هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

اسرائیل بسته اقدامات تلافی‌جویانه علیه روسیه را بررسی می‌کند

به دنبال تیرگی روابط میان روسیه و اسرائیل و تصمیم وزارت دادگستری روسیه درباره “آژانس یهود”، نخست‌وزیر اسرائیل خواستار تهیه “بسته اقدامات متقابل” علیه مسکو شد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، به دنبال ارائه دادخواست انحلال “آژانس یهود” توسط وزارت دادگستری روسیه، یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت اسرائیل به وزارت خارجه این رژیم دستور داد که یک “بسته اقدامات” علیه مسکو تهیه کند تا در صورت بسته شدن دفتر آژانس یهود در مسکو علیه روسیه اتخاذ شود.

 

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل در این باره گزارش داد که لاپید این دستور را در جریان نشست به سه تن از کارمندان وزارت خارجه دولت اسرائیل داده است.

 

در همین حال، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت که زئیو الکین، وزیر مسکن دولت اسرائیل در نشست یکشنبه لاپید و اعضای کابینه درباره موضوع آژانس یهود پیشنهاد داد که درصورت بستن دفتر این آژانس در مسکو، صهیونیست‌ها به مرکز فرهنگی روسیه در تل‌آویو آسیب وارد کرده و اقداماتی را علیه آن اتخاذ کنند.

 

این روزنامه به نقل از مقامات حاضر در این نشست نوشت: در این جلسه صحبت از اقدامات متقابلی بود که اسرائیل می‌تواند در صورت اجرای تهدید روسیه مبنی بر بستن دفاتر آژانس مهاجرت یهودیان (سخنوت) اتخاذ کند.

 

این منابع گفتند: آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی و زئیو الکین، وزیر ساخت و ساز و مسکن اسرائیل موضع سختی علیه اتخاذ کردند و الکین پیشنهاد آسیب رساندن به مرکز فرهنگی روسیه در خیابان “جیولا” در تل‌آویو را داد.

 

یدیعوت آحارونوت همچنین به نقل از یک مقام صهیونیست دیگر نوشت: اگر موضوع بستن دفتر آژانس یهود اجرایی شود، باید در این صورت سفیر اسرائیل در مسکو را فراخواند.

 

وی در این باره گفت: ما درگیر یک نبرد هستیم. بستن آژانس تحت پوشش قانونی یک موضوع سیاسی است و ما در قبال آن سکوت نخواهیم کرد.

 

این روزنامه همچنین از لغو سفر هیئت اسرائیلی به مسکو خبر داد.

 

قرار بود یکشنبه یک هیئت اسرائیلی به منظور بررسی پرونده مذکور راهی مسکو شود و با مقامات روسیه دیدار و گفت‌وگو کند اما طبق گزارش یدیعوت آحارونوت، توافق بر سر همه جزئیات این سفر با طرف روسی امکان پذیر نیست.

 

طبق گفته منابع دیگر، اعضای هیئت اسرائیلی نمی‌توانند ویزای ورود به روسیه را دریافت کنند.

 

در ادامه تیرگی روابط میان روسیه و اسرائیل، وزارت دادگستری روسیه جمعه دادخواست انحلال “آژانس یهود” را ارائه کرد. پیشتر فعالیت این آژانس در روسیه تعلیق شده بود.

 

آژانس یهود یک سازمان غیرانتفاعی است که مهاجرت یهودیان به اراضی اشغالی را ترویج می‌کند.

 

وزارت دادگستری روسیه این درخواست را کمتر از یک هفته پیش در ۱۵ ژوئیه ارائه کرد و قرار است در ۲۸ ژوئیه (ششم مرداد) بررسی شود.

 

خبرگزاری اینترفاکس روسیه نیز در این باره گزارش داد که نخستین جلسه مقدماتی بررسی درخواست انحلال آژانس یهود در ۲۸ ژوئیه در دادگاه منطقه‌ “باسمانی” مسکو برگزار می‌شود.

 

این رسانه اعلام کرد که این درخواست به دلیل نقض قوانین روسیه مطرح شده است.

 

تعلیق فعالیت “آژانس یهود” که از اواخر دوره کمونیسم(سوسیالیسم) در اتحاد جماهیر شوروی و در روسیه فعالیت داشته، نشان‌دهنده وخامت جدی روابط میان اسرائیل و روسیه بوده و ممکن است تلاش‌های یهودیان برای خروج از روسیه را با مشکل مواجه سازد. در دو دهه گذشته بیش از یک میلیون یهودی روسیه را به مقصد اسرائیل ترک کرده‌اند.

 

از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روابط مسکو و تل‌آویو پرتنش شده است. آژانس یهود به پناهجویان اوکراینی کمک کرده تا در پی حمله روسیه، در سرزمین‌های اشغالی ساکن شوند.

آمریکا نسبت به حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هشدار داد

یک ژنرال ارشد نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه نسبت به تشدید منازعات در منطقه هشدار داد. او گفت با افزایش تنش‌های جدید ممکن است شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، حملات خود را به منافع آمریکا و متحدان آن از سر بگیرند.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, عراق, عربستان سعودی, قطر, مذاکرات اتمی, یمن

شهادت دو فلسطینی با شلیک مستقیم نظامیان اسرائیلی

دو جوان فلسطینی در گسترده ترین یورش نظامیان اسرائیلی به بخش قدیمی نابلس در کرانه باختری، با شلیک گلوله مستقیم اشغالگران به شهادت رسیدند و ۱۲ نفر دیگر نیز به شدت مجروح شدند.

ادامه

اسراییل, امنیتی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

لاوروف: حاکمیت ملی سوریه باید محترم شمرده شود

وزیر خارجه روسیه گفت: باید از حق حاکمیت ملی سوریه بر سرزمین خود حمایت و حق مردم این کشور در تعیین سرنوشت محترم شمرده شود.

ادامه

اتحادیه عرب, اردن, افریقا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شمال افریقا, عراق, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, لیبی, مصر

زمینه‌های ارتقا روابط مسکو-ریاض؛ از بازار انرژی تا توازن راهبردی

تحلیلگران سعودی معتقدند که هماهنگی در بازارهای انرژی و همکاری برای حفظ توازن‌های راهبردی از مهم‌ترین دلایل ارتقا روابط عربستان و روسیه است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, عدالت اجتماعی, مقاله