بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

در پی تشدید تشدید مبارزه با فساد حزب کمونیست ویتنام که منجر به برکناری «وو ون توونگ» رئیس‌جمهوری این کشور شد، خانم «وو تی یینگ‌چون» به عنوان سرپرست دولت هانوی منصوب شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در پی تشدید مبارزه با فساد در ویتنام که منجر به برکناری وو ون توونگ رئیس جمهوری ... «وو تی یینگ‌چون» سرپرست دولت ویتنام شد

ادامه

احزاب کمونیستی و کارگری, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد, ویتنام

در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

به‌رغم مخالفت سرسخت وزارت کار با ترمیم مزد یک‌چهارم خط فقر زحمتکشان و ارائهٔ آمارهای رسمی ساختگی مرکز آمار، بار دیگر با تأکید فراوان روی “تورم انتظاری”، در گفتگویی با ایلنا در ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: “آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم ما در دولت برای افزایش حقوق و ... در مطالبهٔ افزایش دستمزد، اولویت با مبارزهٔ متحد و متشکل زحمتکشان است

ادامه

استبداد, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, مقاله

مبارزهٔ کارگران «ارکان‌ثالث»، «حجمی» و «روزمزد» صنعت نفت برای مزد مساوی در برابر کار مساوی

بهره‌کشی وحشیانۀ رژیم فاسد ولایی از کارگران و زحمتکشان در صنعت ملی نفت اعتصاب‌ها و اعتراض‌هایی گسترده‌ در تابستان‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را موجب گردید که در ادامه آن‌ها در بهمن‌ماه امسال به‌اوج خود رسید. بیش از ۶۵ درصد کارگران نفت را کارگران “ارکان‌ثالث”، “حجمی”، “روزمزد” و جز این‌ها، تشکیل می‌دهند که در صنایع نفت، ... مبارزهٔ کارگران «ارکان‌ثالث»، «حجمی» و «روزمزد» صنعت نفت برای مزد مساوی در برابر کار مساوی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, مقاله, نفتگران

اسناد پاندورا؛ اسرار مال‌اندوزی و تخلف مالی سیاستمداران جهان

نزدیک به ۱۲ میلیون سند لو رفته فرار مالیاتی و ثروت‌اندوزی صدها سیاستمدار مشهور از کشورهای مختلف را فاش می‌کند. ۳۵ نفر از سران و رهبران کنونی و سابق جهان از جمله افرادی هستند که دارایی‌های پنهانشان افشا شده است.

 

گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای کشورهای مختلف پس از ماه‌ها بررسی نتیجه تحقیقات خود از انبوهی سند لو رفته درباره ثروت‌اندوزی و فرار مالیاتی صدها شخصیت سیاسی و سلبریتی‌های جهان را منتشر کردند.

 

“تاگس‌شاو”، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان یک‌شنبه سوم اکتبر، بخشی از یافته‌های این گروه که خود را “کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران پژوهشگر” می‌نامند منتشر کرد.

 

بنابر این گزارش “اسناد پاندورا” گوشه‌هایی از قراردادهای محرمانه، فرار مالیاتی و ثروت پنهان بیش از ۳۳۰ سیاستمدار و مقام سیاسی کنونی یا قبلی جهان از ۹۱ کشور را برملا می‌کنند.

 

۳۵ نفر از رهبران و سران کنونی و سابق جهان

 

در این اسناد نام ۳۵ نفر از سران و رهبران کنونی و پیشین جهان نیز به چشم می‌خورد. این اسناد از طریق منابعی که هویتشان فاش نشده در اختیار این گروه قرار گرفته و حدود ۶۰۰ روزنامه‌نگار کار بررسی و تحلیل آنها را انجام داده‌اند.

 

اسناد فاش شده نشان می‌دهند که چگونه ابرثروتمندان و سیاستمداران از ساختارهایی مانند “شرکت‌های آفشور” برای پنهان کردن دارایی‌های هنگفت خود استفاده می‌کنند.

 

اینها شرکت‌هایی هستند که خارج از مرزهای گردانندگان و ذینفعان آن در کشورهای ثالثی ثبت می‌شوند که به طور معمول نظارت موثری بر تراکنش‌های مالی ندارند و بهشت فرارمالیاتی به شمار می‌روند.

 

از نخست‌وزیر جمهوری چک تا پادشاه اردن

 

آندره بابیش، نخست‌وزیر جمهوری چک یکی از کسانی است که نامش در اسناد آمده و متهم شده که از خدمات یک شرکت صوری برای خرید یک عمارت ۲۲ میلیون دلاری در جنوب فرانسه استفاده کرده است. او این اتهام را تکذیب می‌کند.

 

آندری بابیش، نخست وزیر چک ۲۲ میلیون دلار در شرکت‌های پوششی قرار داد تا هزینه مالی خرید یک عمارت در جنوب فرانسه را تامین کند. این ماجرا در حالی امروز افشا شد که نخست وزیر چک قرار است هفته آینده در انتخابات عمومی این کشور حضور داشته باشد. وی با دارایی خالص ۳.۶۶ میلیارد دلاری دومین ثروتمند در جمهوری چک است اما معاملات تجاری قبلی وی اعتراض‌های عمومی را برانگیخته است.

 

عبدالله دوم، پادشاه اردن یکی دیگر از کسانی است که نامش در این اسناد آمده و متهم شده که از طریق شرکت‌های صوری دست‌کم ۱۴ ملک گران‌قیمت در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کشورهای دیگر خریده است.

 

اسناد لو رفته نشان می‌دهند پادشاه اردن از سال ۱۹۹۹ که به قدرت رسیده با استفاده از شبکه‌ شرکت‌های ثبتی در جزایر ویرجین بریتانیا و دیگر پناهگاه‌های مالیاتی، مخفیانه ۷۰ میلیون پوند (بیش از ۱۰۰ میلیون دلار) ملک به نام خود کرده است، با خریدن پانزده عمارت در آمریکا و انگلیس از جمله سه عمارت کنار هم مشرف به اقیانوس در مالیبوی کالیفرنیا به ارزش ۵۰ میلیون پوند و عمارت‌هایی در لندن و اسکوت در انگلیس.

 

همزمان با افزودن بر فهرست املاک شخصی، پادشاه اردن حکومتی خودکامه را اداره می‌کند که در سال‌های اخیر با اعتراض‌های مردم به ریاضت اقتصادی و افزایش مالیات‌ها روبرو بوده است.

 

به گزارش “تاگس‌شاو” یکی از وکیلان دربار اردن می‌گوید بسیاری از این شرکت‌های صوری دیگر فعال نیستند و همه این املاک به ملک عبدالله دوم تعلق ندارند.

 

حلقه نزدیکان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان از جمله وزیران دولت و خانواده‌هایشان، پنهانی مالک شرکت‌ها و تراست‌هایی هستند به ارزش میلیون‌ها دلار.

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین سهام خود را به یک شرکت مخفی فراسرزمینی دست پیش از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۹ منتقل کرد.

 

اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری کنیا و شش تن از اعضای خانواده‌اش مالک شبکه‌ای از شرکت‌های ثبت‌شده در پناهگاه‌های مالیاتی هستند. آنها با یازده شرکت مرتبطند که فقط یکی از آنها ۳۰ میلیون دلار دارایی دارد.‌

 

در کنار برخی سران کنونی کشورهایی مانند اوکراین، اکوادور و کنیا نام تونی‌بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا و همسرش نیز در اسناد پاندورا دیده می‌شود.

 

همچنین براساس افشاگری جدید کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی تحت عنوان اسناد پاندورا، خانواده سباستین پینه‌را، رئیس جمهوری شیلی در سال ۲۰۱۰ با معامله ۱۴ میلیون دلاری در شیلی و دیگری در جزایر ویرجین به ارزش ۱۳۸ میلیون دلار، تجارت مینرا دومینگا را به دوست دوران کودکی این رئیس جمهور که تاجری به نام کارلوس آلبرتو دلانو است، فروختند.

 

نخست‌وزیر سابق بریتانیا، رئیس جمهوری آذربایجان

 

گفته می‌شود بلر و همسرش سال ۲۰۱۷ از طریق یک شرکت صوری ملکی به ارزش هفت و نیم میلیون یورو در لندن خریده‌اند. در این معامله ظاهرا ۳۰۰ هزار یورو مالیات پرداخت نشده است.

 

تونی بلر نخست‌وزیر سابق انگلیس و همسرش برای خریدن دفتری در لندن از پرداخت ۳۱۲ هزار پوند تمبر مالیاتی معافیت شدند. آن ها شرکتی را خریدند که در یک پناهگاه مالیاتی ثبت شده بود و مالک این دفتر بود.

