رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله

مقام آمریکایی: چین به زودی از روسیه به‌عنوان تهدید هسته‌ای پیشی می‌گیرد

یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت که چین در بحبوحه افزایش سریع تسلیحات هسته‌ای از روسیه به‌عنوان بزرگترین تهدید هسته‌ای برای ایالات متحده پیشی خواهد گرفت. او هشدار داد که این دو کشور هیچ ساز و کاری برای جلوگیری از سوء ارتباط ندارند.

 

به گزارش ایسنا، ژنرال توماس بوسیر، معاون فرمانده نیروی راهبردی ایالات متحده که بر زرادخانه هسته‌ای این کشور نظارت دارد، گفت: «توسعه قابلیت‌های هسته‌ای چین دیگر نمی‌تواند با ادعای عمومی این کشور که می‌خواهد حداقل، بازدارندگی هسته‌ای را حفظ کند مطابقت داشته باشد.»

 

بوسیر در یک مجمع آنلاین گفت: «یک نقطه تلاقی وجود خواهد داشت، جایی که شمار تهدیدهای چین از شمار تهدیدهایی که روسیه در حال حاضر دارد فراتر می‌رود.»

 

وی افزود که این موضوع بر اساس تعداد کلاهک‌های هسته‌ای انبار شده پکن نیست بلکه بر اساس نحوه «استقرار عملیاتی» آن‌ها نیز تعیین می‌شود.

 

یک نقطه تلاقی وجود خواهد داشت، جایی که شمار تهدیدهای چین از شمار تهدیدهایی که روسیه در حال حاضر دارد فراتر می‌رود.

 

وی تاکید کرد که بر خلاف روسیه، ایالات متحده هیچ معاهده یا مکانیسمی برای گفت‌وگو با چین در این زمینه ندارد تا «تصورات غلط یا سردرگمی را کاهش دهد.»

 

اظهارت بوسیر در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا سیاست خارجی خود را برای مقابله با قدرت رو به رشد اقتصادی و نظامی چین در منطقه هند و اقیانوسیه دوباره تنظیم کند.

 

به گزارش یورونیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با وزرای خارجه کشورهای آسیایی و کشورهای شریک در اوایل ماه اوت نگرانی شدید از افزایش زرادخانه هسته‌ای چین را بیان کرد.

 

برخی گزارش‌ها طبق تصاویر ماهواره‌ای می‌گوید که چین در حال ساخت صدها سوله جدید برای موشک‌های هسته‌ای است و واشنگتن پکن را به مقاومت در برابر مذاکرات تسلیحات هسته‌ای متهم کرده است.

 

چین می‌گوید که زرادخانه این کشور تحت تاثیر تسلیحات ایالات متحده و روسیه قرار دارد و آماده گفت‌وگو است اما به شرطی که واشنگتن ذخایر هسته‌ای خود را به سطح چین کاهش دهد.

 

پنتاگون در گزارش سال ۲۰۲۰ خود به کنگره میزان ذخیره کلاهک هسته‌ای عملیاتی چین را کمتر از «۲۰۰ فروند» تخمین زد و اعلام کرد که با گسترش و نوسازی نیروهای پکن، حجم آن‌ها حداقل دو برابر می‌شود.

 

با این حال طبق اطلاعات موجود در وزارت خارجه آمریکا، ایالات متحده تعداد ۱۳۳۵ کلاهک هسته‌ای مستقر دارد.

 

پیشرفت‌های چین در فناوری موشکی برای تحویل این کلاهک‌ها نیز برای ایالات متحده نگران کننده است. بوسیر گفت که چین سال گذشته بیشتر از سایر نقاط جهان توان موشک‌های بالستیک را آزمایش کرده است.

روزنامه دولتی چین: معاون بایدن به‌دنبال تفرقه‌افکنی در آسیاست

روزنامه دولتی چین با اشاره به فشارهای آمریکا بر کشورهای شرق آسیا برای پیوستن به واشنگتن در تقابل با پکن، نوشت معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به منطقه در پی تقسیم‌کردن قاره آسیا است.

ادامه

امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, سنگاپور, شرق آسیا, ویتنام

لاوروف: روسیه با استقرار نظامیان آمریکایی در آسیای میانه مخالف است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو نمی خواهد نظامیان آمریکایی را در کشورهای آسیای میانه تا جنوب مرز روسیه ببیند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه

لوموند: اولویت راهبردی‌ترِ رقابت با چین علت خروج آمریکا از افغانستان است

«سیلوی کافمن» در روزنامه لوموند نوشت: شکست حضور نظامی آمریکا در افغانستان، غُرش رعد در آسمان بی ابر نبود، بلکه نتیجه و ادامه شکستی بود که پس از سقوط صدام حسین و اشغال نظامی عراق در سال ٢٠٠٣ آغاز شد. شکست اشغال عراق، خاورمیانه را برای مدت طولانی وارد دوره‌ای پُرآشوب کرد.

ادامه

اروپا, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, ترکیه, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, فرانسه, مقاله

چین خواهان یک جنگ سرد نیست

چگونگی واکنش لجام‌گسیختهٔ دولت ایالات‌متحده آمریکا و متحدان ناتویی‌اش در رویارویی با پیشرفت‌های چین، یکی از بحث‌های در پیش رو و مسئله‌ای است که فکر و توجه بسیاری از تحلیلگران و همچنین کنشگران متعهد در جنبش جهانی برای صلح و پیشرفت را به‌خود مشغول کرده است.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, امریکا, اندونزی, انگلستان, ایران, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, سنگاپور, فیلیپین, کره جنوبی, مالزی, مقاله