چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

اعتبار ۶۰۰ میلیارد دلاری “گروه ۷” برای مقابله با چین

رهبران گروه «هفت» روز یکشنبه متعهد شدند طی پنج سال، ۶۰۰ میلیارد دلار به تامین مالی زیرساخت‌های مورد نیاز کشورهای درحال توسعه برای مقابله با طرح «یک کمربند؛ یک جاده» چین اختصاص دهند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده و دیگر رهبران گروه هفت، در گردهمایی سالانه خود که امسال در جنوب آلمان برگزار شده است، برنامه موسوم به «مشارکت برای توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جهانی» را راه‌اندازی کردند.

 

بایدن در این نشست اعلام کرد: ایالات متحده ۲۰۰ میلیارد دلار کمک مالی را طی پنج سال برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، ارتقای شاخص‌های سلامت جهانی، برابری جنسیتی و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال در کشورهای کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط اختصاص می دهد.

 

«اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز در این گردهمایی گفت: اروپا نیز ۳۰۰ میلیارد دلار برای ایجاد یک جایگزین پایدار در مقابل طرح «یک کمربند – یک جاده» چین اختصاص می دهد.

 

سران ایتالیا، کانادا و ژاپن نیز به طور جداگانه از برنامه های کشورشان برای مقابله با چین سخن گفتند و باوجودی که مقام های فرانسه و انگلیس حضور نداشتند اما آنها نیز در این طرح مشارکت دارند.

 

براساس این گزارش، برنامه توسعه ای چین موسوم به “یک کمربند – یک جاده” ، ۱۰۰ کشور جهان را شامل می شود که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد. هدف آن احیای جاده باستانی ابریشم اعلام شده است و در حقیقت سرمایه گذاری چین برای توسعه زیرساخت ها در این منطقه است.

 

به گزارش ایرنا، کشورهای گروه هفت درحالی از سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه سخن می‌گویند که این کشورها با تحریم های فلج کننده علیه بسیاری از کشورهای درحال توسعه، زیرساخت ها و اقتصاد آنها را نابود کرده اند. در مقابل، چین یکی از حامیان جدی کشورهای تحریم شده در دهه های اخیر بوده است.

«کاراجباری درشین جیانگ»؛ دروغ شاخدار آمریکا، بهانه‌ای برای مهار چین

«شو گوی‌شیانگ» یکی از سخنگویان دولت منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ ۲۴ ژوئن در کنفرانس خبری آنلاین گفت: شین جیانگ به‌شدت «قانون جلوگیری از کار اجبار اویغورِ» ایالات متحده را محکوم و شدیدا با آن مخالفت می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, کارگری, گزارش

جان مرشایمر: واشنگتن اوکراین را به قعر ویرانی هدایت کرد/ منتظر قضاوت سخت تاریخ باشید

نظریه‌پرداز و استاد مشهور آمریکایی در مقاله‌ای به توصیف دلایل آغاز جنگ در اوکراین پرداخته و با بیان اینکه واشنگتن نقش محوری در هدایت اوکراین به قعر ویرانی ایفا کرده نوشته است آمریکا و متحدانش باید منتظر قضاوت سخت تاریخ باشند.

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گرجستان, ناتو

لشگر گرسنگان در خیابان‌های مونیخ

نشست سالانه سران گروه ۷ از دیروز با حضور سران کشورهای ثروتمند جهان به میزبانی آلمان در حالی کلید خورد که هزاران نفر در اعتراض به عملکرد اعضای این نشست در بحبوحه بحران اوکراین و معضلات فزاینده آب‌وهوایی و امنیتی و غذا در مونیخ به خیابان‌ها آمده بودند.

ادامه

اتحادیه اروپا, ارژانتین, اعتراضات اجتماعی, افریقای جنوبی, المان, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, اوکراین, ایتالیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, صلح, فرانسه, فقر, کانادا, گروه ۷, گزارش, محیط زیست, هندوستان