رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

«مارسلو ربلو دِ سوسا» رئیس‌جمهوری پرتغال ضمن عذرخواهی به دلیل جنایت‌ها و قتل‌عامی که این کشور در دوران برده‌داری و استعمار مرتکب شده است، گفت باید غرامت این دوران پرداخت شود. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، رئیس‌جمهوری پرتغال دیروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت پرتغال مسئول جنایت‌ها در دوران برده‌داری و استعمار است ... رئیس‌جمهوری پرتغال: باید غرامت دوران برده‌داری و استعمار را بپردازیم

ادامه

آفریقا, آمریکا, آنگولا, اروپا, استعمار, برده‌داری, برزیل, پرتغال, تحلیل, تیمور شرقی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, موزامبیک, هندوستان

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

سیمون هریس نخست وزیر ایرلند بار دیگر بر شناسایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و گفت که اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است. به گزارش ایرنا، هریس سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان گفت: در حال حاضر، اقدامات دولت نتانیاهو در رابطه با ایجاد فاجعه انسانی در غزه و تاثیر آن بر ... ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است/ هشدار ایتالیا به اسرائیل: از افزایش تنش‌ها در منطقه خودداری کنید

ادامه

اسراییل, ایتالیا, ایرلند, جنوب اروپا, جهان, خاورمیانه, خبر, زنان, غرب اروپا, فلسطین, کودکان

هشدار ایتالیا: اعزام سربازان ناتو به اوکراین ‌خطر وقوع جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت

وزیرخارجه ایتالیا ایده ارسال سربازان ناتو به اوکراین را معادل آغاز جنگ جهانی سوم دانست. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزیر ‌خارجه ایتالیا هشدار داد که احتمال اعزام سربازان ناتو به اوکراین ‌خطر وقوع جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت. ‌«آنتونیو تاجانی»، وزیر ‌خارجه ایتالیا ‌گفت: «فکر می‌کنم ائتلاف ناتو نباید ... هشدار ایتالیا: اعزام سربازان ناتو به اوکراین ‌خطر وقوع جنگ جهانی سوم را در پی خواهد داشت

ادامه

اوکراین, ایتالیا, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

زاخارووا: ما همیشه دشمن «اروپای نازی» خواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به اظهار نظر «تحریک آمیز» اخیر نخست وزیر یونان که مسکو را دشمن اروپا خواند، واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد کشور او همیشه دشمن نازیسم در اروپا باقی خواهد ماند و «نخست وزیر یونان وقتی روسیه را دشمن اروپا می‌خواند ... زاخارووا: ما همیشه دشمن «اروپای نازی» خواهیم بود

ادامه

اروپا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنوب آفریقا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, کمونیسم, نئونازیسم, یونان

اعتراض اپوزیسیون یونان به تمدید توافق دفاعی با آمریکا

احزاب کمونیست، سوسیالیست سیریزا و راه‌حل یونان احزاب اپوزیسیون یونان، از تصمیم دولت آتن مبنی بر تمدید توافقنامه دفاعی با آمریکا انتقاد و برخی شرایط این توافق را “خطرناک” و “غیرقابل تصور” توصیف کرده و در عین حال هشدار داده‌اند که آتن بیش از سود خود در این معامله ضرر خواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، حزب “سیریزا” .. گفته است که تمدید “توافق همکاری دفاعی مشترک” با آمریکا می‌تواند دولت یونان را به تنش‌های ناخواسته منطقه‌ای دچار کند.

 

این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد، به دلیل وجود یکسری موارد در این توافق شامل ایجاد یک تاسیسات نظامی در شهر الکساندروپلیس واقع در شمال شرق یونان که به استقرار نیروهای آمریکایی در بلغارستان و رومانی کمک می‌کند، احتمال وقوع تنش در دریای سیاه وجود دارد.

 

حزب سیریزا همچنین ضمن هشدار درباره این مساله که این توافق می‌تواند یونان را در خط مقدم تنش‌های بالقوه در دریای سیاه قرار دهد، دولت را به ارائه کلیات در مورد حقوق حاکمیتی یونان متهم کرد.

 

این حزب همچنین به این نکته اشاره کرد که کریاکس میتسوتاکیس، نخستین نخست وزیر در تاریخ مدرن یونان است که اجازه داده تا تاسیسات نظامی متعلق به کشوری دیگر در خاک یونان ایجاد شود.

 

این حزب همچنین اعلام کرد، در توافق همکاری دفاعی مشترک به صورت واضح مشخص نشده که نقش آمریکا یا مداخله آن در ارائه حمایت از حق حاکمیت یونان در میانه تنش‌ها با ترکیه به چه صورت است.

 

رهبر حزب کمونیست یونان نیز اعلام کرده که این توافق تهدیدی برای درگیر کردن یونان در برنامه‌ها و طرح‌های خطرناک ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپاست.

 

وی در گفتگویی با رادیو Real FM گفت: یونان پیشروی هزینه‌های نظامی است. هیچ پولی برای مردم وجود ندارد اما دولت آتن به مجتمع‌های صنعتی و نظامی فرانسه و آمریکا پول می‌دهد در حالی که صنایع دفاعی یونان رو به زوال رفته و تعطیل می‌شود.

 

این سیاستمدار مخالف همچنین به این نکته اشاره کرد که توافق همکاری دفاعی مشترک به یونان برای دفاع از حق حاکمیتش و قلمرویش در طرح‌های خطرناک ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا در دریای مدیترانه شرقی، خاورمیانه و شمال و مناطق صحرای جنوبی آفریقا که هدف روسیه و چین هستند، کمکی نمی‌کند.

 

حزب “راه‌حل یونان” نیز اعلام کرد که نخست وزیر و دولتش حقی ندارند که توافق‌هایی را امضا کنند که تاثیری بر دولت‌های آتی یونان می‌گذارد.

 

این حزب در بیانیه خود آورده است: به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، واشنگتن دولت یونان را متعهد به توافق دفاعی “نامحدود” کرده است؛ واقعیتی که بی سابقه و غیرقابل تصور است. این توافقنامه حق حاکمیت یونان را تضمین نکرده و همچنین تهدید جنگ با ترکیه را نفی نمی‌کند.

 

توافق مذکور برای نخستین بار در سال ۱۹۹۰ امضا شد و چندین بار در سه دهه گذشته تمدید شده و آخرین بار آن تا ۲۰۱۹ بوده است.

 

آخرین تمدید یک هفته پس از تصویب توافقی از سوی پارلمان یونان با فرانسه صورت گرفت که بر اساس آن، آتن سه ناوچه فرانسوی را خریداری کرد که در ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ تحویل داده می‌شود. این توافق با پاریس همچنین شامل افزایش همکاری‌های امنیتی بین دو کشور است؛ اقدامی که هر دو طرف آن را گامی به سوی خودمختاری استراتژیک اروپا ارزیابی کرده‌اند.

بدرود رفیق میکیس تئودوراکیس!

میخائیل “میکیس” تئودوراکیس، موسیقیدان نام‌آشنای یونانی، آهنگ‌ساز آزاده‌ای که او را با شاهکارهای موسیقایی مانند موسیقی فیلم‌های ”زد“، ”زوربای یونانی“، ”حکومت نظامی“، ”الکترا“ و ”سرپیکو“، و البته با مبارزه و جان‌فشانی‌های سیاسی‌اش در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی می‌شناسیم، در روز پنجشنبه ۱۱ شهریور در ۹۶سالگی درگذشت.

ادامه

جنوب اروپا, جهان, فرهنگ, یادنامه, یونان

اعتصاب کارگران یونانی حمل و نقل عمومی را فلج کرد

هزاران تظاهرکننده در پی تغییر برنامه تظاهرات ویژه روز کارگر در یونان، در شهر آتن پایتخت این کشور تجمع کردند و اجرای یک سری اعتصابات از سوی کارگران معترض باعث فلج شدن سیستم حمل و نقل عمومی این کشور شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جنوب اروپا, جهان, حقوق حیوانات, خبر, کارگری, یونان

بحران خشکسالی در کمین اروپا

اگرچه در باور عمومی اروپا به عنوان قاره سبز و پرآب شناخته می‌شود، اما حتی این قاره نیز در سایه تغییرات اقلیمی گاه دچار بحران آب و خشکسالی می‌شود و تناوب این معضل با وخیم‌تر شدن اوضاع اقلیمی رو به افزایش است.

ادامه

اتریش, اروپا, اروپای شمالی, اروپای مرکزی, اسپانیا, المان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جنوب اروپا, جهان, چک, فرانسه, فنلاند, گزارش, لهستان, محیط زیست, یونان

اولین اعتصاب کارگران آمازون در ایتالیا در اعتراض به قرارداد موقت کار پدیده اقتصاد نئولیبرالیستی

بنابر گزارش‌ها کارگران اعتصابی اعلام کرده‌ند؛ بسته های سفارش داده شده از شرکت به مدت ۲۴ ساعت تحویل داده نمی‌شوند

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایتالیا, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری