پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

درحمله «جبهه مقاومت» به‌مواضع طالبان درپنجشیر۴۰ نفر به‌اسارت درآمدند

رسانه‌های افغانستان از آغاز حملات نیروهای «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود به مواضع طالبان در ولایت پنجشیر در ۵۰ کیلومتری کابل خبر داده‌‌اند.

 

به گزارش العربیه فارسی؛  صبغت‌الله احمدی، معاون سخنگوی «جبهه مقاومت ملی» دوشنبه ۲۴ اسد (مرداد)، در فیس‌بوک خود نوشت، در یک عملیات نیروهای جبهه در دره آرزو ولسوالی (شهرستان) عنابه ۵ نظامی طالبان کشته و ۴۰ تن دیگر اسیر شدند.

 

امرالله صالح، معاون اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین نیز در فیس‌بوک خود نوشته است، ده‌ها طالب به دست نیروهای «جبهه مقاومت» در پنجشیر اسیر و تعدادی از آنها که حاضر نشدند تسلیم شوند کشته شدند.

 

روزنامه «هشت صبح» به نقل از منابع خود نوشته است، ۷ روستا در ولسوالی‌های بازارک، دره، عنابه، شتل، پریان و خنج پنجشیر به تصرف نیروهای جبهه درآمده است.

 

گزارش افزوده است در پی درگیری‌ها به نیروهای طالبان خسارات وارد شده اما در مورد آمار آن جزئیات ارائه نکرده است.

 

منابع محلی در گفت‌وگو با این روزنامه گفته‌اند، برخی از نیروهای طالبان در محاصره نیروهای جبهه مقاومت‌ قرار دارند.

 

گزارش‌ها حاکی است به دلیل جاری‌شدن سیل‌های اخیر برخی راه‌های مواصلاتی میان مرکز و ولسوالی‌های پنجشیر مسدود شده است، از همین رو طالبان نتوانسته نیروهای کمکی به محل درگیری اعزام کند.

 

دولت طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.

اعتراف وزیر دفاع انگلیس به شکست در جنگ افغانستان

وزیر دفاع انگلیس در سالگرد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و سقوط حکومت اشرف غنی مصادف با ۱۵ اوت اذعان کرد، کمپین نظامی ۲۰ ساله در افغانستان که در آن صدها نیروی انگلیسی کشته شدند، با شکست پایان یافت.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, انگلستان, تحلیل, جهان, حقوق بشر, غرب, غرب اروپا

ده‌ها اقتصاددان جهان خواستار آزادسازی اموال بلوکه شده افغانستان شدند

جوزف استیگلیتز؛ برنده جایزه نوبل اقتصاد و۷۰ اقتصاددان دیگر در نامه‌ای به جو بایدن؛ رییس‌ جمهوری امریکا خواستار آزادسازی پول‌های مسدودشده افغانستان شدند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر

درپی کشته‌شدن سرکردگان طالبان پاکستان؛ در مناطق مرزی با افغانستان «امارت اسلامی» ایجاد می‌کنیم

در پی کشته شدن یک فرمانده تحریک طالبان پاکستان در افغانستان، این گروه اعلام کرد عملیاتش علیه ارتش پاکستان را از سر می‌گیرد و در مناطق مرزی “امارت اسلامی” ایجاد می‌کند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, حقوق بشر, خبر