اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

لشگر گرسنگان در خیابان‌های مونیخ

نشست سالانه سران گروه ۷ از دیروز با حضور سران کشورهای ثروتمند جهان به میزبانی آلمان در حالی کلید خورد که هزاران نفر در اعتراض به عملکرد اعضای این نشست در بحبوحه بحران اوکراین و معضلات فزاینده آب‌وهوایی و امنیتی و غذا در مونیخ به خیابان‌ها آمده بودند.

 

به گزارش «فرانس پرس»، سران بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و امریکا که سال گذشته برای نخستین‌بار در دوران شیوع کرونا، گردهم آمده و متعهد به تحقق شعار ساخت جهانی بهتر شده بودند، نه تنها در عمل به وعده‌شان ناکام ماندند که با افزایش رکود اقتصادی در جهان، بحران‌های انرژی و غذا نیز به شکل فزاینده‌ای ساکنان زمین را دربرگرفته و هشدار سازمان ملل را نیز در پی داشته است. این در شرایطی است که عملیات نظامی روسیه در شرق اروپا نیز اوضاع را برای سران غربی بغرنج‌تر ساخته است. به نوشته «الجزیره» در این نشست سه روزه، جنگ اوکراین و روسیه، تغییرات اقلیمی، بحران انرژی و امنیت‌غذایی مهم‌ترین اولویت سران گروه هفت خواهد بود و همزمان طرح‌هایی برای تحریم و فشار بیشتر بر روسیه نیز در دستور کار این گروه قرار گرفته است. «اولاف شولتز» در نشست سال‌جاری علاوه بر کشورهای عضو، سنگال به‌عنوان رئیس اتحادیه آفریقا، آرژانتین رئیس کمیته امریکای‌لاتین و حوزه کارائیب، اندونزی، هند و آفریقای‌جنوبی را نیز دعوت کرده است. وی پیش‌تر درباره دلیل این کارش به پارلمان آلمان توضیح داد و گفت: «این نشست نباید تنها بازتاب پیوند ناتو و گروه ۷ باشد بلکه باید این باور را برساند که دموکراسی‌های جهان در کنار هم علاوه بر مقابله با گرسنگی و فقر، علیه امپریالیسم پوتین قدعلم کرده‌اند.»

 

تقابل با روسیه در کانون توجه گروه ۷

 

گرچه برای روز نخست نشست گروه هفت محورهای تورم و رکود اقتصادی تعریف شده بود، اما نه تنها «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در نشست خصوصی با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان بلکه «بوریس جانسون» نیز بر بحران اوکراین و تحریم روسیه تأکید داشتند و براساس آخرین گزارش‌ها قرار است در این نشست تحریم واردات طلا از روسیه به منظور اعمال فشار اقتصادی بیشتر بر روسیه مورد بررسی قرار گیرد.

 

سایت «ویک» نوشت؛ «جو بایدن» که صبح دیروز وارد آلمان شد و پیش از آغاز نشست با «اولاف شولتز» نیز مذاکراتی داشت در حالی که همتای ژرمنش را به خاطر بسترسازی برای اعمال فشار بیشتر بر روسیه مورد تقدیر قرار داد، گفت: «ما باید کنار هم باشیم چراکه پوتین از ابتدا بر شکاف میان ناتو و گروه هفت حساب باز کرده بود.» در همین حال «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس با درخواست از رهبران گروه هفت برای حمایت مالی از اوکراین، نسبت به عقب‌نشینی آنها از این حوزه در برهه فعلی هشدار داد. این اظهارات در حالی است که به باور کارشناسان رویترز، غرب نگران آن است که افزایش بی‌سابقه بهای انرژی، تحریم‌ها علیه روسیه را کم‌اثر کند اما در عین حال در این مسیر بر یافتن منابع جایگزین تأمین انرژی تأکید دارند.

 

یکی از مقامات اتحادیه اروپا درباره هدف این نشست به «فرانس پرس» گفت: «مهم‌ترین پیام گروه ۷، ایجاد اتحاد و همبستگی خواهد بود تا نشان دهند در بحرانی‌ترین شرایط نیز پشت شرکایشان را خالی نخواهند کرد.» به نوشته «سی‌ان‌ان» گرچه تلاش‌ها برای تقابل با روسیه بر دیگر محورهای این نشست سایه انداخته است، در عین حال بیش از ۷۰ نماینده شرکت‌های بزرگ جهان، از کشورهای گروه هفت درخواست کرده‌اند اقدامی جدی برای بحران تغییرات اقلیمی صورت دهند و مشاغل را ملزم به حذف گازهای گلخانه‌ای کنند.

 

دستگیری ۹ معترض

 

در آستانه نشست گروه ۷، رسانه‌های آلمانی از تجمع هزاران معترض در مونیخ پرده برداشتند. گرچه منابع آلمانی شمار تظاهرات‌کنندگان را ۴هزار نفر اعلام کرده بودند اما برگزارکنندگان این تجمعات حضور بیش از ۶ هزار نفر را تأیید کردند. معترضان آلمانی از جمله نمایندگان آکسفام و شماری از فعالان محیط‌زیستی به عملکرد سیاستمداران هفت کشور عضو این گروه اعتراض داشتند و با توجه به شعار «پیشرفت برای یک جهان عادلانه» این گروه در سال جاری، خواستار حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی، حفظ تنوع جانوری و گیاهی، عدالت اجتماعی در جهان و مبارزه قاطع با گرسنگی بودند. بیش از ۱۸ هزار مأمور پلیس و نیروی امنیتی برای کنترل این تجمعات در مونیخ مستقر شده بودند و به گزارش تسنیم ۹ نفر نیز دستگیر شدند.
زهره صفاری- ایران

«کاراجباری درشین جیانگ»؛ دروغ شاخدار آمریکا، بهانه‌ای برای مهار چین

«شو گوی‌شیانگ» یکی از سخنگویان دولت منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ ۲۴ ژوئن در کنفرانس خبری آنلاین گفت: شین جیانگ به‌شدت «قانون جلوگیری از کار اجبار اویغورِ» ایالات متحده را محکوم و شدیدا با آن مخالفت می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, کارگری, گزارش

جان مرشایمر: واشنگتن اوکراین را به قعر ویرانی هدایت کرد/ منتظر قضاوت سخت تاریخ باشید

نظریه‌پرداز و استاد مشهور آمریکایی در مقاله‌ای به توصیف دلایل آغاز جنگ در اوکراین پرداخته و با بیان اینکه واشنگتن نقش محوری در هدایت اوکراین به قعر ویرانی ایفا کرده نوشته است آمریکا و متحدانش باید منتظر قضاوت سخت تاریخ باشند.

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, گرجستان, ناتو

اعتبار ۶۰۰ میلیارد دلاری “گروه ۷” برای مقابله با چین

رهبران گروه «هفت» روز یکشنبه متعهد شدند طی پنج سال، ۶۰۰ میلیارد دلار به تامین مالی زیرساخت‌های مورد نیاز کشورهای درحال توسعه برای مقابله با طرح «یک کمربند؛ یک جاده» چین اختصاص دهند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, شرق آسیا, کانادا, گروه ۷