هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

لاوروف: حاکمیت ملی سوریه باید محترم شمرده شود

وزیر خارجه روسیه گفت: باید از حق حاکمیت ملی سوریه بر سرزمین خود حمایت و حق مردم این کشور در تعیین سرنوشت محترم شمرده شود.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با همتای مصری خود افزود: اختلافات عربی – اسرائیلی باید پایان یابد و مذاکرات با میانجیگری مصر از سرگرفته و کشور مستقل فلسطین براساس طرح دو کشوری تاسیس شود.

 

وی بیان کرد: گفت و گوهای خوبی در مصر داشتیم و از سطح روابط مسکو- قاهره که درحال توسعه و پیشرفت است رضایت داریم.

 

لاوروف گفت: درخصوص توسعه مبادلات تجاری و همکاری های فناورانه میان مصر و روسیه گفت و گو کردیم و مبادلات تجاری دو کشور ۵ درصد افزایش داشته است.

 

وی اضافه کرد: درباره ساخت واکسن جدید برای اومیکرون و آبله میمون گفت و گو کردیم و همکاری گسترده ای میان وزارتخانه های بهداشت دو کشور است و فعالیت کمیته مشترک دولتی به توسعه روابط دوجانبه کمک می‌کند.

 

وزیر خارجه روسیه گفت: صادرکنندگان روسی گندم بر پایبندی خود به صادرات به قاهره تاکید می‌کنند.

 

لاوروف افزود: مسکو معتقد است که سازمان ملل متحد به عنوان بخشی از برنامه غذا می‌تواند برای لغو تحریم‌های غیرقانونی که در صادرات گندم اختلال ایجاد کرده است نقش آفرینی کند.

 

وی اظهارداشت: مسکو درخواستی برای لغو تحریم‌ها ندارد و درباره موضوع غذا، این غرب است که باید مشکلاتی که ایجاد کرده است را حل کند.

 

لاوروف اضافه کرد: آن ها از ورود کشتی‌های روسی به بنادر خارجی جلوگیری می‌کنند واین موضوع نقش مهمی در بحران غذا دارد.

 

وی گفت: گذرگاه‌های دریای سیاه تضمین کننده حمل و نقل گندم است اما کی‌یف باید مین‌ها را از بنادر جمع آوری کند.

 

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: غرب فقط تلاش می‌کند که گندم اوکراین را وارد کند درحالی که خرید گندم روسیه را به تاخیر می‌اندازد و یا نادیده می‌گیرد

 

لاوروف اضافه کرد: باید وارد نشدن سلاح به اوکراین از طریق کشتی‌هایی که برای حمل گندم به آنجا می‌روند تضمین شود.

 

وی گفت: تا زمانی که تضمین ندهند که آمریکا و غرب در مذاکرات دخالت نمی‌کنند، هیچ مذاکره‌ای میان مسکو و کی‌یف انجام نخواهد شد.

 

لاوروف افزود: اکنون توپ در زمین زیلینسکی است که بخواهد مذاکره کند یا به عملیات نظامی که به سود ملت اوکراین نیست ادامه دهد.

 

وی اضافه کرد: امریکا از روابط روسیه با آفریقا نگران است زیرا واشنگتن خود را رهبر جهان می‌داند و می‌خواهد در روابط میان کشورها دخالت کند.

 

لاوروف گفت: آن‌ها از سیاستمداران می‌خواهند با ما عکس نگیرند و تلاش می‌کنند کشورهای عربی را وادار به محکوم کردن روابط با روسیه و عملیات نظامی کنند.

 

وزیر خارجه مصر نیز گفت: موضوعات بین‌المللی و بحران اوکراین را بررسی کردیم و مصر بر اهمیت دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای این بحران تاکید می‌کند.

 

سامح شکری افزود: این بحران از نظر امنیت غذایی و انرژی بر مصر تاثیر گذاشته است و این اموری است که باید از آن جلوگیری کرد.

 

وی اضافه کرد: موضوع فلسطین را بررسی و بر ضرورت ایجاد دو کشور تاکید کردیم. درباره اوضاع لیبی، سوریه و عراق نیز گفت و گو و بر ضرورت تلاش برای تحقق امنیت و ثبات در کانون‌های تنش تاکید کردیم.

 

لاوروف در چارچوب تور پنج روزه خود که شامل سفر به اتیوپی، اوگاندا و کنگو نیز می‌شود، در یک سفر رسمی وارد قاهره شده است.وی روز یکشنبه با رئیس جمهوری مصر دیدار و گفت و گو کرد.

 

وزیر خارج روسیه سه روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام سفرش به چند کشور آفریقایی گفت که این سفر بر روی آمادگی برگزاری خوب نشست سران آفریقایی- روسی متمرکز است و مکان برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

وی پیشتر اعلام کرده بود که نشست بعدی روسیه و آفریقا در سال ۲۰۲۲ در یک کشور آفریقایی برگزار می‌شود و در همین رابطه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته که همکاری با کشورهای آفریقایی راهبردی و بلندمدت است و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و سازمان‌های منطقه‌ای قاره آفریقا یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است.

 

وزیر امور خارجه روسیه قرار است در جریان سفر خود به قاهره در شورای اتحادیه عرب که در سطح نمایندگان برگزار می‌شود، سخنرانی کند و بر اساس آنچه اتحادیه عرب اعلام کرده، لاوروف با “احمد ابوالغیط” دبیرکل این اتحادیه و نمایندگان ۲۲ کشور عضو دیدار خواهد کرد.

 

سفر لاوروف به قاهره یک هفته پس از اولین سفر منطقه‌ای “جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا در فلسطین اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی و حضور او در نشست سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر مصر، اردن و عراق صورت گرفته است.

زمینه‌های ارتقا روابط مسکو-ریاض؛ از بازار انرژی تا توازن راهبردی

تحلیلگران سعودی معتقدند که هماهنگی در بازارهای انرژی و همکاری برای حفظ توازن‌های راهبردی از مهم‌ترین دلایل ارتقا روابط عربستان و روسیه است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, عدالت اجتماعی, مقاله

درخواست نمایندگان فرانسوی برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین و تحریم اسرائیل

نمایندگان چپگرای فرانسه با امضای پیش نویس طرحی، اقدامات “رژیم آپارتاید” اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم کردند.

ادامه

اپارتایت, اسراییل, بیانیه, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کمونیسم

رامافوزا؛ بحران غلات زنگ بیدارباش آفریقاست تا به خود متکی باشد

سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت: بحران غلات اوکراین باید به عنوان یک زنگ بیدارباش برای آفریقا عمل کند تا در تولید غلات و کود به خود متکی شود.

ادامه

افریقا, افریقای جنوبی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه

گفت وگوی پوتین و بن سلمان در خصوص بازار جهانی نفت

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پنجشنبه در یک مکالمه تلفنی بر اهمیت همکاری‌های بیشتر در اوپک پلاس تأکید کردند.

ادامه

اقتصادی, امارات, امریکا, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, عربستان سعودی, غرب اروپا, فرانسه