تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

انتقاد شدید رهبر حزب «کنگره ملی افغانستان» از عوامل آمریکا در «جبهه مقاومت»

عبداللطیف پدرام عضو سابق مجلس نمایندگان و رهبر حزب «کنگره ملی افغانستان» با انتقاد شدید از برخی افراد که در خط مقدم مقاومت  قرار گرفته‌اند، آنان را افرادی فاسد و عوامل آمریکا خواند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «عبداللطیف پدرام» یکی از سیاستمداران تاجیک‌تبار و مشهور افغانستان، در گفتگوی «کلاب هاوس» به شدت از برخی افرادی که در خط مقدم مقاومت علیه حکومت فعلی افغانستان قرار گرفته‌اند، انتقاد کرد و آنان را فاقد وجاهت لازم برای این کار دانست.

 

پدرام در این گفتگوی اینترنتی گفت: «مقاومت» تعریف خاص خود را دارد؛ مقاومت یک «فکر»، «راه» و یک «اندیشه» است. خیلی مهم است راهی که انتخاب می‌شود، درست باشد و در عین حال مجریان آن هم باید انسان‌های درستی باشند!

 

وی در ادامه با طرح این پرسش که «مقاومت» را چه کسی می‌خواهد در افغانستان پیاده کند؟ به شدت از معاون اول پیشین اشرف غنی انتقاد کرد و پشت‌پرده‌هایی از رابطه امرالله صالح با سازمان جاسوسی آمریکا را افشا نمود.

 

پدرام گفت: همین آقای امرالله صالح که مدعی پشتونیزه کردن افغانستان بود و لاطائلات می‌بافت، خودش سال‌ها برای سازمان «سیا» کار می‌کرد، همین آدم می‌خواهد افغانستان را نجات بدهد! همین آدم رهبر واقعی «جبهه مقاومت ملی» است!

 

عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در ادامه سخنان خود وزیر دفاع دولت غنی را نیز از کسانی دانست که جزو نخستین افرادی بودند که راه فرار را در پیش گرفته و به ابوظبی رسیدند! پدرام گفت: کسانی که دیروز مردم را به حال خود رها کردند، امروز همین عده آمده‌اند و ادعای نجات مردم را دارند.

 

پدرام در ادامه افشاگری از نفوذ سازمان «سیا» در بین سیاستمداران و نظامیان افغانستان، فرمانده نظامی پیشین کابل را یک عنصر کاملاً آمریکایی خوانده و مدعی شد، ژنرال «عبدالسمیع سادات» را آمریکایی‌ها تربیت کرده‌اند.

 

پدرام افزود فرمانده پیشین نیروهای ویژه افغانستان بدون پیشینه نظامی توسط آمریکایی‌ها با یک درجه نظامی صوری، وارد میدان شد و با اینکه همین افراد کشور را به تباهی کشاندند، امروز دوباره به وسیله آمریکا به کار گرفته شده‌اند تا مشکل‌ساز شوند.

 

رهبر حزب «کنگره ملی افغانستان» در ادامه با فاسد خواندن این افراد گفت اگر راه و هدفی هست باید توسط شریف‌ترین و میهن‌دوست‌ترین افراد هدایت شود، نه توسط «امرالله صالح».

 

پدرام گفت در میان افراد جبهه مقاومت افراد خوب هم هستند، اما کسانی که یک‌بار مملکت را به تباهی کشانده‌اند، با آن همه فساد، با آن همه بدبختی، همین‌‌ها اگر ادعای نجات افغانستان را داشته باشند، مردم طالبان را به آنها ترجیح می‌دهند.

 

وی گفت از خیلی از این چهره‌هایی که من می‌شناسم، مردم «طالب» را به این‌ها ترجیح می‌دهند؛ این‌ها تا گلوگاه در فساد غرق هستند. مردم این افراد را می‌شناسند، لذا دور این‌ها جمع نمی‌شوند و مقاومت شکل نمی‌گیرد. این‌ها دمار از روزگار مردم درآورده‌اند؛ این‌ها می‌خواهند «منجی مردم» باشند؟! این که نمی‌شود!

نماینده روسیه؛ سربازان سابق افغانستان امروز برای اوکراین می‌جنگند

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان امروز (سه‌شنبه) گفت: تعدادی از نیروهای ویژه سابق افغانستان در اوکراین به خدمت گرفته شده‌اند.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تاجیکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

درحمله «جبهه مقاومت» به‌مواضع طالبان درپنجشیر۴۰ نفر به‌اسارت درآمدند

رسانه‌های افغانستان از آغاز حملات نیروهای «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود به مواضع طالبان در ولایت پنجشیر در ۵۰ کیلومتری کابل خبر داده‌‌اند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر

اعتراف وزیر دفاع انگلیس به شکست در جنگ افغانستان

وزیر دفاع انگلیس در سالگرد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و سقوط حکومت اشرف غنی مصادف با ۱۵ اوت اذعان کرد، کمپین نظامی ۲۰ ساله در افغانستان که در آن صدها نیروی انگلیسی کشته شدند، با شکست پایان یافت.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, انگلستان, تحلیل, جهان, حقوق بشر, غرب, غرب اروپا