سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

افزایش ۹۱ درصدی تقاضا برای دریافت کمک از بانک‌های مواد غذایی در انگلیس

نشریه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی از افزایش ۹۱ درصدی تقاضا برای دریافت کمک از بانک‌های مواد غذایی در انگلیس خبر داد.

در این گزارش آمده است: مدیران بانک‌های مواد غذایی در انگلیس به دولت ریشی سوناک نخست وزیر این کشور هشدار داده‌اند «سونامی نیاز» در انگلیس می‌تواند موجب شود آن‌ها مجبور شوند دست رد به سینه خانواده‌های گرسنه بزنند، زیرا میزان ارائه کمک‌ها در حال کاهش است و این در حالی است که حجم تقاضا در مواجهه با بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس همچنان در حال افزایش است.

افراد کمک کننده داوطلب در گفتگو با ایندیپندنت اعلام کردند: دیگر خسته شده‌اند و از اتفاقات سال جدید نگرانند، زیرا با کاهش کمک‌های مالی به همراه افزایش تعداد افراد نیازمند به کمک دست و پنجه نرم می‌کنند.

یک نظرسنجی انجام شده توسط شبکه مستقل کمک‌های غذایی (ایفان) شبکه‌ای متشکل از ۵۵۰ گروه در سراسر انگلیس نشان داد ۹۱ درصد از بانک‌های مواد غذایی در فصل زمستان امسال در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش تقاضای بوده اند.

داده‌های این نظرسنجی همچنین نشان داد ۶۹ درصد از بانک‌های مواد غذایی شاهد کاهش کمک‌های غذایی و کمک‌های نقدی بوده اند. ۴۶ درصد در این باره نگرانند که آیا ظرفیت حمایت از مردم در سال ۲۰۲۳ را دارند یا خیر.

به گفته روسای بانک‌های مواد غذایی در انگلیس، افزایش شدید بهای قبوض انرژی، افزایش قیمت مواد غذایی و عقب ماندن دستمزد‌ها از تورم بدین معناست که پرداخت‌های معیشتی در ماه نوامبر تنها سبب کاهش بخش بسیار کوچکی از تقاضا برای دریافت کمک شده است.

 انگلیس درگیر سونامی نیاز جدید در فصل زمستان امسال در جریان است

کیتی بلاند، که بانک غذایی لئومینستر در هرفوردشایر را اداره می‌کند، در این باره گفت: تعداد بسته‌های ارائه شده در امسال دو برابر تعداد بسته‌های توزیع شده در سال ۲۰۲۱ بوده است.

او گفت یک سونامی نیاز جدید در فصل زمستان امسال در جریان است به ویژه با توجه به این موضوع که موسسه «اِیج یو کی» به افراد مسن بیشتری اشاره می‌کند که با قبوض فزاینده انرژی و قیمت‌های به شدت بالا سوپرمارکت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. مردم سردشان است، گرسنه و مستأصلند. داوطلبان ما نمی‌توانند با این سطح از خدمات خودشان را وفق دهند و فکر نمی‌کنم ما هنوز با بدترین وضعیت این بحران مواجه شده باشیم. آن‌ها خسته شده اند و در این باره نگرانند با تداوم افزایش تعداد افراد نیازمند، چگونه می‌توانیم به فعالیت‌های خود ادامه دهیم.

ژانویه احتمالا ماهی دشوار خواهد بود

کیت بروستر از موسسه «وان کن تراست» در باکینگ‌هامشایر در سخنانی گفت: والدین در دوران تعطیلات برای تغذیه فرزندان خود با مشکل مواجه هستند. ژانویه احتمالا ماهی دشوار خواهد بود، زیرا برخی از خانواده‌ها در نیمه دوم دسامبر حتی به مراتب بیش از پیش تحت فشار قرار خواهند گرفت.

«جن کولمن» مدیر بانک غذایی بلک کانتری در دادلی، نیز در این باره نگران است که این میزان از فشار در ماه‌های اولیه سال آینده بدتر شود. او گفت: بسیاری از مردم با بدهی و افزایش قبوض انرژی مواجه هستند، و به همین دلیل خرید مواد غذایی برایشان یک گزینه نیست.

نظرسنجی ایفان در ماه نوامبر همچنین نشان داد ۹۰ درصد از این موسسات شاهد افزایش تعداد افراد جدیدی بوده‌اند که برای کمک به آن‌ها مراجعه می‌کنند و به دلیل بحران هزینه زندگی به سوی فقر سوق داده شده اند.

مدیران بانک‌های مواد غذایی خوشبین نیستند

قرار است کمک‌های دولتی در ماه آوریل ۱۰.۱ درصد افزایش یابد که نزدیک به نرخ تورم فعلی است، اما مدیران بانک‌های مواد غذایی خوشبین نیستند این میزان افزایش برای پوشش قیمت‌های سرسام آور، قبوض انرژی و بدهی کافی باشد. بسیاری از کسانی که برای کمک به موسسات خیریه روی می‌آورند در مشاغلی کار می‌کنند که دستمزد‌ها در آن‌ها کم است. اتحادیه‌ها نیز هشدار می‌دهند حتی برخی از کارگران بخش دولتی نیز به شدت نیازمند هستند.

ایفان از ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس خواست برای افزایش حداقل درآمد‌ها در ماه ژانویه و همچنین اقدام بلندمدت برای افزایش پرداخت کمک‌های معیشتی و دستمزد‌ها مطابق با تورم، حمایت‌های نقدی بیشتری ارائه کند.

«سابین گودوین» هماهنگ‌کننده ایفان می‌گوید کمک‌های فصلی و توزیع بسته‌های غذایی اضطراری نمی‌تواند این بحران را حل کند. تنها افزایش درآمد می‌تواند سبب حل این بحران شود. گودوین از دولت خواست مسئولیت سیاست‌های پیشرونده فقر در انگلیس را بر عهده بگیرد و گفت: هرچند از افزایش ۱۰.۱ درصدی کمک‌ها در ماه آوریل استقبال می‌شود، اما این اقدام احتمالا تأثیر کمی در کاهش ناامنی غذایی و فشار آشکارا بر افراد دارد.

مدیران بانک مواد غذایی در گفتگو با نشریه ایندیپندنت گفتند برخی از والدین به قدری با مشکل مواجهند که نمی‌توانند امسال برای فرزندان خود هیچ هدیه‌ای در ایام کریسمس بخرند.

«بیلی مک گراناگان» مدیر موسسه «دَدز هاوس» می‌گوید هزینه‌های زندگی سبب اعمال فشار‌های زیادی بر خانواده‌ها می‌شود. کریسمس برایشان ناراحت کننده است، زیرا بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند چیزی بخرند.

کاهش شدید دستمزد‌های کارگران انگلیسی

شرکت مشاوره چندملیتی PwC پیش‌بینی کرد کارگران انگلیسی با کاهش شدید دستمزد‌های واقعی طی سال‌های آتی روبه‌رو هستند. بر اساس آخرین گزارش شرکت مشاوره چندملیتی PwC که در اوایل این هفته منتشر شد، میانگین دستمزد یک کارگر انگلیسی در سال آینده به سطحی که آخرین بار در سال ۲۰۰۶ مشاهده شده بود کاهش می‌یابد. به ... کاهش شدید دستمزد‌های کارگران انگلیسی

ادامه

اختلاف طبقاتی, انگلستان, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, غرب اروپا

طبقهٔ کارگر زیر سلطهٔ نولیبرالیسم

نولیبرالیسم در فرایند توازن نیروهای طبقاتی باید به تغییرهای بدون برنامه‌ریزی‌شده و خودجوش به‌زیان طبقهٔ کارگر در همه جا تن دردهد. چنین پدیده‌ای به چند دلیل روی می‌دهد. نخست، ازآنجاکه سرمایه برخلاف نیروی کار می‌تواند در سراسر جهان متحرک باشد، پس برای سرمایهٔ جابه‌جا شونده فرصتی فراهم می‌شود تا طبقهٔ کارگر کشوری را در برابر ... طبقهٔ کارگر زیر سلطهٔ نولیبرالیسم

ادامه

اختلاف طبقاتی, استثمار, اقتصادی, جهان, سرمایه‌داری, همبستگی

در آستانه کریسمس: جیب آمریکایی‌ها خالی‌تر شده است

نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بیش از یک سوم آمریکایی‌ها می‌گویند امسال در مقایسه با سال گذشته مبالغ کمتری را صرف هزینه‌های مربوط به تعطیلات سال نو میلادی می‌کنند. به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای هیل، نتایج نظرسنجی جدید اکونومیست و مرکز “یوگاو“ نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی احساس می‌کنند در زندگی ... در آستانه کریسمس: جیب آمریکایی‌ها خالی‌تر شده است

ادامه

آمریکا, اختلاف طبقاتی, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر

چرا «رئیس کل بانک مرکزی» به سراغ دستمزد کارگران آمده؟ / فرافکنی نکنید!

آقای صالح‌آبادی حقوق کارگران مظلوم را عامل تورم می‌داند و با قاطعیت نیز عنوان می‌کند که این افزایش تکرار نخواهد شد که این نوع اظهارنظر در نوع خود بی‌سابقه، تعجب‌برانگیر و کاملا مداخله‌جویانه است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «قیمت دلار و طلا مرزهای قابل پیش‌بینی را پشت سر گذاشته است؛ حالا در این شرایط، چرا ... چرا «رئیس کل بانک مرکزی» به سراغ دستمزد کارگران آمده؟ / فرافکنی نکنید!

ادامه

اختلاف طبقاتی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری