تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

دبیر شورای امنیت روسیه امروز (سه ‌شنبه) گفت که اوکراین در حمله تروریستی مرگبار به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو دست دارد. به گزارش ایسنا، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه در پاسخ به اینکه آیا اوکراین یا داعش مسئول این حمله هستند که ۱۳۷ کشته برجای گذاشت، گفت «البته که اوکراین است». به ... شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

پس از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر غیرالزام آور بودن قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت، سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا تاکید کرد که «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه لازم‌الاجراست.» به گزارش ایرنا، پیتر استانو امروز (سه شنبه) در نشست با خبرنگاران مستقر در بروکسل گفت: ما بر لزوم اجرای ... برخلاف آمریکا، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ شورای امنیت را لازم‌الاجرا اعلام کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل, فلسطین

کارزار توییتری برای آزادی عبدالفتاح سلطانی

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری از شهریور ۱۳۹۰ در زندان به‌ سر می‌برد. در دو هزارمین روز زندانی‌شدن این وکیل مدافع حقوق بشر، کاربران ایرانی شبکه توییتر با راه‌اندازی یک کمپین، خواستار آزادی او شدند.

 

روز پنجشنبه (۱۲ اسفند / ۲ مارس) دو هزارمین روز زندانی‌شدن عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو بنیانگذار “کانون مدافعان حقوق بشر ” است. او ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ بازداشت شده است.

 
این وکیل دادگستری نخست به ۱۸ سال زندان و۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۳ سال زندان کاهش یافت. در نهایت و در پی اعمال ماده ۱۳۴، این حکم به ده سال زندان و دو سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.
مشارکت در تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر و مصاحبه با رسانه‌ها در باره پرونده موکلانش، از جمله اتهام‌های آقای سلطانی بوده است.
آقای سلطانی وکالت تعداد زیادی از پرونده‌های دارای جنبه حقوق بشری، مانند پرونده فعالان سیاسی، دانشجویان و روزنامه‌نگاران را بر عهده داشت.

 
مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی روز چند روز پیش (۲۲ فوریه) در نامه‌ای به وزیر اطلاعات نوشت: «۶ سال از حبس پدرم عبدالفتاح سلطانی می‌گذرد. بدیهی است کمترین حق زندانی درخواست اعاده دادرسی عادلانه است اما متأسفانه پرونده پدرم نخوانده بایگانی می‌شود.»

 

 

دختر عبدالفتاح سلطانی به وزیر اطلاعات نوشته است: «بیش از سه سال از اعمال ماده ۱۸ گذشته و ۴ قاضی نظر داده‌اند حکم اساساً به اعتبار امر مختومه باطل است ولی پرونده در حوزه ریاست قوه قضاییه قفل شده است… پرونده پدرم با اعمال‌نفوذ کارمندان شما مغفول مانده و از اجرای قانون آزادی مشروط و مرخصی جلوگیری می‌شود!»
مائده سلطانی در پایان این نامه گفته است: «اینک از شما به‌عنوان وزیر اطلاعات که یقیناً نمی‌خواهید مسبب اتفاقات ناگوار زندانی باشید درخواست رسیدگی عاجل دارم.»

 
سازمان عفو بین‌الملل در ۲۰۰۰مین روز زندانی‌شدن آقای سلطانی در فراخوانی با هشتگ #۲۰۰۰days کاربران ایرانی و غیر ایرانی توییتر را دعوت کرده بود که در کمپین درخواست آزادی عبدالفتاح سلطانی شرکت کنند. این کمپین از ساعت ۲۰ روز پنجشنبه، دوم مارس شروع شد.
ایرانیان زیادی به این فراخوان عفو بین‌الملل پاسخ مثبت دادند و در پست‌های توییتری با اشاره به کارنامه عبدالفتاح سلطانی به عنوان وکیل مدافع پرونده‌های سیاسی و حقوق‌بشری خواستار آزادی او شدند.

 
برخی توییت‌های کاربران

 
میلاد فدایی اصل در توییت خود نوشته است: «عبدالفتاح سلطانی می‌توانست بی‌غم آزادی، یک وکیل با درآمد چند ده میلیونی باشد تا یک زندانی با دو هزار روز حبس.» این کاربر در توییت دیگری گفته است: «زحمات عبدالفتاح سلطانی به سال‌های بعد از ۸۸ محدود نیست، او از سال‌ها قبل کلاس‌های آشنایی با حقوق متهم برگزار می‌کرد.»

 
ژیلا بنی‌تعقوب، روزنامه‌نگار ایرانی نوشت: «عبدالفتاح سلطانی زمانی دفاع از شهروندان بهایی را برعهده گرفت که برای خیلی‌ها (واقعا خیلی‌ها) حتی آوردن نام واژه بهایی تابو بود.»

 

فرنوش امیرشاهی، روزنامه‌نگار دیگر ایرانی نوشته است: «هر روزنامه‌نگاری که احضار یا بازداشت شد، دلش به حضور عبدالفتاح سلطانی گرم بوده، حالا خودش بدون پشت‌گرمی، روزهای حبسش را می‌گذرونه.»

 
رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار، در توییت‌اش نوشت: «خاطرات زندانی‌ها را بخوانید، خاطرات روزنامه‌نگاران، همه جا سخن از شرافت حرفه‌ای و همدلی و انسانیت عبدالفتاح سلطانی ست.»

 
یکی از کاربران ایرانی با نام “ِورخاوینسکیِ پدر” در پست توییتری خود نوشت: «یکی از اتهامات علیه عبدالفتاح سلطانی، شرکت در تاسیس “کانون مدافعان حقوق بشر ایران” هست. بهترین توضیح از وضعیت کشور همین جمله‌س»

 

بردیا موسوی، کاربر دیگری درباره این وکیل دادگستری نوشت: «عبدالفتاح سلطانی، در قلبم نماد وجدان و انسان آزاده‌ای است که تا ابد فراموش نمی‌شود. او را آزاد کنید.»

 
کاربر دیگری به نام “مستر ولف” می‌گوید: «کسی که با اتهام سیاسی مواجه شده باشه می‌دونه پیداکردن وکیلی که حاضر باشه ازش دفاع کنه چقدر سخته. هرکسی نمی‌تونه عبدالفتاح سلطانی باشه.»

 
مسعود باستانی، روزنامه‌نگار، که خودش در سال‌های اخیر زندانی بوده نوشته است: «چند وقتی از دوران همبندی با دوستان بهایی گذشت و بعد تابوی ذهنی‌ام شکست. اول پرسیدم: وکیل شما کیست؟ گفتند: عبدالفتاح سلطانی»

 

کاربری به نام “کسری” می‌گوید: «سلطانی حق بسیاری بر گردن ما دارد اما سوال اینست که اگر برگردن ما حق نداشت باز حاضر بودیم از حق انسانی و قانونی او دفاع کنیم؟»

 
حسین باستانی، روزنامه‌نگار، در تشریح ظلمی که در حق عبدالفتاح سلطانی شده دو گزاره خبری را با هم مقایسه کرده است: گزاره اول: «دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، امروز: یکی از بزرگترین قاچاقچیان کشور که پارسال دستگیر شد و حکم اعدام دارد با قرار وثیقه آزاد شده.» / و گزاره دوم: دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری، هفته پیش: پدرم در ۶ سال گذشته فقط یک بار از حق مرخصی استفاده کرده است.»

 
عباس تهماسب‌زاده در توییت خود نوشته است: «از معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی هم یاد کنیم که بدون توجه به گرایش سیاسی و عقیدتی زندانیان و خانواده‌هایشان یاورشان است.»

 
مریم شفیعی‌پور، فعال دانشجویی محروم از تحصیل که مدتی زندانی شده بود، گفته است: «تو١٠ سال گذشته زندگی‌ا‌م به انحای مختلف مورد لطف این زوجِ عشق بودم. بهشون مدیونم. فکر کنم انسانیت هم بهشون مدیونه، چون بی‌محابا براش جنگیدند.»

 

ساجده عرب‌سرخی، روزنامه‌نگار، که تابستان سال ۹۴ پس از گذراندن حکم یک سال زندان خود آزاد شد، درباره آقای سلطانی نوشته است: «موکلینش یکی یکی دارن آزاد میشن اما انتهای ١٣ سال حکم خودش هنوز دیده نمیشه.»

 
حسین ترکاشوند می‌گوید: «از حجم نفرت بازجوها از عبدالفتاح سلطانی می‌شد فهمید چقدر مسیر رو درست رفته و چقدر تاثیرگذار بوده. این وکیل شریف افتخار ایرانیان است.»

 
رحیم رشیدی، زندانی سیاسی سابق، نیز نوشته است: «وقتی به سوال‌های غیرقانونی بازجو جواب نمی‌دادم بهم می‌گفت: “چیه؟ کلاس حقوق متهم سلطانی رو رفتی؟” سلطانی به گردن ما خیلی از ما حق دارد.»

صدای آلمان

چکیده خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته دوم اسفند ماه

“کارگران حق دارند در دفاع از منافع خود ، در هر عمل مشترک اعم از اعتصاب ، تظاهرات یا دیگر فعالیت‌های سندیکایی شرکت کنند . کارفرمایان یا مقامات دولتی تحت هیچ شرایطی حق ندارند فعالیت‌های سندیکایی کارگران یا آرا و اعتقادات شخصی‌ آنان را عنوان دستاویزی برای تبعیض در استخدام ، شرایط استخدام و دستمزد ... چکیده خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته دوم اسفند ماه

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گزارش

سر انجام با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه، اعتصاب ۴ هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز پایان یافت

کارگران این واحد صنعتی با اعلام این خبر گفتند: سرانجام عصر روز گذشته چهار شنبه ( ۱۱اسفند ماه) کارگران این واحد تولیدی با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه خود به اعتراض ۱۹روزه خود خاتمه دادند و در نتیجه فعالیت کارخانه ملی صنعتی فولاد اهواز از سرگرفته شد.   این کارگران که دستمزد آبان، آذر ... سر انجام با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه، اعتصاب ۴ هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز پایان یافت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران معدن کرومیت اسفندقه مقابل ساختمان استانداری کرمان

کارگران معدن کرومیت اسفندقه که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از شهر کرمان مشغول کارند با اعلام این خبر به ایلنا گفتند: صبح امروز چهارشنبه ( ۱۱ اسفند ماه) حدود۵۰ نفر از مجموع همکاران آن‌ها در اعتراض به مطالبات مزدی معوقه با سفر به کرمان مقابل ساختمان استانداری تجمع صنفی برپا کردند.   این کارگران افزودند: ... تجمع کارگران معدن کرومیت اسفندقه مقابل ساختمان استانداری کرمان

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

اپیدمی مرگ در میان کارگران!

«قرار بود تا چند ماه دیگر عروسی کند و برود سر خانه و زندگی‌اش اما عشق و علاقه‌اش به کار و نجات جان مردم، عاقبت کار دستش داد. ۳۰ دی ۹۵ هم با همین علاقه و البته بر حسب وظیفه رفت تا آتش گر گرفته غول پیر جمهوری، «پلاسکو»، را خاموش کند که آتش جانش ... اپیدمی مرگ در میان کارگران!

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری