رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله

امضای توافق‌نامه همکاری نظامی میان روسیه و عربستان

منابع خبری از امضای توافق نامه نظامی میان روسیه و عربستان خبر دادند.

 

به گزارش تسنیم به نقل از الخلیج الجدید، عربستان سعودی و روسیه در جریان سفر شاهزاده «خالد بن سلمان» ، معاون وزیر دفاع عربستان به مجمع «ارتش ۲۰۲۱» در روسیه ، توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند.

 

مراسم امضای این توافق روز دوشنبه با حضور «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه برگزار شد که از سفر معاون وزیر دفاع عربستان در حاشیه نمایشگاه هفتمین بازی‌های بین‌المللی «ارتش ۲۰۲۱» تمجید و اعلام کرد که معاون وزیر دفاع عربستان می‌تواند در جریان آخرین مدل سلاح‌های روسی قرار بگیرد از جمله سلاح‌هایی که کارآیی خود در سوریه را ثابت کرده‌اند.

 

شویگو نیز ضمن تاکید بر عزم کشورش برای توسعه همکاری دو جانبه با عربستان در زمینه‌های نظامی و فنی در مسائل مختلف دارای اهتمام مشترک اعلام کرد: ما حضور شخصی شما در همایش را تاییدی بر رویکرد عربستان با هدف ادامه تقویت همکاری با روسیه می‌دانیم.

 

خالد بن سلمان نیز در دیدار با شویگو، بر عزم عربستان برای تقویت همکاری با روسیه در راستای دستیابی به امنیت و مواجهه با چالش‌های امروز تاکید کرد و گفت: از این فرصت استفاده می‌کنم و بر تمایل عربستان به توسعه و تحکیم این رابطه تاریخی اطمینان می‌دهم.

 

وی در ادامه افزود: ما اطمینان کامل داریم که این رابطه را برای تحقق این بلندپروازی‌ها در آینده تقویت خواهیم کرد تا آرمان‌های رهبری دو کشور برای حفاظت از منافع ملت‌های خود جهت ادامه توسعه و رفاه مستمر و مشارکت برای دستیابی به امنیت بین‌المللی ارتقا یابد.

 

بن سلمان با تأکید بر اینکه همکاری روسیه و عربستان سعودی به پاسخ مشترک به همه چالش‌های امروز کمک می‌کند اعلام کرد این امر مستلزم همکاری و تلاش بیشتر دو کشور است.

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا

لوفیگارو: تحولات افغانستان؛ سرآغاز جهان بعد از افول آمریکاست

نیکلا باورز نویسنده و تحلیلگر فرانسوی در مقاله ای در روزنامه لوفیگارو نوشت: سقوط کابل سرآغاز جهان بعد از آمریکا است. خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان نه فقط دولت بایدن را بی‌اعتبار کرده، بلکه طرح بازگشت آمریکا به صف نخست نظم بین‌المللی را نابود ساخته است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, فرانسه, هندوستان

مقام آمریکایی: چین به زودی از روسیه به‌عنوان تهدید هسته‌ای پیشی می‌گیرد

یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت که چین در بحبوحه افزایش سریع تسلیحات هسته‌ای از روسیه به‌عنوان بزرگترین تهدید هسته‌ای برای ایالات متحده پیشی خواهد گرفت. او هشدار داد که این دو کشور هیچ ساز و کاری برای جلوگیری از سوء ارتباط ندارند.

ادامه

امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, میلیتاریسم

روزنامه دولتی چین: معاون بایدن به‌دنبال تفرقه‌افکنی در آسیاست

روزنامه دولتی چین با اشاره به فشارهای آمریکا بر کشورهای شرق آسیا برای پیوستن به واشنگتن در تقابل با پکن، نوشت معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به منطقه در پی تقسیم‌کردن قاره آسیا است.

ادامه

امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, سنگاپور, شرق آسیا, ویتنام