حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

چکیده خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته دوم اسفند ماه

“کارگران حق دارند در دفاع از منافع خود ، در هر عمل مشترک اعم از اعتصاب ، تظاهرات یا دیگر فعالیت‌های سندیکایی شرکت کنند . کارفرمایان یا مقامات دولتی تحت هیچ شرایطی حق ندارند فعالیت‌های سندیکایی کارگران یا آرا و اعتقادات شخصی‌ آنان را عنوان دستاویزی برای تبعیض در استخدام ، شرایط استخدام و دستمزد به کار گیرند ، یا آن را وسیله اخرج یا اعمال جریمه بکار برند.”

“منشور جهانی حقوق سندیکایی؛مصوب فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری- ماده ۱ حقوق کارگران”

 

 

حداقل دستمزد کارگران و هزینه زندگی

 

دوازدهم اسفند ماه- آخرین گزارش مرکز آمار ایران از هزینه درآمد خانوارها در سال ۹۴ نشان می‌دهد فاصله بین هزینه زندگی و حداقل دستمزد فاصله‌ای عمیق است که به این آسانی پر نخواهد شد.هزینه سالانه یک خانوار شهری حداقل ۲۷۶میلیون و ۵۱۶ هزار ریال و در مقابل مجموع حداقل دستمزد یک کارگر۹۷ میلیون و ۴۴۰ هزار ریال برآورد می‌شود و به عبارتی هزینه زندگی[حداقل ] ۲,۷۴ برابر میزان دریافتی وی است.

 

 

طراح برنامه آزاد سازی مزد٬ مسئول اجرایی جلسات شورای عالی کار شد

 

دوازدهم اسفند ماه-‌باحکم وزیر کار،حسن هفده تن به عنوان مسئول وپشتیبان اجرایی جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل مزد سال ۱۳۹۶ منصوب شد. دراین حکم وظیفه مسئول اجرایی جلسات شورای عالی کار از جمله توجه به:”بهره وری نیروی کاروسودکارفرمایان، شرایط کسب و کاروسطوح اشتغال” ذکر شده است.

 

 

ساختار طبقاتی جامعه و حقوق کارگران

 

دوازدهم اسفند ماه‌-در این ساختار طبقاتی جامعه ما، بخش قابل توجهی از خانوارها امروز زیر خط فقر هستند و با توجه به سبد هزینه خاص آنها، کاهش سرعت نرخ تورم اثر محسوسی روی سبد هزینه و دست آخر سفره آنها نخواهد داشت.کاهش نرخ تورم- حتی به فرض صحت آمار- به معنی ارزانی کالا و خدمات[ برای کارگران] نیست.

 

 

حقوق مدیران و مزد کارگران

 

دوازدهم اسفند ماه‌-مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی با مصوبه‌ای افزایش ۶۰ درصدی حقوق مدیران را تایید و” قانونی” نمود. در همین حال ٬سخنگوی دولت پیش از تعیین مزد در شورای عالی کار از احتمال افزایش ۱۰ درصدی مزد کارگران بر اساس تک رقمی شدن نرخ تورم خبر داد.

 

 

ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها٬دولت و سیاست آزاد سازی مزد

 

دوازدهم اسفند ماه‌-در ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها٬ شورای شهر تهران با افزایش ۱۵ درصدی بهای وسائط حمل و نقل عمومی برای سال آینده موافقت کرد٬ وهمزمان دولت بر تک رقمی شدن نرخ تورم انگشت گذاشته و ادامه افزایش نرخ اقلام مصرفی را انکار می کند.دولت سیاست جلوگیری ازافزایش میزان دستمزد کارگران را به پیش می برید.

 

 

معیارهای تعیین دستمزد وملاک دولت

 

دوازدهم اسفند ماه- نوبخت سخنگوی دولت با تاکید گفته‌، که ملاک دولت در تعیین دستمزد صرفا تورم است. این اظهار نظر صرفا یک تفسیر خاص، سطحی، مداخله گرایانه و دولتی از ماده ۴۱ قانون کار است. قانونگذار در ماده ۴۱قانون کار طی دو بند معیارهای تعیین دستمزد را بسیار شفاف و صریح روشن کرده است.

 

 

تاثیر تورم بر خانوارهای کارگری

 

دوازدهم اسفند ماه-‌می‌توان گفت در موارد معینی آمارها پنهان یا دستکاری می‌شوند یا اساسا منتشر نمی‌شوند و در مواردی هم فرمایشی تهیه می‌شوند.تاثیر تورم بر خانوارهای دارای ساختار بودجه‌ای گوناگون هم یکسان نیست. مثلا تورم برای خانواده‌هایی که درآمد آنها به نسبت تورم افزایش نمی‌یابد یعنی اکثریت نیروی کار به شکل گرانی کالا و خدمات و کاهش قدرت خرید، احساس می‌شود.به همین دلیل است که گفته می‌شود تورم ثروتمندان را ثروتمندتر و حقوق‌بگیران را فقیر‌تر می‌کند.

 

 

لایحه اصلاح قانون کار٬مزایای مزدی و حق بازنشستگی

 

دوازدهم اسفند ماه-‌ره‌آورد لایحه به اصطلاح قانون کار چیزی جز مخدوش نمودن و ظالمانه شدن شرایط کار و روابط کار نیست. لایحه مذکور راجع به مسائل مهم و حیاتی همچون اخراج کارگران، نحوه انعقاد و فسخ قراردادهای کار، تعیین شرایط کار و محاسبه و پرداخت دیگر مزایای مزدی و برخورداری از بازنشستگی صحبت و همه جا به زیان نیروی کار مانع ایجاد کرده است.

 

 

سقف معافیت مالیاتی و حداقل دستمزد کارگران

 

دوازدهم اسفند ماه- برآورد برای حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۶ حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است…در مورد سقف معافیت مالیاتی؛ مالیات، توزیع مجدد درآمد است. یعنی از کسانی که ثروتمندتر هستند بگیریم و به کسانی که دستشان به دهنشان نمی‌رسد، بدهیم. نمی‌شود از کسی که ندارد، بگیریم.

 

 

پایان موقت اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

 

دوازدهم اسفند ماه – کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز٬ با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه خود به اعتراض ۱۹روزه خود خاتمه دادند. در حال حاضر آن‌ها غیر از یک ماه معوقات مزدی مربوط به بهمن ماه، بابت بخشی از حق بیمه و سنوات سالهای گذشته نیز از کارفرما طلبکارند.

 

 

اصلاحیه قانون کار و دستمزد کارگران

 

دوازدهم اسفند ماه- تبصره‌های ماده ۴۱ در اصلاحیه قانون کار حذف شده و شرایط اقتصادی را گنجانده‌اند درحالی‌که قانون‌گذار دو آیتم برای ماده ۴۱ قانون کار در نظر گرفته همه شرایط را در آن سنجیده است. سال‌هاست وزارت کار بند دو ماده ۴۱ را که سبد معیشت خانوار است نادیده می‌گیرد.

 

 

لایحه اصلاح قانون کار خدمت دولت به کارفرمایان

 

دوازدهم اسفند ماه – تمام مواد اصلاحی در لایحه دولت برای قانون کار در جهت خواست کارفرمایان است.اعلام کرده اند٬ می‌خواهند فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی حاشیه‌ سود هرچه جذاب‌تری داشته‌ باشد، اصلاح قانون کار با این هدف تهیه و تنظیم شده است .

 

 

حداقل دستمزد کارگران و برنامه دولت

 

دوازدهم اسفند ماه -امروز با ۸۱۲ هزار تومان نمی‌شود تا ۸ روز زندگی کرد چه برسد به ۳۰ روز و همین موضوع باعث می‌شود تا کارگران چند شغله شوند.

 

 

خواسته کارگران نساجی بروجرد

 

دوازدهم اسفند ماه- دست‌کم ۳۰۰ نفر از کارگران تعدیل شده[اخراج شده] نساجی بروجرد٬در سرگردانی بسرمی برند.این کارگران قرار بود مهرماه سال ۹۵ دوباره به سرکار بازگردند.خواسته کارگران تعدیل شده [اخراج شده] نساجی بروجرد بازگشت به کار سابق تا رسیدن به شرایط قانونی ترک کار و بازنشستگی است.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان آبیک

 

یازدهم اسفند ماه -کارگران کارخانه سیمان آبیک در اعتراض به عدم دریافت کامل عیدی و پاداش آخر سال در محوطه این واحد تولیدی تجمع کرده و خواستار پرداخت کلیه مطالبات خود پیش از آغاز سال نو شدند.

 

 

اعتصاب کارگران پالایشگاه بنزین مهر

 

یازدهم اسفند ماه- جمعی از کارگران پالایشگاه بنزین شهرستان مهر در فارس٬ در اعتراض به عدم دریافت دستمزد ۵ ماه گذشته خود اعتصاب کردند.کارگران خواستار دریافت معوقات مزدی خود هستند.

 

 

اعتراض کسبه خرد پلاسکو

 

یازدهم اسفند ماه-‌برخی کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو هم اکنون به جانمایی واحدهایشان در مجتمع تجاری نور اعتراض دارند و بعضا به همین دلیل نمی خواهند در نور مستقر شوند.امکانات و واحدهای واگذارشده برای جانمایی کسبه ساختمان پلاسکو در مجتمع تجاری نور متناسب با منافع کسبه پلاسکو و اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان نیست.

 

 

فقرکارگران وافزایش سقف حقوق مدیران!

 

یازدهم اسفند ماه-‌مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده بند‌های مختلفی را به تصویب رساندند،مهم‌ترین بند‌های مصوب مربوط به سقف حقوق‌ها بود که …سقف حقوق ماهانه مدیران دولتی ۲۰ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان تعیین شد.حقوق و دستمزد مقامات و کارکنان و دستگاه‌های اجرایی افزایش یافته و بر این اساس مدیران هم می‌توانند تا ۶۰ درصد بالاتر از سقف تعیین شده برای حقوق و دستمزد مقامات و دستگاه‌های اجرایی حقوق دریافت کنند.

 

 

برآورد ستاد مزد و مدعیات وزیر کار

 

یازدهم اسفند ماه‌-وزیر کار در همایش برجام، با نگاهی به آنچه در سال‌های گذشته در رابطه با قدرت خرید مردم رخ داده، خبر می‌دهد که در سه سال اخیر، دستمزد بر تورم پیشی گرفته است. این در حالی است که شورای عالی مزد در برآورد خود اعلام کرده؛ میان حداقل مزد با حداقل معیشت فاصله‌‌ای بیشتر از ٣٠٠ درصد وجود دارد که ناشی از عدم اجرای قانون کار در فاصله سال‌های ١٣۶٩ تا به امروز است.

 

 

اعتراض کارگران مجتمع پرورش میگو مند دشتی

 

یازدهم اسفند ماه- کارگران مجتمع پرورش میگوی مند دشتی٬ واقع در استان بوشهر خواهان دریافت مزد معوقه خود و برخورداری از حق بیمه شدند.مشکلات پرورش دهندگان میگو مند دشتی منجر به بیکاری کارگران شده است.

