کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

شورای نظامی حاکم بر نیجر اعلام کرد توافق‌های نظامی با آمریکایی که چندی پیش به صورت یکجانبه از سمت نیجر لغو شد، بالاجبار و با فشار واشنگتن به این کشور آفریقایی تحمیل شده بود. به گزارش ایسنا، «آمادو عبدالرحمان» سخنگوی حکومت‌نظامی نیجر با بیان اینکه توافق نظامی لغو شده نیجر با آمریکا با زور به ... نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود

ادامه

آفریقا, آمریکای شمالی, ایران, غرب آفریقا, گزارش, نیجر

لغو توافق‌نامه همکاری نظامی میان نیجر و آمریکا

دولت نظامی حاکم در نیجر ‌توافقنامه همکاری نظامی منعقد شده در سال ۲۰۱۲ با ایالات متحده را لغو کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، دولت نظامی حاکم در نیجر ‌توافقنامه همکاری نظامی منعقد شده در سال ۲۰۱۲ با ایالات متحده را لغو کرد. این امر ‌ممکن است منجر به اخراج پرسنل نظامی ... لغو توافق‌نامه همکاری نظامی میان نیجر و آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

چین و سیرالئون بر توسعه همکاری‌های متقابل تاکید کردند

در دیدار «جولیوس مادابیو »رئیس‌جمهور سیرالئون با رییس جمهور و نخست وزیر چین، ۲ طرف بر توسعه همکاری‌های متقابل تاکید کردند. به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، جولیوس مادابیو رئیس‌جمهور سیرالئون که برای دیدار با مقامات چینی به پکن سفر کرده است با شی‌ جین‌پینگ و لی چیانگ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور ... چین و سیرالئون بر توسعه همکاری‌های متقابل تاکید کردند

ادامه

آفریقا, امنیتی, جهان, چین, سیرالئون, شرق آسیا, غرب آفریقا, کشاورزی, گزارش

اشغالگران فرانسوی از مالی خارج می‌شوند

پس از تیره شدن روابط میان فرانسه و کشور آفریقایی مالی، رهبران اروپایی و منطقه‌ای امروز پنجشنبه، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که فرانسه و شرکای امنیتی این کشور پس از تقریباً یک دهه اشغالگری به بهانه مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی و افراطی تمامی نظامیان خود را از مالی خارج می‌کنند.

 

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در حالی این خبر را منتشر کرده است که اوایل بهمن ماه، وزیر دفاع فرانسه از احتمال خروج نیروهای فرانسه از کشور آفریقایی مالی که به دلایل داشتن ذخایر طلا و اورانیوم سالها مورد هدف بوده، خبر داد.

 

طبق این گزارش، فرانسه، کانادا، کشورهای اروپایی و منطقه در بیانیه‌ای اعلام کردند که این اقدام به دنبال «موانع متعدد» از سوی مقامات مالی صورت می‌گیرد..

 

در ادامه این بیانیه افزوده شده است که با تعمیق درگیری، نیروهای نظامی به کشورهای همسایه منتقل خواهند شد و «همه ما مجدداً بر اراده قوی خود برای ادامه مشارکت و تعهد خود در قبال مردم مالی در دراز مدت تأکید می‌کنیم».

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که فرانسه در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ نظامی در غرب آفریقا دارد که مدعی مبارزه با گروههای تروریستی القاعده و داعش هستند. اکثر نظامیان فرانسوی در مالی مستقر هستند. مالی از مستعمره‌های سابق فرانسه بود و مردم این کشور بارها علیه فرانسه تظاهرات کرده‌اند.

 

در پایگاه نظامی فرانسه در مالی که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خارج فرانسه است، ۵۱۰۰ نظامی حضور دارند.

 

اواسط بهمن ماه، به دنبال کشته شدن یک نظامی ارتش فرانسه در مالی، لودریان واکنش تندی از خود نشان داد و با حمله لفظی به مقام‌های این کشور گفت که دولت نظامی مالی «از کنترل خارج شده است.» کاخ الیزه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، در نتیجه حمله به یک اردوگاه نظامی متعلق به ارتش فرانسه، یک سرتیپ فرانسوی کشته شد.

 

به دنبال این ماجرا، وزیر دفاع فرانسه از احتمال خروج نیروهای فرانسه از کشور آفریقایی مالی که به دلایل داشتن ذخایر طلا و اورانیوم سالها مورد هدف بوده، خبر داد.

 

«فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه گفت که کشورهای اروپایی که با شبه نظامیان در مالی مبارزه می‌کنند، تلاش خواهند کرد راهی برای ادامه ماموریت خود بیابند، اما برای تداوم استقرار فرانسه در این کشور محدودیت‌هایی وجود دارد.

 

پس از آن، «چوگوئل کوکالا مایگا» نخست وزیر مالی با اشاره به حمایت فرانسه از گروه‌های جدایی‌طلب در شمال مالی برای سرنگونی دولت و تحریک کشورهای اروپایی علیه این کشور، تأکید کرد که فرانسه از طریق نمایندگان خود در تمامی نهادهای بین‌المللی برای کارشکنی در پروژه‌های توسعه‌ای در مالی تلاش می‌کند.

 

از زمانیکه ارتش مالی قدرت را به دست گرفت، روابط بین ارتش حاکم و فرانسه، قدرت استعماری سابق، تیره شد. در روزهای گذشته، دولت نظامی مالی پاریس را مورد انتقاد قرار داد و از این کشور خواست که دست از مداخله و رویکردهای استعماری دست بردارد. دولت مالی اعلام کرد که نروژ، پرتغال و مجارستان همچنان منتظر مجوز برای استقرار نیروهای ویژه خود هستند.

 

چندی پیش، به دنبال اعلام فرانسه مبنی بر احتمال خاتمه حضور نظامی در کشور آفریقایی مالی، دانمارک نیز اعلام کرده بود که نیروهایش را از مالی خارج می‌کند.

تلاش آمریکا برای سنگ‌اندازی در مسیر روابط چین و قاره سیاه

دولت ایالات متحده در راستای تلاش برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در مناطق مختلف دنیا سرمایه گذاری بسیاری کرده است. روز جمعه تاکید کرد که منابع امنیتی و دیپلماتیک خود در منطقه ایندوپاسیفیک گسترش خواهد داد تا در برابر آنچه خود تلاش چین برای گسترش نفوذ خود در نیمی از دنیا و تبدیل شدن ... تلاش آمریکا برای سنگ‌اندازی در مسیر روابط چین و قاره سیاه

ادامه

امریکا, جهان, چین, شرق آسیا, غرب آفریقا, گینه

فرانسه خروج کامل نظامیانش از مالی و استقرار در نیجر را بررسی می‌کند

منابع خبری فاش کردند فرانسه به دنبال تنش با شورای نظامی حاکم در مالی، در حال بررسی خروج کامل نیروهای نظامی خود از این کشور و استقرار مجدد آن‌ها در نیجر است.

ادامه

استعمار, افغانستان, تروریسم, جهان, چاد, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر