بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین‌المللی گفت و گو کرده است. وی اضافه کرد: ... الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اروگوئه, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی, گزارش, مصر, هندوستان

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

لاوروف: بریکس در افزایش پرداخت با پول های ملی موفق بوده است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در ادامه سفر آفریقایی خود، با اشاره به در دسترس نبودن دلار آمریکا و موفقیت بریکس در افزایش مبادلات دوجانبه بازرگانی با پول های ملی، گفت: کشورهای عضو بریکس برای افزایش پرداخت ها با پول های رایج در معاملات و عملیات مالی، فعالانه تلاش می کنند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ لاوروف پس از دیدار با ثولی دلادلا وزیر امور خارجه استواتینی گفت: افزون بر رشد سریع سهم پول های رایج در معاملات میان کشورهای عضو پیمان بریکس، آنان طرح هایی برای پاسخ دادن به نیاز به ایجاد پول واحد دارند.

به گفته لاوروف؛ علت این احساس نیاز بسیار ساده است: ناتوانی برای وابستگی و اعتماد به سازوکارهایی که در دست کسانی قرار دارد که هر زمان بخواهند، بتوانند تقلب کرده و از اجرای تعهداتشان خودداری کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ژوئن به مجمع بازرگانی بریکس گفت که پنج اقتصاد نوپدید درون این گروه شامل روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، باید سامانه ذخیره سازی بین المللی بر اساس سبد پول های رایج بریکس، ایجاد کنند. گر چه ایجاد نظام پولی برای اعضا شاید سال ها طول بکشد، اما نتیجه پایانی ممکن است ایجاد تعادلی میان نظام غربی وابسته به دلار و سبد پولی بریکس باشد.

بریکس یک انجمن غیررسمی متشکل از بزرگ ترین اقتصادهای در حال رشد و توسعه جهان است که در ۲۰۰۶ برای تقویت همکاری میان این کشورها و یافتن و در پیش گرفتن رویکرد مشترکی در برابرچالش های اقتصادی جهان، تاسیس شد.

به گزارش دوم بهمن ماه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، «مزووکیلی ماکیتوکا» سفیر آفریقای جنوبی در مسکو با اعلام میزبانی کشورش از نشست آتی سران گروه «بریکس» گفت که ۱۳ کشور از جمله چند کشور عربی علاقه مند به پیوستن به این گروه هستند.

وی با بیان این موضوع که نیمی از این۱۳ کشور درخواست رسمی خود را ارائه کرده اند، افزود: ۶ کشور نیز برای پیوستن به این گروه ابراز علاقه کرده اند که انتظار می رود اولویت برای پذیرش با کشورهایی باشد که زودتر درخواست خود را ارائه کرده اند.

وی اضافه کرد: در میان متقاضیان ایران، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و دو کشور آفریقایی الجزایر و مصر هم حضور دارند.

سفیر آفریقای جنوبی در مسکو با بیان اینکه همه کشورهای عضو بریکس از توسعه این گروه استقبال می کنند، ادامه داد: لازم است برای پذیرش اعضای جدید راهکارهایی تعریف شود و بررسی آن در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد که آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این سازمان پیوست و از آن زمان تاکنون تعداد اعضای بریکس توسعه نیافته است.

به گفته ماکیتوکا، برای حضور در نشست بعدی بریکس که اوت آینده در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد، از همه سران کشورهای عضو از جمله «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه دعوت خواهد شد که البته حضور وی به تصمیم کرملین بستگی خواهد داشت.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است. بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای به شمار می‌آید که ساختاربندی جدیدی را برای اقتصاد و سیاست جهانی فراهم کرده است.

برای نخستین بار وزیران خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و اولین اجلاس رسمی سران این کشورها در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد.

سال ۲۰۱۰ آفریقای‌جنوبی هم به این شورای تجاری پیوست و نشست سران آن هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.

آفریقای جنوبی رئیس سازمان بریکس در سال ۲۰۲۳ است، سال گذشته تعدادی از کشورها در سراسر جهان مانند الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

این سازمان به طور گسترده به عنوان باشگاهی از کشورها محسوب می شود که به دنبال مقابله با سلطه آمریکا هستند.

چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی «بریکس» با محوریت تقویت همکاری تجاری و اقتصادی میان اعضا و شرکای این گروه (۳ تیر ۱۴۰۱) برگزار شد.

الدی پاندور: حذف سلطه دلار در تجارت بین‌الملل تحولاتی در بانکداری گروه بریکس ایجاد کرد

وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت ما همیشه نگران سلطه دلار بوده‌ایم و حذف سلطه دلار در تجارت بین‌الملل تحولاتی در بانکداری گروه بریکس ایجاد کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ «نالدی پاندور» در جدیدترین اظهارات خود خواهان جایگزین کردن یک واحد پولی دیگر به جای دلار در تجارت بین‌المللی شده است. به گزارش راشا تودی،  ... الدی پاندور: حذف سلطه دلار در تجارت بین‌الملل تحولاتی در بانکداری گروه بریکس ایجاد کرد

ادامه

آمریکا, افریقا, افریقای جنوبی, بریکس, جنوب آفریقا, جهان, چین, روسیه, گزارش

آفریقای جنوبی، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند

آفریقای جنوبی به همراه روسیه و چین قرار است رزمایش دریایی مشترک برگزار کند. به گزارش تسنیم، برخی منابع خبری متعلق  به آفریقای جنوبی از جمله وب سایت دیفنس وب بامداد چهارشنبه به نقل از نیروی دفاع ملی آفریقای جنوبی گزارش دادند که این کشور قرار است به همراه روسیه و چین در ماه فوریه ... آفریقای جنوبی، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند

ادامه

افریقای جنوبی, بریکس, جنوب آفریقا, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

شی: چین آماده همکاری با روسیه برای حاکمیت جهانی منصفانه است

رییس‌جمهور چین در جریان دیدار روز چهارشنبه با معاون رئیس شورای امنیت روسیه بر آمادگی کشورش برای ایجاد روابط حسنه و همکاری نزدیک با روسیه در راستای یک حاکمیت جهانی منصفانه‌تر تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، بر اساس گزارش تلویزیون مرکزی چین، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در جریان دیدار ... شی: چین آماده همکاری با روسیه برای حاکمیت جهانی منصفانه است

ادامه

اتحاد شوروی, بریکس, تحلیل, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا

عزم داسیلوا و پوتین برای تقویت «بریکس»

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری منتخب برزیل و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه بر اهمیت «بریکس» (گروه اقتصادهای نوظهور جهان) و تقویت بیش از پیش روابط میان دو کشور تاکید کردند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، روسای جمهوری برزیل و روسیه در گفت‌وگویی تلفنی به تبادل نظر پرداختند و یک منبع نزدیک ... عزم داسیلوا و پوتین برای تقویت «بریکس»

ادامه

آمریکا, افریقای جنوبی, اکوادور, برزیل, بریکس, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, گزارش, هندوستان