عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

آیا این دولت چپگرای هندوراس نیز در کنار ونزوئلا، کوبا و … آمریکا را به چالش خواهد کشید

همزمان با روی کارآمدن رئیس‌جمهوری جدید هندوراس از ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ (هفتم بهمن) باید دید آیا حضور نخستین رئیس‌جمهوری زن تاریخ این کشور آمریکای مرکزی با گرایش چپ و ضدآمریکایی، به تقویت جریان چپگرای آمریکای لاتین منجر خواهد شد؟

 

به گزارش ایرنا، شهروندان هندوراس ۲۸ نوامبر (هفتم آذر) در یازدهمین انتخاباتی که پس از پایان (۱۹۸۱ میلادی) دو دهه حکمرانی رژیم‌های نظامی در این کشور برگزار شد، نه فقط به انتخاب رئیس‌جمهوری بلکه به یک مدل سیاسی رای دادند.

 

به این ترتیب «خوان اورلاندو ارناندس» محافظه کار پس از دو دوره حضور در منصب ریاست جمهوری هندوراس، جای خود را به خانم «سیومارا کاسترو» چپگرا خواهد داد.

 

به نوشته رسانه‌های آمریکای لاتین، ارناندس که در سال ۲۰۱۷ با تصمیم بحث‌برانگیز قوه قضائیه دوباره روی کار آمد، ژانویه ۲۰۲۲ با جنجال‌ها و حرف‌وحدیث‌های در طول ۱۲ سال گذشته همچون فساد و قاچاق مواد مخدر که می‌تواند وضعیت حقوقی وی را پیچیده کند، جایگاه خود را ترک خواهد کرد. اقدام قوه قضائیه هندوراس در سال ۲۰۱۷،  آنچه را که قانون اساسی مانع شده بود، ممکن ساخت و مخالفان آن را یک «تقلب و اقدامی معمول از سوی دیکتاتوری» دانستند.

 

نامزد شدن برای دور دوم ریاست جمهوری در هندوراس مدت‌ها مغایر با قانون بود تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۵ دیوان عالی این کشور محدودیت یک دوره‌ای حضور در سمت ریاست جمهوری را لغو کرد و ارناندس در سال ۲۰۱۷ بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد.

 

این رئیس‌جمهوریِ در آستانه خروج از قدرت هندوراس، خود در جریان محاکمه برادرش «تونی» به دلیل قاچاق مواد مخدر که در ماه مارس در نیویورک به حبس ابد محکوم شد، توسط دادستان های ایالات متحده به عنوان یک همدست شناسایی شد.

 

ارناندس پس از ۱۲ سال بحث‌برانگیز نه تنها خود می‌بایست از دولت هندوراس جدا شود بلکه حتی «نصری عصفورا» نامزد حزب راستگرای افراطی تحت حمایت او نیز در این رقابت سیاسی از کسب حداکثری آرا بازماند.

 

به این ترتیب سیومارا کاسترو نه تنها به عنوان نخستین زن تاریخ هندوراس بر منصب ریاست جمهوری این کشور آمریکای مرکزی تکیه خواهد زد بلکه طبق آخرین داده‌های شورای ملی انتخابات هندوراس، وی بیشترین آرای انتخاباتی در تاریخ هندوراس را نیز به دست آورده است.

 

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله سور، بر اساس آخرین داده‌های ارائه شده و طبق شمارش ۸۰.۶۶ درصد مجموع آرای جمع‌آوری شده، سیومارا از حزب «آزادی و اتحاد» ۵۰.۶۳ درصد آرا (یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۸۹ رای) را از آن خود کرد که کسب این میزان آرا توسط نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ این کشور تا پیش از این، بی سابقه بوده است.

 

سیومارا کاسترو رئیس‌جمهوری منتخب هندوراس همسر «مانوئل زلایا» رئیس‌جمهوری سابق این کشور است که پس از کودتای ۲۸ ژوئن سال ۲۰۰۹ (هفتم تیر ۱۳۸۸) علیه دولت قانونی زلایا به چهره‌ای مهم و نخستین مدافع حقوق بشر در مقابل اقدامات غیر قانونی و خشونت‌آمیز دولت کودتا در هندوراس تبدیل شد.

