چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

تظاهرات ضد آمریکایی در اوکیناوای ژاپن

صدها معترض به حضور نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا در ژاپن با برگزاری تظاهراتی کاهش حضور نظامی این کشور در ژاپن به ویژه اوکیناوا را خواستار شدند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، فرماندار اوکیناوا در ژاپن روز یکشنبه از دولت ژاپن خواست تا برای کاهش حضور نظامی ایالات متحده در این جزیره جنوبی، همزمان با پنجاهمین سالگرد بازگشت آمریکا به ژاپن اقدامات بیشتری انجام دهد.

 

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «دنی تاماکی» فرماندار اوکیناوا گفت: «من از دولت مرکزی می‌خواهم که اهمیت صلح دائمی را که شهروندان مدت‌هاست آرزوی آن را داشتند، با کل ملت در میان بگذارد.»

 

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در پاسخ گفت که نگرانی های اوکیناوا را جدی می‌گیرد و تلاش خواهد کرد تا بار این حضور نظامی را کاهش دهد و در عین حال بازدارندگی نظامی ایالات متحده در جزایر را حفظ کند.

 

این در حالی است که صدها معترض روز شنبه در اوکیناوا تظاهراتی برگزار کردند و خواستار کاهش سریع‌تر نیروهای نظامی ایالات متحده شدند، زیرا نگرانی‌ها از تبدیل اوکیناوا به خط مقدم درگیری در میان افزایش تنش‌ها در چین افزایش یافته است.

 

تظاهرات بزرگتری نیز در روز یکشنبه در اوکیناوا برگزار شد، از جمله تظاهراتی در مرکز استان ناها، جایی که نزدیک به ۱۰۰۰ نفر خواستار صلح خود را تجدید کردند.

 

هم اینک نارضایتی و ناامیدی در اوکیناوا به دلیل حضور شدید نظامی ایالات متحده و عدم تلاش توکیو برای مذاکره با واشنگتن وجود دارد. ساکنان اوکیناوا می‌گویند که اوکیناوا در پایگاه‌های خود با مشکلاتی از جمله سر و صدا، آلودگی، تصادفات و جرایم مربوط به نیروهای آمریکایی مواجه است.

 

استقرار فزاینده دفاع موشکی در جزایر بیرونی اوکیناوا، از جمله «ایشیگاکی»، «میاکو» و «یوناگونی» که نزدیک به نقاط حساس ژئوپلیتیکی مانند تایوان هستند، به ترس اوکیناوا می افزاید.

 

اوکیناوا محل یکی از خونین‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم بود که در آن حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر کشته شدند که تقریباً نیمی از آنها ساکن اوکیناوا بودند.

 

امروزه، اکثریت ۵۰۰۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن تحت یک پیمان امنیتی دوجانبه و ۷۰ درصد از تأسیسات نظامی هنوز در اوکیناوا هستند.

 

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده که قرار است هفته آینده به ژاپن سفر کند به تازگی از اتحاد قوی ایالات متحده و ژاپن و ارزش‌ها و دیدگاه مشترک آنها تمجید کرد. بایدن در بیانیه‌ای گفت: «از حمایت قاطع ژاپن از دموکراسی، آزادی، و حاکمیت قانون و کمک اوکیناوا در پیشبرد این آرمان‌ها عمیقا سپاسگزارم.»

 

جزیره اوکیناوا در ژاپن روز یکشنبه پنجاهمین سالروز پایان اشغال آمریکا و بازگشتن این جزیره به ژاپن را در حالی جشن گرفت که این منطقه از دیرباز با استقرار پایگاه‌های نظامی مخالف بوده‌ و این مسئله گاه‌به‌گاه به تظاهرات گسترده منجر شده است. از ۸۱۲ شرکت‌کننده شهروند اوکیناوا در یک نظرسنجی ۵۶ درصد با حضور پایگاه‌های آمریکایی اعلام مخالفت کردند.

اینترسِپت؛ رئیس سیا در دیدار محرمانه با «محمد بن‌سلمان» از او چه خواست؟

«”ویلیام برنز”، در جریان سفر به عربستان و ملاقات با محمد بن سلمان، وی را در موضوعاتی نظیر ضرورت افزایش تولید نفت عربستان، آزاد شدن هر چه سریع‌تر افراد برجسته‌ای از شاهزادگان سعودی که بن سلمان آن‌ها را زندانی کرده، و خودداری عربستان از توسعه روابط با چین، تحت فشار قرار داده است».

ادامه

اقتصادی, امارات, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, عربستان سعودی, عمان, قطر, یمن

روسیه؛ اتحادیه اروپا استقلال خود را به نفع آمریکا برای همیشه کنار می‌گذارد

وزیر امور خارجه روسیه در جلسه شورای سیاست خارجی و دفاعی کشورش با بیان اینکه هیچ کسی از راهزنی دولتی غرب در امان نیست، گفت اوکراین تنها یک ابزار برای غرب با هدف تعمیق نظام جهانی تک قطبی است.

ادامه

اروپا, استعمار, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, غرب, گروه ۷, ناتو

چین در نشست شورای امنیت خواستار انهدام سلاح‌های کشتار جمعی شد

چین از کشورهای برخوردار از سلاح های کشتار جمعی از جمله تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی خواست در اسرع وقت ذخایر خود را منهدم کنند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, بیولوژیکی, جنگ سرد, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا