تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

کارگران در اول ماه مه صدای خود را برای مطالبات جهانی خود بلند خواهند کرد

روزجهانی کارگر، اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان صدای خود را برای صلح، اشتغال پایدار، حقوق، پایداری و عدالت اجتماعی – اقتصادی و … بلند خواهند کرد تا برابری را برای تمامی مردم برقرار سازند.

 

به گزارش ایلنا به نقل از کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، کارگران سراسر جهان دستاوردهای صنفی ۲۰۰ساله خود را در اولین روز از ماه «می‌» جشن خواهند گرفت. آنها مطالبات خود را برای ایجاد روابط کار مناسب و توسعه اشتغال پایدار، بیان خواهند کرد.

 

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی نهادهای بین‌المللی، حدود ۲۵۰ میلیون فرصت شغلی به دلیل شیوع کرونا در سال گذشته میلادی از بین رفت. همچنین این ویروس مرگبار، ۱۳۰ میلیون فرصت شغلی دیگر را در سال جاری میلادی تهدید می‌کند. کنفدراسیون بین المللی اتحادیه کارگری از دولت‌ها می‌خواهد تا ایجاد اشتغال را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود درنظر بگیرند. تضمین بهبود و اشتغال پایدار باید بر مبنای اساسنامه سازمان بین‌المللی کار باشد. این مولفه‌ها را می‌توان در محورهای «افزایش سرمایه‌گذاری عمومی»، «سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و ایجاد برنامه‌های اشتغال عمومی»، «طرح تشویقی برای این اشتغال پایدار»، «سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش» و «رسمیت بخشیدن به کارهای غیررسمی» خلاصه کرد.

 

اگرچه اشتغال‌زایی خواسته اصلی کارگران و نیروی کار محسوب می‌شود اما مطالبات صنفی آن‌ها در محورهای اصلی «سازماندهی دستمزد و چانه‌زنی درباره آن»، «حمایت اجتماعی»، «برابری برای زنان و تمامی گروه‌هایی که با تبعیض روبرو هستند»، «تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و دسترسی همه به واکسن‌ها و درمان کرونا به صورت رایگان» خلاصه کرد.

 

اگر دستیابی به این مطالبات محقق شود، فقر جای خود را به رفاه همگانی خواهد داد، دموکراسی تقویت و جوامع بر اساس اقتصاد سالم شکوفا خواهند شد. اگر دولت‌ها از این الگو پیروی نکنند، مردم نسبت به آن‌ها بی‌اعتماد می‌شوند.

 

اگر دولت‌ها از این مولفه‌ها چشم‌پوشی کنند به نسل فعلی و آینده خیانت کرده‌اند. اول ماه می، اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان صدای خود را برای صلح، حقوق، پایداری و عدالت اجتماعی – اقتصادی بلند خواهند کرد تا برابری را برای تمامی مردم برقرار سازند.

 

همجنین جنبش مبارزاتی کارگران در اوضاعی سخت و ناخواسته‌ قرار دارد، درعین‌حال مبارزات سندیکایی بین‌المللی با تمرکز بر کل زندگی با قوت و امید جریان دارد. این مبارزات ایمنی و بهداشت در محیط‌های کاری، دسترسی به آب و غذای با کیفیت، دسترسی به آموزش و پرورش رایگان برای فرزندان زحمتکشان، بهداشت و درمان همگانی بدون استثنا برای همه را شامل می‌گردد.

وضعیت معیشت کارگران نگران کننده است

سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس گفت: برخی از کارگران حتی بیمه، قرارداد و درآمد ثابت ندارند. برخی کارخانجات توان پرداخت یا افزایش حقوق کارگران را ندارند از سویی بسیاری از شرکت‌های تولیدی و خدماتی به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم پرداخت حقوق در حال تسویه حساب با کارگران خود هستند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری: «نه» به ثبت اختراعِ واکسن

همه‌گیری کووید-۱۹ اکنون بیش از یک سال است که باعث فاجعه‌ای بزرگ شده است. در این مدّت، در بسیاری از کشورها، میلیون‌ها کارگر گرفتار این بیماری شده‌اند و سلامت، شغل، یا حتّیٰ جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه

امپریالیسم, بیانیه, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سرمایه‌داری, کارگری, همبستگی

فریادی که به جایی نمی‌رسد! … روایتِ شش کارگر که زنده زنده در آتش کارگاهِ مبل‌سازی سوختند

همه مقصرند؛ تمام کسانی که امروز مدعی هستند که «باید جلوگیری می‌شد»، مقصرند چون باید نظارت می‌کردند و نکردند؛ آن‌هایی که نیامدند و بازرسی نکردند، مقصرند؛ حتی آن‌هایی که از وجود چنین کارگاه‌هایی باخبرند اما به مراجع ذیصلاح اطلاع نمی‌دهند نیز مقصرند! نتیجه‌ی این بی‌تفاوتیِ گسترده، جزغاله شدن این کارگران بینواست.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیانیه مشترک پانزده تشکل بمناسبت “اول ماه مه” یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر

گرامی باد “اول ماه مه” (یازده اردیبهشت) ، روز همبستگی بین المللی کارگران جهان ! امسال هم در حالی به استقبال “اول ماه مه” – روز همبستگی بین المللی طبقه کارگر می رویم که بحران جهانی سلامت، زندگی کارگران را تحت الشعاع قرار داده است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, بیانیه, حقوق بشر, زنان, کارگری