تاکید پکن بر تعمیق همکاری‌های راهبردی چین-روسیه

وزیر دفاع چین گفت ارتش کشورش و همچنین روسیه باید همکاری‌های راهبردی را عمیق‌تر کرده و به‌طور مشترک ثبات جهانی را حفظ کنند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین روز دوشنبه در جریان سفر «آندری بلوسوف» همتای روسی‌اش به پکن و دیدار با او گفت: «ارتش‌های چین و روسیه باید از مسیر تعیین‌شده ... تاکید پکن بر تعمیق همکاری‌های راهبردی چین-روسیه

ادامه

اقتصادی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

آیا وقوع جنگی دیگر در کره محتمل‌تر از همیشه است؟

نشریه فارن پالسی در گزارشی به تغییرات در وضعیت ژئوپلیتیک شبه جزیره کره پرداخته است که می‌تواند به وقوع یک جنگ تمام عیار با دخالت نظامی آمریکا و جمهوری خلق چین همانند جنگ سال ۱۹۵۰ منجر شود. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، رابرت مانینگ از مرکز استیمسون در یک گزارش تحلیلی در نشریه فارن پالسی ... آیا وقوع جنگی دیگر در کره محتمل‌تر از همیشه است؟

ادامه

آمریکا, تحلیل, جنگ سرد, چین, خاورمیانه, خلع سلاح هسته‌ای, روسیه, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

رهبر کره‌شمالی: به یک ابرقدرت هسته‌ای تبدیل می‌شویم

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی امروز سه‌شنبه، گزارش داد، رهبر کره‌شمالی گفت کشورش گام‌هایش را برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی با سلاح‌های هسته‌ای تسریع خواهد کرد و در صورت حمله دشمن، استفاده از آنها را رد نمی‌کند. به گزارش ایسنا، «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی برای دومین بار طی یک هفته شخصا از «کیم یوک ... رهبر کره‌شمالی: به یک ابرقدرت هسته‌ای تبدیل می‌شویم

ادامه

آمریکا, روسیه, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, صلح, کره جنوبی, کره شمالی, همبستگی

اطلاعات موثقی در مورد دخالت مستقیم آمریکا و انگلیس در انفجار نورد استریم داریم

رئیس اطلاعات خارجی روسیه، آمریکا و انگلیس را به نقش مستقیم در انفجار خط لوله نورد استریم متهم کرد. سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) امروز دوشنبه اطمینان داد که ایالات متحده و انگلیس به طور مستقیم در حمله به خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم که در سال ۲۰۲۲ رخ داد، دست ... اطلاعات موثقی در مورد دخالت مستقیم آمریکا و انگلیس در انفجار نورد استریم داریم

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, انگلیس, اوکراین, تروریسم, جنگ اقتصادی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, قزاقستان

نفوذ هکرهای چینی به سیستم استراق سمع آمریکا

وال استریت ژورنال از نفوذ هکر های چینی به شبکه استراق سمع دولت آمریکا خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وال استریت ژورنال روز گذشته -شنبه- گزارش داد: «هکرهای چینی به شبکه ارائه‌دهنده پهنای بانک آمریکا و اطلاعات سیستم‌هایی که دولت فدرال برای استراق سمع‌های تایید شده از سوی دادگاه استفاده می‌کرد، ... نفوذ هکرهای چینی به سیستم استراق سمع آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

برگزاری رزمایش مشترک نظامی ارمنستان و آمریکا و هشدارهای روسیه

ارمنستان روز دوشنبه رزمایش های مشترک نظامی با آمریکا را با وجود هشدارهای روسیه آغاز کرد.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از “آسوشیتد پرس” این اقدام نشان دهنده تلاش ارمنستان برای ایجاد روابط نزدیک تر با آمریکا و سایر کشورهای غربی, در میان تنش در روابط این کشور با روسیه است.

به گفته سورن پاپیکیان، وزیر دفاع ارمنستان، رزمایش نظامی موسوم به « شریک عقاب» با هدف افزایش قابلیت همکاری نیروهای نظامی دو کشور در مأموریت‌های بین‌المللی حافظ صلح انجام می‌شود.

نیروهای شرکت کننده شامل نیروهای حافظ صلح ارمنی، سربازان ارتش آمریکا در اروپا و آفریقا و گارد ملی کانزاس هستند. تعداد نیروهای شرکت کننده در این رزمایش هنوز مشخص نشده است.

به گفته مقامات, این رزمایش تا ۲۴ ماه جولای ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا, پیش از این وزارت خارجه روسیه، برگزاری رزمایش مشترک بین ارمنستان و آمریکا را عامل تضعیف همکاری‌های امنیتی بین مسکو و ایروان ارزیابی کرده بود.

«ماریا زاخاروا» در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: رزمایش مشترک آمریکا و ارمنستان که قرار است در تاریخ ۱۵ تا ۲۴ جولای(۲۵ تیر تا ۳ مرداد) برگزار شود همکاری امنیتی مسکو-ایروان را تضعیف می کند.

وی، هدف کشورهای غربی از جمله آمریکا از برگزاری مانور و برنامه های آموزشی با جمهوری‌های سابق شوروی را تحمیل استاندارهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به آنها ارزیابی کرد.

این دیپلمات روس گفت: برگزاری مانور مشترک، زمینه دخالت بیشتر کشورهای غربی در امور داخلی و سیاست خارجی ارمنستان را فراهم می کند.

زاخاروا به حضور روسیه و ارمنستان در «سازمان پیمان امنیت جمعی» اشاره کرد و افزود: چنین اقداماتی توسط ایروان که در حال نظام مند شدن است، کارایی مکانیسم های اثبات شده موجود (برای تامین امنیت منطقه) را تضعیف می کند.

ارمنستان که تا همین اواخر نزدیک‌ترین متحد روسیه در منطقه قفقاز جنوبی بشمار می‌رفت، در سال‌های اخیر به دلیل آنچه که ایروان آن را «شکست روسیه در دفاع از ارمنستان مقابل جمهوری آذربایجان» دانسته، روابط خود را با مسکو را تیره کرده است. این کشور اگرچه همچنان به عنوان یکی از متحدان روسیه بشمار می رود، اما بارها اعلام کرده که از جنگ در اوکراین حمایت نمی‌کند و با ارسال کمک به کی‌یف، خشم روسیه را برانگیخته است.

فاصله گرفتن ارمنستان از روسیه و حرکت آن به سمت آمریکا می‌تواند توازن را در این منطقه بر هم بزند و کاخ سفید که برای عقب انداختن مسکو از بازی قدرت‌های بزرگ به نوعی آتش بیار معرکه جنگ اوکراین شد، حالا می‌خواهد توازن به نفع خود در منطقه قفقاز جنوبی رقم بزند.

ناتو به رهبری آمریکا در تلاش است تا با نفوذ در جمهوری های به جامانده از اتحاد جماهیر شوروی، به مرزهای روسیه نزدیک شده و کرملین را تحت فشار قرار دهد.

بسیاری از کارشناسان، اقدامات ناتو را خطرناک و زمینه ساز شروع یک جنگ جهانی دیگر ارزیابی می کنند که جنگ اوکراین می تواند تنها جرقه آغاز آن باشد.

پکن: رزمایش‌های مشترک دریایی، اعتماد را میان روسیه و چین تقویت کرده است

وزارت دفاع چین امروز پنجشنبه اعلام کرد رزمایش مشترک دریایی ۲۰۲۴ روسیه و چین، درک متقابل و اعتماد بین نیروی دریایی ۲ کشور را تقویت کرده است. به گزارش ایسنا، وزارت دفاع چین در پیام‌رسان «وی‌چت» نوشت: «این رزمایش مشترک تبادل حرفه‌ای، درک متقابل و اعتماد متقابل بین نیروی دریایی چین و روسیه را تقویت ... پکن: رزمایش‌های مشترک دریایی، اعتماد را میان روسیه و چین تقویت کرده است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش

تحلیلگر سابق سیا در مورد پیامد‌های افتتاح دفتر ناتو در خاورمیانه هشدار داد

لری جانسون تحلیلگر سابق سیا گفت: ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) دفتر جدیدی در خاورمیانه افتتاح کرده است، زیرا علاقه‌مند به راه انداختن یک درگیری مسلحانه جدید است. به گزارش باشگاه خبرنگاران: جانسون که در کانال ژئوپلیتیکال ترندز یوتیوب صحبت می‌کرد، گفت: ائتلاف ناتو در ماموریت خود در اوکراین شکست خورده است. به همین دلیل، ناتو ... تحلیلگر سابق سیا در مورد پیامد‌های افتتاح دفتر ناتو در خاورمیانه هشدار داد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, تنش‌زایی, جنگ سرد, خاورمیانه, روسیه, ٰژئوپلیتیک, شرق اروپا, ناتو

احتمال استقرار موشک هسته‌ای روسیه در واکنش به تسلیحات دوربرد آمریکا در آلمان

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه استقرار موشک‌های دوربرد هسته‌ای آمریکا در آلمان در سال ۲۰۲۶ اعلام کرد: مسکو هیچ گزینه‌ای را در پاسخ به این اقدام رد نمی‌کند، از جمله استقرار موشک های مجهز به سلاح هسته ای که آن را قابل قبول‌ترین می‌دانیم. به گزارش ایرنا از خبرگزاری ... احتمال استقرار موشک هسته‌ای روسیه در واکنش به تسلیحات دوربرد آمریکا در آلمان

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, سازمان ملل, شرق اروپا, صلح, کالینینگراد, ناتو, هلند

چین مذاکرات کنترل تسلیحات و عدم اشاعه با آمریکا را تعلیق کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه، گفت این کشور تصمیم گرفته مذاکرات با آمریکا بر سر کنترل تسلیحات و عدم اشاعه را به دلیل فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان به حالت تعلیق دربیاورد. به گزارش ایسنا، «لین جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک جلسه توجیهی بیان کرد: «به‌رغم مخالفت شدید چین، مدتی است ... چین مذاکرات کنترل تسلیحات و عدم اشاعه با آمریکا را تعلیق کرد

ادامه

آمریکا, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا