گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

فارن پالسی: مردم رقه همچنان به بشار اسد باور دارند

با وجود آنکه شهر رقه سوریه از سوی شبه نظامیان به اصطلاح “نیروهای دموکراتیک سوریه” و با نظارت آمریکا تصرف شد هم اکنون بسیاری از ساکنان این شهر دیگر خواستار حضور این نیروها در این شهر نبوده و می‌خواهند این شهر در کنترل حکومت سوریه قرار بگیرد و معتقد هستند تنها بشار اسد می‌تواند ثبات و سازندگی را به شهر رقه بازگرداند.

 

فارن پالسی در گزارشی به قلم الیزابت سرگوف، کارشناس موسسه “مجمع تفکر منطقه‌ای در حوزه سوریه و عراق” از مشاهداتش از شهر رقه آورده است: نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند و چندی پیش شهر جنگ زده رقه را از تصرف داعش خارج کردند در حال حاضر کار آسانی در جلب نظر مساعد این ساکنان این شهر نسبت به حضورشان در آن جا ندارند. در حقیقت آنها با نارضایتی ساکنان شهر رقه از حضورشان در این شهر روبه‌رو شده‌اند.

 

یکی از فعالان شهر رقه با نام مستعار حمود به شرح صحبت‌های آن دسته از بستگانش که به دمشق و حلب فرار کرده‌اند، پرداخته و به عنوان ساکن رقه می‌گوید، هر زمان که از بستگانش می‌خواهد به شهر رقه برگردند از آنها این پاسخ را می‌شنود ما زمانی به رقه برمی‌گردیم که کنترل حکومت به این شهر بازگشته باشد.

 

در عین حال در هفته‌های اخیر همواره این شایعات در میان مردم شهر رقه مطرح بوده که به زودی قرار است کنترل شهر به حکومت واگذار شود.

 

این شایعات نیز هر چه بیشتر به دورنمای مبهم کنترل متزلزل نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان یک نیروی عمدتا کرد و همچنین ساختار دولتی غیرنظامی مغشوشی که این گروه تحت عنوان دولت خودمختار در آنجا برقرار کرده، دامن می‌زند.

 

یکی از مردم شهر رقه اظهار کرد: شما در تمام مدت دارید می‌شنوید که حکومت ماه آینده قرار است دوباره به رقه برگردد یا اینکه حکومت قصد دارد بعد از آنکه ادلب را پس بگیرد به رقه برگردد.

 

چیزی که بعد از گفت‌وگو با ده‌ها تن از ساکنان محلی، فرماندهان نیروی دموکراتیک سوریه و فعالان و رهبران اصناف در این شهر مشخص شده این است که کندی بازسازی، کمبود بودجه، نارضایتی از حضور یک حاکمیت کرد در یک شهر با اکثریت عرب و فراتر از همه مطالبه امنیت بعد از تجربه سال‌های جنگ اصلی‌ترین عوامل مخالفت مردم رقه با کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در این شهر است.

 

رهبران این گروه شبه نظامی متشکل از نیروهای عمدتا کرد نتوانستند به دلیل کمبود بودجه، خدمات اساسی را تامین کنند و ناتوانی در مهار حملات مداوم شبه نظامیان دیگر به این شهر نیز مشروعیت این گروه شبه نظامی را کاهش داده است.

 

یکی دیگر از دلایل اصلی بی‌اعتمادی ساکنان رقه به نیروهای دموکراتیک سوریه ابعاد گسترده تخریب شهر رقه در زمان عملیات این نیروها برای خارج کردن این شهر از کنترل داعش است.

 

مردم شهر رقه معتقدند که در این عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه خرابی‌های زیاده از حد و غیرموجه به این شهر تحمیل کردند.

 

نکته دیگر این است که در انتهای این عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه توافقی محرمانه با داعشی‌های باقی مانده برقرار کرده و به موجب این توافق اجازه دادند صدها تن از شبه نظامیان داعش و خانواده‌های آن به سمت دیگر پایگاه‌های تحت اشغال داعش در دیر الزور عقب نشینی کنند.

 

سازمان ملل نیز بعد از این عملیات گفت: ۸۰ درصد شهر رقه غیرقابل سکونت شده است.

 

اسماعیل یک فروشنده جوان در شهر رقه می‌گوید: اگر آنها هدفشان این بود که بگذارند داعشی‌ها به شهرک باغوز عقب نشینی کنند پس چرا در ابتدای کار اینقدر شهر را تخریب کردند.

 

نویسنده این مقاله در جریان سفری که اوایل ماه جاری میلادی به رقه داشت تعدادی از ساکنان این شهر به وضوح همچنان از دولت خودمختار نیروهای دموکراتیک سوریه حمایت می‌کردند. چند صد تن از زنان این شهر که بسیاری از آنها تحت حاکمیت داعش قربانی شدند به صفوف نیروهای دموکراتیک سوریه پیوستند و در آن زمان حامیان این دولت خودمختار آن را بهترین جایگزین برای حکومت داعش بر این شهر و همچنین به جای حکومت موقت وابسته به “ارتش آزاد سوریه” در آنجا که همراه با اشاعه بی‌ثباتی و جرم جنایت بود، می‌دیدند. با این حال اکنون ساکنان رقه به جایی رسیده‌اند که حکومت نیروهای دموکراتیک سوریه را بر شهر رقه را هم نمی‌خواهند.

 

در عین حال بسیاری از ساکنان رقه از ابراز مخالفت علنی با حکومت نیروهای دموکراتیک سوریه در شهرشان ترس و نگرانی دارند اما معمولا در خانه‌ها و جمع‌های شخصی این نارضایتی را ابراز می‌کنند. یکی دیگر از دلایل اصلی نارضایتی آنها نیز فقدان تامین خدمات اساسی نظیر آب و برق است. گفته شده که در حال حاضر در رقه آبرسانی برقرار است اما برقرسانی عملا قطع شده است. همچنین تعداد زیادی از مدارس و بیمارستان‌ها در این شهر از بین رفته‌اند.

 

ساکنان رقه اکنون در صحبت‌هایشان در مقایسه وضعیت فعلی خود با وضعیتی که قبل از بروز قیام‌های سال ۲۰۱۱ در سوریه داشتند و دسترسی شان در آن زمان به همه چیز افسوس می‌خورند.

 

سمیرا یک زن پا به سن گذاشته از یکی از خانواده‌های ساکن رقه که خواستار بازگشت کنترل حکومت بشار اسد بر این شهر است، گفت: ما در آن زمان همه چیز اعم از دسترسی آب، برق، نان، مدارس و بیمارستان را داشتیم اما حالا همه چیز بسیار پرهزینه است.

 

همچنین یکی دیگر از نگرانی‌های رقه‌ای‌ها قابلیت انجام حملات تروریستی از سوی گروهک‌های مخفی مرتبط با داعش است.

ایسنا

برنی سندرز : نباید از ایران متنفر باشیم

نامزد انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال آتی آمریکا تصریح کرد: حکومت سعودی دیکتاتوری شرور و کریه است؛ ما نباید از ایران متنفر باشیم.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, فرانسه

فیگارو از عقب‌نشینی فرانسه خبر داد: به ناوگان اروپایی در خلیج‌فارس نمی‌پیوندیم

جرمی هانت، وزیر مستعفی امور خارجه بریتانیا، پس از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» متعلق به این کشور به دست ایران از تشکیل هر چه سریع‌تر ناوگان حفاظت دریایی اتحادیه اروپا با هدف حفاظت از آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس صحبت کرد.

ادامه

المان, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, فرانسه

بنیاد کارنگی: بریتانیا و اروپا توان حفاظت از تنگه هرمز را ندارند

بنیاد «کارنگی» در مطلبی با بیان اینکه قدرت های اروپایی دارای ضعف های راهبردی هستند، نوشت: بریتانیا و اتحادیه اروپا نه برای حفاظت از تنگه هرمز آمادگی دارند و نه به لحاظ سیاسی به اندازه کافی قدرتمند هستند تا بتوانند برجام را نجات دهند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, ایران, بلژیک, جهان, خاورمیانه, خبر, دانمارک, ژاپن, فرانسه, نروژ