خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

وضعیت معیشت کارگران نگران کننده است

سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس گفت: برخی از کارگران حتی بیمه، قرارداد و درآمد ثابت ندارند. برخی کارخانجات توان پرداخت یا افزایش حقوق کارگران را ندارند از سویی بسیاری از شرکت‌های تولیدی و خدماتی به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم پرداخت حقوق در حال تسویه حساب با کارگران خود هستند.

 

اعتمادآنلاین| جبار کوچکی نژاد، سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس با تبریک هفته کارگر به جامعه کارگری، گفت: مشاغل زیادی در کرونا دچار آسیب شدند اما کارگران به ویژه کارگران فصلی و ساختمانی بیشترین آسیب را دیدند البته شرایط نابسامان و بحران‌های اقتصادی هم مشکلات زیادی را برای کارگران ایجاد و مشکلات آنها را دوچندان کرد.

 

به گزارش خانه ملت، سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه کارگران در شرایط بسیار سخت اقتصادی و معیشتی قرار دارند، افزود: برخی از کارگران حتی بیمه، قرارداد و درآمد ثابت ندارند و در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ تولیدکنندگان بخش خصوصی هم دچار مشکل شده‌اند و برخی کارخانجات توان پرداخت یا افزایش حقوق کارگران را ندارند از سویی بسیاری از شرکت‌های تولیدی و خدماتی به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم پرداخت حقوق در حال تسویه حساب با کارگران خود هستند.

 

وی با بیان اینکه دولت باید از منابع در اختیار برای بهبود وضعیت کارگران هزینه کند، گفت: مجلس در تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۰، ۳۰ هزار میلیارد تومان را برای حمایت از تولید پیش‌بینی کرد بنابراین نیاز است دولت بخش عمده این مبلغ را برای حمایت از کارگران هزینه کند.

کارگران در اول ماه مه صدای خود را برای مطالبات جهانی خود بلند خواهند کرد

روزجهانی کارگر، اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان صدای خود را برای صلح، اشتغال پایدار، حقوق، پایداری و عدالت اجتماعی – اقتصادی و … بلند خواهند کرد تا برابری را برای تمامی مردم برقرار سازند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری: «نه» به ثبت اختراعِ واکسن

همه‌گیری کووید-۱۹ اکنون بیش از یک سال است که باعث فاجعه‌ای بزرگ شده است. در این مدّت، در بسیاری از کشورها، میلیون‌ها کارگر گرفتار این بیماری شده‌اند و سلامت، شغل، یا حتّیٰ جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه

امپریالیسم, بیانیه, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سرمایه‌داری, کارگری, همبستگی

فریادی که به جایی نمی‌رسد! … روایتِ شش کارگر که زنده زنده در آتش کارگاهِ مبل‌سازی سوختند

همه مقصرند؛ تمام کسانی که امروز مدعی هستند که «باید جلوگیری می‌شد»، مقصرند چون باید نظارت می‌کردند و نکردند؛ آن‌هایی که نیامدند و بازرسی نکردند، مقصرند؛ حتی آن‌هایی که از وجود چنین کارگاه‌هایی باخبرند اما به مراجع ذیصلاح اطلاع نمی‌دهند نیز مقصرند! نتیجه‌ی این بی‌تفاوتیِ گسترده، جزغاله شدن این کارگران بینواست.

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیانیه مشترک پانزده تشکل بمناسبت “اول ماه مه” یازده اردیبهشت روز جهانی کارگر

گرامی باد “اول ماه مه” (یازده اردیبهشت) ، روز همبستگی بین المللی کارگران جهان ! امسال هم در حالی به استقبال “اول ماه مه” – روز همبستگی بین المللی طبقه کارگر می رویم که بحران جهانی سلامت، زندگی کارگران را تحت الشعاع قرار داده است.

ادامه

ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, بیانیه, حقوق بشر, زنان, کارگری