حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

اتحادیه‌های کارگری هندوستان؛ دولت مودی تشکیلات «ضد ملی» است

اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت ناندرا مودی در هند باعث شده تا بخش قابل توجهی از کارگران و بازنشستگان و کشاورزان (کارگران بخش کشاورزی) هند علیه این سیاست‌ها به صحنه بیایند.

به گزارش ایلنا و به نقل از فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، درگیری و نزاع میان اتحادیه‌های کارگری هندوستان با دولت محافظه‌کار این کشور به مرحله جدیدی رسیده است.

اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت ناندرا مودی در هند باعث شده تا بخش قابل توجهی از کارگران و بازنشستگان و کشاورزان (کارگران بخش کشاورزی) هند علیه این سیاست‌ها به صحنه بیایند.

هندی‌ها در اعتراضات بزرگ و سراسری خود در روز (پنج‌شنبه) که به دعوت اتحادیه‌های کارگری مرکزی برگزار شد دهم آگوست را روز ترک کار خوانده و یک صدا در اعتصاب آخر هفته شرکت کردند.

معترضین و اتحادیه‌های کارگری دولت و کابینه ناندرا مودی (نخست وزیر هند) را تشکیلاتی «ضد مردمی و ضد ملی» خوانده و خواستار مبارزه قاطعانه احزاب دیگر با حزب حاکم و دولت شدند.

بر اساس فراخوان کنگره ملی کارگران هند که به طور مشترک توسط اتحادیه‌های کارگری مرکزی (CTUs) و فدراسیون‌ها/ انجمن‌های مستقل، در ابتدای ماه آگوست ۲۰۲۳ در دهلی نو برگزار شد، توده‌های زحمتکش در سراسر این کشور به فعالیت پرداختند. شعار انتخاب شده آنان در اعتراض به سیاست‌های سرمایه‌دارانه و نئولیبرالیستی دولت که موجب بهره‌کشی بیشتر از نیروی کار و کاهش عمومی سطح رفاه شده است، عبارت بود از: «نجات کشور، نجات مردم».

برخی از چهره‌های برجسته کارگری و سیاسی هندوستان تجمع صدها هزار نفری این روز را با مبارزه تاریخی هندی‌ها برای استقلال از حکومت انگلستان مقایسه کردند. فعالان کارگری با شعارهای تندی مودی را وابسته به بیگانگان و قدرت‌های غربی دانسته و از وی خواسته چمدانش را ببندد و هندوستان را ترک کند.

کارگران می‌گویند: منابع و دارایی‌های ملی، تعهدات بخش دولتی در همه بخش‌ها از جمله بخش‌های استراتژیک بهداشت و آموزش در حال خصوصی‌سازی و فروش به شرکت‌های بزرگ با برندهای خارجی هستند. نابرابری‌ها عمیق‌تر می‌شود و زندگی دشوار مردم عادی هند را دشوارتر می‌کند. افزایش قیمت کالاهای اساسی و بیکاری بیشتر که پس از کرونا بیشتر هم شد، کاهش ارزش دستمزدها و نبود امنیت شغلی و اجتماعی برای اکثریت قریب به اتفاق مردم یک سناریوی از پیش طراحی شده برای بدبختی مردم هند است.

اتحادیه‌ها قرار است تجمع بعدی را در مقابل مجلس و کنگره ملی هند برگزار کنند.

گفتنی است مسیر تظاهرات مسالمت‌آمیز توسط نیروهای لباس شخصی نزدیک به دولت هند موسوم به دارودسته BJP به خشونت کشیده شد.

اعتراضات پس از لاپوشانی دولت هند به تجاوز به کارگران زن در مانیپور هندوستان شعله‌ورتر شد. احزاب مخالف و اپوزیسیون هندوستان دولت مودی را به نابودی دستاوردهای استقلال و دموکراسی هند که توسط گاندی و مبارزات مردم در یک قرن گذشته هندوستان بدست آمده متهم کردند. آن‌ها پیش بینی کردند که کارگران هندی به مبارزات خود علیه این دولت تا استعفای ناندرا مودی ادامه دهند.

چرخه‌ی معیوب نظام درمانی؛ اضافه کار اجباری با ساعتی ۱۶ هزار تومان!

دبیرکل خانه پرستار گفت: بیمارستان‌ها کمبود نیروی پرستار را با نیروهای قراردادی وشرکتی جبران می‌کنند. مشخص است کمتر کسی حاضر است با حداقل حقوق، کارِ سختِ پرستاری را انجام دهد و در محیطِ بیمارستان ساعت‌ها سر کند. به گزارش خبرنگار ایلنا، اضافه کارِ اجباری با ساعتی ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان؛ یکی از دلایلِ اعتراضِ ... چرخه‌ی معیوب نظام درمانی؛ اضافه کار اجباری با ساعتی ۱۶ هزار تومان!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, گزارش

فشار سرمایه برای انعطاف‌پذیر ‌ساختن تولید و ایستادگی کارگران

با پیدایش شبکه‌ها و بنگاه‌های تولیدی محلی و بین‌المللی، ساختار صنعتی در سرتاسر جهان دستخوش تغییر است. سامانه اقتصادی مبتنی بر الگوی “فوردیسم” (نظام اقتصادی حاکم بر کارخانه‌های خودروسازی “فورد”. این گرایش بر ترکیبی از قیمت پایین‌تر و دستمزد بالاتر و خط تولید بهبودیافته و بازاریابی و تسهیلاتی خاص برای مصرف‌کننده مبتنی است) که به‌صورت ... فشار سرمایه برای انعطاف‌پذیر ‌ساختن تولید و ایستادگی کارگران

ادامه

اقتصادی, جهان, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, طبقه کارگر, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, نئولیبرالیسم, همبستگی

مرگ یک کارگر چاهکن براثر برق‌گرفتگی/ نجات کارگری از چاه درحال ریزش

یک کارگر چاهکن در نیشابور حین رفتن به داخل چاه به دلیل اتصالی سیم برق بالابر دچار برق گرفتگی شده و جان خود را از دست داد. به گزارش ایلنا، در این حادثه که در یکی ازروستاهای بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی رخ داد، یک کارگر حدود ۴۷ساله قبل از رسیدن نیروهای ... مرگ یک کارگر چاهکن براثر برق‌گرفتگی/ نجات کارگری از چاه درحال ریزش

ادامه

ایران, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

۲ کارگر کارخانه فولاد شادگان بر اثر سقوط از ارتفاع ۵۰ متری کشته شدند

روز گذشته (۱۷ مردادماه) حادثه‌ای در کارخانه فولاد شادگان واقع در استان خوزستان منجر به کشته شدن دو کارگر شد. یک منبع کارگری در استان خوزستان در مورد جزئیات حادثه به خبرنگار ایلنا گفت: حوالی ساعت ۱۳ و ۲۰ دقیقه روز گذشته (سه شنبه ۱۷ مردادماه) دو کارگر شاغل در کارخانه فولاد شادگان حین انجام ... ۲ کارگر کارخانه فولاد شادگان بر اثر سقوط از ارتفاع ۵۰ متری کشته شدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری