شی: چین آماده همکاری با روسیه برای حاکمیت جهانی منصفانه است

رییس‌جمهور چین در جریان دیدار روز چهارشنبه با معاون رئیس شورای امنیت روسیه بر آمادگی کشورش برای ایجاد روابط حسنه و همکاری نزدیک با روسیه در راستای یک حاکمیت جهانی منصفانه‌تر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، بر اساس گزارش تلویزیون مرکزی چین، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در جریان دیدار امروز خود با دیمیتری مدودف، رئیس حزب روسیه متحد در شهر پکن بیان کرد: طرف چینی برای ایجاد روابط حسنه با روسیه و بهبود مداوم روابط دوجانبه دو کشور در دوران جدید آماده است. چین به همراه روسیه مایل به تسهیل اجرای منطقی‌تر و منصفانه‌تر یک حکمرانی جهانی است.

به گفته رئیس جمهور چین در ۱۰ سال گذشته روابط میان چین و روسیه دستخوش آزمون‌های متعدد برآمده از تغییرات در وضعیت بین‌الملل شده است.

او همچنین گفت: پکن و مسکو به شکلی تغییرناپذیر توسعه هماهنگ و با ثبات تعامل دوجانبه در سطح عالی را تضمین کرده‌اند.

شی جین‌پینگ ادامه داد: شکل گیری شراکت راهبردی جامع چین-روسیه در دوران جدید انتخابی از سوی دو کشور با به حساب آوردن خصایص ملی منحصر به فردشان و منافع راهبردی بلندمدت بوده است.

از سوی دیگر، دیمیتری مدودف نیز در این دیدار به شی جین‌پینگ به نمایندگی از حزب حاکم روسیه متحد برگزاری بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین و انتخاب مجدد وی به عنوان دبیر کل این حزب و همچنین تعیین کمیته مرکزی جدید حزب را تبریک گفت.

بر اساس این گزارش مدودف در این دیدار پیامی از جانب پوتین تحویل رئیس جمهور چین داد.

در جریان این سفر مدودف به چین در بازه زمانی ۲۰-۲۱ دسامبر، دو طرف همچنین درباره مسائل بین‌المللی نظیر بحران اوکراین به بحث پرداختند.

دفتر مدودف اعلام کرد، این سیاستمدار روس پیامی را از جانب پوتین، رئیس جمهور روسیه به رئیس دولت چین داد و در این پیام سطح بی‌سابقه گفتگوی سیاسی و همکاری عملی بین روسیه و چین برجسته و نسبت به توسعه تدریجی بی وقفه روابط بین احزاب حاکم و دولت‌های دو کشور در ضمن تعامل نزدیک با رهبری جدیدی که در جریان اجلاس اخیر حزب کمونیست چین برای این حزب برگزیده شدند، ابراز اطمینان شد.

در ادامه این بیانیه تاکید شد: دو طرف به هماهنگی مواضع خود نسبت به چند مسأله مهم بین‌ المللی و برجسته سازی موافق بودن کلی رویکردهای مسکو و پکن در قبال فوری‌ترین مسائل بین‌المللی پرداخته و همچنین درباره مسأله هماهنگی راهبردی در زمینه سیاست خارجی به ویژه در چارچوب سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی از جمله بلوک بریکس و گروه ۲۰ صحبت کردند. یک موضوع بحث آنها هم وضعیت در مناطق سابقا متعلق به شوروی از جمله بحران اوکراین بود.

دفتر مدودف در این بیانیه تاکید کرد: مدودف و شی جین‌پینگ به صورت متفق القول ارزیابی مثبتی از وضعیت فعلی و چشم اندازهای روابط روسیه و چین داشته و تبادل نظری جامع درباره طیف گسترده‌ای از مسائل مرتبط با دستورکار دوجانبه آنها داشته و نسبت به تقویت همکاری بین احزاب آنها در پس زمینه اهداف مشترکی که پوتین و شی جین‌پینگ برای کلیت روابط و شراکت جامع و تعامل راهبردی دو کشور تعیین کردند توافق داشتند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله