گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

اورتگا: از سرگیری روابط با چین خبری خوش برای مردم نیکاراگوئه است

رئیس جمهوری نیکاراگوئه با تاکید بر اهمیت از سرگیری روابط با چین، این تغییر رویکرد را خبری خوش برای مردم این کشور توصیف کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه روز جمعه با حائز اهمیت خواندن از سرگیری روابط دیپلماتیک با چین تاکید کرد که این رویداد خبر خوشی برای کشورش است و به تقویت مناسبات نیکاراگوئه در همه زمینه ها کمک خواهد کرد.

 

نیکاراگوئه ضمن از سرگیری روابط با چین، با اعلام اینکه جمهوری خلق چین تنها دولت مشروع و حاکم بر چین است و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو این کشور است، تایوان را به عنوان کشوری مستقل در روابط بین المللی خود کنار گذاشت.

 

به این ترتیب، نیکاراگوئه ضمن به رسمیت شناختن «چین واحد» اعلام کرد: با از سرگیری روابط خود با جمهوری خلق چین، بطور منطقی روابط با تایوان به حالت تعلیق در می آید.

 

در مقابل این تصمیم نیکاراگوئه، تایوان نیز با ابراز تاسف از این اقدام اعلام کرد قصد دارد به تمام همکاری های دوجانبه و برنامه های کمک رسانی به نیکاراگوئه پایان دهد.

 

تایوان جزیره ای در جنوب چین است که از ۴۰ سال گذشته ادعای استقلال دارد و تحریک واشنگتن در این میان باعث تشدید تنش ها بین تایپه و پکن شده است.

 

در سال ۲۰۱۸، در بحبوحه بحران اقتصادی نیکاراگوئه، تایوان یکی از شرکای اصلی تجاری ماناگوا بود. نیکاراگوئه نیز جزء معدود کشورهایی بود که تایوان را به رسمیت می شناخت. اما با این تصمیم دولت اورتگا، شمار کشورهایی که از تایوان به عنوان یک کشور مستقل حمایت می‌کنند به ۱۴ کشور تقلیل یافت.

 

سرانجام پس از ۳۱ سال قطع روابط با چین، نیکاراگوئه در تغییر رویکردی معنادار، با به رسمیت شناختن چین واحد، برقراری روابط با غول تجاری آسیا را از سر گرفت.

 

تاکید رئیس جمهوری نیکاراگوئه به از سرگیری روابط با چین

 

برخی تحلیلگران، دلیل این اقدام اورتگا را واکنش به اقدامات مداخله جویانه واشنگتن و متحدانش ازجمله تایوان در تحریم مقامات این کشور آمریکای مرکزی می دانند. پس از خروج از سازمان کشورهای امریکایی که نهادی وابسته به آمریکاست، این دومین اقدام جسورانه نیکاراگوئه درجستجوی تقویت روابط با سایر قطب های جهان از جمله چین و روسیه در مقابل آمریکا است.

 

به باور کارشناسان، این تحولات مرتبط با انتخاب مجدد اورتگا به ریاست جمهوری نیکاراگوئه در آبان ماه است. نیکاراگوئه در پی پیروزی مجدد «دانیل اورتگا» در انتخابات ریاست جمهوری ، با تشدید اقدامات تضعیف کننده اقتصادی از سوی واشنگتن و متحدانش و مسئله انزوای احتمالی در صحنه بین‌المللی روبرو شد؛ با این وجود، طبق نظر تحلیلگران، اگرچه آمریکا و متحدانش با تشدید فشارهای اقتصادی به دنبال به انزوا کشاندن نیکاراگوئه در پی برگزاری انتخابات برآمده‌اند، اما این امر به دلیل شرایط اقتصادی و منطقه‌ای این کشور آمریکای مرکزی محقق نخواهد شد.

سازمان ملل بار دیگر دولت مادورو را به رسمیت شناخت

طبق اعلام سفیر ونزوئلا در سازمان ملل، این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه با تصویب اعتبارنامه دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا به عنوان نماینده قانونی کاراکاس مجددا بر مشروعیت دولت قانونی وی تاکید کرد.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, ونزوئلا

آیا این دولت چپگرای هندوراس نیز در کنار ونزوئلا، کوبا و … آمریکا را به چالش خواهد کشید

همزمان با روی کارآمدن رئیس‌جمهوری جدید هندوراس از ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ (هفتم بهمن) باید دید آیا حضور نخستین رئیس‌جمهوری زن تاریخ این کشور آمریکای مرکزی با گرایش چپ و ضدآمریکایی، به تقویت جریان چپگرای آمریکای لاتین منجر خواهد شد؟

ادامه

اکوادور, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, هندوراس, ونزوئلا

“سیومارا کاسترو” نامزد اپوزیسیون جناح چپ نخستین رئیس‌جمهور زن هندوراس شد

حزب حاکم هندوراس شکست در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را پذیرفت، پیروزی را به سیومارا کاسترو، نامزد اپوزیسیون جناح چپ واگذار کرد و نگرانی‌ها را نسبت به یک رای گیری جنجالی دیگر و اعتراضات خشونت‌آمیز رفع کرد.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, خبر, هندوراس