایالات متحده است که در سال ۱۹۱۱ توسط “اندرو کارنگی” برای حمایت از توسعه دانش تأسیس شد.

 

ریاست این بنیاد بر عهده “وارتان گریگوریان” فعال علمی ایرانی تبار است.

 

این بنیاد آمریکایی در سال ۲۰۱۸ سومین اندیشکده تاثیرگذار جهان شناخته شد.

ایرنا

برنی سندرز : نباید از ایران متنفر باشیم

نامزد انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال آتی آمریکا تصریح کرد: حکومت سعودی دیکتاتوری شرور و کریه است؛ ما نباید از ایران متنفر باشیم.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, فرانسه

فیگارو از عقب‌نشینی فرانسه خبر داد: به ناوگان اروپایی در خلیج‌فارس نمی‌پیوندیم

جرمی هانت، وزیر مستعفی امور خارجه بریتانیا، پس از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» متعلق به این کشور به دست ایران از تشکیل هر چه سریع‌تر ناوگان حفاظت دریایی اتحادیه اروپا با هدف حفاظت از آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس صحبت کرد.

ادامه

المان, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, فرانسه

فارن پالسی: مردم رقه همچنان به بشار اسد باور دارند

با وجود آنکه شهر رقه سوریه از سوی شبه نظامیان به اصطلاح “نیروهای دموکراتیک سوریه” و با نظارت آمریکا تصرف شد هم اکنون بسیاری از ساکنان این شهر دیگر خواستار حضور این نیروها در این شهر نبوده و می‌خواهند این شهر در کنترل حکومت سوریه قرار بگیرد و معتقد هستند تنها بشار اسد می‌تواند ثبات ... فارن پالسی: مردم رقه همچنان به بشار اسد باور دارند

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه