امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

طرح راه اندازی یک برنامه جدید همکاری کشورهای قاره‌های نیم‌کره جنوبی، نمایندگان سازمان جهانی کار، دولت برزیل و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کشورهای قاره‌های جنوبی را در ژنو گرد هم آورد. امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل ... امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

ادامه

آفریقا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اقیانوسیه, برابری اجتماعی, برزیل, تبعیض جنسیتی, خبر, سازمان بین‌المللی کار, عدالت اجتماعی, کار کودکان, کارگری

استثمار کودکِان کار در رژیم ولایی پابرجاست/ چرا شهرداران بابت بهره‌کشی پیمانکاران از کودکان استیضاح نشدند؟!

رییس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی و نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران به کار بردن برخی واژگان و اصطلاحات در مورد کودکان از جمله “کودکان زباله گرد” را مغایر با شان و کرامت انسانی کودک و مایه تاسف و تاثر عنوان کرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استثمار, ایران, تحلیل, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, کارگری, کودکان کار

مارکس: «روز کاری» و مبارزه طبقاتی

همان‌طور که مارکس در سرمایه جلد نخست شرح می‌دهد، مبارزه برای تعیین روزکاری، جنگ داخلی طولانی و پنهان میان سرمایه‌داران و طبقه کارگر بود که بیش از نیم سده به‌درازا کشید.

ادامه

اروپا, استثمار, امریکا, انگلستان, جهان, دیدگاه, سازمان بین‌المللی کار, سرمایه‌داری, کارگری, مارکسیسم, نئولیبرالیسم

پنجمین کنفرانس جنبش جهانی علیه کار کودکان در آفریقای جنوبی

بیش از ۱۰۰۰ نماینده از دولت‌ها، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، آژانس‌های سازمان ملل، جامعه مدنی و سازمان‌های منطقه‌ای در کنفرانس جهانی کار کودک در دوربان، آفریقای جنوبی شرکت کردند.

ادامه

ارژانتین, افریقای جنوبی, برزیل, جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, کارگری, نروژ, هلند

کار کودکان در آمریکا/ حکم‌های بالایِ زندان برای تامین نیروی کار در زندان‌های خصوصی

کمبود نیروی انسانی در ایالات‌متحده به چالشی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است. کارفرمایان مدت‌هاست برای تامین کارگر مورد نیاز خود به استخدام نوجوانان و کودکان زیر سن قانونی روی آورده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, کارگری, کودکان کار, مقاله

کودکان در اموری مثل حمل مواد مخدر، پورنوگرافی، کارهای غیر قانونی به کار گمارده می‌شوند

اگرچه تعداد کودکان کار نسبت به دو دهه گذشته کاهش یافته ولی این پدیده همچنان نگران‌کننده است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

سال ۱۹۹۹، مقاوله‌نامه شماره ۱۸۲ به تصویب جهانی رسید و تمام کودکان کار تحت حمایت قانونی قرار گرفتند. پذیرش استاندارد بین‌المللی کار، یک دستاورد مهم به حساب می‌آید. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد، سال ۲۰۲۱، از سوی سازمان ملل به عنوان سال حذف پدیده کودکان کار معرفی شده است.

 

باید باور کرد که وضعیت کودکان کار در سراسر جهان نگران‌کننده است. در دو دهه گذشته، کشورهای جهان، پیشرفت‌های فراوانی را تجربه کرده‌اند. سال ۲۰۰۰، تعداد کودکان کار سراسر جهان، حدود ۲۴۶ میلیون نفر ارزیابی شد. سال ۲۰۱۶، تعداد آن‌ها به طور چشمگیری کاهش یافت و به عدد ۱۵۲ میلیون نفر رسید. اگرچه تعداد کودکان کار به طور چشمگیری کاهش یافته است ولی وضعیت آن‌ها همچنان نگران‌کننده است. در حال حاضر، شیوع کرونا در جهان عاملی برای توقف پیشرفت و یا حرکت معکوس کشورهای جهان است. گروهی از کودکان جهان با خطرات گوناگونی روبرو هستند. در این لحظه بحرانی، ما باید برای دستیابی به هدف «۸.۷» توسعه پایدار بیش از گذشته تلاش کنیم و پدیده کودکان کار را تا ۵ سال آینده از بین ببریم.

 

حفاظت از کودکان کار در بحران فعلی و ایجاد بهبودهای پایدار در وضعیت آن‌ها، تحت تاثیر تصمیمات مقامات سیاسی کشورهاست. به همین دلیل، انتخاب‌های سیاسی در بحران کنونی از اهمیت فراوانی برخوردار است. برخروداری از حق آموزش رایگان، گروه‌های حامی حقوق کودکان و کار مناسب والدین از عناصر کلیدی برای مبارزه با پدیده کودکان کار است. این عناصر سبب تسریع پیشرفت و انعطاف‌پذیری بیشتر در برابر بحران‌ها می‌شوند.

 

اگرچه مقاوله‌نامه شماره ۱۸۲ از تمامی کودکان کار جهان حمایت می‌کند ولی این بحران جهانی هنوز حل نشده است. اگر بخواهیم دیگر شاهد پدیده کودکان کار نباشیم، تمامی اعضای سازمان بین‌المللی کار باید کنوانسیون شماره ۱۸۲ را اجرا کنند.

 

اگرچه وضعیت کودکان کار در تمامی دنیا مساعد نیست ولی برخی شرایط بدتری را تجربه می‌کنند. ماهیت کار برخی از کودکان کار، سخت و زیان‌آور است و مشکلات جسمی و روحی برای آن‌ها به همراه دارد. متاسفانه کودکان در اموری مثل حمل مواد مخدر، پورنوگرافی، کارهای غیر قانونی به کار گمارده می‌شوند. این کارها، بدترین اشکال کار کودکان هستند.

 

کشورهایی که مقاوله‌نامه ۱۸۲ را پذیرفته‌اند، متعهد به اجرای ماده‌های این کنوانسیون در قوانین و سیاست‌های داخلی خود هستند. آن‌ها متعهد می‌شوند که اقداماتی فوری برای خروج کودکان کار از بدترین کارها انجام دهند. ۲۰ سال از زمان تصویب مقاوله‌نامه شماره ۱۸۲ گذشته است، مشاهدات عینی نشان می‌دهد، تعداد کودکان کار در جهان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

 

تصویب کنوانسیون شماره ۱۳۸ سازمان بین‌المللی کار نیز نقش زیادی در کاهش کودکان کار داشته است. این مقاوله‌نامه حداقل سن کار را مورد ارزیابی قرار داده است. بسیاری از دولت‌های جهان به این موضوع توجه می‌کنند.

۹۰ درصد کودکان کار در کارگاه‌ها کار می‌کنند و خطر تعرض جنسی آن‌ها را تهدید می‌کند

یک فعال حقوق کودکان کار می‌گوید: بسیاری از کودکانی کاری که در چهارراه مشغول به کار هستند، نسبت به کودکان شاغل در کارگاه‌ها آسیب کمتری می‌بینند.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق کودک, فقر, کارگری, گزارش

با پیمانکاران در بکارگیری کودکان در پروژه‌های ساختمانی برخورد شود

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان تهران گفت: باید ضوابط مشخصی برای برخورد با کار کودکان و افرادی که مجوز کار ندارند در نظر گرفته و با این موضوع برخورد شود.

ادامه

ایران, ترکیه, حقوق کودک, خبر, کارگری, کودکان کار