توجیه استفاده از بمب اتم توسط آمریکا، اعتراض توکیو را برانگیخت

توکیو به شدت به اظهارات مقامات آمریکایی در مجلی سنا در توجیه استفاده از بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی که جان انسان‌های بی‌گناه بسیاری را گرفت انتقاد و به آن اعتراض کرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه ان‌اچ‌کی، کامیکاوا یوکو وزیر خارجه ژاپن در رابطه با اظهارات مطرح شده در جلسه سنای ... توجیه استفاده از بمب اتم توسط آمریکا، اعتراض توکیو را برانگیخت

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, ژاپن, شرق آسیا, فلسطین, گزارش

استرالیا: احتمالا کشور فلسطینی را پیش از تکمیل فرایند صلح به رسمیت بشناسیم

وزیر امور خارجه استرالیا به دنبال رای مثبت مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره عضویت کامل فلسطین، اعلام کرد که کانبرا می‌تواند پیش از تکمیل فرایند صلح، کشور فلسطینی را به رسمیت بشناسد. به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه ای‌بی‌سی، پنی وونگ امروز (شنبه) در یک نشست خبری در آدلاید گفت: آنچه ما می‌گوییم، این ... استرالیا: احتمالا کشور فلسطینی را پیش از تکمیل فرایند صلح به رسمیت بشناسیم

ادامه

آمریکا, استرالیا, اندونزی, انگلیس, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, ژاپن, سازمان ملل, صلح, فلسطین, کره جنوبی, نیوزلند

بلژیک: کشور‌های اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند

وزیر کابینه بلژیک اعلام کرد که کشور‌های اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کرده و به غزه کمک بشردوستانه کنند. «کارولین گنز» وزیر توسعه همکاری بلژیک امروز چهارشنبه از کشور‌های اروپایی خواسته تا صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند. این مقام بلژیکی بر لزوم افزایش کمک بشردوستانه به غزه تاکید کرد و از ... بلژیک: کشور‌های اروپایی صدور سلاح به اسرائیل را متوقف کنند

ادامه

اروپا, اسراییل, اشغالگری, بلژیک, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, مصر

۵ کشور اروپایی به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

منابع خبری اعلام کردند، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایرلند و اسپانیا در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین در روز ۲۱ ماه مه هستند. به گزارش ایسنا، تماس‌ها میان ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین افزایش یافته است. شبکه رادیویی و تلویزیونی ایرلند گزارش کرد، ... ۵ کشور اروپایی به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسلواکی, اسلوونی, ایرلند, بلغارستان, جمهوری چک, خاورمیانه, خبر, رومانی, سوئد, فلسطین, قبرس, لهستان, مالت, مجارستان, نروژ

براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا, گزارش

بیش از دو میلیون نفر در اسرائیل فقیر هستند

بر اساس آمارها بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر معادل یک چهارم جمعیت اسرائیل در فقر زندگی می‌کنند.

 

به گزارش ایرنا به نوشته روزنامه معاریو بر اساس گزارش منتشر شده از سازمان اسرائیلی «لاتیت»، شمار فقرا در اسرائیل به ۲ میلیون و ۳۰۶ هزار نفر یعنی ۲۵.۶ درصد کل جمعیت اسرائیل رسیده است.

 

بر اساس این گزارش، از این تعداد یک میلیون نفر زیر ۱۷ سال سن دارند که ۳۳.۵ درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

 

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، عواملی متعددی در گسترش فقر در اسرائیل دخیل است از جمله بحران سیاسی اسرائیل به دنبال تشکیل نشدن کابینه دولت پس از برگزاری دو انتخابات سراسری در سرزمین های اشغالی.

 

در گزارش سازمان لاتیت، پنج فاکتور برای سنجش فقر مورد ارزیابی قرار گرفته است که عبارت است از: مسکن، آموزش، بهداشت، امنیت غذایی و توان مقابله با گرانی هزینه های معیشت.

 

این گزارش می‌افزاید: در مورد امنیت غذایی، آمارها نشان می دهد که ۷۴.۸ درصد نیازمندان، غذایی که می‌خرند کفاف آن ها را نمی‌دهد و پولی کافی برای خرید غذای بیشتر ندارند که نسبت آن ها از کل جمعیت اسرائیل ۱۶.۳ درصد است.

 

پیش تر رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند؛ به دنبال تشکیل نشدن کابینه برای دومین بار، بحران سیاسی رژیم تل‌آویو در یک سال اخیر سیستم بهداشت و درمان این رژیم را به ورطه نابودی کشانده است.

 

“زئیف فیلدمن” رییس سازمان پزشکان و سندیکای پزشکی اسرائیلی به معاریو گفته بود: بحران سیاسی موجب شده است که سیستم بهداشتی را به پرتگاهی خطرناک سوق دهد.

 

فیلدمن افزود: ما نیاز مبرم به عقد قرارداد میان صندوق حمایت از بیماران و بیمارستان‌ها داریم که این روزها به پایان خود نزدیک می‌شود.

 

همچنین نیاز فوری به استخدام جدید پزشک و پرستار وجود دارد تا پاسخگوی ازدحام بیش از اندازه بیماران در بیمارستان‌ها باشیم.

 

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که “رووین ریولین” رییس رژیم اسرائیل جمعه شب اعتراف کرد که این رژیم از یک بحران عمیق سیاسی رنج می‌برد؛ بحرانی که حاصل شکست احزاب در تشکیل کابینه ائتلافی است.

 

در همین راستا، نمایندگان کنست اسرائیل پنجشنبه گذشته رأی به انحلال پارلمان دادند. آنها همچنین با برگزاری سومین انتخابات زودهنگام در سوم مارس (۱۲ اسفند) موافقت کردند.

 

پس از ناکامی “بنی گانتز” رهبر حزب ائتلاف آبی و سفید و “بنیامین نتانیاهو” رهبر لیکود به عنوان دو حزبی که بیشترین شمار کرسی‌های کنست را کسب کرده‌ بودند، ریولین یکم آذرماه “یولی ادلشتاین” رییس کنست را مأمور تشکیل کابینه کرد.

 

اما با گذشت مهلت مقرر، کنست نتوانست رأی ۶۱ نماینده را برای حمایت از یکی از اعضای کنست و معرفی وی به رییس جمهور اسرائیل برای تشکیل کابینه جلب کند؛ همین امر موجب انحلال کنست شد؛ به طوری که قرار است سومین انتخابات زودهنگام سوم مارس ۲۰۲۰ (۱۲ اسفند ۹۸) برگزار شود.

 

ساکنان سرزمین‌های اشغالی امسال دو بار در ۲۰ فروردین و ۲۶ شهریورماه برای انتخابات کنست به پای صندوق‌های رأی رفتند اما هر دو بار هیچ یک از احزاب پیروز نتوانست، دولت ائتلافی خود را با موافقت دیگر احزاب تشکیل دهد.

خیزش مردم لبنان ادامه دارد… مبارزه با نولیبرالیسم، فرقه‌گرایی، فساد…

عمر الدیب، دبیر روابط بین‌الملل حزب کمونیست لبنان، پیروزی جنبش انقلابی این کشور را که هم‌اکنون مُهر و نشان ویژگی‌های پیکاری طبقاتی را بر خود دارد و بر فرقه‌گرایی غلبه کرده است، ستود و تحسین کرد.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, لبنان, مقاله

اندیشکده «موسسه هوور»؛ خاورمیانه در جستجوی جایگزینی برای آمریکا است

یک اندیشکده آمریکایی ضمن مقایسه شرایط فعلی آمریکا با اوضاع بریتانیا در دوران پس از جنگ جهانی اول، نقش پررنگی برای واشنگتن در اثرگذاری بر تحولات خاورمیانه در بحبوحه رقابت شدید میان قدرت‌های بزرگ جهان قائل نیست.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, ترکیه, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, عراق, عربستان سعودی, یمن

ورود کاروان نیروهای امریکایی به قامشلی سوریه

یک کاروان از نیروهای امریکایی همراه با سلاح، تجهیزات نظامی، کامیون های مهمات و لجستیک و نفربرهای زرهی به همراه خودروهای امدادی با عبور از گذرگاه مرزی عراق با سوریه در شرق این کشور وارد شهر قامشلی در استان حسکه در شمال سوریه شد.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, سودان, عراق, فرانسه