گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

حرکت‌های اعتراضی‌ کارگران و بازنشستگان واحدهای مختلف ادامه دارد در هفته‌های گذشته نه‌تنها خللی در ادامۀ اعتراض‌های کارگری و بازنشستگان به‌وجود نیامد، بلکه منسجم‌تر شدن صف‌های آنان خصوصاً در یکشنبه‌های اعتراضی را مشاهده کردیم. نکتۀ قابل‌توجه در این حرکت‌های اعتراضی شعارها و پلاکاردهایی بودند با مضمون مخالفت با مصوبه‌هایی از قبیل لایحۀ هفتم توسعه، اعتراض ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, اجتماعی, استبداد, اعتراضات اجتماعی, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, زنان, سیاسی, فقر, کارگری, معلمان, معیشت

اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از رسانه‌های محلی آرژانتین امروز (شنبه) گزارش داد که در اعتراضات ضد دولتی این کشور، حدود ۶۰ معترض در اثر مداخله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش زخمی شدند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در درگیری‌هایی که میان معترضان ضد دولتی و نیروهای امنیتی رخ داد، ده‌ها ... اعتراضات ضد دولتی در آرژانتین ۶۰ زخمی برجای گذاشت

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, دانشجویی, کارگری

اشغال پارلمان عراق دراعتراض به‌دولت مورد حمایت ایران/ حدود۶۰ مجروح

پیروان روحانی بانفوذ شیعه، مقتدی صدر برای دومین بار در یک هفته گذشته در اعتراض به تلاش‌های گروه‌های مورد حمایت ایران برای تشکیل دولت به پارلمان عراق حمله کردند. دولت الکاظمی خواستار حفاظت از جان معترضان شد.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان؛ صدها تن از طرفداران مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه و رهبر جریان صدر روز شنبه ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) وارد منطقه سبز بغداد شدند و ساختمان پارلمان این کشور را به اشغال خود درآوردند.

 

به شهادت خبرنگاران آسوشیتدپرس، نیروهای امنیتی عراق برای عقب‌راندن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی استفاده کردند،. جلسه مورد انتظار مجلس برگزار نشد و هیچ نماینده‌ای در سالن حضور نداشت.

 

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای به نیروهای امنیتی دستور داد تا از تظاهرکنندگان محافظت کنند و از معترضان خواست تا تظاهرات خود را آرام نگه دارند.

 

هزاران تظاهرکننده پیرو مقتدی صدر برای پایین کشیدن موانع سیمانی منتهی به دروازه منطقه سبز عراق از طناب استفاده کردند. در این منطقه که تحت حفاظت شدید امنیتی است ساختمان‌های نهادهای دولتی و سفارتخانه‌های خارجی قرار دارند.

 

تظاهرکنندگان در پی فراخوان صدر برای اعتراض به احتمال تشکیل دولت بعدی به رهبری نیروهای موسوم به “چارچوب هماهنگی” که ائتلافی از احزاب شیعه مورد حمایت ایران است، به خیابان آمدند.

 

رعد ثابت ۴۱ ساله و طرفدار صدر روز شنبه ۳۰ ژوئیه در صحنه اعتراضات به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته است: «ما امروز آمدیم تا طبقه سیاسی فاسد را حذف و از برگزاری جلسه پارلمان جلوگیری کنیم و مانع تشکیل دولت شویم.»

 

او افزود: «ما به فراخوان صدر پاسخ دادیم. ما به سمت منطقه سبز خواهیم رفت و مهم نیست چه هزینه‌ای برایش بپردازیم.»

 

جریان صدر در ماه ژوئن از مذاکرات تشکیل دولت خارج شد و به رقبای شیعه خود که در ائتلاف “چارچوب هماهنگی” مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، امکان داد تا اکثریت مورد نیاز برای پیشبرد روند تعیین نخست‌وزیر را به دست آورند.

 

به گزارش میدل‌ایست‌ نیوز، ائتلاف شیعی مورد حمایت ایران محمد شیاع السودانی را برای مقام نخست‌وزیری نامزد کرده است. جریان “حکمت ملی عراق” به رهبری سید عمار الحکیم و حزب الدعوه عضو این ائتلاف هستند. عمار الحکیم در یک توئیت با هشتگ “نه به فتنه”، معترضان را “فتنه‌گر” خواند.

