حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

زخم خصوصی‌سازی و کرونا بر تن کارگران

هنوز زخم خصوصی سازی بر تن کارگران برخی کارخانه‌های مازندران التیام نیافته که کرونا ضربه آخر را بر پیکر نحیف این طبقه وارد کرد.

 

خبرگزاری مهر، علیرضا نوری کجوریان: در گوشه و کنار مازندران می‌توان جای پای خصوصی سازی که از آن به عنوان خصولتی و یا خصوصی خواری نام برده می‌شود، دید، کارگرانی که به بهانه‌های مختلف تعدیل و اخراج شدند و هنوز نتوانستند از پیامدهای این طرح خلاص شوند.

 

از شرق بهشهر و چیت سازی تا صنایع چوب و کاغذ در مرکز و نساجی در قائمشهر، خزر خز در تنکابن و چوکا و دیگر صنایع مازندران، همه اینها قصه کارخانه‌ها و شرکت‌هایی هستند که به بهانه خصوصی سازی به خرابه تبدیل شدند و کارگران آن آواره شدند.

 

ناگفته پیداست که در این وانفسای تعدیل و خصولتی ها، کارگران بیش از هر قشر دیگری زندگی را باختند و خون دل خوردن‌های آنان برای سرپا نگه داشتن تولید با یک بخشنامه و طرح ناقص، بر باد می‌رود و بسیاری از کارخانه‌هایی که اسیر خصوصی خواری شدند، اکنون به لانه پرندگان و کبوتران تبدیل شده است.

 

برخی از کارخانه‌های قدیمی که گرفتار خصوصی سازی شدند، اکنون از آنها جز سوله و آهن پاره چیزی نمانده و هرازگاهی، نگهبانان آن با ارائه طرح شکایت به اداره کار برای گرفتن مطالبه، بخشی از آهن پاره‌های موجود در سوله‌ها را به فروش می‌رسانند تا به دستمزدهایشان دست یابند.

 

آقا یعقوب از کارگران سینه سوخته چیت سازی بهشهر که پس از بیکار شدن از این کارخانه به مشاغل دیگری نظیر کارگری و بنایی روی آورده است، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: روزگاری دستگاه‌های مختلف و ماشین آلات زیادی در کارخانه وجود داشت و خرج بسیاری از این کارگران از طریق آن تأمین می‌شود.

 

وی که هنوز از آن روزی که به بهانه رکود و خصوصی سازی از کار بیکار شده است، به تلخی یاد می‌کند، ادامه داد: بسیاری از کارگران با پیگیری‌های سالیانه به زحمت به بخشی از حق و حقوق خود دست یافتند و همچنان برخی‌ها پیگیر مطالبات هستند.

 

کارگران نساجی مازندران نیز خاطره خوشی از خصوصی سازی ندارند و از سه کارخانه قدیمی اکنون فقط یک واحد باقی مانده از دو کارخانه دیگر جز تله‌ای از خاک و یا ساخت و ساز در بخشی از اراضی آن اثری نمی‌توان یافت.

 

محمدی از اهالی شهرستان قائمشهر که در گذشته نه چندان دور در کارخانه نساجی کار می‌کرد، به خبرنگار مهر می‌گوید: در سال‌های قبل از هر خانواری یک یا دو نفر در کارخانه نساجی شاغل بودند اما اکنون شمار کارگران آن به چندصد نفر رسیده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط چراغ کارخانه شماره سه نساجی روشن است، می‌گوید: چندسال پیش کارخانه نساجی را واگذار کردند و با این کار، سفره بسیاری از خانواده‌ها جمع شد.

 

وی که تا مدت‌ها پس از بی کاری با حسرت به خاموشی چراغ کارخانه‌های نساجی می‌نگریست، ادامه می‌دهد: مسئولان امر میراث دار خوبی برای حراست از صنایع و اشتغال نبودند.

 

کرونا کارگران را خانه نشین کرد

 

کارگران دیروز قربانی خصوصی سازی و تعدیل شدند و کرونا، چهره دیگر زندگی را نشان داد و کارگران زیادی را در استان مازندران خانه نشین کرد. ماه‌های اولیه کرونا، دولت به بهانه بیکاری اجباری، بخشی از حقوق کارگران بیکار شده اصناف و واحدهای تولیدی را در قالب بیمه بیکاری کرونا، تقبل کرد اما ماه‌های بعد، کسی سراغی از این قشر نگرفته است.

 

حسن جعفری کارگر یک رستوران در مازندران با بیان اینکه حال و روز رستوران‌ها بعد از کرونا کساد و راکد شده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: کسادی بازار سبب شده تا برخی از کارگران بیکار شوند و با توجه به اینکه بیمه نبودیم، نمی‌توانیم پیگیر حقوق و مزایا شویم.

 

وی با اظهار اینکه خرج زندگی و اجاره خانه به رغم بیکار بودن همچنان تصاعدی و رو به افزایش است، افزود: برای تأمین خرج زندگی مجبوریم حاشیه میدان به عنوان کارگر روزمزد بایستیم و حال و روز اشتغال هم به هیچ وجه خوب نیست.

بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری: «نه» به ثبت اختراعِ واکسن

همه‌گیری کووید-۱۹ اکنون بیش از یک سال است که باعث فاجعه‌ای بزرگ شده است. در این مدّت، در بسیاری از کشورها، میلیون‌ها کارگر گرفتار این بیماری شده‌اند و سلامت، شغل، یا حتّیٰ جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه

امپریالیسم, بیانیه, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سرمایه‌داری, کارگری, همبستگی

فریادی که به جایی نمی‌رسد! … روایتِ شش کارگر که زنده زنده در آتش کارگاهِ مبل‌سازی سوختند

همه مقصرند؛ تمام کسانی که امروز مدعی هستند که «باید جلوگیری می‌شد»، مقصرند چون باید نظارت می‌کردند و نکردند؛ آن‌هایی که نیامدند و بازرسی نکردند، مقصرند؛ حتی آن‌هایی که از وجود چنین کارگاه‌هایی باخبرند اما به مراجع ذیصلاح اطلاع نمی‌دهند نیز مقصرند! نتیجه‌ی این بی‌تفاوتیِ گسترده، جزغاله شدن این کارگران بینواست.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیانیه مشترک پانزده تشکل بمناسبت “اول ماه مه” یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر

گرامی باد “اول ماه مه” (یازده اردیبهشت) ، روز همبستگی بین المللی کارگران جهان ! امسال هم در حالی به استقبال “اول ماه مه” – روز همبستگی بین المللی طبقه کارگر می رویم که بحران جهانی سلامت، زندگی کارگران را تحت الشعاع قرار داده است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, بیانیه, حقوق بشر, زنان, کارگری

بیانیهٔ فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری به‌مناسبت اول ماه مه سال ۲۰۲۱ ؛ “امید در دل مبارزات ماست!”

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به‌نمایندگی از طرف ۱۰۵ (صدوپنج) میلیون کارگر عضو خود از ۱۳۳ کشور جهان، درودهای گرم انترناسیونالیستی و رزم‌جویانه‌اش را به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، به همهٔ زحمتکشان جهان تقدیم می‌دارد.

ادامه

اروپا, اسراییل, امپریالیسم, امریکا, اندونزی, بیانیه, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, سوریه, سوسیالیسم, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, کوبا, لبنان, هندوستان

تلاش مجلس ولایی؛ «ناتوانمندسازیِ طبقه‌ی کارگر است و بس!»

برنامه‌ی تازه‌ی مجلسی‌ها برای کارگران و بازنشستگان/ طرحی برای کاستن از حقوق و مستمری بازنشستگی/ به نامِ «توانمندسازی تامین اجتماعی» اما به ضرر کارگران!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش