تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معترض جنوب امروز جمعه دهم فرودین کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان بار دیگر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراضات همکاران رسمی در نفت سراسری است و از مهر ماه سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. اهم مطالبات همکاران رسمی عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و ... تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

بیانیه مشترک پانزده تشکل بمناسبت “اول ماه مه” یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر

گرامی باد “اول ماه مه” (یازده اردیبهشت) ، روز همبستگی بین المللی کارگران جهان ! امسال هم در حالی به استقبال “اول ماه مه” – روز همبستگی بین المللی طبقه کارگر می رویم که بحران جهانی سلامت، زندگی کارگران را تحت الشعاع قرار داده است.

 

واگیری جهانی کرونا (کوید-۱۹ ) همراه با بحران اقتصادی، کارگران و مزد بگیران و کسبه خرد را در تنگنا قرار داده است. در ایران براثر بی‌قابلیتی و ناکارآمدی حاکمیت و دولت، این وضعیت وخیم‌تر از گذشته و هرجای دیگری شده است.

 

فقدان سیاست های کارآمد بهداشتی و عدم اعمال قرنطینه های لازم، همراه با تامین هزینه های زندگی مردم، از سوی دولت، بحران معیشتی فرودستان را دامن زده است. با وجود آن که کارگران و زحمتکشان به درستی خواست اجرای واکسیناسیون فوری، رایگان و عمومی را فریاد میزنند و برآن اصرار می ورزند، فرادستان و قدرت‌مداران درتامین واکسن کوتاهی آگاهانه و عامدانه ای دارند و می کوشند با بحران آفرینی ها، منافع گروههای خاصی از بدنه حاکمیت را تامین کنند. اصرار بر ساخت واکسن داخلی و واگذاری تامین واکسن به بخش خصوصی در این راستاست.

 

این مسئله به نوبه خود، بخش‌های وسیعی از جمعیت، به ویژه اقشار متوسط جامعه را در فقر روز افزونی گرفتار کرده و تعداد هردم فزاینده‌ای از آنان را حاشیه نشین کرده است. در این میان وضع زنان کارگر و زحمتکش، از همه اسفبارتر است. بنا بر آمارهای موجود، درادامه‌ی موج افزایش بیکاری‌ها و ‌اخراج‌ها، به‌ بهانه پاندمی کرونا، ۷۰ درصد زنان کارگر اخراج و از کار بیکار شده‌ اند. در بحث معیشت نیز، این بی‌ثباتی و روندِ فقیرسازی سیستماتیک مزدبگیران، با تبعیض حداکثری، بیش از همه، خود را در وضعیت معیشتی زنان نمایان کرده است که حق اشتغال پایین، قرار گرفتن در صف نخست اخراج و بیکار سازی و منزوی‌ شدن زنان کارگر، از تبعات آن بوده، که به نوبه خود، زخم بزرگ دیگری را بر پیکر طبقه ی کارگر ایران وارد کرده است . در این میان وضع زنان کارگر خانگی که ممر درآمد خود را از دست داده اند از همه بدتر می باشد. هم تبعیض جنسیتی و هم بیکاری و ورشکستگی، فشار مضاعفی را بر این بخش از نیروی کار ایران وارد کرده است.

 

با اینهمه کارگران ایران و متحدانش در سال گذشته، مبارزه ی خستگی ناپذیر و پیگیری را در شرایطی که توازن قوا حاکم به نفع شان نبوده و فعالین کارگری و دیگر جنبش‌های اجتماعی زیر سرکوب چند لایه و نظام مندی قرار داشتند، به پیش برده‌اند.

 

کارگران و حقوق بگیران در بخش های مختلف اقتصاد از صنعت بزرگ همچون پتروشیمی، هپکو، آذرآب، نیشکر هفت تپه، شرکت واحد، فولاد خوزستان و . . . تا معلمان، بازنشستگان و دانشجویان به اشکال‌ و طرق مختلف مبارزات خود را به پیش برده و مخالفت خود را با سیاست‌های خشن و نئولیبرالی دولت و حاکمیت نشان داده‌اند که در این میان می‌توان بطور ویژه از مبارزات خستگی ناپذیرِکارگران هفت تپه یاد کرد که مسائل مهم و پایه ای چون خصوصی سازی ، اختلاس های بزرگِ سهامداران و صاحبان اصلی هفت تپه را در سطح جامعه مطرح کرده و در مقابل، از نقش کارگر در تصمیم گیری ها و اداره شورائی سخن گفته‌اند.

 

مبارزاتی که از جانب هم طبقه‌ای‌های آنان در اقصا نقاط جهان مورد حمایت قرار گرفته است. تا آن جا که بارها شاهد بیانیه ها و کمپین های حمایتی از جانب کارگران، سندیکاها و اتحادیه های بزرگ کارگری در نقاط دور و نزدیک جهان بوده‌ایم.

 

در برابر این همبستگی های ملی و بین‌المللی، گرایش های طرفدار سرمایه داری انواع و اقسام طرح ها و آلترناتیوهای خروج از بحران را یکی بعد از دیگری پیشنهاد کرده و می‌کنند. هر روز ترفندی تازه ارائه می‌شود. اما کارگران ایران به تجربه دریافته اند که:

 

– راه چاره‌ی این مشکلات و رهائی از این وضعیت نمی‌تواند از جانب کسانی که خود در ایجاد آن ها نقش اصلی را تحت این یا آن نام ایفا کرده و می کنند مطرح شود. کارگران دیگر فریب دروغ ها و از جمله وعده و وعید های انتخاباتی را که هرچندسال یک بار تکرار می شود نمی خورند.

 

– راه چاره، همچنین از دل بستن به قدرت های بزرگ جهانی (از هر رنگ و قماشی که باشند) و سیاست بازی میان آن ها نیز به دست نمی‌آید. چنین دلبستگی هایی به قدرت هایی در جغرافیای سیاسی – چه جهانی و چه منطقه ای – در واقع گروگذاری و بخشیدن پیشاپیش ِ دسترنج توده‌های زحمتکش و جاده صاف‌کنی برای سلطه‌گران جهت بهره‌برداری از منابع کشور و همین‌طور نفوذ تعیین‌کننده بیگانگان در تصمیم‌گیری‌های کلان ِ اقتصادی، سیاسی و سوق الجیشی است. مسأله ی قدرت های سلطه گر جهانی، هیچگاه، حفاظت از منافع طبقه ی کارگر و توده های زحمتکش در هیچ نقطه از جهان نبوده و نیست.راه چاره در ایران، مانند مبارزه ی طبقاتی در دیگر نقاط جهان، تنها از اتحاد و همبستگی طبقاتی میان خود کارگران و پیوند و همکاری مبارزاتی آن ها با دیگر زحمتکشان شهر و روستا حاصل می شود.

 

کارگران و حقوق بگیران ایران بایستی با تشکیل و حفظ صفوف مستقل خود، اجازه سوءاستفاده به نیروهای غیر کارگری و طرح های فریبکارانه و پر طمطراق آن ها، در دفاع از سرمایه داری – که هیچ نشانی از عدالت اجتماعی و پذیرش نقش کارگران در مدیریت جامعه ندارند را – ندهند.

 

واقعیت این است که ما کارگران در شرایط کنونی با مشکل پراکندگی مواجه هستیم و این مسئله خود هشداری است که علی رغم ادامه کاری و ازخود گذشتگی در مبارزه و علی رغم اعلام همبستگی و همدلی آشکار و واقعی میان فعالان جنبش های اجتماعی، بدون یک همکاری جدی و سازمان یافته و سراسری در میان تمامی کارگران و زحمتکشان، قادر به مقابله با سیاست های ضد کارگری و تغییر شرایط موجود نخواهیم بود.

 

بارها تجربه کرده‌ایم که چگونه در نبود سازمان‌ها و نمایندگان مستقل کارگری باز هم مسئله تعیین حقوق حداقل به مضحکه‌ای تکراری و ملال آور تبدیل شده است. در شرایطی که خط فقر برای یک خانوار ایرانی ساکن شهرهای بزرگ، باید حداقل ۱۲ میلیون تومان باشد و حتی تشکیلات وابسته و حکومتی چون خانه کارگر از ۸ تا ۹ میلیون سخن می‌گوید، از پذیرش هزینه‌ی سبد خانوار برآورد شده‌ی هشت میلیون و دویست هزارتومانی سر باز زد و حتی به ناله‌ها و ضجّه‌های ” نمایندگان” تشکل های مورد قبول و وابسته هم توجهی نکرد.

 

اکنون فقدان تشکیلات درون واحدهای کار و تشکیلات منطقه ای و سراسری کارگران با شدتی بیش تر از پیش، خود را نمایان ساخته و مبارزه‌ی خستگی ناپذیری را برای ایجاد آن ها را می‌طلبد.

 

بدون چنین تشکیلات منسجم و سراسری، تاثیرات حضور و مبارزه کارگران خیلی چشم گیر نبوده و نتایج کار، حداقلی، بی پشتوانه و شکننده خواهد بود.

 

در شرایط موجود، ایجاد یک شورای همکاری میان بخش‌های مختلف کارگران، کارمندان و مزد بگیران ، معلمان ، بازنشستگان، زنان، دانشجویان و بیکاران ، بیش از پیش ضرورت دارد.

 

این امر نه وظیفه ای در میان وظائف دیگر، بلکه حلقه اصلی کار سازمان دهی در جامعه و در بین کارگران و زحمتکشان است. بدون هماهنگی و رفتن به سوی ایجاد ِنهادهای همکاری و سراسری برای هدایت مشترک جنبش‌های مطالباتی، قدرت این حرکات شجاعانه و پیگیر اعتراضی – مطالباتی به هدر می رود و راه برای سرکوب آن‌ها هموارتر می‌شود. تلاش برای همگرائی میان مبارزات پراکنده و گسترش همبستگی این مبارزات در سال پیش رو، ضرورتی فوری وحیاتی خواهد بود.

 

 

اعتصاب،ایجاد تشکل‌های آزاد و مستقل کارگری، حق مسلم کارگران ایران است!
رهائی کارگران تنها به دست خود کارگران ممکن خواهد شد!

 

۱-سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۲-سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه
۳-کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر
۴-کانون صنفی فرهنگیان گیلان
۵-انجمن صنفی معلمان مریوان_ کردستان
۶-کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز
۷-انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز و زیویه
۸-گروه فعالان زنان بیدارزنی
۹-اتحاد بازنشستگان
۱۰-شورای بازنشستگان ایران
۱۱-اتحاد سراسری بازنشستگان ایران
۱۲- گروه اتحاد بازنشستگان
۱۳-کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری
۱۴-کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری
۱۵- کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی

بیانیهٔ فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری به‌مناسبت اول ماه مه سال ۲۰۲۱ ؛ “امید در دل مبارزات ماست!”

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به‌نمایندگی از طرف ۱۰۵ (صدوپنج) میلیون کارگر عضو خود از ۱۳۳ کشور جهان، درودهای گرم انترناسیونالیستی و رزم‌جویانه‌اش را به‌مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، به همهٔ زحمتکشان جهان تقدیم می‌دارد.

ادامه

اروپا, اسراییل, امپریالیسم, امریکا, اندونزی, بیانیه, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, سوریه, سوسیالیسم, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, کوبا, لبنان, هندوستان

تلاش مجلس ولایی؛ «ناتوانمندسازیِ طبقه‌ی کارگر است و بس!»

برنامه‌ی تازه‌ی مجلسی‌ها برای کارگران و بازنشستگان/ طرحی برای کاستن از حقوق و مستمری بازنشستگی/ به نامِ «توانمندسازی تامین اجتماعی» اما به ضرر کارگران!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیانیه سازمان نظام پرستاری درباره مشکلات بازنشستگی ومطالبات پرستاران سازمان تامین اجتماعی

سازمان نظام پرستاری اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی در این روزهای سخت کرونایی بر خلاف قوانین مصوب مجلس و توافقات انجام شده در جلسه چند جانبه ای که با حضور وزیر کار، معاونان، هیئت ریسه تأمین اجتماعی و این سازمان،برگزار شد، عمل می‌کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, کارگری

کارگران توان پرداخت اجاره خانه وهزینه‌های درمان را ندارند/هزینه‌ها دلاری، دستمزد کارگران ریالی

عبدالله بلواسی گفت: تورم افسارگسیخته، دستمزدهای ریالی و چندین برابر زیر خط فقر و هزینه‌های دلاری، زندگی هزاران کارگر و مزدبگیر را در سراشیبی سقوط قرار داده است. خانواده‌ها از پس هزینه‌های سرسام‌آور زندگی برنمی‌آیند و هر روز به تعداد کودکان کار افزوده می‌شود. به اعتراف مسئولان بهزیستی فقط در تهران ۴۵۰۰ کودک کار وجود ... کارگران توان پرداخت اجاره خانه وهزینه‌های درمان را ندارند/هزینه‌ها دلاری، دستمزد کارگران ریالی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری