قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری: «نه» به ثبت اختراعِ واکسن

همه‌گیری کووید-۱۹ اکنون بیش از یک سال است که باعث فاجعه‌ای بزرگ شده است. در این مدّت، در بسیاری از کشورها، میلیون‌ها کارگر گرفتار این بیماری شده‌اند و سلامت، شغل، یا حتّیٰ جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر، در همین بازهٔ زمانی، برخی از شرکت‌هایی که نیازهای ضروری مردم مثل مواد خوراکی و بهداشتی، ماسک، و سرانجام واکسن را به‌مثابه کالا [برای کسب سود] می‌فروشند، جزو ثروتمندترین‌های دنیا شده‌اند. طبقهٔ سرمایه‌دار همه‌گیری کنونی را به فرصتی برای بهره‌کشی بیشتر از کارگران تبدیل کرده است تا سود بیشتری کسب کند.

 

واکسن‌های متعددی که از پایان سال ۲۰۲۰ تا کنون تزریق شده است، توسط انحصارهای دارویی ساخته شده‌اند. اطلاعات زیادی دربارهٔ اثربخشی بالینی و فاصلهٔ تزریق دوزهای این واکسن‌ها وجود دارد. با وجود اینکه بعضی از این واکسن‌ها را به دلیل برخی آثار نامطلوب آنها، محتاطانه به مردم تزریق می‌کنند، ولی واکسن‌ها به طور کلی می‌توانند به مقابله با همه‌گیری جاری کمک کنند. با این حال، از زمانی که نخستین واکسن زده شد، تا کنون فقط حدود ۲٫۱۶درصدِ جمعیت جهان به طور کامل مایه‌کوبی (واکسینه) شده‌اند.

 

روش اصلی مبارزه با بیماری‌های مُسری، ایمن‌سازی گسترده، سریع، و مؤثر است. متأسفانه سرمایه‌داری در قرن بیست‌ویکم از اجرای این قاعدهٔ اساسی برای مهار کردن سرایت بیماری‌ها در سراسر جهان ناتوان بوده است، همان‌طور که در همه‌گیری کووید-۱۹ شاهد آن هستیم. علّت‌های این وضعیّت روشن است: با وجود اینکه تمام مطالعات پژوهشی در راه دستیابی به واکسن با برخورداری از بودجه‌های عمومی-دولتی و تلاش و مشارکت هزاران دانشمند انجام شده است، ولی در قدرت‌های بزرگ سرمایه‌داری، انحصارهای بزرگ دارویی بودند که محصول نهایی را به نامِ حق مالکیّت معنوی، یا به‌اصطلاح حق “ثبت اختراع “از آنِ خود کردند. امروزه فقط چند کشور می‌توانند واکسن تولید کنند. در حالی که قدرتمندترین کشورهای امپریالیستی ویال‌های [شیشه‌های آمپول] بسیار بیشتر از نیازهای خود سفارش داده‌اند و سهم بزرگ‌تری از موجودی کنونی و آینده را برمی‌دارند، ده‌ها کشوری که به‌طور عمده از نظر اقتصادی کمتر توسعه یافته‌اند، فقط قادرند بخش کوچکی از جمعیّت خود را، آن هم در آینده‌ای نامشخّص، واکسن بزنند. این چیزی نیست جز چشم بستن به روی مرگ شهروندانِ این کشورها آن هم به علّت عاملی که قابل‌پیشگیری است.

 

خطرناک‌ترین سناریو در مورد بیماری‌های مُسری، واکسن زدن به بخش بسیار محدودی از جمعیّت است، که دگرسانی طبیعی ویروس و پیدا شدن خواص پیشرفته‌تر در آن را تسهیل می‌کند. این چیزی است که در حال حاضر دارد رخ می‌دهد.

 

همه‌گیری کووید-۱۹ناگهان از جهان ناپدید نخواهد شد. گذشته از این، شرایط اجتماعی و محیطی ایجاد شده توسط سرمایه‌داری نشان‌دهندهٔ آن است که بشر باز هم با چنین همه‌گیری‌هایی مواجه خواهد شد، هرچند ممکن است به صورت‌هایی دیگر باشد. همه‌گیری کووید-۱۹ نیز تا زمانی که درمانی مؤثر برای آن پیدا شود که بتواند ویروس را هدف قرار دهد، و/یا مایه‌کوبی (واکسیناسیون) گسترده و سریع انجام شود، ادامه خواهد یافت؛ و در بهترین حالت، بشر در کنار ویروس کرونایی که ابتلا به آن، و مرگ‌ومیر ناشی از آن، کاهش یافته است، به زندگی ادامه خواهد داد.

 

بنابراین، به نفع مشترک طبقهٔ کارگر و قشرهای مردمی است که برای اولویّت دادن به واکسن و درمان بیماری‌های عفونی و مُسری مبارزه کنند.

 

حق ثبت اختراع یا حقوق مالکیّت معنوی، آن طور که ادّعا می‌کنند، موجب تسهیلِ تولیدِ واکسن نبوده است، بلکه برعکس، ایمن‌سازی توده‌ها را کُند کرده است.

 

نمی‌توان مسئله‌ای را که به سلامتِ عمومی مربوط است به “حُسن‌نیّت “انحصارهای سودجو و رقابت بین آنها واگذار کرد. ما حزب‌های کمونیست و کارگری جهان، ضمن در نظر داشتن و ارزش قائل شدن به اقدام‌های همبستگی و همکاری، ابتکارها، و تلاش‌های صورت گرفته توسط برخی کشورها، خواست‌ها و نظرهای زیر را اعلام می‌کنیم:

 

به‌اصطلاح حقوق مالکیّت معنوی، یعنی حق ثبت اختراع، بر روی تمام واکسن‌های کووید-۱۹ و فرمولاسیون داروهای مورد استفاده یا در حال ساخت [برای درمان بیماری] باید لغو شود، و همچنین، مقررات قانونی لازم برای این کار در همهٔ کشورها وضع و اجرا شود.

 

تولید، توزیع، و مصرف واکسن به طور کامل باید توسط نهادهای دولتی صورت بگیرد، و مشارکت مردمی افزایش یابد. نظام بهداشت و درمان دولتی باید بلافاصله گسترش یابد و تقویت شود.

 

ما سودوَرزی در حوزهٔ واکسن‌ها را تقبیح و محکوم می‌کنیم. تمام اطلاعات مربوط به واکسن‌ها و فرمول‌های دارویی برای درمان بیماری باید به صورت شفّاف به سازمان‌های علمی بین‌المللی ارائه شود. پژوهش در این زمینه باید با احترام به اصل همبستگی و همکاری بین‌المللی انجام شود، نه بر پایهٔ رقابت.

 

باید جلوی کارزارهای ضدواکسن و اطلاع‌رسانی‌های غلط و غیرعلمی را قاطعانه گرفت.

 

مردم جهان باید مبارزه برای حفاظت از سلامت خود را تقویت کنند. ما باید با منافع انحصارها، که جان انسان‌ها را فدای سود می‌کنند، مقابله کنیم!

 

امضاکنندگان: حزب کمونیست استرالیا، حزب کار اتریش (PdA)، تریبون مترقی دموکراتیک- بحرین، حزب کمونیست بنگلادش، حزب کمونیست بلژیک، حزب کمونیست برزیل، حزب کمونیست برزیل – PCdoB، حزب کمونیست بریتانیا، حزب کمونیست جدید بریتانیا، حزب کمونیست کانادا، حزب کمونیست قبرس( آکل)، حزب کمونیست بوهم و موراوی، حزب کمونیست فرانسه، حزب کمونیست آلمان، حزب کمونیست یونان، حزب کارگران مجارستان، حزب کمونیست هند (مارکسیست)، حزب تودهٔ ایران، حزب کمونیست ایرلند، جنبش سوسیالیستی قزاقستان، حزب کمونیست لوکزامبورگ، حزب کمونیست مکزیک، حزب کمونیست نروژ، حزب کمونیست پاکستان، حزب کمونیست فلسطین، حزب مردم فلسطین، حزب کمونیست فیلیپین [PKP 1930]، حزب کمونیست پرتغال، حزب سوسیالیست رومانی، کمونیست‌های صربستان، حزب کمونیست خلق‌های اسپانیا (PCPE) ، حزب کمونیست کارگران اسپانیا (PCTE)، کمونیست‌های کاتالونیا، حزب کمونیست سودان، حزب کمونیست سوازیلند، حزب کمونیست ترکیه، حزب کمونیست اوکراین، حزب کمونیست ونزوئلا، جبههٔ کومونیستی (ایتالیا)، اتّحادیهٔ مردم گالیسان و حزب‌های دیگر

نامۀ مردم

فریادی که به جایی نمی‌رسد! … روایتِ شش کارگر که زنده زنده در آتش کارگاهِ مبل‌سازی سوختند

همه مقصرند؛ تمام کسانی که امروز مدعی هستند که «باید جلوگیری می‌شد»، مقصرند چون باید نظارت می‌کردند و نکردند؛ آن‌هایی که نیامدند و بازرسی نکردند، مقصرند؛ حتی آن‌هایی که از وجود چنین کارگاه‌هایی باخبرند اما به مراجع ذیصلاح اطلاع نمی‌دهند نیز مقصرند! نتیجه‌ی این بی‌تفاوتیِ گسترده، جزغاله شدن این کارگران بینواست.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیانیه مشترک پانزده تشکل بمناسبت “اول ماه مه” یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر

گرامی باد “اول ماه مه” (یازده اردیبهشت) ، روز همبستگی بین المللی کارگران جهان ! امسال هم در حالی به استقبال “اول ماه مه” – روز همبستگی بین المللی طبقه کارگر می رویم که بحران جهانی سلامت، زندگی کارگران را تحت الشعاع قرار داده است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, بیانیه, حقوق بشر, زنان, کارگری

بیانیهٔ فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری به‌مناسبت اول ماه مه سال ۲۰۲۱ ؛ “امید در دل مبارزات ماست!”

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به‌نمایندگی از طرف ۱۰۵ (صدوپنج) میلیون کارگر عضو خود از ۱۳۳ کشور جهان، درودهای گرم انترناسیونالیستی و رزم‌جویانه‌اش را به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، به همهٔ زحمتکشان جهان تقدیم می‌دارد.

ادامه

اروپا, اسراییل, امپریالیسم, امریکا, اندونزی, بیانیه, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, سوریه, سوسیالیسم, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, کوبا, لبنان, هندوستان

تلاش مجلس ولایی؛ «ناتوانمندسازیِ طبقه‌ی کارگر است و بس!»

برنامه‌ی تازه‌ی مجلسی‌ها برای کارگران و بازنشستگان/ طرحی برای کاستن از حقوق و مستمری بازنشستگی/ به نامِ «توانمندسازی تامین اجتماعی» اما به ضرر کارگران!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش