حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

گره خوردن منافع دولت‌ها در رژیم ولایی با کارفرمایان سدی در مقابل شکیل‌گیری و فعالیت تشکل‌های واقعی کارگری

سهرابی  می‌گوید: گاهی اوقات در برخی تشکل‌ها شاهد هستیم پیمانکاران در نقش نمایندگان کارگران فعالیت می‌کنند در صورتی که نماینده واقعی کارگران، کسانی هستند که آثار پینه‌ی دستان آنان هرگز برطرف نمی‌شود.

 

احسان سهرابی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه «امروز آنچه در تشکل‌های کارگری و نحوه تعامل با آن‌ها مشهود است، سیاست یک‌جانبه‌گرایی‌ست نه سه‌جانبه‌گرایی» می‌گوید: متاسفانه کارفرمایان و دولت‌ها منافعشان به یکدیگر گره خورده است و تشکل‌های کارگری در اقلیت قرار دارند.

 

او ادامه می‌دهد: این روزها شاهد یک نواختی و سکون در تشکل‌ها هستیم که گاه به بی‌عملی پهلو می‌زند چراکه ماده ۱۳۱ قانون کار، فضا را مستعد کرده تا مدیران کل تعاون کار ورفاه اجتماعی، انتخابات کانون‌های استانی را مدیریت کنند و به نوعی در سیاست‌های خودشان ذوب کنند گویا این مدیران تاب نقد ندارند! تشکل‌ها، همان ناظرین و سوت‌زن‌هایی هستند که فساد و رانت را تشخیص داده و با آن مقابله می‌کنند پس به گمان عده‌ای، باید آنان منفعل شوند تا هیچ چالشی در این خصوص به وجود نیاید.

 

به گفته سهرابی، در ادوار مختلف شاهد هستیم که ادارات کار استان‌ها قانون را «تفسیر موسع» می‌نمایند مثلاً شورایی را که باید در کارگاه وفق قانون، ۳۵ نفر به بالا باشند با ۲۵ نفر تشکیل می‌دهند یا دست به انتصاب در هیات مدیره تشکل‌های کارگری می‌زنند.

 

او اضافه می‌کند: قانون گریزی و تفسیر به مطلوب تا جایی پیش می‌رود که در شرکت بزرگی مثل ایران خودرو که با ۴۰۰۰ نفر کارگر در استان خراسان فعالیت دارد کار با یک نماینده کارگر خاتمه می‌یابد! لاجرم امروز که شرکت نیمه‌تعطیل است و فعالیت‌های خود را متوقف کرده، کارگران هیچ پناه و ملجایی ندارند چون تشکل ندارند.

 

سهرابی در ادامه می‌گوید: گاهی اوقات در برخی تشکل‌ها شاهد هستیم پیمانکاران در نقش نمایندگان کارگران فعالیت می‌کنند در صورتی که نماینده واقعی کارگران، کسانی هستند که آثار پینه‌ی دستان آنان هرگز برطرف نمی‌شود. یا به چشم می‌بینیم شبه نمایندگانی در واحدها هستند که تنها دغدغه‌ی آن‌ها تشکیل تعاونی و یا ایجاد بیمه تکمیلی است تا تراز حاشیه درآمد و سود آنان از بین نرود. ازسوی دیگر تشکل‌ها و شوراهایی که می‌توانند در پویایی کارگاه موثر بوده و نقش واقعی شرکای اجتماعی را ایفا کنند با هماهنگی ادارات مرتبط اجازه تمدید فعالیت نمی‌گیرند و متوقف می‌شوند.

 

این فعال کارگری در پایان تاکید می‌کند: با فشار و مداخله نمی‌شود مشارکت سازمانی و تاثیرگذاری در سرنوشت جمعی را متوقف کرد؛ نیروی انسانی امروز به حقوق خود واقف است و سیاست‌های کارفرمایانه نمی‌تواند مقابل آگاهی و تشکل‌یابی کارگران ایستادگی کند؛ تشکل کارگری مستقل و قانونی، حق مسلم همه کارگران در تمام واحدهای تولیدی است و اعضای سطوح عالی این تشکل‌ها – چه در سطح استان و چه در سطح کشور- نیز باید آزادانه و با مشارکت نمایندگان واقعی کارگران انتخاب شوند؛ مداخلات دولت به نفع کارفرما و صاحبان سرمایه بایستی متوقف شود.

افزایش سن بازنشستگی، اقدامی علیه منافع کارگران و زحمتکشان

افزایش سن بازنشستگی از تصمیم‌هایی‌ است که جمهوری اسلامی در چند سال اخیر مطرح کرده است، ولی به دلیل مخالفت‌های گسترده اجرای آن به تعویق افتاده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله, نئولیبرالیسم

کارگران زیر چرخ‌های ماشین دولت ولایی خرد می‌شوند ؟

یک فعال کارگری گفت: همین امروز هم نماینده کارگر در شورایعالی کار در مقابل دولت و نماینده کارفرما که در یک طرف هستند از وزنه‌ی کافی برخوردار نیست. دولت از تغییر این ترکیب می‌خواهد به چه برسد؟

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

چرا ابطال دادنامه۱۷۹ ضروری‌ست؟

حسین حبیبی معتقد است با این دادنامه حق تشکل‌یابی کارگران نیز به اغما رفت، قراردادهای کار موقت کوتاه مدت منعقد شد و در مواردی نیز قراردادهای کار سفید امضاء رواج یافت؛ دستمزدها و دریافتی‌های کمتر از قانون کار عرف کارگاه شد؛ اخذ ضمانت های سنگین در قالب سفته از کارگران اتفاق افتاد؛ شرکت‌های پیمانکاری(تامین نیرو) ... چرا ابطال دادنامه۱۷۹ ضروری‌ست؟

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

اعتراضات برعلیه گرانی و تورم، اتحادیه نیروی کار بخش مالی کره جنوبی را وارد فاز اعتصاب کرد

اتحادیه کارمندان و کارکنان بخش مالی کره جنوبی از روز جمعه ۱۶ سپتامبر در سراسر کره جنوبی وارد فاز اعتصاب شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, شرق آسیا, عدالت اجتماعی, کارگری, کره جنوبی