خبرگزاری کوبا؛ ونزوئلا در دادگاه کیفری بین‌المللی، تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد

دولت ونزوئلا با ارائه گزارشی جدید درباره آثار ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه این کشور به دادگاه کیفری بین‌المللی، ماهیت جنایتکارانه تحریم‌های یادشده را محکوم کرد.

 

به گزارش چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری کوبا، «دلسی رودریگز» معاون رئیس جمهوری ونزوئلا در کنفرانسی مطبوعاتی، ماهیت جنایتکارانه تحریم های یاد شده را محکوم و آنها را به دلیل راه اندازی یک حمله نظام مند علیه شهروندان غیرنظامی، ‌جنایت علیه بشریت توصیف کرد.

 

معاون رئیس جمهوری ونزوئلا تاکید کرد که این حملات آمریکا علیه مردم ونزوئلا تنها یک هدف سیاسی دارد و آن هم شکست دولتی است که با مطابق با منافع و اوامر آن‌ها نیست.

 

این مقام ارشد ونزوئلا همچنین خاطرنشان کرد: به موجب اقدامات قهری پیاپی از سوی واشنگتن در طول سالهای اخیر، ونزوئلا به دلیل فشارهای تحریمی بر صنعت نفتی این کشور، شاهد کاهش شدید درآمدهای ارزی شده است.

 

به گفته معاون اجرایی ونزوئلا، تحریم ها همچنین باعث سلب مالکیت از ۳۱ تن طلای سپرده گذاری شده ونزوئلا در بانک های انگلیس و مسدود کردن هفت میلیارد دلار از دارایی های کاراکاس در خارج از کشور شده است.

 

در همین راستا، اقدامات ظالمانه آمریکا به عنوان بخشی از راهبرد این کشور برای تغییر دولت در ونزوئلا، شامل تحریم ۱۵۰ شرکت ونزوئلایی (۱۰ شرکت دولتی و ۱۴۰ شرکت در بخش خصوصی)، ۶۹ کشتی، ۳۰ نفتکش و ۵۸ هواپیما نیز می‌شود.

 

رودریگز با بیان اینکه اقدامات تنبیهی یکجانبه آمریکا فراسرزمینی و به دلیل نقض حوزه قضایی ونزوئلا غیرقانونی است، تاثیر فشارهای اقتصادی را بر تمام بخش های کشور و برنامه های دولت محکوم کرد.

 

با این وجود در برابر چنین سناریوی آمریکایی، این مقام ارشد ونزوئلا بر تعهد دولت در دفاع از حقوق مشروع ملت، رفاه مردم و دفاع از حق حاکمیت و استقلال کشور تاکید کرد.

 

ونزوئلا در فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) در برابر دادگاه کیفری بین‌المللی، از آمریکا به دلیل جنایت های ضدبشری که با تحریم های یکجانبه علیه کاراکاس مرتکب شده بود، شکایت کرد.

 

در ابتدای سال جاری (۲۰۲۱) نیز «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل از دولت آمریکا خواست تا اقدامات قهری و تحریم های یکجانبه علیه این کشور آمریکای لاتین را لغو کند. این کارشناس مستقل سازمان ملل طی گزارشی که در پایان سفر رسمی خود به ونزوئلا ارائه کرد، از واشنگتن خواست در لغو همه تحریم های اعمال شده علیه بخش عمومی و دولتی ونزوئلا تجدیدنظر کند.

 

براساس تاکید نماینده سازمان ملل، اقدامات قهری آمریکا به دلیل تاثیر چمشگیری که بر اقتصاد این کشور گذاشته، روند توسعه ونزوئلا را با کندی مواجه کرده و موجب کاهش شدید درآمدهای ارزی تا حد ۹۹ درصد در طی سالهای اخیر شده است.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا