گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

حدود یک سال پس از فروکش کردن تظاهرات و خیزش‌های مردمی سال گذشته با شعار اصلی “زن، زندگی، آزادی”، اکنون پیامدهای تعیین‌کنندۀ آن حرکت تاریخ‌ساز را در جامعه و به‌ویژه در شکاف وسیع و عمیق پُرنشدنی بین اکثر مردم و دیکتاتوری حاکم به‌روشنی می‌توان دید. در چند سال اخیر، به‌علت تحریم‌های وسیع انتخابات نمایشی و ... بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

ادامه

آزادی, استبداد, اسراییل, اسلام سیاسی, بازنشستگان, تحریم, جهان, زنان, سرمایه‌داری, سوریه, سیاسی, فلسطین, کارگران, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

تداوم مبارزه برای گذر از سدّ دیکتاتوری مذهبی، ۴۵ سال پس از انقلاب برضد دیکتاتوری سلطنتی

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سخنرانی‌های مزوّرانه و تهدیدآمیز علی خامنه‌ای در مورد انتخابات ۱۱ اسفند مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و برگزاری انواع نمایش‌های تبلیغاتی برای پُراهمیت نشان دادن این انتخابات در هفته‌های گذشته ادامه یافت. هدف همهٔ این‌ها اثرگذاری بر افکار عمومی و جلب آن‌ها به شرکت در انتخابات است، گرچه شواهد حاکی ... تداوم مبارزه برای گذر از سدّ دیکتاتوری مذهبی، ۴۵ سال پس از انقلاب برضد دیکتاتوری سلطنتی

ادامه

آزادی, آمریکا, استبداد, استقلال, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, جهان, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, عراق, عمان, غارتگری, فقر, معلمان, نئولیبرالیسم

با ایجاد سردرگمی قصد عدم اجرای رتبه بندی معلمان در ۱۴۰۰ را دارند

پافشاری معلمان برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان چندسالی است که تبدیل به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در کشور شده است. با این حال، اما تنها سهم معلمان از این همه پافشاری وعده و وعید‌های بی‌عمل از سوی مجلس و دولت بوده است.

 

جامعه ۲۴ ، رها رمضانی: رتبه بندی معلمان یکی از موارد قانونی برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است که به دلایل و ملاحظاتی تاکنون اجرایی نشده است. به همین دلیل هم بار‌ها شاهد اجتماع اعتراضی گسترده معلمان نسبت به عدم اجرای این موضوع بوده‌ایم که البته همواره نیز با دستگیری برخی معلمان و فعالان صنفی نیز همراه بوده است.

 

لایحه رتبه بندی اما در دولت دوازدهم جمع بندی و به مجلس ارسال شد و در کمیسیون تخصصی بررسی شد. یکی از ابعاد اصلی این لایحه بار مالی مترتب بر آن است که با توجه به کسری بودجه و مضیقه دولت برای پوشش هزینه‌های جاری و عمرانی کشور، تردید‌های فراوانی را برای تحقق آن به وجود آورده است.

 

به گزارش جامعه ۲۴ ، چندی پیش رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره سرانجام لایحه رتبه بندی معلمان گفته بود: «موضوع رتبه بندی لایحه دولت بوده است و نه طرح نمایندگان مجلس، از این رو دولت نیز باید محکم پای آن بایستد.»

 

او همچنین تاکید کرده بود که بیشترین مشکل، در خصوص بار مالی این طرح است که دولت باید زیر بار آن برود تا این موضوع به سرانجام برسد.

 

با این حال چند روز پیش نامه‌ای در فضای مجازی مبنی با مخالفت دولت با طرح رتبه بندی معلمان منتشر شد که واکنش معلمان را به دنبال داشت تا اینکه ساعاتی بعد سخنگوی دولت ضمن تکذیب این خبر، نامه منتشر شده را جعلی خواند.

 

پیش از این نیز بهروز محبی، عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس به جامعه ۲۴ گفته بود: «ما می‌گوییم علیرغم محقق نشدن منابع لایحه رتبه بندی معلمان، دولت باید به هر نحو این را جبران کند. ایرادی که شورای نگهبان می‌گیرد، ماده هفتاد و پنجی هست و آن‌ها درباره خواسته دولت که توانایی پرداخت آن را ندارد، اشکال گرفته‌اند.»

 

با همه وعده‌های دولت و مجلس، اما معلمان روز گذشته برای بار دیگر در راستای احقاق حقوق مالی خود در سراسر کشور تجمعات اعتراضی برپا کردند. از سوی دیگر قرار است در هفته جاری نسبت به رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس اقداماتی انجام شود.

 

دولت بودجه رتبه بندی معلمان را تایید نکرده است

 

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان در اینباره به جامعه ۲۴ گفت: اصل ایرادات شورای نگهبان بر ماده ۷۵ است. بر اساس این ماده هر طرحی که در مجلس تصویب می‌شود باید بوجه آن از طرف دولت تایید شود.

 

وی با اشاره به اینکه عمده ایراد شورای نگهبان مربوط به عدم تایید بودجه رتبه بندی معلمان ازطرف دولت بوده است، عنوان کرد: طی این مدت در صحبت‌های نمایندگان مجلس تاکید بر این بوده است که دولت بودجه ۱۲.۵ هزار میلیارد تومانی که از طرف مجلس مصوب شده است را تقبل کند و این موضوع طی نامه‌ای برای شورای نگهبان فرستاده شده است، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

 

سخنگوی کانون صنفی معلمان افزود: اطلاعات متناقضی از مصاحبه‌ها شنیده و دیده می‌شود، به خصوص از سمت آقای حاجی بابایی که مصاحبه‌ای داشته و عنوان کرده که برای سال آینده ۴۰ هزار میلیار تومان بودجه در نظر گرفته شده است، اما روز بعد در مصاحبه‌ای گفته است بودجه رتبه‌بندی معلمان ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به اینگونه مصاحبه‌ها به‌عنوان یک فعال صنفی احساس می‌کنم می‌خواهند با مصاحبه‌های مختلف و برنامه‌های متناوبی که ارائه داده می‌شود نوعی سردرگمی ایجاد کنند تا سال ۱۴۰۰ تمام شده و عملا قانون رتبه بندی معلمان هم ایجاد نشود.

 

وی اضافه کرد: ایرادات شورای نگهبان درباره لایحه رتبه بندی معلمان قابل رفع است، اما اصل موضوع بحث تامین بودجه از سمت دولت است. شورای نگهبان بر اساس قانون موظف است لایحه‌ای را تایید کند که بودجه آن از سمت دولت تایید شود، طبیعیست اگر دولت آن را تامین و تایید نکند شورای نگهبان هم نمی‌تواند آن را تایید کند.

 

حبیبی خاطرنشان کرد: الان موضوع ما مخالفت و یا موافقت ما با شورای نگهبان نیست، بحث بر این است که این یک روند قانونی بوده و الان مسئولیت با دولت است تا بودجه رتبه بندی معلمان برای سال ۱۴۰۰ را بپذیرد که تا این لحظه نیز نپذیرفته است.

 

دولت و مجلس بی‌تفاوت نسبت به مطالبات معلمان

 

وی با اشاره به انتشار خبری توسط گروه‌های مجازی و غیرمرتبط با کانون صنفی معلمان گفت: ما در این صنف فقط نسبت به آن خبر واکنش نشان داده و اعلام کردیم که اگر بودجه رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ اجرا نشود حمایت از معلمان ادامه پیدا خواهد کرد.

 

این عضو کانون صنفی معلمان ادامه داد: پیرو انتشار آن نامه در فضای مجازی تشکل دیگر مانند مجمع فرهنگیان و سازمان معلمان نیز نسبت به این بخشنامه واکنش نشان دادند و در نهایت بعد از دو ساعت آقای جهرمی آن را تکذیب کرد. نکته اینجاست که بخشنامه‌ای که در گروه‌های فرهنگی و فضای مجازی منتشر می‌شود را می‌بینند، اما اعتراضات و مطالبات صنفی و اعتراضات معلمان را نمی‌بینند و واکنشی نسبت به آن نشان نمی‌دهند.

 

به گفته وی نکته مبهم این موضوع آن است که چرا از طرف دولت و یا مجلس نسبت به اعتراضات هیچ واکنشی نشان داده نمی‌شود.

 

حبیبی تاکید کرد که کانون صنفی معلمان اعلام آمادگی کرده است که با دولت و مجلس آماده مذاکره است، اما از طرف آن‌ها تا به امروز هیچ پاسخی داده نشده است.

 

به گفته او آنچه در تشکل‌های صنفی معلمان انجام می‌شود در چهارچوب قانون است و این مطالبه‌گری هم کاملا قانونی است، اما به این مطالبات از طرف دولت و مجلس پاسخی داده نمی‌شود این درحالیست که اگر به این درخواست‌ها پاسخی داده بودند چه بسا می‌شد موضوع را در یک شرایط بهتر حل و فصل کرد.

طرح اصلاح قانون کار و مزد توافقی، امنیت شغلی و معیشت زحمتکشان را نابود می‌کند!

یورش به امنیت شغلی کارگران با به‌اصطلاح اصلاح قانون کار و حمله به معیشت زحمتکشان در مقطع زمانی تعیین حداقل دستمزد کارگران همواره برنامه رژیم ولایی در سه دهه اخیر بوده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, دانشجویی, دهقانی, زنان, سیاسی, کارگری, معلمان, مقاله

معلمان؛ نگرانیم مافیای پیمانکار مانع تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت شوند

یکی از معلمان حق‌التدریسی می‌گوید: من با کارشناسی ارشد و بعد از ده سال سابقه‌ی کارِ معلمی ۸۰۰هزار تومان حقوق می‌گیرم. قراردادهای ما کوتاه مدت است و آموزش و پرورش هیچ تعهدی در قبال ما برعهده نمی‌گیرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, معلمان

همبستگی سندیکاهای معلمان جهان با مبارزات حق‌طلبانه معلمان و فرهنگیان ایران

با شروع مرحلهٔ دیگری از کارزار حق‌طلبانه معلمان ایران در آذر ماه جاری که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران سازمان‌دهی و رهبری آن را به عهده دارد، موج قدرتمندی از همبستگی جهانی با این کارزار فرهنگیان ایران به راه افتاد.

ادامه

انگلستان, ایران, بیانیه, جهان, حقوق بشر, فرهنگ, کانادا, معلمان, همبستگی