 

مانوئل زلایا در نتیجه کودتای نظامی حمایت شده توسط آمریکا از ریاست جمهوری برکنار شد و شبانه از کشور تبعید شد، اما پس از تلاش‌های مکرر موفق شد بار دیگر به هندوراس بازگردد. ریشه کودتا در هندوراس، تلاش زلایا برای برگزاری رفراندومی بود که به او این اختیار را می‌داد تا قانون اساسی را تغییر دهد. مخالفین زلایا را متهم‌ کردند که وی در نظر دارد محدودیت تجدید دوره چهار ساله ریاست جمهوری را حذف کند.

 

پرسشی که اکنون مطرح می‌شود اینکه با روی کارآمدن کاسترو چپگرا در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ (هفتم بهمن) به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن در تاریخ این کشور، چه تغییری در روابط آمریکا و هندوراس ایجاد خواهد شد.

 

بی‌سی موندو در گزارشی نوشت: آنتونی بلینکن رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا پیروزی تاریخی سیومارا در انتخابات هندوراس را تبریک گفت اما هشدار داد که دو کشور «از روابط طولانی مدت لذت می‌برند».

 

در ادامه این گزارش آمده است، «خوان جیمز مایور» وزیر سابق دادگستری پرو که در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ ریاست «ماموریت حمایت از مبارزه با فساد و معافیت از مجازات در هندوراس» را بر عهده داشت، اینطور استدلال می‌کند که هندوراس به «یک متحد آزار دهنده» برای ایالات متحده تبدیل شده است.

 

وی معتقد است: موقعیت استراتژیک هندوراس در آمریکای مرکزی (به ویژه به دلیل نزدیکی به نیکاراگوئه) به عنوان یکی از سه کشور مثلث شمالی، این کشور را برای آمریکا دارای اهمیت می‌کند.

 

به نوشته افه، برخی کارشناسان معتقدند بازگشت سیومارا به قدرت تلاشی است تا او انتقام همسرش را بگیرد و بی تردید با نیروهای ارتش و آمریکا دچار مشکل خواهد شد.

 

آمریکا در سال‌های گذشته با احساس خطر از نفوذ رقیبان در منطقه آمریکای لاتین، فشار خود را به شیوه‌های گوناگون علیه کشورهای مستقل افزوده است و سرنگونی دولت قانونی زلایا در هندوراس نمونه برجسته آن است. اکنون باید دید چه سرنوشتی در انتظار روابط میان این کشور آمریکای مرکزی و آمریکا خواهد بود و آیا این دولت چپگرا نیز در کنار سایر جریان چپ آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور درگیر چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی توسط آمریکا خواهد شد یا خیر. چالش‌ها و مانع‌تراشی‌هایی که آمریکا همواره در صورت شکست در رسیدن به اهداف مورد نظر خود در این کشورها دست به دامان آن‌ها شده است.

 

هندوراس کشوری در آمریکای مرکزی است که در حال حاضر با مشکلاتی پیچیده از جمله نرخ بالای بیکاری، خشونت‌های گروه‌های تبهکار، بحران اقتصادی، پیامدهای مخرب توفان‌های سال گذشته و مهاجرت گسترده دست و پنجه نرم می‌کند. چالش‌های جدی که سیومارا کاسترو رئیس‌جمهوری آینده این کشور با آن‌ها مواجه خواهد بود.

“سیومارا کاسترو” نامزد اپوزیسیون جناح چپ نخستین رئیس‌جمهور زن هندوراس شد

حزب حاکم هندوراس شکست در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را پذیرفت، پیروزی را به سیومارا کاسترو، نامزد اپوزیسیون جناح چپ واگذار کرد و نگرانی‌ها را نسبت به یک رای گیری جنجالی دیگر و اعتراضات خشونت‌آمیز رفع کرد.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, خبر, هندوراس

خشم بریتانیا از گسترش روابط چین و کشورهای مشترک المنافع

کارشناسان سیاست خارجی در بریتانیا معتقدند چین از کم کاری بریتانیا استفاده کرده و با گسترش روابط خود با کشورهای مشترک المنافع باعث کاهش نفوذ بریتانیا بر کشورهایی شده که پیش از این مستعمره انگلیس به شمار می‌رفتند.

ادامه

استعمار, امریکای لاتین, انگلستان, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

سفر غیرمنتظره مادورو به کوبا به احترام «ابرقهرمان تزلزل ناپذیر»

« نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا در سفری غیرمنتظره به کوبا، در مراسم گشایش «مرکز فیدل کاسترو» که به افتخار رهبر انقلاب این کشور و در پنجمین سالگرد درگذشت وی افتتاح شد، شرکت کرد.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, خبر, کوبا, ونزوئلا