 

 

تجمع کارگران معدن کرومیت اسفندقه

 

یازدهم اسفند ماه-‌کارگران معدن کرمیت اسفندقه،در اعتراض به معوقات مزدی وبیمه‌ای خود مقابل ساختمان استانداری کرمان تجمع کردند.کارگران می گویند:بیش از ۲۳۰ کارگر هستیم که دست کم چهارماه است مزد پرداخت نشده طلبکاریم. تعداد ۱۰۰ نفر از کارگران این معدن که ازچند سال قبل امکان بازنشسته شدن را دارند به دلیل مشکلاتی که در پرداخت بیمه آنان به تامین اجتماعی به وجود آمده نمی‌توانند بازنشسته شوند.

 

 

اعتراض پرستاران بیمارستان‌های مشهد

 

یازدهم اسفند ماه -رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اعتبار برای دارو و تجهیزات نداریم و در اتاق عمل‌ها با مشکل مواجه‌ایم.تمام دانشگاه‌ها کارانه‌های پرستاران را پرداخت نکرده‌اند. یک سال است که در استان خراسان رضوی کارانه‌های پرستاران و پزشکان پرداخت نشده است.دولت هم پول ندارد و بیمه‌ها هم یکسال هست که مبلغی پرداخت نکرده‌اند.پرستاران و انترن‌های بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواهان دریافت حقوق خود هستند.

 

 

خصوصی سازی و انعطاف در بازار کار

 

یازدهم اسفند ماه -درجلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام شد: واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام به بخش‌خصوصی برای دولت یک ضرورت اساسی است.به این منظور و برای تقویت انگیزه بخش‌خصوصی٬ مقررات دست و پا گیر حذف شده و لازم است در بازار کار انعطاف وجود داشته باشد٬ تا کارفرما نسبت به سود خود اطمینان حاصل نماید.

 

 

جلسات تعیین مزد شورای عالی کار

 

یازدهم اسفند ماه‌-در آستانه برگزاری جلسات تعیین مزد سال ۹۶ شورای عالی کار، گروهی از فعالان صنفی فلز کار ومکانیک از موضع اخیر سخنگوی دولت در خصوص احتمال افزایش دستمزد سال آینده کارگران براساس تورم تک رقمی انتقاد کردند.

 

 

معلمان حق‌التدریسی‌ و خواست پرداخت معوقات مزدی

 

یازدهم اسفند ماه‌-چند ماه مزد و مزایای شغلی معلمان حق‌التدریسی‌ سراسر کشور پرداخت نشده است.اگر معوقات نیروهای حق التدریس پرداخت نشود، به دیون رفته و دیگر قابل پرداخت نمی‌شود.وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت:به دلیل کمبود منابع، اولویت دولت پرداخت حقوق کارکنان[ رسمی و نه معلمان حق‌التدریسی‌] است.

 

 

ادامه مبارزه کارکنان شرکتی مخابرات

 

یازدهم اسفند ماه- در تجمع سوم اسفند نمایندگان مجلس وعده دادند که ظرف ده روز اقدامات مثبتی صورت خواهد گرفت اما اکنون بیش از یک هفته گذشته و هنوز هیچ اقدامی در جهت برآورده شدن مطالبات معترضان انجام نشده‌است. کارگران مخابرات که از ساختار تبعیض‌آمیز این وزارتخانه و تفاوت آشکار میان دریافتی‌های پرسنل رسمی و شرکتی به ستوه آمده‌اند، می‌گویند اگر قرار باشد وعده‌ها محقق نشود باز هم اعتراض می‌کنیم .

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه شیشه قزوین

 

یازدهم اسفند ماه- دست‌کم طی یکسال گذشته کارفرمای شیشه قزوین به بهانه شرایط بد اقتصادی، حقوق وعیدی کارگران را با تاخیر پرداخت کرده است. به همین دلیل کارگران این واحد صنعتی مدام در حال اعتراض هستند و صبح روز۱۱ اسفند ماه در ادامه اعتراضات نیز گروهی از آنان مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کرده‌اند.

 

 

مطالبات کارگران سهام دار تعاونی مسافربری

 

یازدهم اسفند ماه – ۱۲۶۴ نفر از کارگران سهام دار تعاونی مسافربری شماره یک که بین سالهای ۸۱ تا ۸۸ بیکار شده‌اند هنوز موفق به دریافت بخش زیادی ازمطالبات خود نشده‌اند. از مجموع سهامی که از ابتدای تاسیس این تعاونی در سال ۵۹ به آنها واگذار شده تاکنون هیچ گونه سود واقعی به آن‌ها پرداخت نشده است و مدیریت تعاونی در خصوص گزارش سالانه و توزیع سود سهام شفاف عمل نکرده است.

 

 

اعتصاب کارگران خدماتی شهرداری منطقه ۴ اهواز

 

یازدهم اسفند ماه- صبح روز ۱۱ اسفند ماه کارگران خدماتی شهرداری منطقه ۴اهواز در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود دست از کار کشیده و تجمع کرده‌اند. مجموع کارگران پیمانکاری شاغل در مجموعه شهرداری اهواز سال‌ها است که با عدم دریافت به موقع معوقات مزدی رو برو هستند.

 

 

مطالبت مزدی پرداخت نشده معدن چیان طبس

 

یازدهم اسفند ماه- به دنبال تجمع اعتراضی چهار روز گذشته کارگران معدن زغال سنگ نگین طبس روز۱۰ اسفند ماه کارفرما یک ماه از مطالبات ۳ ماهه آنان را پرداخت کرده وبدین ترتیب کارگران موقتا به اجتماع صنفی خود خاتمه دادند. کارفرما متعهد شده است تا در فرصت باقیمانده از سال جاری مطالبات مزدی برزمین مانده کارگران را به همراه عیدی وپاداش پایان سال پرداخت کند.

 

 

وضعیت کارگران صنف خیاطی و تولیدی شلوار جین

 

دهم اسفند ماه -حقوق کارگران این صنف ماهانه، هفته‌ای و سری دوزی است و قاعده معینی ندارد. به طور میانگین زنان ۶۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان (۶ میلیون تا هشت میلیون ریال) و مردان یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان (۱۰ میلیون تا ۱۳ میلیون ریال) برحسب مهارت در کار دریافت می‌کنند و در مواقعی نیز دستمزدها به شکل درصدی پرداخت می‌شود. ساعت کاری نامتعارف است. ساعت کاری از هشت صبح تا هفت بعدازظهر ادامه دارد. البته بعضی روزها تا ساعت هشت شب نیز کار… اما اضافه کاری تعلق نمی‌گیرد

 

 

سیاست فریبکارانه در خصوص لایحه اصلاح قانون کار

 

دهم اسفند ماه-‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت؛ تصمیم بازگرداندن لایحه احتمالا در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده؛ ولی تاکنون هیچ درخواستی از جانب دولت برای استرداد لایحه نیامده، حتی هیچ تماس کتبی یا شفاهی در این رابطه با کمیسیون اجتماعی مجلس برقرار نشده است.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه کک سازی پاسکو

 

دهم اسفند ماه- گروهی از کارگران کارخانه کک سازی پاسکو در زرند استان کرمان بیش از ۵ ماه حقوق دریافت نکرده اند. هفته گذشته چهار نماینده کارگران این واحد به دلیل سازماندهی اعتراض ، بدون پرداخت حقوق اخراج شدند.

 

 

تجمع کارگران شرکت کرمان تسطیح

 

دهم اسفند ماه – کارگران شرکت کرمان تسطیح فعال در طرح‌های اداره راهداری بم، در اعتراض به پرداخت نشدن ۴ماه دستمزد خود٬ مقابل فرمانداری شهرستان بم تجمع کردند.کارگران فاقد قرارداد رسمی بوده و از حق بیمه محروم هستند.

 

 

تجمع گروهی از رانندگان شرکت واحد

 

دهم اسفند ماه‌-منبع خبر سایت سندیکای کارگران شرکت واحد:” کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بار دیگر… (سه‌شنبه دهم اسفند) در اعتراض به بی‌توجهی به مشکلات تعاونی مسکن این شرکت مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تهران تجمع کردند.”

 

 

مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش

 

دهم اسفند ماه- کسانی که در تشکیلات اداری کشور استخدام شده‌اند و بعد از ۳۰ سال که بازنشسته می‌شوند، طبق مقررات، این افراد پاداش پایان خدمت می‌گیرند و به ازای ۳۰ سال که کار کردند ۳۰ روز پاداش می‌گیرند. همه ساله ۴۰ هزار از شاغلان آموزش و پرورش بعد از ۳۰ سال بازنشسته می‌شوند،این افراد بعد از این همه سال، مستحق گرفتن پاداش هستند و هرچه سریعتر این پاداش باید به آنها داده شود.

 

 

اعتصاب کارگران منطقه ۳ شهرداری اهواز

 

دهم اسفند ماه – روز ۱۰ اسفند ماه کارگران منطقه ۳ شهرداری اهواز که چندین ماه است معوقات مزدی خود را دریافت نکرده اندد مقابل ساختمان شهرداری منطقه سه تجمع اعتراضی بر پا کردند.

 

 

تجمع دو هزار بازنشسته لشگری و کشوری

 

دهم اسفند ماه- روز دهم اسفند ماه بیش از دو هزار بازنشسته لشگری و کشوری از سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. در این تجمع اعتراضی تعداد زیادی از معلمان بازنشسته هم حضور داشتند که خواستار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین و یکسان سازی مستمری ارگان‌ها شدند. این بازنشستگان در عین حال خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شدند.

 

 

اعتصاب بخشی از کارگران کارخانه ملی فولاد اهواز

 

دهم اسفند ماه- ۶۰۰ کارگر به نمایندگی از سوی مجموع ۴هزار کارگر شاغل در این کارخانه صبح روز۱۰ اسفند ماه در هیجدهمین روز از اعتراض صنفی خود برای پیگری معوقات مزدی و نامشخص بودن وضعیت کارخانه در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند. تا این لحظه کارگران ۴ تا ۵ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده طلبکارند در عین حال پرداخت مطالبات سنواتی هر یک از کارگران که بالغ بر ۵ تا ۶ میلیون تومان می‌شود چندین سال است به تاخیر افتاده است.

 

 

مطالبات کارگران کارخانه نوظهور

 

دهم اسفند ماه- کارگران این کارخانه در شب عید چند برج حقوق معوقه دارند و حق بیمه آنها هم واریز نشده است. کارفرما باید برای بازنشستگی کارگران مشمول بازنشستگی کارهای سخت و زیان آور هزینه‌ای معادل چهار درصد حق بیمه‌ اضافی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند که هنوز پرداخت نکرده است.

 

 

خواست کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد

 

دهم اسفند ماه- تعدادی از کارگران ساختمانی که متقاضی بیمه می‌باشند بیش از ۳ الی ۴ سال در لیست انتظار بیمه کارگران ساختمانی هستند و هنوز بیمه نشده‌اند.کارگران ساختمانی به علت سخت و زیان آور بودن کارشان خواهان کاهش زمان بازنشستگی، برخورداری از همه‌ٔ مزایای بیمه تامین اجتماعی همانند بیمه‌شدگان در کشور و پرداخت غرامت دستمزد ایام بیکاری و بیماری هستند.

 

 

ترفندی برای جلوگیری از افزایش دستمزد

 

دهم اسفند ماه- در جلسه شب۹ اسفند ماه ستاد مزد، سبد معاش، بسیار حداقلی بسته شده و با واقعیت‌های عینی معیشت تطابق صد درصدی ندارد؛ برای نمونه اقلام بسیاری حذف شده و حداقل قیمت‌های بازار در نظر گرفته شده است.

 

 

اعتراض پرسنل درمانی در استان گیلان

 

دهم اسفند ماه- کارکنان شاغل در بیمارستانها و مراکز درمانی علوم پزشکی گیلان حدود یکسال است که مزایای مزدی دریافت نکرده‌اند و فقط دستمزد پایه خود را دریافت کرده‌اند. این پرسنل درمانی که به صورت رسمی، قرار دادی وپیمانی در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشغول کارند، بیش از یکسال است اضافه کار، کارانه، تعطیل کاری، جمعه کاری و… دریافت نکرده‌اند.

 

 

اعتراض کارگران معدن آق‌دربند سرخس

 

دهم اسفند ماه- ازفروردین ماه تا به امروز، حقوق ۱۴۴ کارگر معدن زغال‌سنگ آق دربند سرخس پرداخت نشده است و دو هفته پیش حقوق اسفندماه سال ۹۴ کارگران معدن پرداخت‌شده و معوقه‌های آن‌ها در سال ۹۴ تسویه شده است.

 

 

ورزان کشور مطالبه به‌

 

نهم اسفند ماه – منبع خبر هرانا:”حدود ۵۰ پرسنل بهورز از شهرها و استان‌های مختلف کشور از جمله شوشتر، کرمانشاه، مازندران، ارومیه، اردبیل، زنجان، اراک، کاشان، تهران، اهواز، یاسوج، شهریار و لرستان در تاریخ‌های یکشنبه هشتم و دوشنبه نهم اسفندماه و روز جاری در مقابل وزارت بهداشت با درخواست رسیدگی به وضعیت شغلی‌شان دست به تجمع اعتراضی زدند.”

 

 

حداقل هزینه زندگی ماهانه یک‌ خانوار کارگری

 

نهم اسفند ماه-‌اعضای کارگروه مزد سال ۹۶ در آخرین جلسه خود به اتفاق آرا حداقل هزینه زندگی ماهانه یک خانوار متوسط را عدد ۲ میلیون و چهارصد و ۸۹ هزار تومان اعلام کردند.جلسات ستاد ویژه مزد ۹۶ پایان یافته قلمداد می‌شود و از این پس ادامه مذاکرات مزدی در جلسات شورای‌عالی کار دنبال خواهد شد.

 

 

حقوق کارگران و کسبه خرد پلاسکو

 

نهم اسفند ماه-‌بیش از ۴۰ روز از آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکومی‌گذرد اما کسبه آسیب‌دیده[ و کارگران] آن همچنان با مشکلاتشان دست و پنجه نرم می‌کنند. بر اساس آخرین اطلاعات، جانمایی آنها هنوز در مجتمع تجاری نور در پی اعتراض برخی از کسبه پلاسکو ادامه دارد.صاحبان سرقفلی آسیب‌دیده تا چهار ماه در مجتمع نور اسکان داده می‌شوند و پس از آن به ازای هر متر مغازه ۴۵ هزار تومان اجاره‌بها پرداخت می‌کنند که این امر با اعتراض کارگران و کسبه خرد پلاسکو روبرو شده است.

 

 

برنامه‌های دولت و رشد نرخ بیکاری جوانان

 

نهم اسفند ماه- نرخ بیکاری در دو فصل اول سال‌جاری به ترتیب ۱۲,۲ و ۱۲,۷ برآورد شده است.در تابستان سال جاری، نرخ بیکاری در جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال ۳۰,۲ درصد و در جوانان۱۵ تا ۲۹ سال ۲۶,۷ درصد بوده است.به عبارت دیگر بخش بزرگی از نرخ بیکاری بر گرده جوانان است. بازار کار[ برنامه‌های دولت] در ایجاد شغل برای خصوصا نسل جوان ناتوان بوده است.

 

 

خانوار‌های کارگری ؛ زندگی زیر خط فقر و فلاکت

 

نهم اسفند ماه-[ کمیته امداد خمینی] آگاهی و اطلاعاتی در زمینه تفاوت خط فقر و فلاکت ندارد یا برایشان روشن نشده که این خط اعلامی‌شان، خط فلاکت است؛ نه خط فقر و این دو با یکدیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند.نکته واضح و مبرهن این است که آمار اعلامی، خط فقر نیست بلکه خط سیه‌روزی و فلاکت است. درآمد زیر سه میلیون تومانی خط فقر محسوب می‌شود، درآمد ۸۰۰ هزار تومانی فاصله‌ای تا بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی ندارد.

 

 

دستمزد کارگران و هزینه‌های زندگی

 

نهم اسفند ماه-‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعتراف کرد :” در مورد دستمزد کارگران اعتقاد دارم که حداقل مزدی که تا کنون تعیین شده، بسیار پایین است و این دستمزد در کلان‌شهرها، هزینه ایاب و ذهاب کارگران هم نمی‌شود.”

 

 

نابودی امنیت شغلی کارگران شرکت های تولید دارو

 

نهم اسفند ماه-‌نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت :حدود یک سال است که طلب دو هزار میلیارد تومانی شرکت های دارویی و همچنین طلب شرکت های تجهیزات پزشکی نه تنها پرداخت نشده بلکه طلب شرکت های دارویی و تجهیزات همچنان در حال افزایش بوده و این شرکت‌ها توان تامین مواد اولیه و پرداخت دستمزدها را ندارند.

 

 

تومار اعتراضی فرهنگیان

 

نهم اسفند ماه – معلمان در سراسر کشورنامه‌ای اعتراضی به بودجه سال آینده که در حال حاضر از سوی دولت مصوب و به مجلس فرستاده شده، تنظیم کردند. این بودجه برای مشکلات معیشتی معلمان، نظام آموزشی و کمبود امکانات به خصوص در مناطق محروم کارساز نیست. ۱۱۰ هزار امضا از سوی فرهنگیان به صورت مجازی و ۳۰ هزار امضا به صورت دستی در مدارس در اعتراض به بودجه سال آینده آموزش و پرورش جمع آوری شده است.

 

 

هنرمندان تئاتر و خواست تامین امنیت شغلی

 

نهم اسفند ماه- درآستانه سمینار تئاتر و ظرفیت‌های بخش خصوصی که قرار است در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار گردد، گروهی از هنرمندان تئاتر کشور با تاکید بر تامین زندگی و امنیت شغل بازیگران و هنرمندان مخالفت خود با خصوصی سازی و تجاری سازی تئاتر و فرهنگ را اعلام کردند. بخش خصوصی رشد فرهنگی٬ امنیت شغلی هنرمند و خلاقیت هنری تئاتر را قربانی سود و انگیزه‌های مالی می کند.

 

 

اعتصاب بخشی از کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه

 

نهم اسفند ماه- گروهی از کارگران روز مزدی به نمایندگی از ۱۳۰۰ کارگر این مجتمع ، بعداظهرروزدوشنبه ۹ اسفند ماه مقابل ساختمان صنعتی مجتمع در شوش تجمع کردند. کارگران جدا از اینکه دستمزد ماهای دی وبهمن خود را دریافت نکرده‌اند هنوز مطالبات بهمن واسفند ماه سال ۹۴ را نیز طلبکارند. همزمان با این اعتراض، اعتراض کارگران نی بر نیز در محوطه کمپ به دلیل محقق نشدن مطالبات بیمه آنان ادامه داشته است .همچنین حدود ۸۰ راننده خودروهای تریلی وتراکتور نی کش نیز برای چندین ساعت در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات چند ماه خود دست از کار کشیده بودند.

 

 

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی

 

نهم اسفند ماه- مشکلاتی که در زمینه پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران در سال جاری به وجود آمده است باعث شده تا کارگران نگران تداوم مشکلات خود در سال آینده (۹۶) شوند.بیش از هزارو ۴۰۰کارگر معدن زغال سنگ البرز شرقی دست کم چهار ماه مزد معوقه طلبکارند.

 

 

خواست کارگران افزایش دستمزد بر اساس نرخ تورم واقعا موجود است

 

نهم اسفند ماه- رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است هزینه ماهانه یک خانوار متوسط شهری کمتر از ۴ میلیون تومان نیست و این هزینه باید در تعیین دستمزد در نظر گرفته شود. در حالی‌ که اعضای کارگروه مزد سال ۹۶ در آخرین جلسه خود به اتفاق آرا حداقل هزینه زندگی ماهانه یک خانوار متوسط را عدد ۲ میلیون و چهارصد و ۸۹ هزار تومان اعلام کردند!

 

 

اعتصاب کارگران معدن زغال سنگ نگین

 

نهم اسفند ماه- حدود ۵۰ کارگر معدن زغال سنگ نگین در شهرستان طبس از ساعت ۱۰ صبح روز ۹ اسفند ماه در اعتراض به ۳ ماه مزد معوقه مقابل ساختمان معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس تجمع کرده‌اند.

 

 

اعتصاب کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان تهران

 

نهم اسفند ماه- صبح روز دوشنبه ۹ بهمن ماه گروهی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان تهران با تجمع در مقابل ساختمان دفترمرکزی این دانشگاه در حوالی بلوار کشاورز خواستار پی گیری وضعیت افزایش دستمزدشان شدند.

 

 

اعتراض کارگران فنی پستهای فشار قوی برق کشور

 

نهم اسفند ماه- شورای هماهنگی بهره‌برداران پست‌های فشارقوی برق کشور با صدور بیانیه‌ای نسبت به نامشخص بودن اوضاع شغلی خود اعتراض کردند. در این بیانیه این فعالان کارگری بیان کرده‌اند که سالهاست سردرگمیم و مشخص نیست که کارگریم یا کارمند…اگر ما کارکنان کارمند هستیم، پس چرا آیتم‌های کارمندان دولت در نوع قراردادها درج نمی‌شود ؟ و اگر کارگر هستیم چرا طرح طبقه بندی مشاغل برای ما اجرا نمی‌شود؟

 

 

اعتراض کارگران کارخانه کریستال سازی بلورک

 

نهم اسفند ماه- به دلیل بدهی کارخانه کریستال سازی بلورک به شرکت گاز، تقریبا از یک ماه پیش جریان گاز مصرفی کارخانه قطع شده وکارگران اجازه ورود به محل کارشان را نداشته‌اند. جدا از وضعیت پیش آمده کارگران این کارخانه از شهریور ماه بجز مبالغ کمی که به صورت اللحساب گرفته‌اند دیگر دستمزدی دریافت نکرده اند و هیچ خبری از پرداخت عیدی وپاداش پایان سال کارگران نیست.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه نخ البرز

 

نهم اسفند ماه- حدود ۳۵۰ کارگر شاغل در کارخانه «نخ البرز» که در شهر صنعتی البرز قزوین فعالیت دارد دست کم سه ماه مزد معوقه طلب‌کارند و به همین میزان پرداخت حق بیمه آنها نیز با تاخیر مواجه شده است. ۳۵ کارگر رسمی و ۳۲۵ کارگر قرار داد موقت در این کارخانه پس از اخراج ۷۰ کارگر به حق نگران امنیت شغلی وپرداخت مطالبات پایان سال خود هستند.

 

 

تجمع کارگران شهرداری بندرعباس

 

هشتم اسفند ماه- کارگران پیمانی فضای سبز شهرداری بندرعباس در اعتراض به عدم دریافت ۳ ماه دستمزد خود مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.کارگران پیمانی فاقد دفترچه بیمه درمانی تامین اجتماعی هستند.

 

 

تجمع دوباره کارگران طرح احداث راه‌آهن قزوین- رشت

 

هشتم اسفند ماه – جمعی از کارگران شاغل در خط ریلی راه‌آهن قزوین- رشت در اعتراض به عدم پرداخت مزد ۲ ماه گذشته در محوطه کارگاه فاز نخست این طرح تجمع کردند.فاز نخست راه‌آهن قزوین- رشت به بهره‌برداری رسیده٬اما مزد کارگران شاغل پرداخت نشده است.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت نصب نیرو

 

هشتم اسفند ماه‌-کارگران شرکت نصب نیرو که در فاز ۱۴ پارس جنوبی‌عسلویه در بندر کنگان مشغول بکارند٬در اعتراض به عدم دریافت مزد دو ماه گذشته خود اعتصاب کردند.همچنین کارگران خواستار دریافت حق بیمه هستند.

 

 

اعتصاب کارگران ذوب آهن اردبیل

 

هشتم اسفند ماه- بیش از صد کارگر ذوب آهن اردبیل چند ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. کارگران می‌گویند تا ۱۴ ماه مطالبات و مزایای مزدی ما پرداخت نشده‌است. به همین دلیل کارگران روز هشتم اسفند ماه، مقابل اداره کار شهرستان اردبیل تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولین شدند.

 

 

خواست زحمتکشان افزایش دستمزد است

 

هشتم اسفند ماه- در حالی که دستمزد کارگران سالی‌ یک بار افزایش ناچیزی می‌یابد، بارها پیش آمده که هزینه‌های اقلام اصلی سبد معیشت خانواده‌های آنان در طول یک سال ۲ تا ۳ بار افزایش یافته است. هزینه‌های خوراک ، پوشاک و مسکن و بهداشت به شدت افزایش یافته است گاهی این افزایش برای یک سری از اقلام مصرفی صد درصدی بوده است در این میان اما دستمزدها معقولانه و هدفمند افزایش نیافته است.

 

 

اعتصاب کارگران نی‌بُر‌ها مجتمع کشت ‌و صنعت هفت تپه

 

هشتم اسفند ماه- صبح روز۸ اسفند ماه گروهی ازکارگران نی‌بُر‌ها مجتمع کشت ‌و صنعت هفت تپه در اعتراض به آنچه محقق نشدن مطالبات بیمه‌ای خود از سوی کارفرماعنوان می‌کردند در محوطه کمپ نی برها تجمع کردند. در فاصله سالهای ۶۸ تا ۹۲ حق بیمه دوران بیکاری کارگران نی‌بُر پرداخت نشده است. در صورت پرداخت مابقی حق بیمه فصول بیکاری کارگران که حدود ۱۰ میلیارد تومان می شود حدود ۱۸۰کارگر از مجموع ۳۵۰کارگر نی بر می‌‌توانند بازنشسته شوند.

 

 

سیاست مالیاتی و تبعیض در حق کارگران

 

هشتم اسفند ماه- مصوبه مجلس در ارتباط با تعیین سقف مالیاتی کارگران و کارمندان، تبعیض‌آمیز است و بی‌عدالتی را در جامعه گسترش می‌دهد. یک و نیم میلیون تومان سقف معافیت مالیاتی برای کارگران، کارگرانی که عملا دستمزد واقعیشان را دریافت نمی کنند و عقب ماندگی‌های دستمزدیشان در این سالها هیچوقت جبران نشده است و مدام قوانین مصوب، منافعشان را تضییع می کند، عملا هجوم به سفره خالی‌ کارگران است.

 

 

اعتراض کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه

 

هشتم اسفند ماه- دفترچه‌های خدمات درمانی کارگران هفت‌تپه به علت عدم‌ پرداخت حق بیمه از سوی شرکت کشت‌ و‌ صنعت نیشکر هفت‌تپه تمدید نمی‌شود زیرا هنوز فهرست بیمه ماه آذر، دی و بهمن کارگران به تامین اجتماعی ارسال نشده است.

 

 

مصوبه مجلس علیه کارگران

 

هفتم اسفند ماه‌-مجلس ، سقف معافیت مالیاتی کارگران را ۱.۵ میلیون تومان تعیین کرد.در شرایط فعلی با زیر دو میلیون تومان نمی شود زندگی کرد؛ حال کارگری که با اضافه کاری و شیفت اضافی و تحمل سختی‌های بسیار بیش از یک و نیم میلیون در ماه دریافتی دارد، یاید ده درصد حاصل آن کار اضافه را بابت مالیات بپردازد.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه قند چهارمحال وبختیاری

 

هفتم اسفند ماه- کارگران کارخانه قند چهارمحال در اعتراض به عدم دریافت اضافه کاری دو ماه گذشته و تمدید نشدن قرارداد گروهی از کارگران پیمانی در محوطه این واحد تولیدی تجمع کردند. این کارخانه واقع در جاده هفشجان در پنج کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 

 

خواست وکلای دادگستری استانهای سه گانه خراسان

 

هفتم اسفند ماه-‌شماراعضای کانون وکلای خراسان هزار و ۸۴۹نفر است که از این تعداد به طور رسمی هزار و۴۸۲ وکیل در مشهد و بقیه در استانهای خراسان شمالی و خراسان جنوبی فعالیت دارند. وکلا از نظر معیشتی در مضیقه قرار دارند و برخی اقدامات امنیت واستقلال شغلی آنها را نقض می کند.کاهش درآمد٬ نداشتن بیمه ومسکن دغدغه وکلای دادگستری است. برخی از وکلا توانایی پرداخت اجاره بهای دفتر خود را ندارند.

 

 

اعتصاب کارگران پیمانی شهرداری بهبهان

 

هفتم اسفند ماه- روز شنبه ۷ بهمن ماه کارگران فضای سبز شهرداری بهبهان واقع در جنوب شرق استان خوزستان در اعتراض به تبدیل وضعیت شغلی خود از پیمانکاری به حجمی مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند. مدیریت شهرداری بهبهان با این تصمیم امنیت شغلی کارگران قراردادی وپیمانکاری شاغل در مجموعه شهرداری را تهدید کرده است.

 

 

مبارزه کارگران کارخانه سیمان مسجد سلیمان

 

هفتم اسفند ماه- کارگران این واحد تولیدی با دریافت یک ماه از مطالبات معوقه خود به اعتراض۵۰ روزه خود خاتمه دادند و کارفرما صبح امروز وعده پرداخت یک ماه دیگر از مطالبات مزدی و عیدی وپاداش پایان سال برای چند روز آینده را داده است. خواست کارگران تداوم تولید و تضمین امنیت شغلی‌ کارگران سیمان مسجد سلیمان است.

 

 

اعتراض معلمان به کاهش دستمزد و عدم امنیت شغلی‌

 

هفتم اسفند ماه- با همان میزان سه میلیون تومان خط فقر سال ۹۴ هم بسیاری از معلمان به لحاظ در آمدی زیر خط فقر هستند. وضعیت دستمزد معلمان در بخش خصوصی به مراتب بدتر است و امنیت شغلی هم پایین است؛دولت فعلی مانند دولت قبل دنبال درآمدزایی از آموزش است و خصوصی سازی را به حوزه‌هایی مثل آموزش تسّری داده است ؛ خروجی این سیاست‌ها کیفیت زدایی از خدمات آموزشی و پرورش است که یکی از محصولات آن تولید ارتش کودکان کار و طرد شده از چرخه تحصیل است.

 

 

ادامه مبارزه کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

 

هفتم اسفند ماه- اعتراض صنفی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز که از ۱۴ روز قبل آغاز و خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه خود شده بودند امروز نیز ادامه یافت.پرداخت نامنظم دستمزد، حق بیمه، حق سنوات و همچنین عدم پرداخت عیدی سال ۹۶ حدود ۴ هزارکارگر شاغل در این کارخانه دلیل اعتراض کارگران این کارخانه است.

 

 

اعتراض کارگران بیکار شده فولاد قروه

 

هفتم اسفند ماه- این کارخانه تنها واحد صنعتی شهرستان قروه با بیش از ۴۰۰ کارگر بود که تعطیلی آن، ضربه دردناکی به معاش مردم این شهر وارد کرد؛ بیکارشدگان یا به دستفروشی روی آورده‌اند و اجناس ارزان و بنجل خرید و فروش می‌کنند یا به تهران مهاجرت کرده‌اند؛ کارگران متخصص فولاد قروه در غرفه‌های میوه و تره ‌بار تهران کارگری می‌کنند.

 

 

ابهام در تامین اعتبار پاداش فرهنگیان بازنشسته

 

ششم اسفند ماه‌-مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابهام در تامین اعتبار پاداش بازنشستگان ۹۵ و ۹۶ از بازنشستگی بیش از ۴۶ هزار نفر در سال آینده خبر داد. آموزش و پرورش در آبان و آذر که زمان فصل بودجه بود، بودجه مورد نیاز برای پاداش بازنشستگان ۹۵ و ۹۶ را اعلام کرد، اما تا این لحظه در لایحه بودجه این اعتبار پیش بینی نشده است.

 

 

تجمع کارگران شرکت تولید مواد غذایی رامهرمز

 

ششم اسفند ماه- جمعی از کارگران شرکت تولید مواد غذایی رامهرمز واقع در استان خوزستان در اعتراض به اخراج خود در مقابل ساختمان شهرداری این شهرتجمع کردند. کارگران خواستار دریافت مزد و بیمه بیکاری هستند.چندی پیش کارخانه تولید مواد غذایی و همبرگر رامهرمز توسط سازمان تعزیرات حکومتی پلمپ شد و کارگران بدون دریافت حقوق اخراج و بیکار شدند.

 

 

مطالبه کارگران تربت‌جام

 

ششم اسفند ماه-‌جمعی از کارگران ساختمانی٬ کشاورزى و دامدارى بخش صالح‌آباد تربت‌جام٬ خواستار تامین امنیت شغلی شدند.یک کارگر صالح‌آبادی گفت:ما حتی دفترچه خدمات درمانى و یا تأمین اجتماعى هم نداریم و هزینه‌های دارو و ویزیت پزشکان ما را مستأصل کرده…کارگرى موقت در شهرستان‌ها هم هیچ دردى را دوا نمی‌کند؛ زیرا هم دستمزدها ارزان است وهم کار همیشگى نیست و به عبارتى فصلى است.

 

 

تعطیلی دامداری‌ها و بیکاری کارگران

 

ششم اسفند ماه -در پی اجرا نشدن مصوبه ۱۴۴۰ تومانی قیمت خرید شیر، بارها دامداران[خرد و متوسط و کارگران و کارکنان این واحدها] به اجرا نشدن این مصوبه اعتراض داشته و با تجمع در مقابل دفتر ریاست‌جمهوری، خواستار اجرایی شدن آن شدند. مدیرعامل اتحادیه دامداران نیز بیان کرد: طی چند ماه اخیر قیمت خرید شیرخام از سوی صنایع لبنی کاهش یافته که در صورت استمرار این روند در آینده‌ای نزدیک با تعطیلی نیمی از دامداری‌ها و بیکاری کارگران مواجه می‌شویم.

 

 

مطالبه نگهبانان تره بارهای تهران

 

ششم اسفند ماه- نگهبانان می‌گویند وعده انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت هادیان شهر که یک شرکت وابسته به شهرداری است، با وجود گذشت چندین ماه از ابلاغ، هنوز محقق نشده است. مهمترین مطالبات یکسان‌سازی دریافتی نیروهای رسمی و پیمانکاری، انعقاد قرارداد مستقیم با شهرداری و تامین مکان و فضای مناسب نگهبانی در بازارها و میادین، تامین وسایل سرمایشی و گرمایشی واحدهای نگهبانی و به سامان کردن شرایط شغلی نگهبانان است.

 

 

مقررات زدایی از روابط کار و اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی

 

ششم اسفند ماه- با اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی، زنجیره حقوق صنفی کارگران ایران دچار از هم گسیختگی شده است و مادامی که این گسیختگی ترمیم نشود هرگونه دستاورد صنفی برای کارگران در قالب مقررات زدایی از روابط کار رنگ خواهد باخت.

 

 

اعتصاب کارگران خدماتی شهرداری مشکین شهر

 

ششم اسفند ماه- کارگران خدماتی شهرداری مشکین شهر، روز ۶ اسفند ماه در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود دست از کار کشیده و مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. کارگران علاوه بر معوقات مزدی عیدی وپاداش پایان سال خود را هنوز دریافت نکرده اند.

 

 

خواست کارگران خدمات شهری ناحیه ۴ شهرداری اهواز

 

ششم اسفند ماه- کارگران در اعتراض به کاهش دستمزد‌ها می‌‌گویند: از آنجایی که با حقوق و دستمزدهای فعلی به سختی امکان خرید ۱ کیلو گوشت و یا سایر اقلام مصرفی‌ را داریم مجبوریم کار دومی هم داشته باشیم، ضمن اینکه همسران ما دوش به دوش ما کار می‌کنند و در کنار خیابان به دست فروشی مشغول هستند. دستمزد ۹۶ باید به گونه‌‌ای تعیین شود که مجبور نشویم پس از ۱۰ ساعت کار با خستگی فراوان به سر کار دوم و سوم برویم و تازه تنها وسیله رفت و آمدن مان یک دوچرخه قدیمی باشد.

 

 

************

 

چکیده خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته اول اسفند ماه

 

 

آمارهای حکومتی و حداقل دستمزد کارگران

 

پنجم اسفند ماه -مرکز پژوهش‌های مجلس، خط فقر در سال جاری را یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان برآورد کرد؛ اما کارشناسان اقتصادی٬خط فقر را دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد می کنند.حداقل دستمزد کنونی حتی با مبنا قرار دادن گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس٬امکان گذران زندگی برای کارگران باقی نمی گذارد.

 

 

افزایش قیمت‌ها و سبد معیشت خانوارهای کارگری

 

پنجم اسفند ماه -بر اساس گزارش منتشرشده مرکز آمار، بیشترین افزایش قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل، مربوط به گوشت قرمز و ماکیان در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (۱۷,۱ درصد)، آب و برق و سوخت (۱۸,۳ درصد)، دخانیات (۱۲,۳ درصد)، آموزش (۱۱ درصد) و بهداشت و درمان (۹,۲ درصد) است.نرخ افزایش قیمت‌ها در بعضی از گروه‌های کالایی بیشتر از میانگین تورم بوده و معیشت خانوارهای کارگری را دشوارتر از پیش ساخته است.

 

 

قانونیت بخشیدن به اخراج کارگران

 

پنجم اسفند ماه- وزارت کار دوباره در ماده ٢۶ بحث تغییر عمده در شرایط کار را مطرح می‌کند؛ بحثی که … باید به آن حساس بود، حذف تبصره ماده ٢۵ که مربوط به هیأت‌های تشخیص و حل‌اختلاف کار است٬ پیش تر در لایحه کذایی اصلاح قانون کار آمده بود.

 

 

شکاف طبقاتی؛ فقر کارگران و زحمتکشان

 

پنجم اسفند ماه – نرخ مالکیت مسکن در ثروتمندترین دهک جامعه و در مخرج آن، نرخ مالکیت مسکن در فقیرترین مالکیت جامعه … [ نشان میدهد که ] این نسبت در سال ۸۴به میزان ۱۱۲ درصد بوده و در سال ۹۰ و در یک دوره شش‌ساله، به ۱۳۶ درصد افزایش پیدا کرده….ضریب جینی آموزش٬ این رقم در سال ۸۴ به میزان ۶۲صدم بوده و در سال۸۸ به ۸۴صدم افزایش پیدا کرده است. ضریب جینی هرچه به یک نزدیک‌تر باشد، به معنای نابرابری بیشتر است. بحران مربوط به نابرابری در توزیع ثروت، درآمدها و مصرف در خانوارها[ عمدتا کارگری]… مهم‌ترین علت آن سلب مالکیت‌های شبه‌قانونی و غیرقانونی از مردم است.

 

 

آزادسازی مزد و ارزان سازی نیروی کار

 

پنجم اسفند ماه -معاون وزیر کار اعلام کرد: افزایش حداقل دستمزد راهکار مناسبی برای جبران شکاف دستمزد و قدرت خرید واقعی کارگران نیست، در جلسات کارگروه تخصصی، حداقل دستمزد تعیین نمی‌شود. برای “افزایش قدرت خرید” به شکل منطقی، باید در بازار کار نیز تعادل[ با اصلاح قانون کار] ایجاد شود.

 

 

اقتصاد مقاومتی و سرکوب مطالبات مزدی

 

پنجم اسفند ماه -پیامد نبود تشکل‌های مستقل و صنفی کارگری و نداشتن ابزارهای دفاع جمعی، سرکوب بی‌محابای دستمزد است.وقتی سندیکاها… واقعی وجود ندارند، بین کارگران رقابت‌های نادرست و تفرقه را شاهد هستیم که احتمالا خواسته کارفرما و سرمایه‌گذار است.در قانون کار فعلی ما هرکاری کرده‌اند که کلمه اعتصاب به کار گرفته نشود.

 

 

نقض تبصره‌های ماده ۷ قانون کار

 

پنجم اسفند ماه -در تبصره‌های ماده ۷ قانون کار به لزوم تهیه لیستی از مشاغل دائم و موقت تأکید شده است. اما شاهد نقض ان توسط وزارت کار و کارفرمایان هستیم . بی‌توجهی به اجرای قانون باعث شده تا انعقاد بیش از ۹۰ درصد کل قراردادهای کاری کشور به‌صورت موقت باشد ، در واقع در حال حاضر قراردادها به‌صورت یک‌ماهه، ۳ماهه و بعضاً یک‌ساله منعقد می‌شود.

 

 

کاهش قدرت خرید کارگران

 

پنجم اسفند ماه–‌حقوق کارگران با فرض رشد ۱۰درصدی در سال آینده حتی نیمی از افزایش ۱۵۰هزار تومانی اجاره‌ مسکن را هم پوشش نمی‌دهد. افزایش سهم هزینه خوراک از مخارج کل سبب فقر درمیان خانوارهای کارگری شده است.در قبال افزایش قیمت مواد خوراکی٬ خانواده های کارگری حداقل ۲۰ درصد از مصرف خوراک کاسته‌اند.

 

 

اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

 

پنجم اسفند ماه-‌حدود۴ هزار نفر از کارگران شاغل در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از ۱۳ روز پیش در اعتراض به عدم دریافت حقوق، فعالیت شغلی خود را متوقف کرده‌اند[اعتصاب کرده اند]. ۴هزار کارگر رسمی و قراردادی شاغل در این واحد تولیدی بین ۴ تا ۵ ماه مطالبات معوقه مزدی، طلبکارند.

 

 

اعتصاب مجدد کارگران شرکت ماشین‌سازی اراک

 

پنجم اسفند ماه -شماری ازکارگران پیمانکاری ماشین‌سازی اراک با مراجعه به کارفرما درخواست تسویه‌حساب کردند که با پاسخ «فعلاً پول نیست و می‌توانید بروید» مواجه شدند. کارگران پیمانکاری شرکت ماشین‌سازی اراک تاکنون ۴ ماه معوقات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.

 

 

اعتراض کارگران طرح راه آهن جوین- اسفراین‌بجنورد

 

چهارم اسفند ماه – جمعی از کارگران پروژه راه آهن جوین- اسفراین- بجنورد، به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سوی شرکت پیمانکار در مقابل فرمانداری اسفراین تجمع کردند.کارگران از مرداد ماه امسال مزدی دریافت نکرده اند.

 

 

خواست کارگران طرح دریاچه هنر تهران

 

چهارم اسفند ماه -کارگران پیمانکاری شرکت کیسون شاغل در پروژه احداث دریاچه هنر تهران تا نزدیک به ۱۱ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده طلبکارند. حدود یکسال است که ساخت این پروژه متوقف شده است.

 

 

اعتصاب کارگران تراکتورسازی تبریز

 

چهارم اسفند ماه-‌جمعی از کارگران مجتمع تراکتورسازی تبریز٬ با تجمع مقابل درب واحد خط مونتاژ نسبت به عدم امنیت شغلی و کاهش تولید این کارخانه اعتراض کردند. واردات بی‌رویه تراکتور با تعرفه کم از کشورهای اروپا و چین٬ سبب کاهش تولید درگروه صنعتی تراکتورسازی ایران شده است.

 

 

اعتراض ماهیگیران گیلان و مازندران

 

چهارم اسفند ماه- اداره کل شیلات از تمدید مجوز صیادی٬ ماهیگیران عضو شرکت تعاونی پره خوداری کرد.این اقدام با اعتراض اعضای این شرکت تعاونی مواجه شد. سیاست شیلات در آستانه نوروز که تقاضای بازار برای ماهی آب‌های شمال زیاد است٬ به زیان صیادان گیلان و مازندران تمام می شود. سال قبل در طول بیش از۶ماه ٬چهار میلیون و ۴۰۸ هزار و ۷۰۸ کیلوگرم ماهی از خزر صید شده بود.

 

 

خواست صنفی ورزشکاران و کوهنوردان کشور

 

چهارم اسفند ماه-‌صاحب نظران ورزش کوهنوردی و نیز ورزشکاران چند رشته مانند؛ کشتی٬ والیبال٬ شنا ٬واترپولو٬ دوچرخه سواری و … خواستار چتر بیمه‌ها و پوشش بیمه درمانی شدند.هیات کوهنوردی استان اصفهان،‌ تصریح کرد: کوهنوردان باید از بیمه‌ها استفاده کنند و بتواند در موقع بروز سانحه از تعهدات کافی برخوردار باشند.

 

 

مبارزه کارگران مجتمع‌های پرورش ماهی علیه خصوصی سازی

 

چهارم اسفند ماه – جمعی از کارگران مجتمع‌های دولتی پرورش ماهی چم چیت دورود و دوآب الشتر واقع در استان لرستان٬ با ارسال نامه به وزارت جهاد کشاورزی نسبت به واگذاری این دو مجتمع بزرگ به بخش خصوصی اعتراض کرده و خواستار تضمین امنیت شغلی خود شدند .

 

 

هدفمندی یارانه ها و فقر کارگران کشاورزی

 

چهارم اسفند ماه- اغلب کارگران کارگاهای چای سازی ایران بیکارشده اند. چای ایرانی ارگانیک و بهترین محصول جهان است، اما واردات بی‌جا چای خارجی٬ کشاورز را مجبور می کند به سمت تغییر کاربری اراضی چای حرکت کند.صدها کارگر باغات چای در یک سال اخیر بیکار شده و سطح مزد و درآمد‌شان به شدت کاهش یافته است. با اجرای هدفمندی یارانه ها٬ ۷۰۰۰ هکتار از باغات چای برای واردات بی‌جا در چرخه تولید تغییر کاربری پیدا کرده و کارگران کارگاها و باغات بیکار و فقیرشده اند.

 

 

اخراج دسته جمعی کارگران بیمارستان اندیمشک

 

چهارم اسفند ماه – ۳۵ نفر از کارکنان پیمانکاری بیمارستان اندیمشک از سوی پیمانکار[در آستانه سال نو و بدون دریافت حقوق ] این بیمارستان اخراج شدند.در سالهای اخیر نیز۷۵نفر برای نظافت بیمارستان… جذب شده بودند که به علت نداشتن رابطه استخدامی اخراج شدند.

 

 

اعتراض کارگران شرکت پتروشیمی تکس آریا

 

چهارم اسفند ماه- ۴۵ تن از کارگران شرکت پتروشیمی تکس آریا برای دومین بار طی روزهای گذشته نسبت به تصمیمی که کارفرما برای اخراج آنها گرفته است دست به تجمع اعتراضی زدند.

 

 

تجمع کارگران کاشی اصفهان

 

چهارم اسفند ماه- کارگران کاشی اصفهان روز۴ اسفند ماه با حضور مقابل استانداری اصفهان خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی و مطالبات خود شدند که ۶ ماه به تعویق افتاده است.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه آلومینیوم مهدی

 

چهارم اسفند ماه- صبح روز۴ اسفند ماه بیش از ۳۰۰ کارگر کارخانه آلومینیوم مهدی هرمزآل در اعتراض به اخراج ۴۰ نفراز همکاران‌شان تولید را متوقف کرده و در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند. در مجموع این کارخانه بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ کارگر دارد که علاوه بر آنکه فاقد امنیت شغلی اند کارفرمای بخش خصوصی کارخانه در پرداخت مطالبات آنان بی‌توجهی می‌کند.

 

 

تجمع کارگران شاغل و بازنشسته کارخانه پارسیلون

 

چهارم اسفند ماه- گروهی از کارگران شاغل و بازنشسته این کارخانه از روز یکشنبه یکم اسفند تا به امروز مقابل ساختمان استانداری لرستان تجمع کرده‌اند و تا به امروز در حال تجمع هستند. اجتماع صنفی یاد شده به صورت همزمان در اعتراض به وضعیت نامعلوم شغلی وبلاتکلیفی در دریافت مطالبات معوقه برگزار شده است. همچنین چندین ماه است که حق بیمه کارگران شاغل به تامین اجتماعی پرداخت نشده و در نتیجه دفترچه‌ درمانی کارگران به خانواده‌هایشان تمدید نمی‌شود.همچنین در این اجتماع صنفی حدود ۲۳۰ کارگر قرار دادی اخراجی کارخانه نیز حضور دارند که از دی ماه سال ۹۴ از کار بیکار شده‌اند و کارفرما هنوز بابت مطالبات معوقه با آنها تسویه حساب نکرده است.

 

 

اعتراض کارگران شرکت ایران خودرو در گرگان

 

چهارم اسفند ماه- نمایندگی « موحدی» ایرانخودرو که درکیلومتر یک جاده گرگان به تهران فعالیت دارد، از اول اسفند ماه جاری (۹۵) به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده و تمامی کارگران آن هم اکنون بیکارشده‌اند.هرکدام از کارگران اخراج شده تا نزدیک به ۱۸سال سابقه کاری داشته‌ وبعد از اخراج برای پیگیری وضعیت شغلی ودریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار گرکان شکایت کرده‌اند.

 

 

خواست کارگران افزایش دستمزد است

 

چهارم اسفند ماه- ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﺩﻏﺪﻏﻪ‌هایﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﺑﺸﻤﺎﺭ می‌رﻭﺩ . ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﯾﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﻭ ﺷﺮﺍﻓﺘﻤﻨﺪ، ﺣﻖ ﻣﺴﻠﻢ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺴﺖ، ﺍﺯﯾﻨﺮﻭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺩﺳﺘﺮﻧﺞ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ…ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺑﺎ ﺣﻘﻮﻗﻬﺎﯼ ﻧﺠﻮﻣﯽ ﭼﻨﺪ ﺻﺪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺗﻮﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ، ﺷﺎﻫﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻣﯽﮔﺬﺭﺍﻧﻨﺪ … ﻭﻗﺘﯽ ﻧﻮﺑﺖ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻗﻄﺮﻩ ﭼﮑﺎﻧﯽ ﻭ ﻧﮑﺘﻪ ﺳﻨﺠﯽ ﻭ ﺭﯾﺰﺑﯿﻨﯽ ﺑﺨﺮﺝ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻣﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎﺳﺖ ﺟﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ و ﺑُﺨﻞ ﻣﯽﻭﺭﺯﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ‌ﺍﺵ ﻫﻢ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﺠﺰ ﻓﻘﺮ ﻭ ﻓﻼﮐﺖ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ .

 

 

اعتراض به خصوصی سازی و اقتصاد دلالی

 

چهارم اسفند ماه- با توجه به عملکرد دولتمردان باید گفت کار و اقتصاد تولیدی در محاسبات آقایان محلی از اعراب ندارد و سیاست‌های تعدیلی با شتاب در حال اجراست. رواج شرکت‌های هرمی و حمایت دولتی‌ها از این نوع کسب و کار دلال‌گونه به جایی رسیده است که دولت با صدور مجوز برای فعالیت اقتصادی شرکت‌های هرمی، سرشت مناسباتی را که به آن باور دارند، در عمل به اجرا در می‌آورند.

 

 

اعتراض کارگران پیمانکاری شرکت کیسون

 

چهارم اسفند ماه- کارگران پیمانکاری شرکت کیسون شاغل در پروژه احداث دریاچه هنر تهران تا نزدیک به ۱۱ ماه مطالبات و مزایای مزدی پرداخت نشده طلبکارند.

 

 

هزینه‌های زندگی و میزان دستمزد زحمتکشان

 

سوم اسفند ماه -دستمزد سال کنونی کارگران ۸۱۲ هزار تومان تعیین شده٬ در حالیکه بانک مرکزی هزینه ماهانه یک خانوار را ۲.۹میلیون تومان اعلام کرده است.مطابق آمار فقط هزینه مسکن کارگران ماهانه یک میلیون تومان می‌شود. با این ارقام تأمین معیشت و هزینه‌های زندگی برای خانوارهای کارگری امکان پذیر نیست .

 

 

پرونده بیمه بیکاری کارگران پلاسکو بسته شد

 

سوم اسفند ماه -پرونده کارکنان و کارگران بیکارشده ساختمان پلاسکو برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، با ثبت‌نام ۱۵۰۰ نفر‌ به پایان رسید.۷۰۰ نفر نیز یا فاقد بیمه هستند یا از سایر حمایت‌های بیمه‌ای مانند خویش فرما و اجباری برخوردار بودند‌. دریافت بیمه بیکاری برای همه به صورت موقت وعمدتا ۶ ماه است.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه سراب بافت

 

سوم اسفند ماه – جمعی از کارگران کارخانه سراب بافت با تجمع در محوطه این واحد تولیدی خواستار دریافت مزد معوقه خود گردیدند. ۷ ماه پس از بازگشایی مجدد این واحد نساجی٬ فقط حقوق دوماه کارگران پرداخت شده.در حالیکه کارگران ماه هاست حقوق نگرفته اند٬ استاندارآذربایجان شرقی از مدیر کارخانه سراب بافت تمجید می کند.

 

 

اعتراض کارگران به روند تعیین دستمزد سالانه

 

سوم اسفند ماه- صبح روز۳ اسفند ماه جمعی از کارگران در اعتراض به روند تعیین دستمزد سالانه مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. در این تجمع کارگران خواستار افزایش عادلانه دستمزدها براساس میزان سبد‌هزینه شدند و اعلام کردند روند همیشگی تعیین دستمزد که به نفع دولت و کارفرمایان است، بایستی خاتمه یابد.

 

 

تجمع کارکنان شرکتی مخابرات

 

سوم اسفند ماه- صبح روز۳ اسفند ماه بیش از پانصد نفر از کارکنان شرکتی مخابرات سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. کارکنان شرکتی مخابرات در اعتراض به پایین بودن دستمزد پایه خواستار انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، رفع تبعیض و برقراری امنیت شغلی هستند ، تجمع کنندگان معتقدند که واسطه‌ها بایستی حذف شوند تا حقوق صنفی و شغلی کارگران تامین شود.

 

 

تجمع فرهنگیان بازنشسته

 

سوم اسفند ماه- صبح روز۳ اسفند ماه چند صد نفر از بازنشستگان فرهنگی سراسر کشور مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. خواست این زحمتکشان اجرای دقیق همسان سازی بازنشستگان فرهنگی با بازنشستگان بقیه ارگان‌های دولتی، افزایش سطح تسهیلات خدماتی و درمانی در قالب بیمه‌های کارآمد و پرداخت معوقات مزدی است.

 

 

اعتراض کارگران پستهای فشار قوی برق

 

سوم اسفند ماه- شورای اپراتورهای قرارداد کار معین پستهای فشار قوی برق با صدور بیانیه‌ای نسبت به ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح یکسان‌سازی کلاه زردها اعتراض کرده‌است. مخالفت با تصویب این طرح ، موافقت با تبعیض بین همه کارکنان شاغل در پستهای فشارقوی برق که همگی یک کار واحد و برابر را انجام میدهند است.

 

 

سرکوب مزد در دولت تدبیر و امید!

 

سوم اسفند ماه- نه تنها در دولت تدبیر و امید وعده‌ها محقق نشد و دستمزدها به تناسب رقم واقعی تورم افزایش پیدا نکرد، بلکه سبدهای حمایتی وعده داده‌شده هم از کارگران و دستمزدبگیران دریغ شد.

 

 

خواست زحمتکشان افزایش دستمزد‌ها است

 

سوم اسفند ماه- خواست مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی همانند کارگران افزایش مزد در سال ۹۶ است، چرا که معیشت کارگران و مستمری بگیران هم اکنون به یک اندازه مورد تهدید قرار گرفته است و از آنجا که مستمری بیمه شدگان غیر شاغل سازمان تامین اجتماعی تابعی از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار است، کارگران بازنشسته و مقرری بگیر نیز به اندازه کارگران شاغل خواستار افزایش واقعی مزد در سال ۹۶ هستند.

 

 

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی

 

سوم اسفند ماه- کارفرمای این معدن چهار ماه دستمزد به کارگران بدهکار است و اداره تامین اجتماعی شهرستان دامغان در استان سمنان به دلیل بدهی‌ طولانی مدت کارفرمای این واحد معدنی از روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۷ اسفند) از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران این واحد معدنی خودداری کرده است.

 

 

حذف زنان شاغل از بازار کار کشور

 

دوم اسفند ماه -مصوبه اخیر مجلس برای بازنشستگی پیش از موعد زنان… می‌توانیم پیش‌بینی کنیم در پنج‌ سال، نزدیک به یک‌سوم از زنانی که در بازار کار ایران شاغل هستند، از بازار خارج شوند و سهم زنان در بازار کار از ۱۴ درصد کنونی به حدود ۹ تا هشت درصد کاهش یابد.

 

 

اعتراض ملوان‌های بنادر دیلم و گناوه

 

دوم اسفند ماه-‌جمعی از ملوان‌های شاغل در شناورهای بنادر دیلم و گناوه واقع در استان بوشهر٬ در اعتراض به افزیش قیمت سوخت و به دنبال آن بلیت شناورها در محل لنگرگاه بندر گناوه تجمع کردند.افزایش قیمت سوخت٬ مسافرت و اجازه تخلیه کالا را دشوار ساخته و به درآمد و دستمزد کارگران و ملوان‌ها لطمه وارد ساخته است.در بندر گناوه یکهزار و در بندر دیلم هشتصد شناور وجود دارد که منبع درآمد و معیشت ملوان هاست.

 

 

وزارت کار و حمایت همه جانبه از کارفرمایان

 

دوم اسفند ماه -علی ربیعی در چهارمین جشنواره رهبران کارآفرین[ کارفرمایان ] که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت:” “فقرزدایی با توانمندسازی و کارآفرینی[ حمایت از کارفرمایان ] انجام می شود. امسال سال شکوفایی دولت بوده و سال آینده نیز می تواند سال جهش دولت باشد.دولت نیز باید کارآفرینی[ کارفرمایی] و مفهوم پرمعنای آن را غنی سازی کند.”

 

 

تجمع رانندگان اتحادیه موسسات خودروهای کرایه

 

دوم اسفند ماه- جمعی از رانندگان عضو اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه در اعتراض به فعالیت شبکه “اسنپ” و”تپسی”[این شبکه مسافرکشی آنلاین با موافقت و مشارکت سپاه و نیروی انتظامی فعالیت و نسخه ایرانی اوبر قلمداد می گردد] درمقابل مجلس تجمع کردند. فعالیت شبکه “اسنپ” و”تپسی” سبب کاهش درآمد رانندگان تاکسی تلفنی و نیز بیکاری شماری ازآنها شده است.در متن نامه جمعی از رانندگان اشاره شده است که اسنپ و تپسی در حقیقت با دامپینگ، نرخ کرایه‌ها را پایین آورده‌اند.

 

 

تجمع اعضای تعاونی مسکن شش گانه

 

دوم اسفند ماه- صبح روز۲ اسفند ماه حدود ۳۰۰ نفر از اعضای تعاونی شش گانه مسکن کارکنان وکارگران واحد‌های پارس آرین ،صنایع معادن ،شرکت باریت، نیروی هوایی، بیمارستان پارس وشرکت توسعه صادارات معادن به نمایندگی از ۲ هزارخانوار در مقابل ساختمان وزارت راه وشهرسازی تجمع کردند. پس از گذشت ۲۶ سال اداره مسکن وشهر سازی به دلایل مختلفی اجازه ساخت وساز به اعضای این تعاونی را نمی‌دهد.

 

 

اعتصاب کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس

 

دوم اسفند ماه- از ساعات آغازین صبح روز۲ اسفند ماه ، حدود ۵۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس که زیرمجموعه شرکت تهران جنوب محسوب می‌شوند، در اعتراض به ۴ ماه معوقات مزدی در محوطه پالایشگاه تجمع کردند. کارگران معترض می‌‌گویند: شب عید است و شرمنده خانواده هستیم، با پرداخت‌های نصفه نیمه و وعده‌های سرخرمن مشکلات کارگران حل نمی‌شود.

 

 

خواست کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد

 

دوم اسفند ماه- دستمزد ۸۱۲ هزار تومانی سال ۹۵ کمکی به بهبود شرایط معیشتی کارگران نکرده است چرا که در بهترین حالت تنها ۱۰ تا ۱۵ روز از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد. خواست کارگران از دستمزد سال ۹۶ کمتر از بقیه سال‌ها نیست چرا که «معاش آبرومندانه» و «بدون دغدغه» حق آنهاست.

 

 

اعتراض به کاهش دستمزدها

 

دوم اسفند ماه- طبق آخرین برآوردها ، آهنگ رشد هزینه‌های زندگی دست‌کم ۶۰ بار سریعتر از روند افزایش دستمزدها بوده است، تا به امروز همیشه با نزدیک شدن به روزهای پایانی هر سال شاهد افزایش مضاعف تلاش کارفرمایان دولتی و خصوصی برای پایین نگهداشتن قدرت خرید کارگران بوده‌ایم. کارگران و اقشار فرودست سهمی از[ تقسیم ثروت ] مواهب اقتصادی ندارند و بار هزینه‌های هولناک نوسانات [ بحران ] اقتصادی تنها بر روی دوش آنها است.

 

 

اعتصاب رانندگان سرویس‌های حمل و نقل کارگران معدن زغال سنگ طزره

 

دوم اسفند ماه- رانندگان مورد نظر، حداقل از ابتدای پاییزتاکنون (نزدیک به پنج ماه) بابت جابجایی روزانه کارگران مزدی دریافت نکرده‌اند. به دلیل پرداخت نشدن مطالبات رانندگان سرویس‌های حمل و نقل کارگران معدن زغال سنگ طزره، تردد روزانه کارگران این واحد معدنی امروز مختل شد.

 

 

اعتصاب رانندگان ماشین‌های استیجاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه

 

دوم اسفند ماه- صبح روز۲ اسفند ماه حدود ۵۰ نفر از رانندگان ماشین‌های استیجاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که مسئولیت جابجایی کارگران را در بین مزارع کشاورزی بر عهده دارند در اعتراض به ۷ ماه مطالبات پرداخت نشده دست به اعتراض صنفی زدند. رانندگان معترض حتی پول بنزین مورد نیاز برای روشن کردن ماشین‌های خود را نداشته و با قرض گرفتن از دیگران تاکنون به کار خود ادامه داده‌اند.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت کشتی سازی بحر گستر هرمز

 

دوم اسفند ماه- حدود ۳۰۰ نفر از کارگران شاغل در این شرکت ،صبح امروز در اعتراض به دو ماه مطالبات مزدی معوقه در محوطه کارگاه تجمع کردند. در حال حاضر تا حدود ۷۰۰ کارگر از طریق شرکت بحر گستر هرمز در پروژه‌های کشتی‌سازی در استان هرمزگان مشغول کارند اما در عین حال هنوز بابت دوماه معوقات مزدی پرداخت نشده طلبکارند.دراین واحد کشتی سازی، همسان با دستمزد، حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است، همچنین مطالباتی نیز در ارتباط به دستمزد از سالها قبل وجود دارد.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه پارسیلون

 

اول اسفند ماه- گروهی از کارگران کارخانه پارسیلون واقع دراستان لرستان٬ خواستار دریافت مزد و مزایای معوقه خود شدند.براثر اجرای برنامه تعدیل[اخراج] تعداد کارگران این واحد تولیدی از ۱۵۰۰ به ۲۵۰ نفر رسیده است.

 

 

اعتصاب کارگران طرح جاده رامیان به شاهرود

 

اول اسفند ماه- جمعی از کارگران جاده رامیان به شاهرود٬ در اعتراض به عدم دریافت بیش از ۹ماه حقوق در مقابل شرکت پیمانکاری مراغ تجمع کردند.در آستانه سال نو کارگران خواستار دریافت تمام و کمال معوقات مزدی خود شدند.

 

 

اعتصاب رانندگان کامیون‌های تخلیه زباله تبریز

 

اول اسفند ماه -رانندگان کامیون‌های حمل و تخلیه زباله‌های تبریز، در اعتراض به عدم دریافت چند ماه دستمزد و پول حق حمل خود طبق قرارداد با پیمانکارشهرداری، اعتصاب کردند. رانندگان سازمان پسماند شهرداری تبریز بیش هفت ماه است که مزدی در قبال کار سخت شبانه روزی خود دریافت نکرده اند.

 

 

اعتصاب کارگران کاشی کویر یزد

 

اول اسفند ماه- نزدیک به ۱۵۰ نفر از کارگران این کارخانه در ساعت ۹ صبح روز یکشنبه/۱ اسفند ماه بابت معوقات مزدی خود در محوطه محل کارشان تجمع کردند. حجم معوقات مزدی‌۴۰۰ کارگر این کارخانه به چهار ماه (آبان، آذر، دی و بهمن سال ۹۵) می‌رسد. کارگران هنوز بابت قسمتی از مطالبات مربوط به سال‌های ۹۳، ۹۴ و ابتدای سال ۹۵ خود از کارفرما طلبکارند.

 

 

اعتراض به افزایش هزینه بازنشستگی کارگران

 

اول اسفند ماه- با افزایش هزینه بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور، برخی کارفرمایان بجای پرداخت این هزینه، تلویحا از کارگران مشمول می‌خواهند که مسئولیت پرداخت آنرا برعهده بگیرند.هم اکنون تا نزدیک به ۸۵ درصد از کارگران واحد‌های استان قزوین که امکان بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور را دارند، هزینه یادشده را از جیب پرداخت می‌کنند در حالی‌ که به موجب قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرماست .

 

 

چکیده گزارش‌های کارگری، ادامه هفته چهارم بهمن ماه ؛

 

 

اعتصاب مجدد کارگران کارخانه ماشین سازی اراک

 

سی‌ام بهمن ماه – حدود ۸۰ کارگر کارخانه ماشین سازی اراک که به صورت پیمانکاری در سمت‌ جوشکار فلزسنگین و دیگ‌های بخار مشغول کارند، بیش از ۴ ماه مزد طلب دارند.این کارگران از مزایایی مانند ، بن، حق مسکن، هزینه ایاب و ذهاب محرم هستند.کارگران با تجمع در محوطه کارخانه خواستار دریافت مزد موقعه و برخورداری از دیگر مزایای قانونی شدند.

 

 

هدفمندی یارانه ها٬ صنعت‌زدایی و نابودی امنیت شغلی کارگران

 

سی‌ام بهمن ماه -در فاصله سال‌های ٨۵ تا ٩٠ با وصف اینکه بالغ بر ۶٠٠‌ میلیارد دلار از محل صادرات نفت و گاز و… به اقتصاد ایران تزریق شده اما خالص فرصت‌های شغلی ایجادشده در بخش صنعت منفی ۴١۵‌ هزار بوده که این بی‌سابقه‌ترین صنعت‌زدایی در تاریخ اقتصادی ایران است. فعالیت‌های دلالی به‌عنوان فعالیتی…غالب در آمده است.

 

 

مطالبه هنرمندان و کارکنان هنرهای تجسمی

 

سی‌ام بهمن ماه- جمعی از هنرمندان تجسمی٬ خواستار حمایت از حقوق هنرمندان، تامین فضاهای آموزشی برای انجمن‌های هنری، رسیدگی به معافیت مالیاتی و تامین حق بیمه هنرمندان شدند. آثار هنرمندان به جای این‌که در جامعه گسترش پیدا کنند، در خانه‌ها و کارگاه‌های‌شان باقی می‌ماند و به این دلیل هنرمندان و کارکنان عرصه هنر با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

 

 

ماموران امنیتی مانع تجمع کارگران کارخانه پلی‌اکریل شدند

 

سی‌ام بهمن ماه -تجمع کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان با مداخله و تهدید ماموران امنیتی و نیروی انتظامی ناتمام ماند. قصد کارگران تجمع و راه پیمایی به سمت استانداری اصفهان بود تا مخالفت خود با خصوصی سازی را نشان دهند.

 

 

تشکل‌های زرد و فرمول هزینه معیشت کارگران

 

سی‌ام بهمن ماه- درنشست مشترکی بین نمایندگان کانون عالی شوراهای اسلامی کار، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، مجمع نمایندگان کشور و نماینده اتحادیه پیشکسوتان٬ بر سرسیاست‌گذاری‌های تعیین فرمول هزینه سبد زندگی یک خانواده کارگری توافق شد.فرمول تعیین سبد معیشت کارگران با توافق نمایندگان کارفرمایی نیز تعیین شده است.

 

 

تجمع کارگران کارخانه قند ممسنی

 

سی‌‌ام ‌ بهمن ماه- کارگران کارخانه قند ممسنی در استان فارس، حوالی ظهر روز ۳۰ بهمن ماه در اعتراض به تعویق حقوق و سایر مطالبات صنفی‌شان در مقابل درب وردی کارخانه تجمع کردند. کارگران با اعلام تعطیلی کارخانه (مرداد ماه ۹۵) بیکار شده‌ و ۳۶ ماه مطالبات معوقه مزدی دارند .یکی دیگر از دلایل اعتراض کارگران به تعطیلی این کارخانه واگذاری آن به بخش خصوصی بوده است.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه پلی‌اکریل اصفهان

 

سی‌‌ام بهمن ماه- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پلی‌اکریل اصفهان در اعتراض به معوقات مزدی و توقف فعالیت‌های کارخانه در صبح روز شنبه/ ۳۰ بهمن به دلیل مداخله عوامل انتظامی ناتمام و کارگران متفرق و به وسیله اتوبوس‌‌هایی که جزء ناوگان سرویس کارکنان پلی‌اکریل محسوب می‌شود به محل کارخانه منتقل شدند. کارگران پلی اکریل اصفهان قصد داشتند تا از استانداری و دولت بخواهند که با تخصیص اعتبارات مالی مناسب، جلوی تعطیلی کامل این مجتمع صنعتی را گرفته و سقوط امنیت اقتصادی و اجتماعی بیش از هزار خانوار جلوگیری کنند.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه شیشه قزوین

 

سی‌‌ام بهمن ماه- نزدیک به ۲۶۰ کارگر این کارخانه از روزپنجشنبه ۲۸ بهمن ماه دست از کار کشیده‌اند تا اعتراض خود را به آنچه که ۵ ماه مطالبات مزدی سال ۹۵ عنوان می‌شود، نشان دهند. کارگران می‌‌گویند : در آستانه شب سال نو با حجمی از معوقات مزدی روبرو هستیم و همین مسئله برمشکلات اقتصادی خانواده‌های ما افزوده است و کارفرما اعتنایی به تامین امنیت شغلی و وضعیت پرداخت مطالبات معوقه آنان نداشته است.

 

 

اعتراض کارگران در استان خوزستان

 

سی‌‌ام بهمن ماه- آلودگی‌های حاصل از پدیده ریز گردها که در سالهای اخیر استان خوزستان بویژه شهرهای اهواز، آبادان را درگیر خود کرده است به حدی رسیده است که عموم مردم بویژه کارگران به بسیاری از بیماری‌های ناشناخته پوستی و ریوی مبتلا شده اند. این شرایط برای ساکنان استان خوزستان که اکثریت آنان کارگران شاغل در واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی هستند بسیار نگران کننده و هزینه بر شده است. به طورمتوسط هر خانوار کارگری ماهانه بخش قابل توجه‌ای از در آمد خود را هزینه درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا می‌کند.

 

 

اعتراض کارخانه خیام الکتریک نیشابور

 

سی‌‌ام بهمن ماه- از سال ۹۳ کارفرما به بهانه کمبود منابع مالی در برخی از ماه‌های سال بجای پرداخت کامل حق بیمه برای حدود ۳۰۰کارگر شاغل در این واحد تولیدی حق بیمه ناقص پرداخت کرده‌است. کارفرمای این واحد از نبود نظارت بازرسان تامین اجتماعی به نفع خود استفاده کرده و حق بیمه آنان را بدون توجه به درآمدهای واقعی آن‌ها پرداخت کرده‌‌است.

 

 

خواست کارگران شهرداری شوشتر تامین امنیت شغلی‌ است

 

سی‌‌ام بهمن ماه- ازشهریورماه سال جاری تا هم اکنون حدود ۴۷۰ تن از کارگران شهرداری با تصویب شورای اسلامی این شهر، از قرار داد مستقیم به پیمانکاری تبدیل وضعیت شده‌اند که این موضوع باعث نگرانی کارگران شده است. شهرداری شوشتر به فکر سودی است که بابت واگذاری این نیرو‌ها از شرکت‌های خدماتی و پیمانکاری دریافت می‌کند. کارگران جدا از ناثباتی شغلی که هم اکنون با حضور شرکت‌های واسطه‌ای نیروی انسانی با آن مواجه اند دست کم سه ماه معوقات مزدی از شهرداری طلبکارند.

 

 

اعتراض کارکنان آرایشگاه‌های زنانه

 

بیست و نهم بهمن ماه- با پلمپ برخی ازآرایشگاه‌های زنانه در استان‌های کردستان وهمدان٬ آریشگران شاغل در آرایشگاه‌های زنانه نسبت به از دست دادن شغل و درآمد خود اعتراض کردند.بعلاوه آریشگران خواستار حق بیمه هستند.رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه همدان قبلا اعلام کرده بود؛ برای آرایشگران بیمه تعریف نشده است و همه آرایشگران در صورت تمایل باید خودشان را بیمه کنند.

 

 

وضعیت شاغلان گاوداری‌های صنعتی

 

بیست و نهم بهمن ماه -مرکز آمار ایران از تعطیلی ۲۹ درصدی گاوداری‌های صنعتی طی کمتر از شش ماه اخیر خبر داد. تعداد کل شاغلان گاوداری‌های صنعتی در سال گشته، ۶۶۴۷۰ نفر بوده است که از این تعداد ۳۴۸۶۶ تن با مزد و حقوق و بقیه بودن مزد و حقوق بوده‌اند.کارگران گاوداری‌های صنعتی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارند.

 

 

همایش صنایع پولاد خاورمیانه و حقوق کارگران ایران

 

بیست ونهم بهمن ماه- بزرگ‌ترین همایش فولادی خاورمیانه در حالی در تهران برگزار شد که چهار گروه اصلی شرکت‌کننده در این همایش، صنعت فولاد ایران را به دلیل سه مولفه اصلی، قابل رقابت در بازارهای جهانی ارزیابی کردند.انرژی و نیروی انسانی ارزان مزیت‌های اصلی اعلام شدند.پیدایش بخش خصوصی” توانمند” به هدف تامین امنیت سرمایه و تغییر قوانین کار٬ مزیت‌ ایران در رقابت در بازارهای جهانی است.

 

 

بخشودگی جرایم کارفرمایان از جیب کارگران

 

بیست و نهم بهمن ماه -مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور، نحوه اجرای قانون بخشودگی جرائم کارفرمایان را مشخص کرد. در همین حال ده‌ها هزار کارگر در کارگاه‌ها از حق بیمه محروم بوده و کارفرمایان سهم بیمه پرداخت نمی کنند .

اتحاد کارگر

سر انجام با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه، اعتصاب ۴ هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز پایان یافت

کارگران این واحد صنعتی با اعلام این خبر گفتند: سرانجام عصر روز گذشته چهار شنبه ( ۱۱اسفند ماه) کارگران این واحد تولیدی با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه خود به اعتراض ۱۹روزه خود خاتمه دادند و در نتیجه فعالیت کارخانه ملی صنعتی فولاد اهواز از سرگرفته شد.   این کارگران که دستمزد آبان، آذر ... سر انجام با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه، اعتصاب ۴ هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز پایان یافت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران معدن کرومیت اسفندقه مقابل ساختمان استانداری کرمان

کارگران معدن کرومیت اسفندقه که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از شهر کرمان مشغول کارند با اعلام این خبر به ایلنا گفتند: صبح امروز چهارشنبه ( ۱۱ اسفند ماه) حدود۵۰ نفر از مجموع همکاران آن‌ها در اعتراض به مطالبات مزدی معوقه با سفر به کرمان مقابل ساختمان استانداری تجمع صنفی برپا کردند.   این کارگران افزودند: ... تجمع کارگران معدن کرومیت اسفندقه مقابل ساختمان استانداری کرمان

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

اپیدمی مرگ در میان کارگران!

«قرار بود تا چند ماه دیگر عروسی کند و برود سر خانه و زندگی‌اش اما عشق و علاقه‌اش به کار و نجات جان مردم، عاقبت کار دستش داد. ۳۰ دی ۹۵ هم با همین علاقه و البته بر حسب وظیفه رفت تا آتش گر گرفته غول پیر جمهوری، «پلاسکو»، را خاموش کند که آتش جانش ... اپیدمی مرگ در میان کارگران!

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

روز گذشته سه گروه از کارگران نی شکر هفت‌تپه همزمان تجمع کردند

گروهی از کارگران روز مزدی شیفت عصر کارخانه نیشکر هفت تپه بعداظهر روز گذشته (دوشنبه ۹ اسفند ماه) مقابل ساختمان صنعتی مجتمع در شوش تجمع کردند.   به ادعای یکی از کارگران حاضر در این اجتماع صنفی، دلیل این اعتراض صنفی بی‌توجهی کارفرما نسبت به پرداخت مطالبات کارگران روزمزد است.   معترضان خود را پیگیر ... روز گذشته سه گروه از کارگران نی شکر هفت‌تپه همزمان تجمع کردند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری