عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

اتحادیه آلبا راه های مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا را بررسی می‌کند

توافق‌های سیاسی در جهت جلوگیری از مداخله سایر کشورها در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین به ویژه اقدامات خصمانه آمریکا، واکنش منطقه‌ای به همه‌گیری کووید-۱۹ و تقویت مکانیسم‌های اقتصادی محور بیست‌ودومین اجلاس آلبا خواهد بود که امروز در کوبا برگزار می‌شود.

 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رشد همگرایی میان کشورهای مستقل آمریکای لاتین به عنوان رویای سیمون بولیوار، ایجاد پیمان‌های منطقه ای سیاسی و اقتصادی همزمان با کمرنگ شدن پیمان‌های مشترک با آمریکا که در دو دهه گذشته به طور چشمگیری تقویت شده است، در تازه ترین مورد، امروز سه شنبه سران کشورهای عضو گروه آلبا (اتحادیه بولیواری ملل آمریکای ما) را در کوبا گرد هم خواهد آورد.

 

به گزارش خبرگزاری افه، توافق‌های سیاسی، واکنش منطقه‌ای به همه‌گیری کووید-۱۹، تقویت مکانیسم‌های اقتصادی محور بیست‌ودومین اجلاس آلبا خواهد بود که امروز در هاوانا برگزار می‌شود.

 

«ساچا یورنتی» دبیر اجرایی اتحادیه آلبا در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به نشست امروز، بر نقش کلیدی و عملکرد «نمونه» این ائتلاف آمریکای لاتین در برابر چالش‌هایی همچون همه‌گیری، توزیع «نابرابر» واکسن‌ها و اقدامات خصمانه و «غیرقانونی» تحمیل شده توسط آمریکا علیه اعضای این اتحادیه همچون کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه تاکید کرد.

 

نقاط اشتراک و سیاست‌های ایدئولوژیکی اگر چه عاملی کلیدی در شکل‌گیری آلبا محسوب می‌شود، با این حال یورنتی اذعان کرد با وجود اینکه آلبا اکنون «تقویت شده است» اما نیاز فوری به تقویت مکمل‌های اقتصادی وجود دارد. به گفته یورنتی، تقویت اقتصادی یکی از اصول مدنظر فیدل کاسترو و هوگو چاوز روسای جمهوری سابق کوبا و ونزوئلا، ۱۷ سال پیش و در زمان تاسیس این اتحادیه بوده است.

 

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا نیز در پیامی توییتری اطمینان داد این نشست به نفع ادغام و همگرایی بلوک آلبا خواهد بود و به مشکلات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ رسیدگی خواهد کرد.

 

«برونو رودریگس» وزیر امور خارجه کوبا نیز از طریق همین شبکه اجتماعی اعلام کرد این دیدار در جهت «تایید مجدد تعهد ثابت» کوبا در «همبستگی، همکاری، اتحاد و دفاع از صلح در آمریکای ما» خواهد بود.

 

در همین راستا «جوسِفینا ویدال» معاون وزیر امور خارجه کوبا اعلام کرد «این فرصت خوبی برای ارزیابی مشترک سناریوی منطقه ای، اقدامات برای تضمین صلح و ثبات منطقه ای و فرمول‌های توافق سیاسی در جهت جوگیری از دخالت اشخاص سوم در امور داخلی کشورهای عضو خواهد بود».

 

در حال حاضر ۱۰ کشور آمریکای لاتین و کارائیب از جمله بولیوی، کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سورینام و هائیتی عضو اتحادیه آلبا هستند.

 

در مقابل تقویت همگرایی‌های منطقه‌ای، از جمله مصادیق کمرنگ شدن پیمان‌های کشورهای آمریکای لاتین با آمریکا می‌توان به خروج از «سازمان کشورهای آمریکایی» و در تازه ترین مورد خروج نیکاراگوئه از این نهاد به دلیل «مداخلات مستمر» این نهاد وابسته به آمریکا در امور داخلی نیکاراگوئه اشاره کرد.

 

دنیس مونکادا، وزیر خارجه نیکاراگوئه در نامه‌ای به لوئیس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی نوشت: سازمان کشورهای آمریکایی به عنوان یک تریبون سیاسی دیپلماتیک، زاده شده تحت نفوذ ایالات متحده، به عنوان ابزار مداخله و دخالت طراحی شده است و اقدامات آن علیه نیکاراگوئه نشان داده است که این سازمان که به طور دائم در واشنگتن فعالیت می‌کند، ماموریت تسهیل هژمونی ایالات متحده را با مداخله‌گری خود در برابر کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب دارد و این چیزی است که برای نیکاراگوئه غیرقابل قبول است و ما آن را رد و محکوم می‌کنیم.

 

نیکاراگوئه چندمین کشوری است که از این گروه خارج می‌شود. کوبا براساس قطعنامه ۱۹۶۲ از این گروه حذف شد و این گروه در سال ۲۰۰۹ عذرخواهی کرد اما هاوانا برگشت به این نهاد را نپذیرفت.  در سال ۲۰۱۷ هم نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا خروج از این نهاد را اعلام کرد.

سازمان ملل بار دیگر دولت مادورو را به رسمیت شناخت

طبق اعلام سفیر ونزوئلا در سازمان ملل، این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه با تصویب اعتبارنامه دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا به عنوان نماینده قانونی کاراکاس مجددا بر مشروعیت دولت قانونی وی تاکید کرد.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, ونزوئلا

آیا این دولت چپگرای هندوراس نیز در کنار ونزوئلا، کوبا و … آمریکا را به چالش خواهد کشید

همزمان با روی کارآمدن رئیس‌جمهوری جدید هندوراس از ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ (هفتم بهمن) باید دید آیا حضور نخستین رئیس‌جمهوری زن تاریخ این کشور آمریکای مرکزی با گرایش چپ و ضدآمریکایی، به تقویت جریان چپگرای آمریکای لاتین منجر خواهد شد؟

ادامه

اکوادور, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, هندوراس, ونزوئلا

“سیومارا کاسترو” نامزد اپوزیسیون جناح چپ نخستین رئیس‌جمهور زن هندوراس شد

حزب حاکم هندوراس شکست در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را پذیرفت، پیروزی را به سیومارا کاسترو، نامزد اپوزیسیون جناح چپ واگذار کرد و نگرانی‌ها را نسبت به یک رای گیری جنجالی دیگر و اعتراضات خشونت‌آمیز رفع کرد.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, خبر, هندوراس