پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه تائید کرد رئیس‌جمهور این کشور برای مقابله با تهدید‌های غرب دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دستور آغاز آماده‌سازی برای انجام رزمایش‌های نظامی در زمینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را صادر کرده ... پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, مسابقه تسلیحاتی

هشدار روسیه به آمریکا نسبت به استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه

دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد اگر آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه موشک مستقر کند، روسیه را وادار خواهد کرد تا به تهدیدهای امنیتی جدید، از جمله در زمینه بازدارندگی هسته‌ای پاسخ دهد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گریگوری ماشکوف (Grigory Mashkov) سفیر سیار (کل) روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت طرح واشنگتن برای استقرار موشک‌های کوتاه و ... هشدار روسیه به آمریکا نسبت به استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, امنیتی, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, روسیه, فیلیپین

تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

مقامات آمریکایی همزمان با آغاز ماموریت فضایی کاوشگر قمری «چانگ‌ای‌۶» چین به نیمه پنهان ماه نسبت به شتاب پیشرفت‌های فضایی این کشور ابزار نگرانی ‌کردند. به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، چین روز جمعه یک فضاپیمای رباتیک برای سفر به نیمه پنهان ماه پرتاب کرد که ماموریتی از جنبه فناورانه (تکنولوژیک) دشوار است ... تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلیس, ایتالیا, پاکستان, تایلند, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سوئد, سوئیس, غرب, فرانسه, گزارش, مصر

مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

آغاز خاموشی‌های شبانه در آلمان

دولت آلمان در پی اعمال تحریم‌هایی بر واردات انرژی از روسیه، مجبور به آغاز خاموشی‌های شبانه در آلمان شد.

 

به علت بحران انرژی در آلمان در پی کاهش واردات گاز از روسیه، رئیس جمهور آلمان مجبور به خاموش کردن چراغ‌های کاخ خودش در برلین شد.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، سنای آلمان هم، خاموشی چراغ‌های ۲۰۰ ساختمان و مکان عمومی در این کشور را که از جمله نماد‌های ملی محسوب می‌شود، تصویب کرد.

 

پیش از آغاز جنگ در اوکراین، آلمان برای تامین ۵۵ درصد از گاز مورد نیاز خودش به روسیه وابسته بود، اما این میزان هم اکنون به ۳۵ درصد کاهش یافته است.

 

اقتصاد آلمان بیشترین تاثیر را از جنگ روسیه در اوکراین متحمل شده است، زیرا ارتباط نزدیک با اقتصاد روسیه در زمینه واردات انرژی و دسترسی به بازار این کشور داشت. پیش از این جنگ، آلمان، نیمی از نیاز خودش به ذغال سنگ، یک سوم مصرف نفت و بیش از نیمی از نیاز خودش به گاز طبیعی را از روسیه وارد می‌کرد.

 

حجم تبادل تجاری بین آلمان و روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۶۱ میلیارد دلار رسیده بود که در آن، روسیه ۳۳ میلیارد دلار از آلمان واردات داشت و میزان واردات آلمان از روسیه هم به حدود ۲۸ میلیارد دلار رسید، یعنی تراز تجاری دو کشور به نفع برلین بود. پیامد‌های جنگ اوکراین باعث شد این تراز تجاری به نفع روسیه تغییر کند.

 

همچنین بیش از ۲۵۰ هزار شغل در آلمان که به بخش صادرات به روسیه ارتباط داشت، تحت تاثیر قرار گرفت و شرکت‌های آلمانی دیگر نمی‌توانند خودرو‌های خودشان را در داخل روسیه تولید کنند و بفروشند. ۶۰ درصد از شرکت‌های آلمانی با افزایش قیمت‌ها مواجه شدند که نمی‌توانند این افزایش را به مشتریان خودشان تحمیل کنند. علاوه بر اینها، چرخه تولید در آلمان بر هم خورد و مواد اولیه وارداتی از روسیه و اوکراین هم کاهش یافت و شرکت‌های آلمانی نمی‌توانند محصولات خودشان را در زمان‌های تعیین شده تحویل مشتریان دهند.

 

در پی کاهش واردات گاز از روسیه، بهای برق در کشور‌های اروپایی به ویژه کشور‌هایی که وابستگی بیشتری به گاز روسیه داشتند، به صورت بی سابقه افزایش یافت.

 

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا گام‌های خودشان را برای رسیدن به منابع جایگزین انرژی تسریع کرده اند، زیرا نگرانی درباره قطع برق در فصل زمستان بر این کشور‌ها سایه افکنده است.

 

در این شرایط، به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، مقامات اروپایی از تصمیمی برای کاهش محدودیت بر خرید و فروش نفت روسیه به علت وحشت از تورم و کمبود انرژی خبر دادند.

در بحبوحه تنش‌ها در تنگه تایوان؛ چین «قاتل ناو هواپیمابر» را پرتاب کرد + فیلم

در حالی که تنش‌ها در تنگه تایوان در پی خبر سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره بالا گرفته، چین برای اولین بار ویدئویی را به نمایش گذاشت که به نظر پرتاب موشک مافوق صوت DF-۱۷ را نشان می‌دهد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, دانش, شرق آسیا, فیلم

اسپکتیتور: ضعف بایدن در گفت‌و‌گو با همتای چینی درباره تایوان تاکید بر پایان جهان تک‌قطبی است

نشریه اسپکتیتور در مقاله‌ای رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌و‌گو با همتای چینی خود درباره تایوان را ضعیف توصیف کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

نقش مخفی ناتو برای استخدام مزدوران خارجی در اوکراین

مقام وزارت خارجه روسیه گفت، چند عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نقش مخفیانه‌ای را  در حمایت از تلاش های کی‌یف برای استخدام مزدوران خارجی در درگیری با مسکو، ایفا می‌کنند.

ادامه

اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, کانادا, لهستان, ناتو

ناتو در نزدیکی مرز روسیه رزمایش برگزار می‌کند

علی‌رغم هشدارهای پی در پی روسیه، ناتو قصد دارد در نزدیکی مرز روسیه با حضور نیروهای هوایی سلطنتی و ارتش انگلیس رزمایش برگزار کند.

ادامه

استونی, امریکا, انگلستان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, فنلاند, ناتو