 

در شامگاه جمعه ۲۹ ژوئیه معترضان به برخی دفاتر نیروهای “چارچوب هماهنگی” و به طور خاص جریان حکمت ملی و حزب الدعوه حمله کردند. در پی آن دفتر جریان حکمت ملی عراق در شهر کوت در استان واسط، دفتر عالیه نصیف، نماینده پارلمان عراق در دو شهر الحریه و الکاظمیه و دفتر احمد سلیم الکنانی، دیگر نماینده پارلمان در الزعفرانیه توسط تظاهرات‌کنندگان که هواداران مقتدی صدر هستند بسته شد.

 

بسیاری از معترضان به مناسبت نزدیک شدن عاشورا لباس سیاه پوشیدند. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای به این مناسبت از همگان خواست که “حکمت پیشه کنند”.

 

پیش از این نیز در ۲۷ ژوئیه صدها تن از پیروان مقتدی صدر پس از آنکه ائتلاف شیعی “چارچوب هماهنگی” مورد حمایت ایران، محمد السودانی را به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی و آمادگی آنها برای تشکیل دولت به‌رغم تهدیدهای صدر را اعلام کرد، به ساختمان پارلمان یورش برده بودند.

 

جلوگیری از حمله به ساختمان شورای عالی قضایی

 

با انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال حمله معترضان به ساختمان شورای عالی قضایی، نیروهای امنیتی در ورودی ساختمان مستقر شدند.

 

به گزارش میدل‌ایست‌‌ نیوز، صالح محمد العراقی، مشاور مقتدی صدر روز شنبه همزمان با حضور در میان معترضان در منطقه سبز بغداد، از آنان خواست به شورای عالی قضایی تعرض نکنند.

 

العراقی در توئیتی خطاب به آشوبگران گفت که اگر می‌خواهید صدای خود را به دستگاه قضایی عراق برسانید بدانید که ما راضی نیستیم به آن تعرضی شود. او تاکید کرد که پاکدستی و استقلال دستگاه قضایی عراق خواسته ماست.

 

مشاور صدر همچنین از حامیان صدر خواست به ساختمان پارلمان بازگردند.

 

حدود ۶۰ مجروح و هشدار سخنگوی صدر

 

به دنبال یورش حامیان مقتدی صدر به منطقه سبز و ساختمان پارلمان عراق، وزارت بهداشت این کشور روز شنبه ۳۰ ژوئیه از پذیرش ۶۰ مجروح خبر داد. گفته می‌شود که ۲۵ تن از مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند و حال ۶ نفر آن‌ها وخیم گزارش شده است.

 

به گزارش میدل‌ایست‌ نیوز، صالح محمد العراقی، منتشرکننده مواضع مقتدی صدر، مسئولیت هرگونه تعرض به آشوبگران صدری را بر عهده فراکسیون‌های سیاسی گذاشت.

 

او در توئیتی نوشت: «مسئولیت هر گونه تعرض به شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز با فراکسیون‌های سیاسی است.»

 

العراقی افزود: «نیروهای امنیتی با اصلاحات هستند و اصلاحات با آنهاست. منابع عراق را به سرقت بردید برایتان بس است، از تعرض به خون‌های پاک خودداری کنید.»

مبارزه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در کف خیابان ادامه دارد

هم‌زمان با غارت اندوخته‌های کارگران در سازمان تامین اجتماعی در سه دهه اخیر، رژیم ولایی می‌کوشد پرداخت بدهی کلان بیش از “یک تریلیون و ۷۰۰ هزار” تومانی خود به تامین اجتماعی را به‌‌دست فراموشی بسپارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری

تداوم افزایش قیمت‌ها با حکم جراحی اقتصادی

با سپری شدن نزدیک به دو ماه از آغاز ارائهٔ بسته سیاست‌های اقتصادی جدید دولت سیزدهم که از آن با عنوان “جراحی اقتصادی” نام برده می‌شود، امروز می‌بینیم که نتیجهٔ این “جراحی” اقتصادی“ ، چیزی جز کاهش توان خرید زحمتکشان و تهی‌دستان جامعه نبوده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم

رئیس جمهوری فراری سریلانکا استعفای خود را اعلام کرد

گوتابایا راجاپاکسا یک روز پس از فرار از سریلانکا متن استعفانامه خود را با ایمیل به پارلمان این کشور فرستاد. راجاپاکسا در حال حاضر در سنگاپور به سر می‌برد اما گفته می‌شود قصد دارد به عربستان سعودی برود.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, سریلانکا, سنگاپور, عربستان سعودی, فساد