شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

افزایش توان هسته‌ای چین با بمب‌افکن فراصوتی جدید

تکمیل مراحل ساخت بمب‌افکن پنهان‌کار و فراصوتی چین در سال جاری، در کنار آمریکا و روسیه این کشور را از توان پرتاب مواد اتمی از زمین، هوا و دریا برخوردار می‌کند.

 

چین درنظر دارد این بمب‌افکن موسوم به «شیان اچ – ۲۰» را در سال جاری در اوج تشدید تنش‌های بین‌المللی، آزمایش کند.

 

بمب افکن شیان اچ – ۲۰، توان سه گانه هسته‌ای چین را تکمیل می‌کند و برد تهاجمی این کشور را به دو برابر افزایش می‌دهد. این بمب افکن، استرالیا، ژاپن و کره را در تیررس خود دارد.

 

بدین ترتیب، علاوه بر آمریکا و روسیه، چین نیز از توان نظامی سه جانبه بهره می‌برد که از قابلیت پرتاب موشک‌های هسته‌ای از زمین، هوا و دریا برخوردار است.

 

منابع نظامی به نشریه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفتند که احتمالا از این بمب‌افکن در نوامبر سال جاری (آبان – آذر) در نمایشگاه هوایی «ژوهای» چین رونمایی می‌شود.

 

اما با تشدید جنگ لفظی بین واشنگتن و پکن درمورد منشا شیوع کرونا، این بمب‌افکن می‌تواند با خطرآفرینی برای پایگاه‌ها و ناوگان‌های آمریکا در اقیانوس آرام، فضا را متشنج‌تر کند.

 

دو کشور گشت‌های دریایی را در تنگه تایوان و دریای جنوبی و شرقی چین افزایش داده‌اند.

 

بمب‌افکن چین با موشک‌های هسته‌ای و متعارف با حداکثر وزن پرتاب بیش از ۲۰۰ تن مجهز می‌شود.

 

یک منبع نظامی اعلام کرد: تمامی بمب‌افکن‌های راهبردی همچون موشک‌های بالستیک قاره پیما، از قابلیت استفاده برای حمل سلاح هسته‌ای برخوردارند و اگر چین مدعی یک سیاست تدافعی ملی با ماهیت کاملا دفاعی است، چرا به چنین سلاح دفاعی نیاز دارد؟

 

منابع مزبور یادآور شدند که اگر آمریکا شمار بیشتری جت جنگنده فراصوتی اف – ۳۵ در منطقه مستقر کند، این کار چین را به رونمایی از این بمب‌افکن وا می‌دارد. آمریکا تاکنون حدود ۲۰۰ نوع از این جنگنده‌ها را به ژاپن و کره جنوبی فروخته است.

پرتاب «موفقیت‌آمیز» موشک فضایی تازه،‌ چین را به فتح فضا نزدیکتر می‌کند

خبرگزاری رسمی چین اعلام کرد این کشور نمونه موشک تازه‌ای را راهی فضا کرده که در برنامهٔ فضایی چین، در تأسیس یک ایستگاه فضایی و فرستادن فضانورد به سطح ماه نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد.

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

دانشمندان پادتنی تولید کردند که مانع از ورود کرونا به سلول‌ها می‌شود

دانشمندان موفق به تولید نوعی پادتن تک تیره (آنتی بادی مونوکلونال) شده‌اند که در بررسی‌های اولیه در آزمایشگاه مانع از ورود ویروس جدید کرونا به داخل سلول‌ها شده است.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, هلند

چین؛ پژوهش جدید فرضیه انتشار کرونا از طریق ذرات معلق در هوا را تقویت می‌کند

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در اتاق‌ها یا محل‌های شلوغی که امکان تهویه هوا در آنها وجود ندارد، ویروس کرونا زمان بیشتری در فضا باقی می‌ماند.

ادامه

جهان, چین, حقوق بشر, خبر, دانش, شرق آسیا

دانشمند هندی؛ ۸۰ درصد از مبتلایان به کرونا دارای هیچ علایمی نیستند

یک دانشمند و مقام ارشد هندی گفت: ۸۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور دارای هیچ علایمی نیستند که این امر شناسایی افراد مبتلا را بسیار مشکل می‌کند.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, شرق آسیا, هندوستان