 

در گزارش کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی آمده است: براساس اسناد پاندورا، در لبنان چهره‌های سیاسی و مالی ارشد هم دارایی‌هایشان را به پناهگاه‌های امن مالی منتقل کردند. آنها شامل نجیب میقاتی، نخست‌وزیر کنونی و سلف او حسان دیاب و همچنین ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان می‌شوند که در فرانسه به اتهام پولشویی تحت تحقیق قرار دارد. براساس این اسناد، میقاتی با بیش از دو میلیارد دلار یکی از ثروتمندترین افراد در این کشور است.

 

پسر یازده ساله و ساختمان ۳۳ میلیون پوندی

 

یکی از مهمترین یافته‌ها در بررسی اسناد لو رفته این است که چقدر برای ثروتمندان و افراد بانفوذ آسان است که کاملا قانونی شرکتی تاسیس کنند و پنهانی در بریتانیا ملک بخرند.

 

اسناد پاندورا مالکان ۹۵ هزار شرکتی که این املاک را خریده‌اند فاش می‌کند و نشان می‌دهد دولت انگلیس در ثبت رسمی اسناد املاکی که مالکانشان شرکت‌های ثبت‌شده در پناهگاه‌های مالیاتی هستند، کوتاهی کرده است؛ با اینکه بارها وعده داده که چنین خواهد کرد و در حالیکه این نگرانی وجود دارد که خریداران می‌توانند از این راه پولشویی کنند.

 

یکی از نمونه‌ها الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و خانواده‌اش هستند که متهم به “غارت” ثروت ملی شده‌اند. اسناد پاندورا نشان می‌دهند علی‌اف و وابستگان نزدیکش پنهانی بیش از ۴۰۰ میلیون پوند در بریتانیا املاک و مستغلات معامله کرده‌اند.

 

این افشاگری ممکن برای دولت انگلیس اسباب شرمساری شود چون بر اساس اسناد پاندورا الهام علی‌اف از فروش یکی از املاکش در لندن به “املاک سلطنتی”، ۳۱ میلیون پوند سود برده است. “املاک سلطنتی” مجموعه املاک وسیع ملکه انگلیس هستند که وزارت دارایی انگلیس آنها را اداره و عایدی‌شان را خرج عموم می‌کند.

 

بسیاری از معاملاتی که اسناد پاندورا نشان می‌دهند کاملا قانونی‌اند اما فرگوس شیل از کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی می‌گوید: “هیچ‌وقت مسئله چنین وسیع نبوده و نشان می‌دهد که شرکت‌های ثبتی در پناهگاه‌های مالیاتی می‌توانند برای پنهان کردن پول‌ نقد مسئله‌دار یا پرهیز از پرداخت مالیات، پیشنهاد کمک به متقاضان بدهند. آنها با باز کردن حساب یا تاسیس تراست در پناهگاه‌های مالیاتی صدها میلیون دلار ملک و مستغلات در کشورهای دیگر می‌خرند و به حساب شهروندان، جیب خانواده خود را پر می‌کنند.”

 

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی می‌گوید این افشاگری “صندوقچه بسیاری چیزها را می‌گشاید” به همین دلیل نام را آن را براساس اسطوره معروف یونانی اسناد پاندورا گذاشته‌اند.

 

نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ده‌ها ستاره موسیقی راک و سلبریتی‌ از جمله افرادی هستند که مال‌اندوزی آنها از طریق شرکت‌های فراسرزمینی در اسناد پاندورا فاش شده است.

 

اسناد پاندورا شامل داده‌هایی به حجم نزدیک به سه ترابایت می‌شوند و از این نظر از اسناد پاناما که سال ۲۰۱۶ فاش شد گسترده‌تر هستند.

 

این اسناد مربوط به ۱۳ شرکت آفشور و مبادلات مالی در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱ می‌شوند. همکاران برخی رسانه‌های مشهور جهان مانند واشنگتن‌پست، لوموند و گاردین در بررسی این اسناد همکاری داشته‌اند.

 

دارایی‌های شخصی ملکه الیزابت دوم توسط بنیاد املاک سلطنتی لنکستر اداره می‌شوند. در اسناد پارادایز آمده، این بنیاد ده میلیون پوند (۱۳ میلیون دلار) از دارایی‌های ملکه را در صندوق‌های فراساحلی در برمودا و جزیره کیمن سرمایه‌گذاری کرده است.

 

نام گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵، به دلیل نقش مدیریتی او در کمپانی انرژی “تی‌ان‌کی−بی‌پی”، یک کمپانی روسی بریتانیایی در اسناد پارادایز ذکر شده است. این کمپانی که در جزایر ویرجین بریتانیا به ثبت رسیده، یک پناهگاه مالیاتی به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۳ کمپانی یادشده توسط شرکت نفتی “رزنفت”، غول انرژی روسیه، خریداری شد. شرودر اکنون رییس مستقل شورای نظارت رزنفت است.

 

فرهاد مشیری، میلیونر ایرانی بریتانیایی و سهامدار عمده باشگاه فوتبال اورتون، نیز جزو کسانی بوده که نامش در اسناد پارادایز به میان آمده است. اطلاعات فاش شده در این اسناد پرسش‌هایی را در مورد نحوه خرید سهام اورتون توسط مشیری و نقش علیشیر عثمانف، میلیاردر روسی‌تبار ازبکستان مطرح کرده‌اند.

 

طبق اسناد پارادایز استیون برانفمن، یکی از نزدیکان و حامیان جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، نیز به فرار از پرداخت مالیات متهم شده است. برانفمن از خانواده‌ای ثروتمند می‌آید که از جمله در کار مستغلات فعالیت دارند. او برای ستاد انتخاباتی ترودو کمک مالی جمع‌آوری کرد. ترودو پس از پیروزی در انتخابات برانفمن را به سمت مسئولیت امور مالی حزب لیبرال کانادا برگزید.

 

اسنودن: شرکت‌های فراساحلی مرتبط با اسناد پاندورا هنوز فعالند

 

ادوارد اسنودن، کارمند سابق اطلاعاتی آمریکا که اطلاعاتی محرمانه درباره برنامه‌های جاسوسی دیجیتال آمریکا را افشا کرد، می‌گوید که علیرغم افشاگری‌هایی نظیر اسناد پاندورا، “شرکت‌های فراساحلی”، همچنان در حال جمع آوری اطلاعات سری هستند و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

 

به گزارش  اسپوتنیک، اسنودن در توییتی گفت: بخش خنده‌دار این ماجرای کاملا جدی، این است که پس از دو افشاگری تکان‌دهنده مالی و حقوقی در سال‌های گذشته، که هنوز همه‌ آن‌ها منتشر نشده است، این شرکت‌ها همچنان هم در حال جمع آوری منابع عظیم داده‌هایی از این فسادها هستند و با برچسب‌های “خواهشاً منتشر نشود” از آن‌ها محافظت می‌کنند! دم همه‌ افشاگران گرم!

تداوم اعتراضات جوانان تایلند به نظام سلطنتی

مردم تایلند در جنوب شرق آسیا مدت ها است به شدت نسبت به سیاست های دولت و نظام سلطنتی کشورشان معترض هستند و در این بین جوانان معترض در منطقه کارگری بانکوک هر شب به مدت ۷ هفته در خیابان ها ظاهر شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, تایلند, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد

گرانی سرسام آور دارو وسودجویی دلالان

“بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند، داروخانه‌ها داروی مورد نیاز را ندارند، درمانگاه‌ها عموماً با کمبود کادر درمانی رو به رو هستند”، و جز این‌ها عباراتی‌اند در وصف وضعیت بهداشت و درمان کشور که در گزارش‌های سانسور شدهٔ روزنامه‌های مجازکشور حتی پیاپی تکرار می‌شوند.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, سرمایه‌داری, فساد, مقاله, نئولیبرالیسم

گسترش سرطانی فساد در رژیم فقها

روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه سال جاری، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه رژیم ولایت فقیه، در نشستی خبری اعلام کرد: “احکام پرونده فساد اقتصادی شرکت بازرگانی پتروشیمی صادر شده و متهمان به حبس‌های سنگین، شلاق و محرومیت از خدمات دولتی و جزای نقدی محکوم شده‌اند.”

ادامه

ایران, فساد, کانادا, مقاله

آمریکا حدود۳۵۰ میلیارد دلار از درآمد‌های نفتی عراق را به خارج قاچاق کرد

بنا بر گزارش المنار، آمریکا طی سال‌های سلطه بر عراق حدود ۳۵۰ میلیارد دلار از درآمد‌های نفتی عراق را به خارج از این کشور قاچاق کرده است.

ادامه

امریکا, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عراق, فساد