خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

کارگران؛ با ورود پیمانکارانِ بخش خصوصی به آبفار مخالفیم

علارغم مخالفت شدید کارگران، شرکت آب و فاضلاب قصد دارد همه کارگران خرید خدمتی را تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری درآورده و عناوین شغلی آن‌ها را از قرارداد مستقیم با آبفار به پیمانکاری تغییر دهد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران آبفار کرمان در انتقاد به واگذاری مسئولیت‌شان به پیمانکاران بخش خصوصی تصریح کردند: اخیراً تصمیماتی مبنی بر ورود پیمانکاران بخش خصوصی به آبفار گرفته شده درنتیجه نگرانیم امنیت شغلی و میزان درآمد حداقلی ما در معرض تهدید قرار بگیرد.

 

این کارگران با بیان اینکه هر یک از کارگران با حداقل ۱۵ تا حداکثر ۲۸ سال سابقه کار به صورت قرارداد خرید خدمتی در مجموعه آب و فاضلاب روستایی کرمان مشغول به کار هستند، افزودند: چند وقتی است موضوع برون‌سپاری کارگران خرید خدمتی آبفار مطرح است که اخیر این موضوع قوت گرفته است. در نتیجه علارغم مخالفت شدید کارگران، شرکت آب و فاضلاب قصد دارد همه کارگران خرید خدمتی را تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری درآورده و عناوین شغلی آن‌ها را از قرارداد مستقیم با آبفار به پیمانکاری تغییر دهد.

 

کارگران با بیان اینکه در سال ۹۹که بحث ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی مطرح شد ما ۱۴۰ کارگر را به بهانه اینکه ردیف استخدامی در وزارت نیرو نداریم با حداقل حقوق به حال خودرها کرده و همانند سایر همکارانمان تبدیل وضعیت نمی‌کنند، افزودند: چرا مدیران آب و فاضلاب به وضعیت و امنیت شغلی و سوابق کار کارگران خرید خدمتی توجه نمی‌کنند. باز شدن پای پیمانکاران، وضعیت امنیت شغلی و معیشتی ما کارگران را به طور جدی آسیب‌پذیر خواهد کرد.

 

کارگران خرید خدمتی آبفار کرمان مدعی شدند: یکی از دلایل تضییع حقوق کارگران شانه خالی کردن پیمانکاران از زیر بار مسئولیت است. در سال‌های گذشته به منظور برون‌سپاری بسیاری از کارهایی که قبلا در اختیار آب و فاضلاب بوده به پیمانکاران واگذار شده است. مشکلات هم از همین جا شروع شده و بعد از سال‌ها لاینحل باقی می‌مانند.

 

کارگران با بیان اینکه به هیچ وجه برای تبدیل وضعیت استخدامی خود با پیمانکار کنار نخواهیم آمد، افزودند: بعد از ادغام شرکت آبفار با آبفای، حقوق همکارانمان با افزایش قابل قبولی تغییر پیدا کرد اما ما کارگران خرید خدمتی وضعیت مشخصی نداریم و همچنان با حداقل دریافتی به کار خود ادامه می‌دهیم.

 

این کارگران که مخالف ورود پیمانکاران به مجموعه آب و فاضلاب هستند، در پایان تصریح کردند: مشکلاتِ کارگران با ورود پیمانکار در مجموعه آبفا بسیار زیاد می‌شود. آنها با تغییراتِ سالانه‌ی پیمانکارانِ بخش‌هایِ مختلف وضعیت شغلیِ بی‌ثباتی پیدا خواهند کرد. به علاوه بسیاری از پیمانکاران بدونِ تسویه حساب کامل، کار را واگذار می‌کنند و اگر آب و فاضلاب مسئولیتِ خود را در قبال آن‌ها نپذیرد، دیگر باید قیدِ حق و حقوقِ خود را بزنند و با پیمانکار جدید کنار بیایند.

خواسته‌های ۱۰ بندی کانون مستمری‌بگیران لرستان را اجرا کنید

کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعى استان لرستان با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستار رسیدگی و اجرای خواسته‌های ۱۰ بندی خود شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

شریفی‌مقدم؛ بیش از۵۰ درصد کادر پرستاری کشورمان دچار اختلال‌های روانی هستند

اخبار و گزارش‌هایی که گاهی از اوضاع معیشتی و روحیه پرستاران کشور منتشر می‌شود، ضرورت توجه و رسیدگی فوری به این قشر را بیشتر آشکار می‌سازد؛ در یکی از جدیدترین اخبار، اظهارات دبیرکل خانه پرستار کشور به حدی نگران‌کننده است که باید گفت روحیه پرستاران کشور، نیازمند پرستاری است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

افزایش اعتراضات کارگران آمریکایی در دوران کرونا و وعده‌های دروغین کارفرمایان

اعتراض کارگران آمریکایی در دوران پاندمی کرونا به بیشترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و بی‌رغبتی نیروی کار برای اشتغال را به ارمغان آورده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

قرارداد موقت، اسلام سیاسی و تشکل‌های پوشالی کارگری‌اش

کارگران زیادی با «ایلنا» تماس می‌گیرند و از ما می‌خواهند اخبار مربوط به وضعیتِ کارگاه آن‌ها را پوشش بدهیم. برخی از این کارگران در اولین تماسشان با ما حتی نام خود را هم نمی‌گویند. آن‌ها در طول مدتی که با ما در تماس هستند بارها یادآوری می‌کنند که «اگر کارفرما بفهمد ما خبر را به ... قرارداد موقت، اسلام سیاسی و تشکل‌های پوشالی کارگری‌اش

ادامه

اختلاف طبقاتی, اسلام سیاسی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش