بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

یورونیوز: آلمان چگونه از الگوی کشورهای توسعه یافته خارج شد؟

تارنمای اروپایی یورونیوز عملکرد ضعیف اقتصاد آلمان را تا حدی به دلیل از دست دادن منابع گاز ارزان روسیه دانست و با این حال تصمیمات سیاسی نادرست دولتی در سال‌های رونق اقتصادی این کشور را نیز عامل خارج شدن برلین از الگوی کشورهای توسعه یافته عنوان کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای یورونیوز نوشت: آلمان در بیشتر سالهای قرن گذشته، یکی پس از دیگری به موفقیت‌های اقتصادی دست یافت و بر بازارهای جهانی محصولات گران‌قیمت مانند خودروهای لوکس و ماشین‌آلات صنعتی تسلط یافت؛ تا جایی که آنها را به سایر کشورهای جهان می‌فروخت و نیمی از عملکرد اقتصاد این کشور بر پایه صادرات بود.

بر اساس این گزارش در این سالها فرصت های شغلی در آلمان فراوان بودند و خزانه مالی دولت در حالی افزایش می‌یافت که سایر کشورهای اروپایی غرق در بدهی بودند و کتاب‌هایی درباره این که کشورهای دیگر چگونه از آلمان الگو بگیرند، به نگارش درآمد.

اما اکنون اقتصاد آلمان بدترین عملکرد را در بین اقتصادهای توسعه یافته داشته و صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا پیش بینی کرده اند که اقتصاد این کشور امسال کوچکتر شود.

این اتفاق به دنبال حمله روسیه به اوکراین و فقدان گاز طبیعی ارزان روسیه رخ داد که شوک بی سابقه ای را به صنایع تشنه انرژی آلمان- به عنوان موتور تولید اروپا- وارد کرد.

ضعف ناگهانی عملکرد بزرگترین اقتصاد اروپا، موجی از انتقادات و بحث ها را به راه انداخته است.

کریستین کولمان مدیرعامل شرکت بزرگ آلمانی صنایع شیمیایی ایوونیک (Evonik Industries) در این زمینه گفت: آلمان در معرض خطر «صنعتی زدایی» قرار دارد؛ زیرا هزینه های بالای انرژی و فقدان اقدام دولت در رابطه با دیگر مشکلات مزمن این کشور، خطر انتقال کارخانه های جدید و مشاغل پردرآمد به جاهای دیگر را در بر دارد.

کولمان گفت: از دست دادن گاز طبیعی ارزان روسیه که برای تامین انرژی کارخانه ها مورد نیاز است، به طرز دردناکی به الگوی کسب و کار در اقتصاد آلمان آسیب وارد کرد.

بعد از این که روسیه بیشتر گاز خود را به اتحادیه اروپا قطع کرد، دولت آلمان از شرکت ایوونیک خواسته است که به فعالیت نیروگاه دارای سوخت زغال سنگ خود تا چند ماه دیگر ادامه دهد.

این شرکت در حال تغییر نیروگاه دارای سوخت زغال سنگ به ۲ ژنراتور گازسوز است که بعدها می توانند با هیدروژن کار کنند. این تغییر بخشی از هدف به صفر رساندن استفاده از کربن تا سال ۲۰۳۰ بوده است.

یکی از راه حل های مورد بحث تعیین سقف قیمت برق صنعتی با بودجه دولت برای عبور از دوران گذار انرژی بوده است.

این پیشنهاد از سوی رابرت هابک معاون صدراعظم آلمان از حزب سبز با مخالفت اولاف شولتس، صدراعظم سوسیال دموکرات و دموکرات های آزاد شریک ائتلافی آن مواجه شد. کارشناسان محیط زیست می گویند که این امر اتکا به سوخت های فسیلی را طولانی تر می کند.

کولمان در این زمینه گفت: این تصمیمات سیاسی اشتباه بود که در درجه اول بر هزینه های بالای انرژی تأثیر گذاشت و اکنون نمی‌توان انتظار داشت صنعت و کارگران آلمانی هزینه صورتحساب های بالا را تقبل کنند.

قیمت گاز حدود ۲ برابر سال ۲۰۲۱ است و به شرکت‌هایی آسیب می‌زند که برای تولید شیشه، کاغذ و پوشش‌های فلزی مورد استفاده در ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها به گاز نیاز دارند تا شیشه یا فلز را در ۲۴ ساعت شبانه‌روز داغ و مذاب نگه دارند.

یورونیوز نوشت: ضربه دوم، زمانی به اقتصاد آلمان وارد شد که چین به عنوان شریک تجاری و کلیدی این کشور پس از چندین دهه رشد اقتصادی قوی، کاهش رشد را تجربه کرد.

این شوک های خارجی شکاف‌هایی را در اقتصاد آلمان نشان داد که که در طول سال‌ها موفقیت آن نادیده گرفته شده بودند؛ از جمله عقب ماندگی در استفاده از فناوری دیجیتال در دولت و تجارت و فرآیند طولانی تأیید پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر که بسیار به آنها نیاز هست.

