کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر؛ سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های ضد دولتی پرو می‌تواند به عنوان «قتل عام» طبقه‌بندی شود

در حالی که یک نهاد منطقه‌ای حقوق بشر اعلام کرد عملکرد نیروهای امنیتی پرو در جریان اعتراض‌های ضد دولتی می‌تواند به عنوان «قتل عام» طبقه‌بندی شود، رئیس‌جمهوری این کشور اتهام‌های مطرح شده را رد کرد.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر (CIDH) با انتشار گزارشی اعلام کرد نیروهای امنیتی پرو در جریان اعتراض‌های ضد دولتی دسامبر گذشته (آذر- دی) نقض نگران‌کننده حقوق بشر را مرتکب شدند و واکنش در مقابل معترضان می‌تواند به عنوان قتل عام طبقه‌بندی شود.

بر اساس این گزارش، به دنبال اعتراض‌هایی که پس از برکناری پدرو کاستیو رئیس‌جمهوری سابق این کشور آغاز شد، بیش از ۶۰ نفر در درگیری با پلیس کشته شدند.

دینا بلوآرته رئیس‌جمهوری این کشور، گزارش این نهاد منطقه‌ای حقوق بشر در مورد احتمال وجود قتل عام علیه غیر نظامیان را رد کرد و گفت: ما ادعای وجود قتل‌های غیرقانونی و طبقه‌بندی یک قتل عام را رد می‌کنیم.

کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر تاکید کرد که تعداد زیادی از مردم بر اثر تیراندازی کشته و زخمی شدند و اکثریت آن‌ها در مناطق جنوبی ارتفاعات آند در ایاکوچو (Ayacucho) و پونو (Puno) بودند؛ مناطقی که برگزاری انتخابات جدید و استعفای بلوآرته خواسته اصلی معترضان بود.

مارگارت می مکالی (Margarette May Macaulay) رئیس این نهاد حقوق بشر گفت: نقض‌های جدی حقوق بشر وجود داشته که باید با دقت لازم و رویکرد قومی‌نژادی مورد بررسی قرار گیرد.

این کمیسیون از ۱۱ تا ۱۳ ژانویه (۲۱ تا ۲۳ دی) از پرو بازدید کرد و با بستگان قربانیان، مقام‌های دولتی و نمایندگان جامعه مدنی دیدار کرد.

گزارش این کمیسیون پس از انتشار گزارش یک نشریه دیده‌بان حقوق بشر منتشر شد که طبق آن، نیروهای امنیتی پرو مسئول مرگ معترضان هستند.

دادستان کل پرو در ماه ژانویه (دی) تحقیقاتی را علیه بلوآرته به همراه سه تن از وزیرانش به اتهام نسل‌کشی و قتل آغاز کرد

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

«دانیل اورتگا»: شکست در افغانستان پیام روشنی برای آمریکا داشت

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه با بیان اینکه شکست در افغانستان پیام روشنی برای واشنگتن داشت، خطاب به آمریکا گفت: امیدوار است این کشور از تحولات افغانستان که با شکستی مشابه جنگ ۱۹۷۵ ویتنام، از آن خارج شد درس بگیرد و راه تفاهم با سایر کشورهای جهان را دنبال کند.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, تروریسم, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا