تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا از جامعه بین‌الملل خواست در صورت عدم رعایت قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط اسرائیل، روابط دیپلماتیک با این رژیم را قطع کند. به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آناتولی”, پترو پس از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: سرانجام قطعنامه ... کلمبیا: اگر به قطعنامه شورای امنیت عمل نشود، کشورها باید روابط خود با اسرائیل را قطع کنند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, کلمبیا

دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه اعلام کرد که روزهای ۸ و ۹ آوریل (۲۰ و ۲۱ فروردین ۱۴۰۳) به شکایت نیکاراگوئه از آلمان به اتهام حمایت از نسل‌کشی در نوار غزه رسیدگی می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکاراگوئه از آلمان به دلیل حمایت مالی و نظامی از اسرائیل، قطع کمک‌های مالی به ... دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایت نیکاراگوئه از آلمان رسیدگی می‌کند

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکای لاتین, اروپای مرکزی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

شماری از وکلای شیلیایی از اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۶۵۰ وکیل شیلیایی شکایتی را علیه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه تنظیم کردند. این شکایت به دلیل نسل‌کشی و جنایات ضدبشری اشغالگران اسرائیلی علیه ملت فلسطین ... شکایت ۶۵۰ وکیل شیلیایی از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, شیلی, فلسطین, قضایی

با وجود پیروزی نامزد چپ‌گرا در دور اول، انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا به دور دوم کشیده شد

“گوستاوو پترو” نامزد چپ‌گرای انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا اگرچه توانست بیشترین آراء را از آن خود کند اما از کسب تعداد رای لازم برای پیروزی در دور اول بازماند و قرار است ۱۹ ژوئن( ۲۹ خرداد) در دور دوم با “رودولفو اِرناندز”، شهردار سابق بوکارامانگ رقایت کند.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس نتایج شمارش ۹۹.۹ درصد آراء انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا، پترو که یک عضو سابق جنبش چریکی M-۱۹ بود توانست حدود ۴۰.۳ درصد آراء را بدست بیاورد.

 

رودولفو اِرناندز نیز  که وعده مقابله با فساد را داده بود حدود ۲۸.۲ درصد آراء را از آن خود کرد.

 

پس از اعلام این نتایج، پترو در جمع حامیانش در بوگوتا گفت: آنچه امروز دیگر شکی در آن وجود ندارد، تغییرات است. اکنون مسئله این است که ما چه اقداماتی برای کلمبیا انجام می دهیم و جامعه این کشور برای خود چه می خواهد.

 

پترو پیش از این وعده داده بود که به طور کامل توافقنامه صلح سال ۲۰۱۶ با گروه شبه نظامی فارک را اجرایی کند و با گروه شبه‌نظامی همچنان فعال ELN به دنبال مذاکرات صلح باشد.

 

کریستین ریانو ۳۵ ساله یک شهروند کلمبیایی که در سخنرانی پترو حضور داشت، در این رابطه گفت: مردم نشان داده اند که از شرایط تکراری خسته هستند و خواهان اعمال تغییرات می باشند.

 

چشم‌انداز پیروزی پترو در دور دوم انتخابات با توجه به اینکه بیشترین رای را در دور اول بدست آورده، به معنای روی کارآمدن اولین دولت مترقی در تاریخ کلمبیا خواهد بود و دوره جدیدی را در حیات سیاسی کلمبیا رقم خواهد زد. به گفته کارشناسان این امر می‌تواند تحولاتی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند چرا که جناح راست همیشه در کلمبیا حکومت کرده است.

 

مکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی، مبارزه با نابرابری عمیق و توزیع مجدد حقوق بازنشستگی از جمله وعده‌های این کاندیدای ۶۲ ساله در رقابت‌های انتخاباتی بوده است.

 

کلمبیا در سال ۲۰۲۱ شاهد شدیدترین اعتراضات اجتماعی در طول ۷۰ سال گذشته بود و نارضایتی‌ها سبب شد تا ایوان دوکه رئیس جمهوری فعلی در سطح بسیار پایینی از محبوبیت قرار گیرد. اواخر سال گذشته، بیش از ۷۵ درصد کلمبیایی‌ها گفتند که رئیس‌جمهوری این کشور را تایید نمی‌کنند.

 

۲۸ آوریل ۲۰۲۱ (هشتم اردیبهشت) نخستین اعتراض‌های مردم کلمبیا به اصلاحات مالیاتی دولت به ریاست جمهوری ایوان دوکه کلید خورد و اعتراض‌ها با وجود سرکوب پلیس برای هفته‌ها ادامه داشت. بحران عمیق اجتماعی در حالی خواب از چشمان بیش از ۵۱ میلیون شهروند کلمبیا، چهارمین کشور بزرگ آمریکای جنوبی ربود که طبق نظرسنجی‌ها، رسیدگی به معضل فقر و خشونت و پایان دادن به وضعیت فعلی حاکم بر این کشور خواسته اصلی مردم در سایه انتخابات یکشنبه است.

 

این کشور با نارضایتی اجتماعی ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و رشد سرسام‌آور تورم مواجه است. همچنین بیش از ۲۱ میلیون نفر در این کشور آمریکای لاتین در فقر زندگی می‌کنند و حدود ۱۱.۸ درصد از جمعیت فعال اقتصادی در وضعیت بیکاری قرار دارند.

مسکو: اجلاس سران قاره آمریکا در معرض خطر است

سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد، از آنجایی که تعدادی از شرکت‌کنندگان نمی‌خواهند که مسئله اوکراین در دستور کار “اجلاس سران قاره آمریکا” قرار گیرد، این اجلاس در “معرض خطر” قرار گرفته است.

ادامه

ارژانتین, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحلیل, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

آیا جنبش صلح هنوز باید با ناتو مخالفت کند؟

در گزارش‌های خبری این روزها به ناتو- بازوی جهانی پنتاگون- به دلیل نقشش در جنگ اوکراین، اشاره می‌شود. هم‌اکنون میلیون‌ها نفر در آمریکا ناتو را راهکاری می‌دانند که می‌تواند جنگ اوکراین را پایان دهد و صلح به ارمغان آورد.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, استعمار, افریقا, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, سوسیالیسم, سومالی, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, غرب, کره جنوبی, کره شمالی, لهستان, مقاله, ناتو, ویتنام, یمن, یوگوسلاوی

«اوو مورالس»: آمریکا با ارسال تسلیحات به‌اوکراین، جنگ و مرگ را ترویج می‌کند

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی (۲۰۰۶- ۲۰۱۹) با خشونت آمیز خواندن عملکرد آمریکا در قبال جنگ اوکراین،گفت: دولت ایالات متحده با ارسال تسلیحات به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به اوکراین، جنگ و مرگ را ترویج می‌کند.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, اوکراین, بولیوی, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب

وزیر دفاع سابق آمریکا طرح ترامپ برای قتل رئیس‌جمهوری ونزوئلا را فاش ساخت

«مارک اسپر» وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خود فاش کرد که دونالد ترامپ مستاجر وقت کاخ سفید قصد داشت با کمک خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور را ترور کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, ونزوئلا