گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دغدغه اصلی شهروندان اروپایی که قرار است به زودی در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کنند، فقر و بحران هزینه‌های زندگی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نظرسنجی انجام شده توسط پارلمان اروپا نشان می‌دهد علی‌رغم برجسته نشان دادن مسئله مهاجرت غیرقانونی در رسانه‌ها، دغدغه اصلی رای‌دهندگان اروپایی «فقر، بحران هزینه‌های زندگی و محرومیت ... فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, انگلیس, بلژیک, پناهجویی, خبر, فقر, معیشت

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

یک اقتصاددان: حرف دولتی‌ها در مورد خط فقر بیطرفانه نیست

در شرایطی که اقتصاددان های مستقل برای یک خانواده، خط فقر را تا حدود سه میلیون تومان در ماه محاسبه کرده اند، ادعاهای اخیر دولتی ها در مورد خط فقر ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی تعجب برانگیز و حتی بی معنی است.

مرتضی افقه (اقتصاددان) در گفتگو با ایلنا، در ارتباط با ادعای دولتی ها در مورد خط فقر ملی گفت: توزیع ناعادلانه ثروت و نابرابری اقتصادی آنقدر شدید است که جامعه به هیچ وجه نمی تواند چنین اظهاراتی را باور کند.

 

این استاد دانشگاه که عقیده دارد ادعاهای دولتی در مورد شاخصی مثل خط فقر را نباید ملاک درنظر گرفت، گفت: اقتصاددانان دولتی به دلیل گرایش و تعلق خاطری که دارند، معیار بیطرف و مستقلی برای اظهار نظر در مورد شاخص مهم خط فقر نیستند.

 

وی ادامه داد: جدا از این، در شرایطی که اقتصاددان های مستقل برای یک خانواده، خط فقر را تا حدود سه میلیون تومان در ماه محاسبه کرده اند، ادعاهای اخیر دولتی ها در مورد خط فقر ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی تعجب برانگیز و حتی بی معنی است.

 

این اقتصاددان گفت: این افراد اگر خود را اهل مطالعه و تحقیق می دانند، باید هرچه زودتر به افکار عمومی توضیح دهند که چطور خط فقر را محاسبه کرده اند.

 

افقه گفت: متاسفانه شمار قابل توجهی از اقتصاددان های کشور به شکل عجیبی از گزارش های اقتصادی سازمانهای جهانی حرف شنوی دارند، این تبعیت کورکورانه هم در میان اقتصاددان های راستگرا و هم در میان اقتصاددان های طیف نهادگرا به شدت شایع است.

 

وی گفت: این افراد عادت کرده اند هر معیار یا شاخص اقتصادی جدیدی که از سوی موسسات جهانی ارائه می شود را به صورت چشم بسته در مورد ایران بپذیرند، در حالی که در علم اقتصاد کسی قادر به اجتهاد است که بتواند گزارش های جهانی اقتصادی را با واقعیتهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه تطبیق دهد.

 

وی افزود: به جرائت می گویم که بیشتر پیش بینی های سازمانهای جهانی در مورد آینده اقتصاد ایران، محقق نمی شود زیرا این موسسات درکی از شرایط خاص جامعه ایران ندارند.

 

وی گفت: جامعه کنونی ایران آنقدر در نابرابری های اقتصادی غرق شده است که کسی حرف های مسئولان و اقتصاددانان دولتی در مورد خط فقر ۶۰۰ هزار تومانی را باور نمی کند. افکار عمومی باید چنین ادعایی را در زندگی روزانه خود لمس بکند در غیر اینصورت از نظر مردم، دولتی ها به آمارسازی و دروغ پردازی متهم خواهند شد.

 

وی ادامه داد: در جامعه نابرابری مانند ایران، خط فقر بسته به هر نقطه یا منطقه از کشور متفاوت است، خود تهران به عنوان پایتخت شرایطی متفاوت با دیگر مناطق کشور دارد، حتی خط فقر شهرها و روستاها نیز در مقایسه با هم متفاوت است.

 

افقه گفت: برای همین در سراسر کشور معیار واحدی در مورد خط فقر نداریم. در عمل مفهومی به نام خط فقر ملی قابل تعریف نیست و عقیده دارم برای هر منطقه از کشور باید برنامه های توسعه و فقر زدایی جداگانه نوشت.

 

این اقتصاددان که معتقد است بدون فقر زدایی نمی توان برای توسعه کشور گامی برداشت، گفت: فقر شدید و نابرابری امروز جهان را تهدید می کند و برای همین برنامه های توسعه هزاره سوم سازمان ملل با تاکید بر فقرزدایی نوشته شده اند.

 

وی گفت: تاکید بر اهمیت فقرزدایی آنقدر زیاد است که در کنار مفاهیم خط فقر مطلق و خط فقر نسبی، مفهوم جدیدی تحت عنوان خط فقر شدید تعریف شده است.

 

به گفته افقه، این مفهوم تازه تنها تاکید بیشتر بر مفهوم قدیمی تر خط فقر مطلق است و در آن به هیچ عنوان از تعیین خط فقر در محدوده ملی حرفی به میان نیامده است.

 

این اقتصاددان در پایان گفت: تا زمانی که در جامعه فقر به صورت نسبی ریشه کن نشود، هیچ برنامه توسعه ای قابل اجرا نخواهد بود. مسئولان دولتی به جای گفتن حرفهایی که تنها به افزایش شکاف میان دولت و ملت منتج می شود باید کاری کنند که مردم تغییرات اقتصادی را در زندگی روزانه خود لمس کنند.

اکسفام: ٨٢ درصد از ثروت تولید شده در سال گذشته در جهان به جیب ثروتمندان رفته است

اُکسفام، انجمن بین‌المللی برای ریشه‌کن ساختن فقر و گرسنگی در جهان، در گزارشی که امروز دوشنبه ٢٢ ژانویه/ ٢ بهمن، در آستانۀ برپائی نشست داوُس در سوئیس منتشر کرد، با برشمردن نتایج کارکرد و گردش تولید و توزیع ثروت در جهان در سالی که گذشت، ساختار اقتصادی بین‌المللی را بیمار و ناکارآمد و شکست خورده ... اکسفام: ٨٢ درصد از ثروت تولید شده در سال گذشته در جهان به جیب ثروتمندان رفته است

ادامه

جهان, حقوق کودک, خبر, سوئیس, فساد

سقوطِ قدرت خرید زحمتکشان، با افزایش قیمت‌ها

رشد فقر و افزایش بیکاری از پیامدهای اجرای سیاست‌های ضدمردمی رژیم ولایت فقیه در مسیر آزادسازی اقتصاد است.هیئت نمایندگی صندوق بین‌المللی پول در دیدارش از ایران از “افزایشِ قیمت حامل‌های انرژی” و “انجام اصلاحات در نظام جامع یارانه‌های نقدی” به‌وسیلهٔ  رژیم در لایحهٔ بودجهٔ سال ۹۷ حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, خبر, فقر

ایندیپندنت: ابعاد فقر در میان آموزگاران مدارس انگلیس گسترده است

به گزارش نشریه ایندیپندنت، بسیاری از آموزگاران ماه‌ها است که اجاره مسکن خود را پرداخت نکرده و قادر نیستند هزینه تردد به مدرسه را پرداخت کنند. بر اساس آمار منتشر شده به‌طور میانگین ۴۰ درصد آن‌ها در سال گذشته، از مؤسسات خیریه کمک مالی دریافت کرده‌اند.

ادامه

انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر