روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

آمریکا و آلمان در آستانه احیای همکاری امنیتی

زمانی که وزیران دفاع آمریکا و آلمان امروز (سه شنبه) در شهر برلین با یکدیگر نشست داشته باشند، فشارهای فزاینده‌ای در چند جبهه وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد که سربازان روسیه در حال تجمع در مرز با اوکراین هستند. از سوی دیگر ضرب الاجل مربوط به خروج از افغانستان هم در حال نزدیک شدن است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، راه حلهای آسان چندانی برای این مسائل و دیگر مسائل امنیتی جهانی وجود نداشته و ائتلاف آن‌ها بر سر چند مورد از آنها دچار اختلاف است. با این حال آنها می‌گویند متعهد به همکاری با یکدیگر هستند.

 

سخنگوی وزارت دفاع آلمان در بیانیه‌ای به دویچه وله گفت نظامیان آلمانی و آمریکایی در چند عملیات کنار یکدیگر ایستاده‌اند. او شراکت آمریکا و آلمان را “شدید و در حال رشد” توصیف کرد.

 

این سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که بخشی از یک تور سفر از همپیمانان کلیدی همراه با چهار توقفگاه است، یکی از چندین مورد نشست‌های مجازی یا حضوری اخیر بین مقام‌های دولت بایدن و همتایان اروپایی است. آنها بخشی از یک تلاش دیپلماتیک تمام عیار به جهت مطرح ساختن مجدد آمریکا به عنوان “رهبر در مدیریت ثبات جهانی و اطمینان بخشی دوباره” به هم‌پیمان‌های آسیب دیده از لحن اغلب قلدرمابانه، و بی اعتنای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق هستند.

 

طبق یک بیانیه وزارت دفاع آمریکا، دیدار آستین با آنگرت کرامپ کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان و دیگر مقام‌های امنیتی و دفاعی آلمان هدفش تقویت ارزشی است که آمریکا برای روابط دفاعی دوجانبه با یکی از نزدیکترین هم‌پیمانان‌ما در ناتو قائل است.

 

طبق این بیانیه: “آمریکا مشتاق به کشاندن آلمان به سمت مبارزه با نفوذ بدخیم رقبای استراتژیک مشترک ما است”؛ صحبتی که اشاره به روسیه، نقطه فشار بین دو طرف دارد.”

 

جو بایدن نیز همچون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ مخالفت کرده است. بایدن آن را برای آلمان یک معامله بد خوانده و به نظر می‌رسد که قصد دارد سیاست تحریم‌ها را که از دوره ترامپ به جا مانده ادامه دهد.

 

مساله بودجه نظامی نیز یک مورد مناقشه برانگیز دیگر باقی مانده از سال‌های دولت ترامپ و همچنین دولت اسبق باراک اوباماست که جو بایدن در آن معاون رئیس‌جمهور بود. آلمان طبق ارقام مربوط به ناتو، از سال ۲۰۱۳ بودجه نظامی خود را به میزان حدودا یک سوم افزایش داده است اما نیاز خواهد داشت برای دستیابی به رقم مورد توافق قرار گرفته دو درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۴ بیشتر برای دفاع هزینه کند.

 

آلمان در میان اعضای ناتو جزو آنهایی است که کمتر از سطح متوسط برای امور دفاعی هزینه میکنند. این کشور جزو معدود اعضایی بوده که کمتر از یک معیار دیگر هزینه صرف کرد، یعنی صرف ۲۰ درصد از بودجه نظامی برای تجهیزات.

 

آستین برنامه دارد که از برلین به جنوب آلمان، محل قرار گرفتن فرماندهی‌های اروپا و آفریقای ارتش آمریکا برود. آلمان میزبان یکی از بزرگترین گروه‌های نیروهای نظامی آمریکا در خارج از خاک این کشور بوده و حضور چند دهه‌ای آنها عمدتا از بابت دلایل اقتصادی، امنیتی و سمبلیک مورد حمایت قرار دارد. دستور بایدن برای متوقف کردن تصمیم رئیس جمهور قبلی آمریکا برای خارج ساختن بالغ بر ۱۲۰۰۰ سرباز از آلمان و تجدید نظر در این تصمیم باعث رضایت خاطر تعداد زیادی در آلمان شد.

 

با این حال آلمان در تاریخش بعد از جنگ جهانی دوم شاهد جریان‌های ضد جنگ و ضد هسته‌ای نیز بوده و حزب سبزها و همین حزب چپ آلمان مرتبط با آن هستند.

 

حزب سبز آلمان در جایگاه قدرتمندی برای پیوستن به دولت بعدی بعد از انتخابات سراسری ماه سپتامبر قرار داشته و حتی ممکن است اداره کننده آن باشد.

 

میزبانی از سربازان آمریکایی به معنی تحمل یک سری عملیات‌ها همچون حملات پهپادی انجام شده از سوی نیروهای آمریکایی از محل خاک آلمان است که سبب نارضایتی عمیق بسیاری از اعضای حزب سبزها می شود. کمپین حزب سبزها عمدتا حامی ناتو و روابط ترانس آتلانتیک است اما در عین حال خواستار یک آلمان عاری از تسلیحات هسته‌ای است. این امر سبب خنثی شدن برنامه ریزی های نظامی آمریکا و تعارض با سیاست اشتراک هسته‌ای ناتو می‌شود.

 

این حزب همچنین خط مشی دو درصدی مربوط به بودجه نظامی را “خودسرانه” می‌خواند و به جایش خواستر “تقسیم عادلانه بار هزینه ها” شده است.

 

سبزهای آلمان با تداوم نقش آفرینی این کشور در افغانستان نیز چندان موافق نیستند و سخنگوی وزارت دفاع آلمان اظهار کرد این امر جزو مسائل رده بالای دستور کار سفر آستین است. پارلمان آلمان درماه مارس رای به تمدید نقش آفرینی این کشور در ماموریت ناتو در آنجا داد. اکثر گروه پارلمانی حزب سبزها به این لایحه رای مخالف یا ممتنع دادند.

حمایت روزنامه «نیویورک تایمز» از چین در برابر خودشیفتگی‌های استراتژیکی آمریکا

یک ستون نویس مشهور آمریکایی به نام «توماس فریدمن» اخیرا مقاله ای در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» منتشر کرده که بحث های داغی به راه انداخته است.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, سوریه, شرق آسیا, عراق, لیبی, مقاله

نگرانی از جنگ با روسیه وزرای دفاع و امورخارجۀ آمریکا را راهی بروکسل می‌کند

وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا برای گفتگو با متحدان این کشور در ناتو دربارۀ ایران، افغانستان و اوکراین عازم بروکسل می‌شوند. سفر وزرای دفاع و امور خارجۀ آمریکا همزمان است با افزایش تنش‌ها در مرزهای شرقی اوکراین و تقویت قوای نظامی روسیه در این مرزها.  

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, امریکا, اوکراین, ایران, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, ناتو

آمریکا به‌دنبال عقب‌نشینی تاکتیکی از خاورمیانه با هدف تمرکز بر چین

کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده، چین را یک تهدید مهم راهبردی می‌داند و به همین علت آمریکایی‌ها قصد دارند حضور خود در بخش‌هایی از خاورمیانه را کاهش دهند.

ادامه

امریکا, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, خاورمیانه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, عراق, عربستان سعودی, مقاله