این رسانه در تشریح واقعیت های دیگری که اقتصاد آلمان ضربه زد نوشت: پولی که دولت این کشور در اختیار داشت تا حدی به دلیل تاخیر در سرمایه‌گذاری در جاده‌ها، شبکه ریلی و اینترنت پرسرعت روستایی بود. تصمیم سال ۲۰۱۱ برای تعطیلی نیروگاه های هسته ای باقیمانده در آلمان در میان نگرانی ها در مورد قیمت برق و کمبود آن، تردیدهایی را برانگیخته است. شرکت ها با کمبود شدید نیروی کار ماهر مواجه هستند و فرصت های شغلی به رکورد کمتر از ۲ میلیون نفر رسیده است.

همچنین اتکا به روسیه برای تامین منابع قابل اعتماد گاز از طریق خطوط لوله نورد استریم در عمق دریای بالتیک – که در بحبوحه جنگ آسیب دید و تعطیل شد – از اشتباهاتی بود که دولت نیز آن را پذیرفته است.

این گزارش با اشاره به مقاومت در برابر پروژه های انرژی پاک و بروکراسی اداری برای اجرای چنین پروژه هایی نوشت: شرکت های انرژی به دنبال مقابله با شوک قیمت این محصول هستند.

به نوشته یورونیوز، نزاع میان دولت ائتلافی بر سر سقف قیمت انرژی، رهبران تجاری را خشمگین کرده است.

هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ معتقد است: آلمان از رشد اقتصادی خود در دوران طلایی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ رضایت داشت.

وی که یک بار در تحلیلی در سال ۱۹۹۸ آلمان را «مرد بیمار اروپا» توصیف کرده بود، اکنون فکر می کند که استفاده از این برچسب برای آلمان با توجه به رقم پایین تر بیکاری و بودجه قوی دولت اغراق آمیز است؛ موضوعی که فرصتی به دولت آلمان برای اقدام و کاهش فشارها برای تغییر می دهد.

نیکی: تورم اروپای غربی را ویران می‌کند

برآوردهای شاخص بورس توکیو نشان می‌دهد که تورم در اروپای غربی در حال افزایش است و این افزایش اقتصاد آن را ویران می‌کند. بر اساس گزارش نیکی (شاخص بورس توکیو)، تورم در اروپای غربی همچنان در حال افزایش است و قیمت‌های مصرف کننده ماهانه بیش از ۱۴ درصد در انگلیس و بیش از ۱۰ درصد ... نیکی: تورم اروپای غربی را ویران می‌کند

ادامه

اروپا, اروپای غربی, اقتصادی, انگلیس, ژاپن, شرق آسیا, غرب اروپا, مالی, مقاله, نیجر

اسپانیا: ضرورت مبارزهٔ متشکل در سندیکاهای کارگری برای تأمین منافع صنفی و رفاهی: «در سندیکا متحد شو، مبارزه کن!»

سقوط دستمزد واقعی در اقتصادها جلب توجه می‌کند. پس از اولین لحظه، در آغاز سال ۲۰۲۲/ ۱۴۰۱ که تورم افزایشی توقف نشدنی از خود نشان می‌داد، دشمنان دستمزد از طریق مارپیچ دستمزد-قیمت در مورد خطرهای دُور دوم تورم هشدار می‌دادند. یک‌سال‌ونیم بعد، برخی پس از تأیید عدم ظهور مارپیچ ترسناک، از کاهش قدرت خرید طبقۀ ... اسپانیا: ضرورت مبارزهٔ متشکل در سندیکاهای کارگری برای تأمین منافع صنفی و رفاهی: «در سندیکا متحد شو، مبارزه کن!»

ادامه

اتحادیه اروپا, اجتماعی, اسپانیا, اقتصادی, ایتالیا, جنوب اروپا, رومانی, صلح, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, مقاله, همبستگی

مجارستان: تحریم‌ها بیشتر از روسیه به اروپا آسیب می‌زند

وزیر خارجه مجارستان گفت لزومی به بسته‌های تحریمی جدید علیه روسیه وجود ندارد، زیرا تحریم‌های اروپا بیشتر به خودش آسیب می‌زند تا روسیه. به گزارش فارس، وزیر خارجه مجارستان جمعه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی «تاس» روسیه گفت تحریم‌های اروپا علیه روسیه بیشتر از این کشور به اروپا آسیب می‌زند. او با بیان این که ... مجارستان: تحریم‌ها بیشتر از روسیه به اروپا آسیب می‌زند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسلواکی, اقتصادی, اوکراین, بلغارستان, تحریم, تحلیل, ترکیه, روسیه, رومانی, سازمان تجارت جهانی, سازمان ملل, غرب, لهستان, مجارستان

توافق چین و اتحادیه اروپا در مسیر توسعه همکاری‌های تجاری

چین و اتحادیه اروپا در نشستی مشترک با عنوان “اجلاس توسعه و همکاری چین و اتحادیه اروپا درباره مشخصات جغرافیایی” در خصوص برخی راه های کمک گسترش همکاری‌های تجاری بین دو طرف توافق کردند. به گزارش روز شنبه ایرنا، «سونگ جینگ وو» معاون رئیس جمهوری چین گفت: درج منشاء جغرافیایی در محصولاتی صادراتی به اروپا ... توافق چین و اتحادیه اروپا در مسیر توسعه همکاری‌های تجاری

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, محیط زیست